Jump to content

Däck och fälg


Linusp3
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Alla däck sajpade och dubbning påbörjad. 
image.thumb.jpg.f343c9a84828635fb02e01155b15c68b.jpg

770349E3-7B89-4766-90C5-AA5ACEFC5053.thumb.jpeg.8bd1fff5bfe26e7ae3212b7e8105f95d.jpeg

 

 

Inte så lätt att dra i dubben då klackarna jag tänkte sätta dem i är i minsta laget.

Dubbarna kräver ganska mycket gummi/yta att skruva i och mönstret på dessa är inte helt perfekt.

Rådet jagfick var att dubba i ytterkanterna.

Men jag valde att dra in en rad i mittklackarna också.

Helt enkelt för att där fanns plats.

2CB0A96F-4BFC-4ACD-B7F0-47DEE4244ABF.thumb.jpeg.9e4e437f81c5e8f4c4f57f0cc69cb01a.jpeg

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Det lustiga är att TSFS 2009:19 som reglerar vinterdäck har max antal definierat, som 130 st på fälg över 16", men inte minsta antal för att kallas dubbdäck.

Som det står:

"Antalet dubbar i dubbade däck bör inte skilja mer än 25 % jämfört med det däcket som har det största antalet dubbar."

Notera ordet bör... I alla fall så om du har 4st i varje däck kan du tappa 3 i ett och fortfarande kalla det dubbdäck.

Men den diskussionen ska man nog helst undvika att ha med farbror blå.

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att köpa däck.

Funderade på val av däck respektive fälgbredd?

 

Kör 15” idag som är 7” breda, skodda med ett par 33x10.5r15

 

överväger eventuellt att köra däck som är 12.5” breda, förstått att 8” är rekommenderat men tänker att ju smalare fälg ju svårare att kränga av däcket vid urluftning (och jag är ruskigt osugen på att köpa nya fälgar den här säsongen)

 

Låter det bara dumt? Rent krasst kan jag köra 10.5 även framöver, passar ju en defender rätt bra men urvalet av däck blir mycket större i 12.5!

 

Tips, råd och åsikter tas gärna emot :P

Sen ska jag bara välja mellan AT eller MT, men det tar jag när dimensionen är typ fastställd iallafall :D

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lars 9k said:

Älskar M/T när det är riktig offroad, det vill säga KM3.

Men efter att kört KO2 året runt på Lilljeepen och som vinterdäck på den stora, tycker jag nog de är en ganska bra kompromiss.
 

https://www.dackleader.se/bildack/bfgoodrich/all-terrain-t-a-ko2/33x10.5-r15-114r-1409792

Lutar faktiskt åt AT för min del, ser lite tristare ut men det bör räcka långt för min del. Dock tänkte jag just av den anledningen gå till lite bredare hjul, för att i varje fall få lite mer yta både med normalt och med lågt lufttryck - dock är det ju så att det kanske är bättre att satsa på 10.5, och i framtiden kanske investera i en ny uppsättning däck och fälg att göra till sommarhjul..

Då borde mitt problem vara löst, och då återstår bara beställningen av 5st däck!:D

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag Införskaffade ny bil nyligen och är på jakt efter 33x12.5R15 eller 315/75R15 som ska användas som vinterdäck och dubbas, områdeskörningen kommer va från örebro, värmland och upp till dalarna, så både isiga vägar och mycke snö.

Har läst lite i tråden, bfg ko2 och cooper s/t maxx verkar högt rekommenderat. 

Finns det erfarenhet av andra märken? Goodyear, Toyo, general grabber, yokohama?

Krav är att dom ska vara vintergodkända, alltså 3PMSF

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...