Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 04/08/2024 in Posts
-
Skulle ønske det var mulig. Slet selv med lite energi fra august i fjor til nå i februar. Viste seg at jeg hadde veldig lave nivåer av B12, men etter at jeg begynte med tilskudd har jeg fått tilbake energien og arbeidslysten. Ja! Det står på listen over ting jeg burde kjøpe meg. Inntil videre bruker jeg en liten gassbrenner, men det er jo ikke alle plasser det er lurt å bruke den...4 points
-
Anbefaler deg å prøve Brunox epoxy på steder med litt rust og bart metall, før du har på lakk over. Det har jeg brukt siste året på alle mine små reparasjoner og det bremser mer enn de såkalt rusthemmende grunningene man ellers får kjøpt. https://www.thansen.se/bil/olja-och-kemi/karosseri-rep./brunox-epoxy-spray-400ml/n1227180036/pn-238232555 Obs på at den må tørke 6-12 timer alt etter temperatur.4 points
-
Inte Spam, blir bara mer nyfiken, lammeldiff fram!? Men en liten tråd vore ju inte fel för oss som varken har ansiktsbok eller instamatic…..4 points
-
I Lars sine tråder er nok både xj, zj, wj, jk og andre velkomne. Det finnes hyggelige folk i alle bilmiljøer, både Land Rover, Toyota med flere. Men de som kjører Jeep, de deler noe unikt. Ja, jeg er også fortsatt på jakt etter Jeep.. igjen.4 points
-
3 points
-
Orginal Subaru; garantert skitdyr. Jeg har brukt mye dempere fra Biltema siste 10årene og det fungerer like bra som orginalt.3 points
-
Jeg har kjøpt masse billige kopier av knapper og slikt på ebay, fungerer like bra som orginalt.3 points
-
Valborgstur 2024 Årets Valborgstur ledde oss inte långt hemifrån, då kompisen Göran fyllde 70 så landade vi vid hans damm. En varm men tyvärr rejält blåsig vårdag i Skåne. Vi började med varsin Espresso för att få fart på huvudet efter en lång arbetsperiod. Brasan igång och en pilsner öppnad. Helt ok men eftermiddag, med utsikt över dammen och med rapsfält som börjat blomma är här riktigt fint. Eld så här tidigt på eftermiddagen har ju ett syfte, @Hanna skall baka. Kladdkaka till födelsedagsgrisen blir nog uppskattat. Färdigt resultat Senare på kvällen blev det en något större brasa också. Det hann bli maj innan vi var åter i taktältet. Natten förflöt sedan lugnt även om blåsten fortfarande höll i. Men i lä bakom verkstaden var det helt ok. Däremot vaknade jag några gånger under natten och fick för mig att det ösregnade. Fast det var bara Görans springvatten i dammen som plaskade rejält. En solig och fin morgon. Ovanligt varm och fin 1:a maj!3 points
-
Hannas lilla gräsanka-tur 28/4 -22 dag 2 Godmorgon! Sovit sådär! Frukost och sedan är det dags att börja röja på Offroadbanan för att göra lite nya slingor. Grannen Johannes Kastlund sov ovanligt länge. Johannes hjälpte mig att fälla tältet så det tackar jag för. Lite planering, Sven Falck är arbetsledaren. Johannas Kastlund har ansvaret för motorsågen och vinschen. Sven Falck bistår Johannes Hjelm med att försöka dra upp en stubbe. Lars Dahl och Daniel Möller flyttar sten. Det blev en bra helg tycker jag. Alla var nöjda, middagen blev en liten överraskning då alla inte läst informationen som gått ut. Jonas på Offroadbanan blev också nöjd med dagsverket som gjordes.3 points
-
Tur att någon i familjen kan prioritera det som är viktigt!! Själv fick jag ta lite helgjobb, men bra kämpat kära du!! Ser fram emot att ”kika in” imorgon när jag har tid över och se vad ni har för er. Godnatt och hälsa!3 points
-
