Jump to content

Däck och fälg


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Var köper jag mina BFG AT och plåtfälgar bäst? Någon som kan rekommendera tillverkare av fälgar, där är min erfarenhet likande noll! 

 

... och nån som vill köpa mina 17”- sommarfälgar (med tillhörande däck)?

D7794ADB-73A3-4211-BA5C-7C00CF1D90BF.jpeg

C7BA6827-A581-4593-938C-A4FDA13433A5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alcar group har flere felg merker og har også stålfelger. Jeg har selv kjøpt felger fra et av disse merkene og er godt fornøyd. Det de selger skal være kvalitet oversikt over alle stålfelgene er her http://www.alcar-stahlrad.com/  og et av merkene er Dotz som har egne 4x4 felger  https://www.dotz4x4.com/en/ og http://www.alcar-stahlrad.com/survival hvor Dakar er den tradisjonelle 4x4 felgen som de har produsert i over 30 år. Her på Pajero hvor felgen er i svart farge skal finnes i andre farger også. Felger fra de burde være et bra valg.

ZWWRgIe.jpg

Edited by kimar
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, kimar skrev:

Alcar group har flere felg merker og har også stålfelger. Jeg har selv kjøpt felger fra et av disse merkene og er godt fornøyd. Det de selger skal være kvalitet oversikt over alle stålfelgene er her http://www.alcar-stahlrad.com/  og et av merkene er Dotz som har egne 4x4 felger  https://www.dotz4x4.com/en/ og http://www.alcar-stahlrad.com/survival hvor Dakar er den tradisjonelle 4x4 felgen som de har produsert i over 30 år. Her på Pajero hvor felgen er i svart farge skal finnes i andre farger også. Felger fra de burde være et bra valg.

ZWWRgIe.jpg

Jeg fant også en Svensk side som selger Alcar stålfelg/platfelg  https://www.oclbrorssons.se/94714_SE.htm

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, kimar sade:

Jeg fant også en Svensk side som selger Alcar stålfelg/platfelg  https://www.oclbrorssons.se/94714_SE.htm

Jag hittar faktiskt inte Dakar-fälgarna på den svenska webbsidan. Men de finns i Danmark till ett hyfsat pris; 930:-/fälg.

Behövs centrumkåpor eller är det bara för ”styling”?

http://www.4x4shop.dk/shop/dotz-dakar-dark-14074p.html

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Linusp3 skrev:

Jag hittar faktiskt inte Dakar-fälgarna på den svenska webbsidan. Men de finns i Danmark till ett hyfsat pris; 930:-/fälg.

Behövs centrumkåpor eller är det bara för ”styling”?

http://www.4x4shop.dk/shop/dotz-dakar-dark-14074p.html

Når jeg trykker inn på linken og blar ned på den siden så får jeg opp Dakar felgene hva skjer hos deg? Centrumkåpor er mest for styling ja i noen tilfeller kan de gi noe beskyttelse for hjulnavet om de er i metall men ser Ronny Dahl som kjører mye i outback Australia kjører uten centrumkåper de andre der gjør også det. Skruvat har også Dakar felg https://www.skruvat.no/show.aspx?k=dakar  bare husk at uansett plass du kjøper og få med hjul muttere eller bolter med felgene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, kimar sade:

Når jeg trykker inn på linken og blar ned på den siden så får jeg opp Dakar felgene hva skjer hos deg? 

Nu ser jag dem, jag gjorde felet att välja fordon i menyn... men de finns hos Skruvat.se oxå och är billigare där! ??

Link to comment
Share on other sites

Vet nån om man kan ”räkna” ut vilken storlek man kan ha på däcken? Jag vet med säkerhet att 265/75 R16 funkar men skulle vara intresserad av att se om 285/75 R16 skulle få plats utan att höja bilen (även när fjädringen får jobba lite)... Förlorar jag för mycket kraft om jag sätter på 33”-are?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Linusp3 skrev:

Nu ser jag dem, jag gjorde felet att välja fordon i menyn... men de finns hos Skruvat.se oxå och är billigare där! 1f44d-1f3fb.png

Vil igjen bare minne på at du må få med riktige bolter/muttere til felgene som passer din bil så sjekk det. For feil bolt/mutter kan ødelegge felg og føre til at de løsner har selv opplevd det. Vet ikke hvordan reglene er i Sverige men her i Norge er det regler for felger og da ET eller impress som vi kaller det hvor mye det kan endres fra orginalt da for mye sliter på hjullagre osv om du ikke har tenkt på det så burde du kanskje det?

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Linusp3 skrev:

Vet nån om man kan ”räkna” ut vilken storlek man kan ha på däcken? Jag vet med säkerhet att 265/75 R16 funkar men skulle vara intresserad av att se om 285/75 R16 skulle få plats utan att höja bilen (även när fjädringen får jobba lite)... Förlorar jag för mycket kraft om jag sätter på 33”-are?

Her i Norge har vi denne http://www.dekkalkulator.com/ i følge denne vil du heve bilen 3,4 cm og øke omkrets med 10,75 cm  med den dimensjonen og etter Norske regler er det lovlig da det er innen for 5 prosent endring. Men mulig du kan finne slike på en Svensk side? Om du vil det. 

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat en svensk sida, vi har oxå regler om max +/-5% av ursprungets rullomkrets. Men när jag räknar får jag 7% skillnad mellan 245/65R17 och 265/75R16. Å andra sidan har jag besiktningsprotokoll mitt i vintern och kan då slänga på bilens orginal-vinterhjul :)

 

Så länge inte bilen tar skada av den valda dimensionen och vägegenskaperna försämras märkvärt klarar jag nog de extra två procenten på mitt samvete!

 

Tack för noteringen om hjulbultarna @kimar

Edited by Linusp3
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Linusp3 skrev:

Hur tar jag reda på vilket ET jag behöver?

I Norge står det i vognkortet en 2012 Pajero jeg finner på nett har ET 46 etter Norske regler så kan en ikke endre mer en 7,5 til hver side.

Link to comment
Share on other sites

On 8/4/2018 at 9:47 PM, blackstream said:

Köp inte Jack wheeler, vinda och skeva från fabrik när jag köpte

Skumt. Fraktskada? Jag har haft två uppsättningar Jack Wheeler i mina dar och de var bägge helt okej. 

Link to comment
Share on other sites

Den 4.8.2018 at 21.45, Linusp3 skrev:

Var köper jag mina BFG AT och plåtfälgar bäst? Någon som kan rekommendera tillverkare av fälgar, där är min erfarenhet likande noll! 

For å begynne i en ende:
Når man skal kjøpe hjul må man bestemme seg først for en ting; skal det være lovlig, eller skal man kjøpe så stort som det passer?

Lovlig: sjekk lokale regler for endring av sporvidde (15mm pr aksel), og endring av rulleomkrets (5%).
Innenfor dette, vil "alle" hjul passe på bilen din.

Stort: sjekk på internasjonale nettsteder hvor store hjul man normalt får på bilen din, og hva som evt er begrensningen. Man slipper å finne opp kruttet på ny, da "alt" har vært prøvd før. :)
Normalt må man ha mindre innpress når man går opp i størrelse pga klaring til fjærbein, spesielt foran. Og går man for mye ut med hjulet, må man ha skjermbreddere for ikke å bli stoppet av ordensmakten. Jo større hjul, jo dårligere går også bilen. Det verste er egentlig at man kan oppleve at utvekslingen ift turtall på motoren ikke helt stemmer, slik at bilen blir litt masete å kjøre. Spesielt ille er dette på biler med automatgir.
 

Vil man ha skikkelig med gummi, går man ned i felgstørrelse til det bremsene tillater.

Edited by iknutis
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den 4.8.2018 at 21.47, blackstream skrev:

Köp inte Jack wheeler, vinda och skeva från fabrik när jag köpte

Jeg kjøpte jo dine gamle, og med de dekkene jeg også kjøpte var det umulig å få de 100%.
Men nå tok jeg med kun felgene til min lokale ekspert, og han sa hjulene var alle innenfor 10-20gram avvik og ingen kast i de.

Jeg kjøpte også nye felger av Jack Wheeler fra Tyrelia, som jeg monterte samme dekkene på. Han ene dekksjappa fikk de ikke bra, stigende vibrasjon fra 60km/t og oppover.
Dekksjappe nr 2 fikk lov å sette lodd på fremsiden av felgen, og nå er de 100% balanserte.

Jeg tror rett og slett du var uheldig med kombinasjonen felger, dekk og dekkbutikk. :/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, iknutis said:

Vil man ha skikkelig med gummi, går man ned i felgstørrelse til det bremsene tillater.

Och vill man ha ändå mer gummi så tar man för liten dimension på fälgen och sätter dit spacers tills bromsarna går fritt ??

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, JohnE sade:

Skumt. Fraktskada?

