Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/12/2022 in all areas

  1. NÖJDA! Så har vi nu rullat tre veckor genom Europa - och stolarna har använts flitigt varje dag/kväll. Helt utan problem eller irritationer. Grymt bra stolar för det priset - givet då att man accepterar sittposition för "relax" och inte middag vid höga matbord då... Såg att @Norlin slagit till på samma, fast modellen med högre rygg. Snyggt! Hoppas ni är nöjda med. Hittade ingen annan bild med fokus på stolarna så min sambo får acceptera delningen av denna Sedan såg jag att Amazon.se har "grymma" alternativ också! Samma typ av konstruktion - men som klarar 300g !! Inte illa - och för det facila priset av 2977.20 SEK !! Slå till...
    2 points
  2. Inför årets resa kollade jag via "Motormännen" vad som gäller för de länder vi planerade resa genom. Många länder har under senare år infört miljözoner och krav på märkning av bilarna. Automatiska kameror uppsatta vid passage i centrum etc. Detta är en sak som kan ställa till det. Läste man på så hade ex Italien krav på att man skulle ansöka minst tre dygn innan ankomst för att få en miljödekal för DEN STADEN. Givetvis helt omöjligt - och därför stoppade vi huvudet i sanden och skippade hela upplägget... 🤐 Även Tyskland, Österrike mfl har liknande krav på märkning av bilen, men då inte med ansökan per stad. Det räcker med en dekal i rutan, vilken man skall kunna köpa via ex Dekra här hemma. Naturligtvis hade Dekra stängt när vi var där så det blev ingen sådan heller... Bilar med dieselmotor får grön dekal om de är tillverkade senare än ett visst årtal etc. Men nu, när jag sitter hemma igen och letar andra dekaler, hittade jag denna sida. Här kan man enkelt beställa sådana dekaler hemifrån. Smidigt för nästa resa. Fattas bara de "käcka" Vingette's med så är man "All set to go". http://miljodekal.se/ ...och de planerade "landsdekalerna" får vänta. 550kr i frakt, för ett kuvert med fem-sex dekaler. Knappast prisvärt... 😕
    2 points
  3. Årets semesterresa blev till Norge Semesterresan till Norge 2022 Del 1 Vårt mål idag var att köra till Haverdal och hälsa på min syster och hennes familj som var ute i en stuga på semester. Gå till denna Sway
    1 point
  4. Ehmm, frånsett att jag+telefon+forumet tydligen har olika åsikter om vad som är upp och ner så var den uppochner bilden inte ens tänkt att vara med.
    1 point
  5. Hassafallsleden dag 2. God middag, Lite upp och ner, många tankar på vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Först lunch. #overbudgetstyle på Bada Bing i Jönköping Hassafallsleden , en bra promenad. Efter den goda och närande lunchen styrdes färden till Hovslätts Hembygdsgård där Hassafallsleden kan påbörjas och avslutas. Sen var det dags för kvällsmat, och avslutande camping. Park4Night gav ett förlag på något som visade sig vara en badplats, ingen 100% nattcamp men hungriga var vi så ett stopp för mat fick det bli. Med tydliga regler. Kvällsmaten kunde avklaras men någon övernattning kunde det inte bli då det var en välbesökt badplats. Vi hittade dock en liten bit vi kunde ha för oss själva. Kvällen kom och vi var mätta men trötta och efter en koll på hur långt det var hem så togs beslutet att styra kosan hemåt. När vi landade hemma och lastade ut det nödvändiga gick Ian med husse upp till sovrummet, bara för att vända då det var olidligt varmt och vi hade på känn att vi kunde få en sista natt i sovlådan då en försäljning varit temat under hemfärden. Sagt och gjort, husse med hund gjorde sig klara för vad som blev sista natten. Nästa tur fick planeras så som vi ursprungligen tänt, med boenden längst vägen. Nu gällde det bara att hitta hundvänliga sådana för nästa resa.
    1 point
  6. Stolarna är i bruk just nu. Allt väl så långt. En liten notering/fundering. Vill minnas att den höga stolen har en annan fot ån den lilla som eventuellt är braigare på mjukt underlag.
    1 point
  7. Tack @iknutis Informationskällan hos dig verkar oändlig! Ska kika om jag har någon pinne, men verkar ju rimligt att den är från Aisin.
