CampForCer Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Besiktningstråd - Sverige/EU För att förekomma vissa "issues" ringde jag till två olika företag ang registreringsbesiktning i Sverige. Jag pratade där med ansvarig ingenjör och fick tämligen raka besked på vad som gäller. Sedan är det, som vi vet i våra trådar och samtal, en annan sak vad olika besiktningsmän säger vid en kontrollbesiktning. DET är en annan historia/risk/möjlighet Vad som gäller för förändring bak ang stötfångare och drag är: - Det är helt OK med hållare och annat, som reservhjul, så länge de sitter bakom och inte sticker ut. - Det är helt OK att den är i stål eller likn. - Det är helt OK med ett "fyrkant-hål" för tillbehör/accessories. - INGET får sticka ut utanför bilen som kan "haka i" personer eller annat. Dvs inget får gå runt lyktorna eller likn. - Det FÅR INTE monteras ett drag som skall användas som draganordning. Detta utvecklade de med att det inte finns några på marknaden godkända sådana draganordningar för "fyrkant-montage". - INGA s.k. fyrkantdrag i form av kula bultad på "fyrkantbalk" är godkända inom EU. (Typiska amerikanska lösningar) Vad som gäller för förändring fram, som "Bullbar" etc, för EU/Helbilsgodkända bilar är: - INGA förändringar i form eller material får göras som påverkar säkerheten/skaderisken för fotgängare vid ev kollision. - INGA byten av stötfångare, Bullbar eller annat, får göras. Detta oavsett syfte (winch, x-ljushållare, antennhållare) om bilen är en modern/helbilsgodkänd. - Winch får monteras endast om den inte sticker ut framåt och istället är monterad "dold" bakom stötfångaren. Ovanstående gäller per 2019-03-25 då jag pratade med företagen Besikta samt Bilprovningen och dess registreringsbesiktare/ingenjörer. 1 1 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse ... 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 Just now, MrWIB said: Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse ... Alltid... ALLTID... 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Unntatt i Norge, her blir du skutt. 2 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Det här är ju egentligen inget man inte visste. Men va fasen Ove... Var du tvungen att skriva ut det i klartext? ? ? ? 4 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 (edited) On 3/25/2019 at 4:33 PM, Per Pettersson said: Det här är ju egentligen inget man inte visste. Men va fasen Ove... Var du tvungen att skriva ut det i klartext? ? ? Hehehe. Ja, du vet... man måste ju skriva av sig lite myndighetsfrustration... Love your Jeep ! Edited February 8, 2020 by CampForCer 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 1 time siden, CampForCer sa: ...om bilen är en modern/helbilsgodkänd. Hur vet man detta? Står det någonstans i t.ex. registreringbeviset? Eller gäller det från och med något visst år. Det bör väll vara skillnad mellan personbil och lastbil, även lätt sådan. Vad med plog? Lastbil (och bil också för den delen) kan ju utrustas med plog. Det bör ju finnas ganska många undantag från regelerna ovan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Lätt lastbils registrerar du bilen, så från går du helbilsgodkännandet. Det vill säga att du kan montera en bullbar på bilen. Då kan man för exempelvis säga att den är ett extraljus fäste! Dock är det nog fortfarande inte tillåtet med lykt skydd. (Dvs fortsättningen på bullbaren över strålkastarna) 1996 och framåt så ska bilarna vara helbils godkända. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spoon Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Jeg antar at lastebil med plog klassifiseres som arbeidsredskap. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 (edited) Ovanstående gäller så klart personbilar Lätt lastbil har jag funderat på vid tillfälle. Förstått att man kan få igenom det, men då med max två passagerare om jag fattat rätt Edited March 25, 2019 by CampForCer Auto-correct..... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 1 time siden, CampForCer sa: Ovanstående gäller så klart personbilar Lätt lastbil har jag funderat på vid tillfälle. Förstått att man kan få igenom det, men då med max två passagerartrafik om jag fattat rätt Min är registrerad för fyra passagerare. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 6 minutes ago, Jonas Andersson said: Min är registrerad för fyra passagerare. OK Vad är kriterier för att regga som lätt lastbil? Vad är fördelarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Jonas har väl en flakbil? Den går bara som lätt lastbil. Våra personbilar av "kombimodell" kan registreras som llb om lastutrymmet blir minst 170cm. Har man en lååång personbil borde det gå att få den som llb med flera passagerare. Finns också en regel om att vikten för passagerarna ska vara hälften av lastvikten. Pga de här reglerna blir det oftast bara plats till en passagerare. Iaf förr var fördelarna skattemässiga. Vad jag föstått faller bonus/malus-systemet lika hårt på personbil och lastbil. Jag ser fördelen att komma ifrån helbilsgodkännandet och bland annat kunna sätta på större hjul. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 25, 2019 Premium Member Share Posted March 25, 2019 31 minutes ago, Per Pettersson said: Jag ser fördelen att komma ifrån helbilsgodkännandet och bland annat kunna sätta på större hjul. ÄNNU större!!! @pilten hade rätt!! 40” nästa? ? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 1 hour ago, Lars 9k said: ÄNNU större!!! @pilten hade rätt!! 40” nästa? "Sätta på större hjul lagligt." Skulle det stå... ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 OM besiktningen säger ngt om min, som jag ändå kommer ha någorlunda ”normal”, kommer jag gå vägen mot reg som lätt lastbil. Lastutrymmet, med fällt baksäte, är över 190cm 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snejl Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Det är lite roligt hur besiktningsmännen/ingenjörerna svarar o tänker. För det finns ju mängder med usa bilar med 4kantshål för draget som är godkänt (min bland annat). