Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Ja må få meg en skikkelig sovepose og prøve igjen da. iknutis du tipset meg tidligre her inne om Barents fra Isbjørn og har sett på denne virker som veldig mye sovepose for pengene og høres bra ut fra dine erfaringer så blir nok den jeg velger. :)

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat en del olika sovsäckar. Allt från sommarsäckar till polarsäckar. En sak som jag märkt är att man behöver nått dygn att vänja sig vid kyla. Man fryser mindre andra natten. Nån som upplever samma? 

Jag kan även rekommendera ullunderställ och en tjock mössa. Något  som även funkar bra är dubbla sovsäckar, många gånger billigare än en "bra". 

Och, jag vill tro att det är en seglivad myt att man inte ska ha kläder i sovsäcken. Det är nog något som sovsäckstillverkarna hittat på för att få sälja dyra prylar. Jag är energiingenjör. 

Edited by blackstream
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gode tips der. Og er noe i det ja at må vende seg til det men hjelper ikke mye når soveposen jeg har ikke er god. Og er nok noe i det har selv tidligre sovet med klær på i soveposen og i skikkelig kulde vil jeg nok fortsette med det. I natt var det ikke så ekstremt kaldt så valgte et tynt lag med ull men det var ikke nok. Så kommer til og kjøpe den soveposen jeg har blitt anbefalt her da den er ikke så dyr og skal være det jeg trenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke det er noen forskjell på natt en og natt tre for å si det slik. ?

Jeg har også en Jerven fjellduk som jeg kan ha utenpå soveposen som gir meg enda 5-10 grader å gå på.

Ull-lue bruker jeg, da jeg foretrekker å sove med hodet utenfor posen, men klær på liker jeg ikke. Syns ikke det er noe varmere, men det hindrer bevegelse noe jeg ikke liker. Boxer ftw.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, iknutis skrev:

Jeg syns ikke det er noen forskjell på natt en og natt tre for å si det slik. 1f600.png

Jeg har også en Jerven fjellduk som jeg kan ha utenpå soveposen som gir meg enda 5-10 grader å gå på.

Ull-lue bruker jeg, da jeg foretrekker å sove med hodet utenfor posen, men klær på liker jeg ikke. Syns ikke det er noe varmere, men det hindrer bevegelse noe jeg ikke liker. Boxer ftw.

Fult mulig det jeg er ikke den som har sovet mest ute så vet ikke om det blir bedre etter første natta men vil tro en blir litt mer vandt til kulda etter natt en? Og Jerven fjellduk pratet du også om tidligre det høres jo smart og kunne ha den i tillegg til soveposen når det er skikkelig kaldt. Og lue har jeg også tenkt på og klær må jeg bare prøve meg fram tror jeg men er mer komfortabelt i boxer det er jeg enig i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke å venne deg til kulde, når det ikke er kaldt. Slik opplever jeg det ihvertfall. ?

Jervenduken ble jeg anbefalt av en nabo som har jobbet i forsvaret hele livet, med tilhørende utedøgn. Jerven Hunter er fin til flere ting, feks kan du ha den på deg i leiren når det begynner å bli kaldt, så du slipper å sitte og fryse fordi du kanskje ikke hadde med varme nok klær. Da slipper du å bli kald FØR du legger deg. Du kan også tre den utenpå soveposen som tidligere nevnt, og da isolerer den der også.

Den er både vann- og vindtett.