    1 point
  8. Hassafallsleden dag 1. Dags för en liten utflykt, till en liten promenad. En promenad som låg så långt bort att sovlådan fick följa med så vi slipper ha brottom hem. Kom ca 15 mil tills appen Park4Night gav några förslag, och den 3:e platsen fick godkänt av samtliga. På vägen fick det bli ett stopp för mat då baksätespassageraren var hungrig. Lyckades få en liten filmsnutt på avfärden från ett av campförslagen, väldigt fint och väldigt många mygg. Inte så man direkt behövde 4x4 lågväxel och lite mer markfrigång, men väldigt betryggande att ha. Den var smidig den sovlådan
    1 point
  9. Nu har jag fått beskedet att jag kommer få besked nästa vecka...🤔 Inväntar nästa vecka.
    1 point
  10. Bra tips! I samma anda kan jag tipsa om att Österrikes vignetter för motorvägar nu går att köpa digitalt så man slipper klistermärket i rutan. https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/ Försöker också hitta någon lösning för vägtullarna i Frankrike, Italien m fl som går att köpa från Sverige men har inte hittat någon. Närmaste jag hittat är https://www.bipandgo.com/en/ där man kan besöka ett av deras ställen och få hyra dosan över disk och sedan betala en väldigt låg avgift när den inte används (vilket är större delen av året ). Vore skönt att kunna susa förbi köerna nästa gång!
    1 point
  11. Sommartur del 3 2022. Dag 5, 9/8-22 Äntligen en natt utan regn! (Den var bara lite kort) Dagens morgonbild. Denna dag var det hemfärd som gällde, dessutom hade vi gäster på G hem så tiden var lite snäv. Efter ett ”vi ses” till värdparet bar det söderut, tyvärr återigen ganska molnigt och grått. Fokus var egentligen mest att komma hem så det blev E45. Här passerade vi under Langerak utanför Aalborg. Kör man för långsamt när en gammal folkabuss segar sig förbi..?? Även om det var full fart hemåt som gällde så kunde vi ju inte missa Danmarks högsta punkt när vi ändå körde förbi. Vi blev inte riktigt kloka på, av vem och varför, stenen var rest men det skedde åtminstone 1920. Tyvärr hade vi inte så vi kunde betala för att komma upp i tornet. Det verkar länge varit oklart vilken som var den högsta punkten men just nu verkar det vara Bavnehøj. Strax intill ligger Møllehøj. En tag senare passerade vi över Lilla bält till Fyn. En av många Tyska oversize riggar. Nästa större bro var sen över Stora bält för att komma över till Själland. På bron mötte vi en moddad Transit med släp. Bron är tvådelad och passerar över Spragø med sin fyr. Vid östra brofästet var bordet där vi fikade på uppvägen. Sen körde vi på med diverse förseningar för att en dryg timme efter plan passera under Kastrup. Lite vemodigt att köra åter mot Sverige även om vädret var bättre. Det blev sista dagen på tur för denna semestern. Väl hemma hann vi inte tömma bilen, gästerna var egentligen bjudna till 15 min innan vi kom hem…. men det löste sig så klart. Våra gäster var ett par från Göteborg som vi träffade 2018 på båten ner mot vår Italien resa. Kul nog har vi hållit kontakt sedan dess och träffats några gånger. Nu var de återigen ute och körde med sin MC så klart att vi måste träffas. Det blev kladdkaka till efterrätt, i den gryta som åkt med på hela resan…. Kanske en aning lös…. Då var semesterns resor avslutade, det blev totalt 30 dagar denna gång, lite på oklart hur många mil men en hel del blev det allt. Mycket kul har vi sett och framförallt har vi återigen träffat en massa trevliga nya och tidigare bekantskaper!!! Imorgon får Lilljeepen tömmas.