Nej, se nedan oxå

7 timmar sedan, iknutis sade:

Men nå tok jeg med kun felgene til min lokale ekspert, og han sa hjulene var alle innenfor 10-20gram avvik og ingen kast i de.

Jag tror inte det har någon betydelse att dom bara avviker 10-20gr om dom är skeva i sidled. Dom va nog runda men skeva. Alltså wobblar i sidled. Det gick inte att få ordning på dom med balanssand och med "relativt" små spritt nya däck.

Jag har även en konspirationsteori, och nu svär jag i kyrkan, att BFG skickar dom dåliga däcken till norden och dom bra till Down Under. Så i kombination av skeva fälgar och andra sortering på däck får man ett litet helvete. lr vad säger du @tuko, fick inte du dåliga BFG förut? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, blackstream skrev:

Jag tror inte det har någon betydelse att dom bara avviker 10-20gr om dom är skeva i sidled. Dom va nog runda men skeva. Alltså wobblar i sidled.

Det var det jeg sa, når jeg leverte de inn til sjekk; mistenker sideveis kast i de. Nej sa gubben, dom er helt fina. ?

Så da vet jeg ikke lenger.. :) Snakket også med Tyrelia-support når jeg mottok sett nr 2, fordi den første dekksjappa også sa det var kast i de og umulig å få de bra.
Men når dekksjappe nr 2 ordnet alt, closet vi bare den saken. De hadde visstnok mange klager på transportskader av Postnord.

For å oppsummere så har jeg sånn ca 50/50 erfaring med Jack Wheeler så langt, og jeg ville nok gitt de en sjanse til. :)

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo, ett problem för mig är att det är svårt att hitta "dekksjappa" som vet vad dom håller på med. Har nog provat 10 olika här i Västerås. Man måste alltid stå bredvid och se till att dom matchar däck och fälg, lägger på dom i rätt rullrikting etc etc. 

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, blackstream skrev:

Jo, ett problem för mig är att det är svårt att hitta "dekksjappa" som vet vad dom håller på med. Har nog provat 10 olika här i Västerås. Man måste alltid stå bredvid och se till att dom matchar däck och fälg, lägger på dom i rätt rullrikting etc etc. 

Mange apekatter i bransjen dessverre. :(
Jeg har nå endelig funnet en som gjør bra arbeid! Han tar også av dekket og vender det 180grader i tilfelle det ikke blir helt bra. Mer jobb, men jeg er veldig godt fornøyd.
For å gi Gero litt reklame, her er nettsiden hans: http://easydekk.no

Har mobilt dekkverksted, så han kommer hjem til deg og legger om dekk. Västerås blir kanskje litt langt. :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, blackstream said:

Jo, ett problem för mig är att det är svårt att hitta "dekksjappa" som vet vad dom håller på med. Har nog provat 10 olika här i Västerås. Man måste alltid stå bredvid och se till att dom matchar däck och fälg, lägger på dom i rätt rullrikting etc etc. 

Lite sent nu kanske, men de i princip enda jag fullständigt litar på i här Västerås är BVS Bilvårdsspecialisten som ligger där bakom Officehuset mot E18. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, blackstream said:

Jag har även en konspirationsteori, och nu svär jag i kyrkan, att BFG skickar dom dåliga däcken till norden och dom bra till Down Under. Så i kombination av skeva fälgar och andra sortering på däck får man ett litet helvete. lr vad säger du @tuko, fick inte du dåliga BFG förut? 

True!

Earlier this year bought 4 new KO2 tires, with one began blistering after only 20mil. BFG immediately told me NOT to drive on that tire as it was unsafe BUT it took them 2 weeks to investigate and make a decision to finally replace the tire. Then after that it took another 2 or more weeks to finally get the replacement tire. 

 

BFG-KO2_Blisters.thumb.jpg.35e0db3fe0cd1147ab6aeda86a3da7e5.jpg

 

The tire was thoroughly examined afterwards and it was determined that the vulcanization of the outer rubber to the sidewall cords separated. 

 

Myself I don't trust the monkeys that work at our local tire firms, they can't even be bothered to look in a door jam to see what is the correct tire pressures for a specific car, they just inflate till they are happy, then the monkeys use those  ***^*^*^* airguns to tighten the wheel nuts without taking the time to use a momentum wrench to correctly tighten the wheel nuts on alu rims.  I've always taken my tires to Finnveden where they are experienced with larger tires, they have always (in Nybro anyways) been for more professional. 

Edited by tuko
  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...