Jeg kjøpte min på salg i fjor høst, betalte 1500kr. Har så langt blitt brukt på alle turer jeg har tatt den med på, og har jeg ikke tatt den med har jeg savnet den. Anbefales med god samvittighet. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da får jeg kjøpe meg en Jervenduk også for de høres jo veldig bra ut og kan få mye glede av en slik. Igjen takk for mye god info og råd.:) 

Nå er litt av problemet at jeg har veldig lyst til og komme meg på tur har ikke fått reist noe på flere år av div grunner og i år var meningen og og komme meg ut igjen men bilproblemer har hindret det. Så jobber med og finne en løsning så kan få til en tur snart.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var denne inne til clutch bytte i dag og alt gikk som det pleier hos meg. Disse har hatt et skifte i clutch fra fast svinghjul til dobbelmasse svinghjul alle plasser som selger deler mener denne har dobbel masse svinghjul noe den ikke har så delene fra tyskland passer ikke verkstedet fikk tak i riktige deler og alt utenom svinghjul er byttet da det trengtes ikke da det er fast. Så da får jeg den moroa og prøve og få returnert delene som ikke passer til tyskland. Også det neste og store problemet ulyden som vi trodde var ødelagt utløselageret det stemmer ikke det er girkassen som er ødelagt og må byttes så den må inn igjen og girkasse må tas ut av bil enda en gang. Jeg har bruktbil garanti så er spent på om forhandler vil dekke dette noe de burde jeg har heldigvis NAF medlemskap med advokat hjelp så det burde ordne seg håper jeg vis ikke så vet jeg ikke helt hva jeg gjør.

  • Sad 4
Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, iknutis skrev:

Kjør sak, girkasse må dekkes av reklamasjonsretten din. 

Det må det så er spent på hva selger sier og om de er villig til og ordne dette eller må til med NAF advokat og helle det styret. 

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med selger og virker som det er håp men tar ikke gleden på forskudd så for se når regningen kommer om selger er med på og betale girkasse skiftet. Men skal opp til bilverkstedet i morgen og få han til og bestille girkasse. Noe jeg glemte verkstedet jeg bruker er et lite og trivelig bygde verksted så når lånebilen var bortlånt i går så fikk jeg låne Land Cruiser 90 en til sjefen av verkstedet noe som var dårlig gjort da den likte jeg godt så fikk veldig lyst på en LC etter det.

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Her er det lite tur for tiden og mest bil skruing. Fikk i dag byttet intercooler og kondensator/kjøler til aircontionet.

De gamle var virkelig ødelagte

qjIf10f.jpg?1

Og de nye montert på bil

tsWKt0S.jpg?1

Nå er girkasse på vei og blir byttet om ikke lenge håper jeg så da er den snart i orden.

Edited by kimar
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for og ta en tur når bilen er fikset. Hadde opprinnelig tenkt om jeg kunne få til en tur og ta turen innom vestlandet men siden høsten har alt kommet så har det blitt kaldt på fjellene så tar heller turen til Sverige. Har ikke lagt noen planer enda men har laget en tråd om noen andre kan tenke og bli med noe som hadde blitt moro.:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vist bilen blir fikset på torsdag så lurer jeg på og ta en tur i neste uke. Men da er spørsmålet hvor skal jeg reise og hva skal jeg gjøre? Det ene alternativet er den vestlands turen jeg hadde opprinnelig tenkt men det som er galt med den turen nå er at det er kaldt på fjellene og nok mye typisk Norsk vær (regn og kjølig) men kan overnatte i dalene hvor det er varmere og i nød leie hytte. Den andre muligheten er Sverige der er jeg mer usikker på hva jeg skal finne på kanskje ta turen innom noen kjøretøy museum men været er iallefall bedre. Jeg har litt lyst til og se mye av det vestlands turen vil gå innom men det vil bli ikke noe særlig om alt er bare dekket i tåke. Så jeg må tenke litt her. Skikkelig sovepose får jeg i morgen ble ikke isbjørn barents soveposen som jeg hadde tenkt da måtte få tak i en raskt så ble en sovepose fra Mammut Ajungilak som var på tilbud i stedet og jervenduk hadde jeg ikke råd til men har da iallefall en skikkelig sovepose. Det blir også spennende på denne turen om jeg klarer og finne roen og trives og få en fin tur noe jeg aldri har klart på turer alene tidligre.