    1 point
  12. Sommartur del 3 2022. Dag 4, 8/8-22 Nog sören skulle det regna även denna morgon! Det var stilla till ca 05:30 men sen började det regna. Så det blev till att ta det lite lugnt även denna dag och lyssna på regnet och kossorna i hagen intill. Men vid 9 snåret kom solen fram och med den även vår lust att stiga upp. Dagens morgonbild. Det blev frukost i trädgården innan vi körde ut på dagens turistresa. Ganska ok väder om än inte toppen men tröskorna gick för fulla muggar. I Fjerritslev blev det stopp, här skulle det lastas av lite byggmaterial. Hmm lite tungt för den trucken. Men efter lite baxande och trixande så gick det till slut bra. Dieselpriset var nu betydligt bättre här än hemma. Omräknat var det nu ca 19:77kr/liter. Det blev lite mindre vägar ut till dagens första stopp. Buljberg, tydligen Danmarks enda klippa förutom de som finns på Bornholm. Här fanns det en massa olika fåglar som häckade bland annat stormfågel. Men dessutom byggde Tyskland ett antal bunkrar inne i berget. De flesta var spärrade men i en av dem fanns en utställning. Områdets speciella topografi med både klippor, strandängar och skog gör att här fanns mycket olika växter och djur. Här var vi på väg ner i en observationsbunker som hade inhyst en pejlstation till ett av kustens största kustartilleri. Skottvidden var 55km så de täckte nästan halva sträckan till Norge. Under många år låg det ett stort vitt badhotell på toppen av klippan, byggt 1907 men det revs 1944 av tyskarna då det utgjorde ett allt för bra riktmärke över var bunkrarna befann sig ifall de allierade skulle anfalla. Klippan sedd från utsidan. Utanför hade det tidigare stått en klippa som stuckit upp ett tiotal meter över havet, men som bröts sönder i en storm och nu bara syntes som ett skär. På vägen tillbaka genom Fjerritslev fick vi tagit bilder på ett antal fina väggmålningar. Dagens kyrka blev denna gång den här. En blandning av putsade väggar och grå sten som vi sett flera av i Danmark. Jag har dock aldrig sett några liknande i Sverige. Med viss tvekan gav vi oss ner på kör-stranden mellan Blockhuset och Løkken. Ett område där det är tillåtet att köra nere på stranden, totalt går det att köra kring 20km längs kusten. Vi kunde dock konstatera att det fanns gott om bilar med sämre förutsättningar än vår. Det fanns visserligen en del som kört fast, men en hel del som cruisade runt med såväl husbilar som sportbilar. Väldigt blandade riggar. Den här killen yrade omkring med sin vinge över halva stranden, framförallt på den packade delen där de flesta försökte köra. Här passerade vi över en bäck. Närmast Løkken var det fullt med badstugor. Även uppe på asfalten var det drivor av sand. Att köra nere på stranden var riktigt kul, men det hade varit ännu roligare om vi kört med andra, då hade vi vågat testa gränserna i den lösa sanden. Det var det inte läge för denna gången. Efter en trevlig dag styrde vi åter mot camp hos @Peter Christensen och Nina. Väl på plats åkte tältet kvickt upp och sen blev det hygge med värdparet. Stämningen i trädgården stördes något av att det tröskades för fulla muggar på andra didan häcken mest hela kvällen. Men så är det att bo på landet. Sen hade vi en riktigt trevlig kväll med supergott grillat som Peter lagade till. Ett stort tack till @Peter Christensen och Nina för att vi fått stå i trädgården och framförallt för den goda maten och sällskapet!!