Plutselig en dag ringte en gammel venninne av meg, og hun hadde hatt bilen sin på EU-kontroll. Der hadde de påvist knekt arm på xenon-høydesensor bak og knekt fjær bak. Det var bare en uke igjen til bilen fikk bruksforbud, og hun lurte på om jeg hadde anledning til å hjelpe henne litt. Hun kjøpte selv deler og kom på besøk. Ny og gammel fjær (byttet selvsagt begge sider): Bærebroer bak på Q5 er i alu, alle bolter og braketter er i stål så boltene har irret fast. For å unngå å knekke bolter lot jeg braketten til den gamle sensoren sitte igjen, og fjernet kun sensoren. Likevel måtte jeg frem med dremel for å kappe en bolt og innsatsen i plast-sensoren. Bilen måtte også få ny bremsevæske, så jeg fikk testet min nye bremselufter fra Biltema: den var knallgod. Jeg har tidligere hjulpet sønnen til en kollega med ymse problemer på husstandens to biler, og denne gangen tok han kontakt fordi det lekker stadig olje fra motoren: Peugeots 1.6HDI. Dette er en motor som bl.a står i Peugeot, Ford, Mini, Citroen og flere. Etter min mening en skikkelig møkkamotor der halve motoren er i plast, bl.a er innsug og toppdeksel i plast. Her har jeg demontert masse for å komme til motoren, og dette er minimum som må fjernes bare for å bytte luftfilter på denne: Fikk etterhvert plukket ut dysene og det er jo opplagt at noe lekker. En av de er tørr, de tre andre er fulle både i koks og olje. Så nå er det bestilt alt nytt av pakninger både til dyser og innsug. Med så mange forskjellige biler innom tunet, har jeg sett behovet for en mer universell diagnose. Tok nå skrittet og kjøpte iCarsoft sin CR Max som skal kunne brukes til det meste. Disse er ikke like gode som merkespesifikke enheter, men til gjengjeld fungerer de på nesten alle merker.3 points
-
I slutten av mars kom fruen og klaget på skrapelyder fra bakbremsene. Etter en kort titt ble det besluttet å kjøpe nye kalippere, skiver og klosser. Stemplene i kalipperne satt fast og klossene var utslitte. Den ene bremserøren på ene kalipperen satt fast og ble ødelagt under demontering, her har jeg laget en "kopi" til venstre på den nye kalipperen. Godt brukte bremser. Har også sveiset litt rust på Passaten, skulle bytte ut litt stål på førerdøren. Men etter å ha holdt på en liten stund måtte jeg kappe ut en større firkant. Som man ser er stålet tynt over hele stykket jeg skjærte ut. Fikk også tid til å polere en gammel Volvo innimellom slagene.3 points
-
3 points
-
Jeepen ”klar”! Fälgarna var inte så snygga, tydligen har någon sten tuggat där den kommit åt. Trösklarna på denna sidan svetsades i fjor och var i stort sett fria från rost. Knappt ens ytrost men en hel del skav och skavanker. Dock hittade jag ett rosthåll i golvet på passagerarplatsen. Det får svetsas senare i år när @Benjamin Kastlund tar tröskeln, men så länge fixades det så här. Syns ju inte under mattan ändå! 😇 Förutom vaxning och bättring passade jag också på att fixa till hjulbultarna med ett lånat gängsnitt, även några av muttrarna fick en behandling med gängtapp. Vi råkade skada någon bult när vi gjorde framnaven och sen har muttrar i sin tur tagit stryk. Vaxad och uppsminkad på väg ner till kompisens lyft och smörjning, nu får den vara bra nog till @Hanna och nästa helg.3 points
-
3 points
-
3 points
-
Ja, jag har ju även köpt hus precis så det kommer finnas ett "rest stop" strax utanför Hudiksvall från och med 26e juli!2 points
-
Runt tusenlappen för eftermarknad, men inga på lager på trodo.se eller skruvat.se Hittade lite på ebay, kan bli ett komplett för under 2500 sek. Kanske lika bra, har hänt förut att man handlat billig ljuddämpare för att sen i ren panik köpa dyrt resterande för att få bilen klar.2 points
-
Och hur gick det med det? 1:a maj var det ju å allting. Vackert väder åxå, massa sol å värme från molnfri himmel. Inget regn i sikte. Jo då ska man ut å förs grejer som kräver en bil med fungerande bagagelucka. Så nycklarna till Renaulten plockas fram och iväg vi far, Ian @Iudit Norlin och jag. Nämnd jag att det var varmt? Typ skönt att man har en AC varmt. Det var inte skönt för Renaulten presterade ingen kyla så felsökning av fransk AC står nu åxå på att göra listan, som börjar bli onödigt lång. Men det är väl som dom säger, för att bli färdig måste man först börja.2 points
-
Det ser ut som att jag missade en trevlig helg!! Förhoppningsvis blir det fler gånger så jag kan få möjlighet till lite klämda tummar och öm rygg. Några nya ”lagomslingor” på banan är det många som kommer att uppskatta.2 points
-
2 points
-
Om du kan buteljera din energi på flaska så köper jag en back.2 points
-
2 points
-
Hva skjer i garasjen Norlin? Det nærmer seg ny overlanding-sesong OG det er meldt rekordvarm sommer i Skandinavia i år.2 points
-
Nu är ljusen fixade med nya jordpunkter och lite nya kablar. Då sommaren står för dörren, (klippte gräset igår) är det dags för den traditionella sminkningen av grise.., Jeepen menar jag. Rejäl tvätt förra veckan och sen är det borstning av rost och smink/body över det. Förebilder.. Här får det tejpas i väntan på kirugi! Blemor Acne…. Maskering Även fälgarna har tagit stryk, märkligt! 🙄 Nästa gång bör denna sidan vara fixad.2 points
-
Trist men ibland kommer livet i vägen för ens hobbys! Vi ses kanske någon annanstans under sommaren.1 point
-
Här var det tomt på anmälningar, sista anmälningsdag är på söndag 5/5. Vi har dock en anmäld via annat format och vi vill ut, så helgen blir av. Men än är det inte försent att haka på.1 point
-
Pilla i sär den du har och se om du kan laga den. Två kontaktytor som sluts av ett tredje bleck. Sannolikt inte mer avancerat än att en ingenjör kan laga det. Kan man skarva ihop en hel bifront så fixar du nog en knapp också!1 point
-
1 point
-
Korta versionen, Knappen. Och för er som av någon outgrundlig anledning vill fördriva er dyrbara tid med att följa med på resan om hur det konstaterades att det var knappen tja läs vidare. Då blå hallen visade sig från sin bästa sida, ingen fukt, bra värme och belysning, så bokades den in för felsökning av "varför kan man inte öppna bakluckan på Subarun?" Steg ett, hitta en stycke Subaru med trilskande bagagelucka. Steg två, anlita en duktig projektledare. Steg tre, lokalisera felet. Och det börjar med att öppna en bagagelucka som inte går att öppna. Långt där inne kan man skymta den lilla plastlocket som påstås döljs en nödöppningsmekanism. Efter en litet akrobatisk uppvisning var denna lucka inom räckhåll och liggandes på magen kommer insikten att något verktyg det har jag inte fått med mig. Då slår det mig att fru @Iudit Norlin tidigare ifrågasatt mitt inköp av två stycken konservöppnare, jag försvarade mig med att vi har två bilar som dessa skulle läggas i och hon upplyste mig om att så vitt hon viste ligger det reda en i bagaget på Subarun. Och se på tusan ligger det inte en konservöppnare där som passar aldeles utmärkt till att demontera luckan. Då gäller det bara att hitta rätt spak att påverka. Och det var inte metallprylen utan den lilla plastprylen till vänster. Tada! Och med alla öppningar öppningsbara var det lika bra att med dammsugaren försöka avlägsna majoriteten av grus och hundhår. Börjar med att kolla kablarna som inte påvisar något fel då jag väljer att felsöka i ordningen enklast till "det där måste jag googla för att våga demontera" Så efter en youtube session började jag ta ner plasten på insidan av bagageluckan. Började lite försiktigt