Jump to content

Däck och fälg


Linusp3
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Har kört med både BF och Cooper och är personligen mest nöjd med Cooper. 

  • På snö fungerar BF bättre än Cooper STT, som fortare gräver än flyter uppe på underlaget. 
  • På asfalt tycker jag Cooper har mindre vägljud.
  • På grus är dom ganska lika.
  • I lera eller skogen känns det som BF är lite, lite bättre, men har inte hämnat mig.

Mina fem cent ;) 

...och varför tycker jag Cooper är bättre när BF får bättre omtal, helt enkelt pga att jag upplever Cooper slits mindre, samt vägljudet.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Linusp3 skrev:

Finns det några bra utmanare till BFG AT? Hur är Cooper Discoverer?

Jeg kjøpte Cooper Discoverer at3 til den Pajero en jeg hadde og var veldig fornøyd med disse og spesielt støynivået var utrolig lavt. Det eneste var at de begynte og sprekke etter 1 uke noe som nok hadde med og gjøre dårlig lagring før de ble solgt til meg de var 2 år ved kjøp. Jeg leste også veldig mye bra om disse på nett før kjøp så jeg kommer nok til og kjøpe disse igjen de er billigre enn BF Goodrich a/t og har lavere støy nivå i de dimensjonene jeg har sammenlignet.

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 7.8.2018 at 17.08, pilten sade:

Jeg leiter etter vinterdekk i str 255 85 r16 å da helst slike som kan pigges. Hvis dere ser noe sånt, send meg gjerne en link. 

Har väldigt bra erfarenhet med BFG MT i den dimmen ( innan ombyggnad). Om du mittseipar och kör skruvdubb borde du ha ett galet bra vinterdäck. Med så hög profil kan du släppa bra med luft om du ska köra djup snö oxå.

Mina 2 cent.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Wiberg skrev:

Har väldigt bra erfarenhet med BFG MT i den dimmen ( innan ombyggnad). Om du mittseipar och kör skruvdubb borde du ha ett galet bra vinterdäck. Med så hög profil kan du släppa bra med luft om du ska köra djup snö oxå.

Mina 2 cent.

Lurte litt på det, så de sitter på holkeføre? Nå kommer jo mudden som km3 dekk også 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Linusp3 sade:

Hur breda bör fälgarna vara för 265/75 R16-däck?

7"-8" funkar Nä, Stefan, säkert inte det som är rätt.

Här finns en tabell, men dimensionen finns inte med men om man följer trenden så blir det ju kring 10". Men Jag hade tvekat att sätta på bredare än 8". Finns nån tumregel oxå som säkert nån har tillgängligt? 

Ronnie på 4x4offroad kan ju sin skit. Tycker det ser mer rimligt ut. Då hamnar du på 7-8"

Det här inlägget har jag redigerat efterhand och kan ju uppfattas som lite rörigt, det bjuder jag på.

 

Edited by blackstream
  • Like 4
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det verkar som jag får släpp Dotz Dakar om jag ska ha på så stora däck jag kan förmå... jag hittar inte dem i större dimensioner än 7” bredd  och rekommenderad däckstorlek 255/70(R16) enligt tillverkaren. Eller skulle 265/75 funka på en fälg av de dimensionerna? Jag kan inget om detta!!

 

För övrigt dök ett nytt begrepp upp när Kag googlade fälgar; Beadlock... är det nåt för oss dödliga eller krånglar det bara till saker?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Fälgbredd säger jag pass på.

Beadlocks behöver du om du skall köra aggressiv rockcrawling eller ruskigt fort i snö. För att klämma fast däcksidorna använder man " en miljon " småmuttrar/bultar/insex/umbrako per sida. Drar upp priset på fälg rätt bra också - IMHO.

Bättre att ta det lugnt och ha med reservhjul och eller lagningskitt innehållande startgas att spränga på däcket med.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

Bättre att ta det lugnt och ha med reservhjul och eller lagningskitt innehållande startgas att spränga på däcket med.

 

Youtubade startgastricket, det såg ju ”lätt” ut ? ?

 

Bra, då släpper jag beadlock-funderingarna!

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Linusp3 sade:

Youtubade startgastricket, det såg ju ”lätt” ut ? 1f602.png

 

Bra, då släpper jag beadlock-funderingarna!

Det har ju till och med Naruskagänget provat...det blev löv och kvistar istället...men det har nog med dimensionerna att göra.?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Såg i ett annat forum att någon har klämt på samma däckdim jag har på ett par 8" fälgar där jag har 10" så jag antar att vill du så kan du ( eller nått ).

35"/12,5"/15 som referens.

Jag menar att innan jag byggde om bilen så körde jag Dotz av en eller annan typ i 7 eller 8".

Tror 120an levereras m 8" original? 265/65/17 eller nått. Smalare fälg ger ett högre hjul och däcket sitter hårdare jämfört med en bredare fälg. Hur bred fälg du kan ha beror ju också på vilken inpress du väljer på fälgen (ET). 

För jämförelse då: LC 120 original - ET 30 ( positiv ET). Nuvarande fälgar - ET -54 ( negativ ET ). Dvs jag har flyttat ut hjulet från bilen ( negativt ET ). ET mäts i millimeter.

En seriös däckkrängare borde ju kunna hjälpa dig i ditt val då teori och praktik inte alltid gifter sig när det kommer till just däck och fälg.

Sorry om mycket av ovan är självklarheter, jag bara repeterar för mig själv ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Håller med @Smeden DY, skall du ha hjul som ser balla ut skall du satsa på breda fälgar men för att få hjul som fungerar bra i skogen kan du med fördel ha smala fälgar. 

Minskar risken att däcken släpper från fälgen när du kör med lågt lufttryck samt lite mindre risk att fälgarna skadas av sten.

Ju högre profil du har på däcket, ju större skillnad kan du ha i bredd mellan däck och fälg då du ju får mer ”höjd” som kan hantera skillnaden.

Jag kör just nu med 7” breda fälgar och 265/75-16, siktar på 35x12,5” däck på 8” breda fälgar framöver.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Lars 9k sade:

Håller med @Smeden DY, skall du ha hjul som ser balla ut skall du satsa på breda fälgar men för att få hjul som fungerar bra i skogen kan du med fördel ha smala fälgar. 

Minskar risken att däcken släpper från fälgen när du kör med lågt lufttryck samt lite mindre risk att fälgarna skadas av sten.

Ju högre profil du har på däcket, ju större skillnad kan du ha i bredd mellan däck och fälg då du ju får mer ”höjd” som kan hantera skillnaden.

Jag kör just nu med 7” breda fälgar och 265/75-16, siktar på 35x12,5” däck på 8” breda fälgar framöver.

Vad har du för realistisk höjd på däcket då med den dimensionen @Lars 9k?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 24.1.2019 at 13.18, Polarbear sade:

Vad har du för realistisk höjd på däcket då med den dimensionen @Lars 9k?

Ursäkta sent svar @Polarbear

På nedanstående bilder syns dimensionerna.

Diameter halvslitna däck, 79,5cm så drygt 80cm nya.

5C3E38E7-1539-4AD3-877B-0EFDB4AE172A.thumb.jpeg.7ef0e2b5f7b8a63a29f832c0fd10734f.jpeg

 

Beakta att dimensionerna i praktiken skiljer ganska mycket mellan olika märken och modeller. 

886E820A-340D-48F5-9F21-D332CE419B35.thumb.jpeg.2cebc46c907fbe35d3881cbf8a64d513.jpeg

 

Dessa är BF Goodrich M/T 265/75-16

BCBCC632-8DCC-4A0B-A45A-F0A2B486F325.thumb.jpeg.15d1a4cf1d3cf4c3fd618dd965625b46.jpeg

 

Totallbredden när de ligger ner är ca255mm.

4F53F850-96BB-441F-AB60-639470A2F070.thumb.jpeg.992453bc75eed01ae5fb2760317fb21e.jpeg

 

Dock är slitytan inte mer än drygt 20cm.

37296A5C-9200-471D-B4C0-265AC05972DC.thumb.jpeg.98a4eca7463389ac82bdd3b4ec2ced3d.jpeg

 

Fälgarna är 7x16” med ET 25,4.

627DA735-7282-4DC9-AEB4-A0CB9A0B3B73.thumb.jpeg.3894d343f6297768a150799a8018f4b1.jpeg

 

Hoppas detta kan göra dig något klokare.

35”:arna blir liiite större.

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noe erfaring med michelin xzl 255/100r16?  

Var innom ei dekksjappe å så litt på den dimmen. Blir litt pizzacutters, men synes det var litt tøft. Dekkene er merket 9.0r16 så han dekk fyren trudde ikke eu kontrollen ville se at det er ca 36 tommer istedenfor 33 tommer? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pilten skrev:

Er det noen som har noe erfaring med michelin xzl 255/100r16?  

Var innom ei dekksjappe å så litt på den dimmen. Blir litt pizzacutters, men synes det var litt tøft. Dekkene er merket 9.0r16 så han dekk fyren trudde ikke eu kontrollen ville se at det er ca 36 tommer istedenfor 33 tommer? 

Etter hva jeg har hatt fått med meg så skal dette være skikkelig bra dekk og lagd for forsvar og commercial use.

https://www.michelintruck.com/tires-and-retreads/selector/#!/info/xzl

6.50 inni denne så prater han om disse dekkene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

Kört en liten stund på dylika. Bet sämre i leran än mina BFG KM2 men så är det ju också ett snällare mönster.

Lite ”fyrkantigare” i profilen än BFG, dvs lite mer bredd på slitytan i samma dim.

Snällare mönster än på STT då STT närmast är ett MT däck än ett AT.

Skulle säga att det är ett bra kompromissdäck.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

”...STT är närmast är ett MT däck än ett AT.”

 

Det har jag hört från annat håll oxå, då räknar jag bort det! 

Kan du specificera vad du menar med att den är fyrkantigare i profilen @Lars 9k? Är det bra eller dåligt? Hur påverkar det upplevelsen av däcket?

 

Frågan är istället om BFG är värt 400:- mer/däck än GG?

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...