    1 point
  13. Sommartur del 3 2022. Dag 3, 7/8-22 Även denna natt kom det lite regn men vi vaknade först till uppehåll. Men medan vi mornade oss kom det en rejäl skur. Så vi valde att ligga kvar en stund(timme) till, vi har ju semester!! När regnet väl lättat masade vi oss upp och käkade, men då var det kris, Hanna var HUNGRIG!! På väg ut från området där campen var, lite mer grusväg. Regnet hängde i luften när vi körde norrut mot Thyborön och krigsmuseet som vi fått tips om av @Jesper Løwe. Naturen på västra sidan av Jylland är väldigt speciell med sina fjordar och smala landtungor mellan dem och Nordsjön. Thyborön var en riktig kuststad med både fiskebåtar och varv. Här höll de på att laga ett par båtar som låg upplaggda. Vårt mål, Sea War Museum. Museet hade fullt av föremål från sjöslagen utanför Danska kusten under första världskriget. De hade även själva varit aktiva i att leta upp, kartlägga men även att bärga föremål, främst från ubåtar. Efter några timmar inne på museet tog vi oss en snabb titt på utsidan där det även fanns spår från andra världskriget men regnet gjorde att det bara blev en snabb kik. Vi styrde åter söderut en bit för att runda Nissum bredning. Tyvärr fortsatte det att regna fick förtog en hel del av utsikten. Lunchen blev lite bullar under bakluckan medan det fortsatte att regna lätt. Vi svängde sedan österut en bit innan vi åter svängde norrut över Odesund på en intressant bro bestående av tre bågar samt en öppningsbar del. Ursprungligen hade det troligen även gått ett järnvägsspår sidan om vägbanan men järnvägen var numera bortplockad. På många av markerna var det ganska blött men de betades av framförallt kor. På denna väg hade nog en av de boende tröttnat på alltför stressade turister, men istället för att sätta upp skylt om lekande barn eller dylikt stod det varningsskylt om trädfällning, gissa om folk tog det försiktigt??!! Nästa stopp blev på vägen mot ytterligare en plats Jesper tipsat om. Han tipsade om en kyrka men vi stannade först vid en fyr. Här var det en kompis med A/T däck lika våra. Lodbjerg fyr från 1883 var intressant, byggd av granit från Bohuslän och 35 meter hög. Utsikten var fin, men tyvärr lite nedsatt på grund av vädret. Så här glad är @Hannaefter att äntligen kommit upp för MÅNGA trappsteg. Intill fyren låg en bunker som tyskarna byggde 1943. De placerade då pejlutrutsning i fyrtornet och byggde bunkern för manskapet som skötte utrustningen. Inte världens bredaste sängar precis. Efter så mycket krigiska intryck fick det bli ett kyrkobesök i Danmarks minsta kyrka. Hela det här området var Nationalpark, faktiskt Danmarks första dessutom. Kyrkan var inte supergammal om man jämför mot vissa vi varit i tidigare, men ändock från ca 1500. Skicket var väldigt fint efter restaureringen 2008. Nästa stopp var Stenbjerg landingsplats, en hussamling som aldrig varit bostäder utan bara förvaring för fiskeredskap och plats för fiskebåtar. Idag är det bara mindre fritidsbåtar som dras upp med traktorer, men förr var det betydligt större båtar och då hanterade man dem med ett vinschspel monterat i en egen byggnad. På denna stranden skall det vara ok att köra, men det stod ingenting om det någonstans. Med tanke på den ringa förmågan jag tillskriver Lilljeepen så var jag dessutom inte sugen på att testa sandkörning med den, åtminstone inte så länge vi var ensamma. I byggnaden som inhyste spelet fanns ett intressant litet museum. Här syns det sista av spelen. Så här såg det ut bland båtarna efter stormen 1962. På en kulle ovanför husen stod en hög mast. En gång i tiden hade det stått flera sådana längs kusten. De användes innan radioapparaterna fanns i båtarna och användes för att upplysa fiskarna till havs att vädret var så dåligt att det började bli svårt att lägga till eller rent ut så dåligt att det bedömdes vara omöjligt och de fick söka annan hamn. Vädret på vår resa blev dock sakta lite bättre. Att vara turist tar tid så klockan hann bli ganska mycket innan vi närmade oss kvällens slutmål, tillika vår camp för kvällen, Tårs dit @Peter Christensen och Nina bjudit in. Vid slutet av en grusväg låg deras hus, eller rättare sagt gård. Vi mottogs hjärtligt, trotts att vi aldrig träffats tidigare, Overlandingfolk är ett trevligt släkte!! Det blev ett snabbt ryck med att få upp tält och komma igång med maten. Risotto tror jag att det var som jag blandade ihop på Muurikkan. Värdparet tog plats hos gästerna och fick till livs några av våra rövarhistorier medan maten tillagades. Gott blev det och inte blev det sämre av en lokalproducerad Porter. Kvällen avslutades sedan med kaffe och te inomhus!!! Innan jag skrev dagens inlägg….