längst upp. Hittade lite dolda skruvar av plast. Och dolda skruvar av metall. En mängd klipps. Ledde fram till bakluckeklädsel i bagageutrymmet. Kablar till öppningknapp och skyltbelysning. Antog att knappen behöver 2 sladdar och belysningen fyra. Försöker mäta med multimeter, misslyckas, får frun att komma och hjälpa mig och nu blir resultatet att knappen verkar inte fungera, eller så får jag inte bra kontakt. Behöver verifiera misstankarna att knappen felar. Och det kan man göra genom att låta en skruvmejsel tjänstgöra som strömbrytare. Och då klickade det så fint i låset. Undersöker lite snabbt vad som måste demonteras för att komma åt att byta knappen och det ser inte lovande ut, mer youtube behövs. Avslutar med återmontering av allt som måste, övrigt läggs undan i väntan på ny knapp. Och projektledaren, ja han avvek för middag och kom ut och krävde promenad. Nu stöttar han mig i soffan med att leta knapp.1 point
-
Om det till äventyrs är någon som läser det här och blir sugen på matlagningen och som har missat Överlevnadshelgen så läs nedan. 17-19/5 blir det åter matlagning på Offroadbanan!1 point
-
1 point
-
Hannas lilla gräsanka-tur 27/4-22 dag 1 Detta har ALDRIG inträffat tidigare!!!! Jag ska ge mig iväg på en egen liten tur med StorJeepen. Bilen nyputsad och packad, klar för avfärd! Jag har i alla fall tur med vädret. GPS:en är inställd på Offroadbanan i Osby. Skönt att @Malin Nygren och @Magnus Nygrenhar möjlighet att hjälpa till med helgens uppdrag. Ikväll ska det serveras en tre-rätters overlandmiddag till gänget från SORK. Eldgropen fick Magnus göra i ordning. Lite små fix innan dagens deltagare börjar trilla in. Vi ska ha naanbröd till varmrätten, så degen måste sättas. Johannes får hjälpa till att göra förrätten, Tortillakuvert. Daniel Möller tar på sig att hjälpa till med varmrätten, Samurajkyckling. Magnus är dagens förstavändare på naanbrödet. Malin har under tiden förberett kvällens efterrätt, kladdkaka. Dagens bakbild!😂 De inbjudna var inte helt uppdaterade på hur kvällen skulle bli, så detta blev en väldigt uppskattad kväll. I morgon ska vi hjälpa till och röja lite här på Offroadbanan.1 point
-
Snyggt jobbat @iknutis ! Jag har själv köpt en Icarsoft CR Pro som jag inte testat än.. Dremel e bra grejer, har en blå Bosch 12v.. Du som mekar mkt borde ha en induktiv värmare, jag fick hem en(1500w) häromdagen, som jag heller inte hunnit testa än.. : )1 point
-
1 point
-
1 point
-
Okay, lite kan vi få gjort. Renaulten har ett larm, det är bra. Larmet har sensorer för rörelse i kupén, de tär åxå bra om man inte har en Ian. Då måste man både komma ihåg att inaktivera det interiöra larmet och lyckas med konststycket att göra det. Då denna Renault inte har en normal nyckel utan en plastbit som inte behöver lämna byxfickan. Så för att inaktivera interiöra larmet måste man stoppa den i bilhållare. Och utföra en tändning till/från 3 gånger, gå ur bilen och låsa med fobben varvid bilen piper 3 gånger för att bekräfta. En operation som brukar ta 2-3 gånger när man väl kommer ihåg att man ska göra det. För när man glömmer så hinner man precis in i affären innan Ian's närvaro/rörelse har startat larmet och det är inget som Ian uppskattar. Så hur löser man så man slipper detta spektakel varje gång man lämnar Ian i bilen? Med en avbitartång och ett glatt humör? Eller med 2st "vad dom nu heter" Som man har för att dämpa ex, skåpsluckor med. Lätt att applicera och lätt att demontera. Men var ska då dessa appliceras för att "permanent" stänga av rörelser i kupén delen av larmet? Jo här. På sensorn som sitter på A-stolpen. Jo den sitter