Fikk sms fra min bror for en stund siden, da en barndomskamerat av han hadde fått problemer med EGR-ventilen på sin 12 Ford Focus. Denne har samme 1.6 liters turbodieselen som PSA har produsert og levert til bl.a Volvo V50, V60, V70, Mini osv osv. Har jo byttet en slik før, ikke vanskelig men endel demontering.
Etter ca 4 timers jobb kom den gamle ut:
Byttet også glødeplugger samtidig, her er den nederste ny og de øverste er gamle.
Hadde også en feilkode på lambda på Passaten som kom og gikk, byttet derfor denne.
Byttet så vakumklokke på turboen: på den gamle hadde det blitt hull på membranet i klokken så den holdt ikke vakum. Nå går endelig bilen som den skal. Ikke vanskelig jobb, men veldig trangt. Så jeg måtte på Biltema å kjøpe startmotor-nøkkel som så ble tilpasset med en fil slik at den ble 12-kant og ikke 6-kant. Da gikk det.
Etter dette sluttet plutselig servoen å virke, og den er elektrisk på disse bilene. Har derfor holdt på noen dager med å sjekke jordingspunkter, sikringer og strømtilførsel. Har enda ikke funnet feilen, men konkluderte i går med defekt hjullager venstre foran, så det må byttes i kveld. Det var HELT utslitt. Litt merkelig at det ikke har laget lyd...
Om jeg har! Jeg elsker Sverige, og har jobbet hardt i hjemmet for at vi også i år skal legge sommerferien vår over grensen.
Første ferieuken går muligens med til å montere nytt kjøkken hos min mor og far, men etter det legger vi oss trolig på hjul igjen.