    1 point
  14. Sommartur del 3 2022. Dag 2, 6/8-22 Regnet höll i ett tag under natten men sen vaknade vi till en solig morgon. Natten var lite annorlunda, lugnt på campingen men ganska mycket ljud från trafiken, inte minst en hel del sirener från utryckningsfordon. Frukosten käkade vi med vind i håret, ganska frisk vind dessutom. Lite kul att titta på de olika campingekipagen nere på vår ”fricamping”! Allt från fullriggade Overlanders till en Micra med ett löst tält i. Därtill cyklande och vandrande friluftare. Vi var granne med en tysk familj som cyklade med 4 barn, bedömt mellan 2-8 år. Klart tuff och utmanande semester, men säkert jäkligt kul och minnesvärd också. På vår väg västerut mot Stora bält blev vi faktiskt omkörda av en Renegade, en av få som vi sett hittills på denna tur. Dessutom en Trailhawk med taktält. Dagens första planerade stopp var lite innan bron, Vikingaborgen Trelleborg. Ett trevligt museum med mycket intressant presentation av den borg som Harald Blåtand lät bygga här på 900-talet. Ett klart imponerande bygge och dessutom byggdes det samtidigt ett antal likadana borgar på flera andra ställen i dåvarande Danmark. En rekonstruktion av ett långhus, 30m långt. En modell på hur borgen sett ut med de totalt 31 långhus man hittat. Den kvarvarande jordvallen var på sin tid bara fyllningen i vallen, den var sedan täckt av stockar och krönt av en stående pallisad. Nästa stopp var vid Stora bältsbron. Precis vid brofästet låg ett museum som @Prodigy tippsade om. Detta var tidigare postkontor respektive värmestuga för isbåtarna som gick härifrån på vintrarna. Nu var det förutom museum över isbåtarna även toalett samt perfekt ställe att stanna på för att komma intill och under bron som skymtar i bakgrunden. Museet var intressant med presentation över hur trafiken över bältet gick till vintertid när isen la sig. Båten ovan var en av 45st som användes på 1880-talet. De släpades i konvoj över isen. Det var rejält tufft ända in på 40-talet när isen la sig. Vi tog en tur under bron. Vi passade också på att käka, denna lunch blev det stekt korv med bron i bakgrunden. Sen var det bara till att köra runt och passera igenom betalstationen. Bra timing på regnet, vi slapp det åtminstone medan vi käkade. På Fyn slutade det åter att regna och tröskorna gick för fullt. Lilla bältbron tog oss sedan fortsatt västerut till Jylland. Det odlades mycket majs och på vissa ställen stod det dessutom solroser i ytterkanten av fälten. Vi höll oss sedan på den västra sidan och kom ut på Holmsland klint, väldigt särpräglat landskap med en sandvall ut mot Nordsjön och strandängar in mot Ringköbing fjord på insidan. Husen var lågt byggda och vissa delvis nergrävda för att komma undan vinden. Här passade vi på att svänga ut till havet för att ta oss en titt. Inta många som badade, 17 grader i luften och rejält blåsigt med höga vågor var lite avskräckande. Men då det var varmt i vattnet kände jag att jag fick passa på ändå. Det är ju inte var dag en Skåning får chansen att bada i Nordsjön och dessutom är det bara en vecka sedan vi badade i Bottenhavet, lite kul trotts allt! Vi fortsatte norrut längs kusten bland sandklitterna. En bild på kyrka måste vi ju även ha med, här var det Hvide Sande kyrka som Hanna fångade på bild. I Hvide Sande stod även denna fina skulptur, Cyklus. En bit ytterligare norrut stötte vi på en känd turistattraktion, Lalandia som ett antal av våra bekanta besökt men aldrig vi. Fler klitter och påtagligt många ganska stora gårdar längs vägen. Det var även gott om fiskeläget längs vägen, här var det Thornsminde havn och dess sund vi passerade. Kvällens mål och planerade camp var Skibakken, en vildcamp med tillgång till eldstad och ved som vi fått tips om. Denna gång var vi mer i vanlig tid, klockan var nästan 20 innan vi fick upp tältet och började på maten. En fin eldstad. Muurikkan levererade med hjälp av Hanna. Det blev kyckling, bacon, lök, paprika och så grädde och pasta. Under tiden vi satt vid elden mojnade vi den och det blev helt vindstilla och lugnt. Till efterrätt blev det sen grillade bilar som @Hanna blivit en mästare på att få perfekta. Det hann bli mörkt innan elden falnade och vi kröp till kojs.
    1 point
  15. Tyvärr står inte kvaliteten riktigt i stil med priset. Har förbrukat 1,5 stk sen 2019.
    0 points
×
×
  • Create New...