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Håper posen blir bra! Litt skodde om morgenen er det ofte i fjellet nå, men lengere ned er det helt fint. Legger ved et situasjonsbilde tatt for 2 sekunder siden. Som du så på turen vi hadde i helgen, går det helt fint å være på høsttur. Regn med temperaturer ned i 2-3 grader over 1000meter på natta, rundt 10-15 grader på dagtid og utover ettermiddag/kveld. Godt med klær er viktig (spesielt lue), og så anbefaler jeg at du tester soveposen din hjemme en natt før du drar på tur, så du vet den er god nok. Husk å ta med pute og ørepropper. ?

image.jpg

Edited by iknutis
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut tror det blir vestlands tur da er det jeg har mest lyst til. Og skal selvfølgelig teste soveposen men vil tro at jeg skal holde meg varm da den har nedre komfort temperatur grense på 18 minus. Jeg har da mulighet til og sove nede i dalene eller ved fjorden om jeg vil ha det varmere om natta en på fjellet så det er fint og ha den muligheten. Ørepropper er faktisk ikke noe jeg har hatt behov for og liker tanken på og kunne høre ting som skjer som eks at de i bakketeltet blir spist av en zombie slik er jo greit å få med seg. :) Og takk for gode tips!

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du link til den soveposen din? Jeg søkte opp en som hadde komfort-temp på +1 til -5, med extremtemp på -18.

Den tror jeg vil være god fra 3-10 grader, med topplue. Men at du vil kjenne kulden når den går ned mot 0 grader.

Ørepropper er helt kanon, null teltblafring, ingen tiurleik eller måsejævel, ingen elvebrus. Jeg sover ihvertfall mye bedre med propper, så det har jeg alltid liggende i bilen. Utrolig hvor var man blir for lyd når man ligger ute og tror naturen er stille. ?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kan tenke litt på ørepropper. Soveposen jeg har kjøpt er denne mulig litt overkill men burde iallefal være varm håper jeg  https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/soveposer/mammut-ajungilak-tyin-mti-winter-wide-200l-sovepose   https://www.mammut.com/p/2410-02310-7205/tyin-mti-winter-wide/    på magasinet står den oppført med nedre komfort grense på 18 minus men hos mammut så står det windchill minus 18 så skjønner ikke mye av det men leste litt bra om denne på nett håper bare ikke den er for varm men det tror jeg ikke til under 10 varmegrader?

Edited by kimar
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tenk på propper, og prøv det en natt. Liker du de ikke, så ta de ut. ?

Den posen er nok behagelig også rundt nullpunktet. ?

Rundt 10 grader og oppover kan det bli varmt, men da åpner du bare posen så du får lufting. Er verre hvis det er for kaldt. 

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg håper at den er fin rundt nullpunktet og håper jeg er heldig med denne er litt penger og bruke på en sovepose men det er jo noe av det viktigste utstyret. Og vis det blir over 10 grader så har jeg soveposen fra biltema bruker den da tror jeg men for se. Nå håper jeg bare at skvettlappene til bilen kommer før turen da de ville jeg gjerne hatt på.  Og så håper jeg alt går bra på torsdag og den blir fikset er det står på om det skal bli tur så krysser alt som kan krysses for at det går bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne er inne til girkasse skifte i dag har ikke hørt noe og mulig de må ha bilen til i morgen da den fikk store clutch problemer på vei til verkstedet i dag hvor jeg måtte slå av motor for hver gang jeg skulle gire ned for få den i gir. Men soveposen kom i dag har ingen erfaring med Mammut sine produkter men denne imponerer meg har hatt en god sovepose tidligere som var en Helsport sovepose og denne virker mye bedre. Mye tykkere mye fine detaljer og virker skikkelig robust men det vil tiden vise er spent på hvordan denne er og sove i.

iQGbeHc.jpg?1

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da får jeg igjen bilen i morgen. Etter hva jeg forsto så er den nye girkassen i bilen og gjenstår bare ac kompressor som blir byttet i morgen. Og da skal bilen være klar. Clutch problemet var noe dritt i vesken til clutch som gjorde at jeg mistet clutchen de har flushet det systemet og det skal være i orden nå.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...