Jump to content

Besiktningstråd - Bullbar och bakre stötfångare m drag


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Besiktningstråd - Sverige/EU

För att förekomma vissa "issues" ringde jag till två olika företag ang registreringsbesiktning i Sverige.

Jag pratade där med ansvarig ingenjör och fick tämligen raka besked på vad som gäller. Sedan är det, som vi vet i våra trådar och samtal, en annan sak vad olika besiktningsmän säger vid en kontrollbesiktning. DET är en annan historia/risk/möjlighet  :-)

 

Vad som gäller för förändring bak ang stötfångare och drag är:

- Det är helt OK med hållare och annat, som reservhjul, så länge de sitter bakom och inte sticker ut.

- Det är helt OK att den är i stål eller likn.

- Det är helt OK med ett "fyrkant-hål" för tillbehör/accessories.

- INGET får sticka ut utanför bilen som kan "haka i" personer eller annat. Dvs inget får gå runt lyktorna eller likn.

- Det FÅR INTE monteras ett drag som skall användas som draganordning. Detta utvecklade de med att det inte finns några på marknaden godkända sådana draganordningar för "fyrkant-montage".

- INGA s.k. fyrkantdrag i form av kula bultad på "fyrkantbalk" är godkända inom EU. (Typiska amerikanska lösningar)

 

Vad som gäller för förändring fram, som "Bullbar" etc, för EU/Helbilsgodkända bilar är:

- INGA förändringar i form eller material får göras som påverkar säkerheten/skaderisken för fotgängare vid ev kollision.

- INGA byten av stötfångare, Bullbar eller annat, får göras. Detta oavsett syfte (winch, x-ljushållare, antennhållare) om bilen är en modern/helbilsgodkänd.

- Winch får monteras endast om den inte sticker ut framåt och istället är monterad "dold" bakom stötfångaren.

 

Ovanstående gäller per 2019-03-25 då jag pratade med företagen Besikta samt Bilprovningen och dess registreringsbesiktare/ingenjörer.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • OMG 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2019 at 4:33 PM, Per Pettersson said:

Det här är ju egentligen inget man inte visste. Men va fasen Ove... Var du tvungen att skriva ut det i klartext? ? 1f602.png ? 

IMG_20190310_174639.thumb.jpg.d7336f2fd22974e1615a216edd807cf2.jpgIMG_20190310_174542.thumb.jpg.6d652dc76c2c1692da1069cdd38b7160.jpg

Hehehe.  Ja, du vet...  man måste ju skriva av sig lite myndighetsfrustration...  :) 

Love your Jeep !

Edited by CampForCer
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, CampForCer sa:

...om bilen är en modern/helbilsgodkänd.

 

Hur vet man detta? Står det någonstans i t.ex. registreringbeviset? Eller gäller det från och med något visst år.

Det bör väll vara skillnad mellan personbil och lastbil, även lätt sådan. Vad med plog? Lastbil (och bil också för den delen) kan ju utrustas med plog.

Det bör ju finnas ganska många undantag från regelerna ovan.

Link to comment
Share on other sites

Lätt lastbils registrerar du bilen, så från går du helbilsgodkännandet. Det vill säga att du kan montera en bullbar på bilen. Då kan man för exempelvis säga att den är ett extraljus fäste! Dock är det nog fortfarande inte tillåtet med lykt skydd. (Dvs fortsättningen på bullbaren över strålkastarna)

 

1996 och framåt så ska bilarna vara helbils godkända.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ovanstående gäller så klart personbilar :)

Lätt lastbil har jag funderat på vid tillfälle. Förstått att man kan få igenom det, men då med max två passagerare om jag fattat rätt

Edited by CampForCer
Auto-correct.....
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jonas har väl en flakbil? Den går bara som lätt lastbil. Våra personbilar av "kombimodell" kan registreras som llb om lastutrymmet blir minst 170cm. Har man en lååång personbil borde det gå att få den som llb med flera passagerare. Finns också en regel om att vikten för passagerarna ska vara hälften av lastvikten. Pga de här reglerna blir det oftast bara plats till en passagerare.

Iaf förr var fördelarna skattemässiga. Vad jag föstått faller bonus/malus-systemet lika hårt på personbil och lastbil.
Jag ser fördelen att komma ifrån helbilsgodkännandet och bland annat kunna sätta på större hjul.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det är lite roligt hur besiktningsmännen/ingenjörerna svarar o tänker. För det finns ju mängder med usa bilar med 4kantshål för draget som är godkänt (min bland annat). Men du får dock inte ha sprinten kvar utan det måste vara en bult. Men när jag reggade min visserligen lastbil så fick jag olika svar av deras ingengörer varje gång jag kontaktade dom. Så vad dom säger stämmer sällan utan tolkas olika vid varje tillfälle

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm er du helt sikker på dette? 

Det finnes støtfangere/bullbars  som er TUV godkjente . De er lovlige å montere.  

 

Så lenge vi er i Europa så kan ikke bilprovningen eller Det norske biltilsynet overgå dette, dersom det ikke er sær nasjonale regler for akkurat dette. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/8/2020 at 10:16 AM, CampForCer said:

OM besiktningen säger ngt om min, som jag ändå kommer ha någorlunda ”normal”, kommer jag gå vägen mot reg som lätt lastbil.

Lastutrymmet, med fällt baksäte, är över 190cm

Högst troligtvis kommer du bara att få en passagerare inskriven i registreringsbeviset vilket inte är så kul.

Link to comment
Share on other sites

 

19 hours ago, Fredrik L said:

Högst troligtvis kommer du bara att få en passagerare inskriven i registreringsbeviset vilket inte är så kul.

17 hours ago, CampForCer said:

Yes, kan tänka mig att det är så det är...  Vi får se, den dagen - om den kommer :) 

 

Jag har ett moment 22 i min LC. Den är lätt lastbils registrerad, med baksäte men bara 1 passagerare! 🙄 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2020 at 4:18 PM, stensth said:

 

 

Jag har ett moment 22 i min LC. Den är lätt lastbils registrerad, med baksäte men bara 1 passagerare! 1f644.png 

Under tilläggsinformation så står det: T20D fällbart säte för 3 passagerare i lastutrymmet. Men under passagerare så står det antal passagerare max 1! 

Som dom säger i Norge, det er ikke bare bare 😛

 

Edited by stensth
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...