där. Nackdelen med denna nästan osynliga förändring är att man i framtiden riskerar missa att dessa ramlat loss då de inte är tänkta att sitta i solvärmen som de nu kommer att bli utsatta för. Överväger att utsätta dessa för en svart tuschpenna, kanske hjälper att se deras närvaro. Om inte annat så lär deras frånfälle höras. Lösningen är nu provad i ½ dag utan sol och än så länge fungerar allt som tänk. Nästa sak för att göra fransosen mer bruksvänlig är blåtand, inte Harald utan den tekniska lösningen. En enkel adapter som pluggas in i bilradions AUX ingång, men här har den franske ingenjören givetvis valt sin egen lösning på gränssnittet, ingen vanlig 3.5mm plugg utan en ren audiofila lösning med RCA. Adaptersladd tänkte jag först men sen såg jag en färdig lösning på djungelsidan. Den kom ju till och med med en försäkring på 10A. Nåväl denna lite mer permanent installation kräver lite mer rörlighet än vad jag för närvarande lyckas prestera. Men så snart som värmen i blå hallen slagits på och undertecknad känner sig tillräckligt akrobatisk så kommer det att ryka nåra plastbitar i Renaultens inredning. Om jag inte blivit aldeles justerad av att försöka fixa varför bagageluckan på Subarun inte går att öppna. Vad jag förstår så innebär det att genom baksätet krypa under lastgallret hitta ett litet plastlock som vid demontering ska avslöja en mekanism för att öppna bakluckan. Sen ska man ta reda på om det är knappen, kablarna eller låskistan som bråkar. Ser verkligen fram emot det denna akrobatisk övning, kanske läge för en ny film?1 point
-
Ett citat från Douglas Adams. "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." Jo något har hänt, men inte i garaget. Jag har blivit fodervärd till mammas Renault Grand Scenic, en 7 sitsig dieselbrännande fransos som behöver lite kärlek. Kanske redan innan den säljs De övriga 3 har mestadels stått, ja miatan har helt bestämt sig för att vägra starta och har därmed ockuperat garaget tillsammans med en gul 2-hjulig italienare som tjurar i ena hörnet. Utanför garaget står ett stort och braigt släp som väntar på ny belysning och en besiktning. Lite mer i skymundan står ett litet släp och väntar på fortsatt återuppbyggnad. Kan stå några redskap för gräsmattan som åxå behöver översyn. Båda.... Och för att avrunda det hela har jag nedkommit med en form av ryggskott som tillåter hundrastning och stillasittande. Det var nog det hela, jo jag behöver hitta ett nytt jobb åxå. Så full koll på läget. Tackar som frågar.1 point
-
Spännande med äldre bilar, fördelar som att kunna göra kreativa lösningar gör det hela mer avslappnande. Borde göra något liknande, har numera 4 fordon att underhålla. (3+1 då jag är fodervärd åt mammas Scenic)1 point
-
Helgen 27-28 april är det tävling, träff och matlagning på Offroadbanan i Osby. På lördagen är det trial i Skånecupen samt träffkörning på banan. På kvällen lagar @Hanna med stöd av @Malin Nygren och @Magnus Nygren mat över öppen eld. Klubben bjuder på maten för de som hugger i under söndagens fortsättning, då det skall röjas nya spår på Offroadbanan. För mer info: http://www.sork.org1 point
-
1 point
-
Ähh @Lars 9kfår skylla på mig. På insta säger du, får göra ett försök att kika där.1 point
-
@Norlin Nej, jag har allt tänkt göra en, har ägnat sjukt många timmar på både min XJ och min WJ men det mesta finns på min Instagram som är öppen, kolla in @heartstreams på insta. : ) Sorry än en gång Lars.. 🤣1 point
-
1 point
-
1 point
-
1 point
-
1 point
-
Det blir inget för mig, det hamnar mitt i min flytt, samt att jag har inga grejer längre då jag sålt vagnen.0 points
-
0 points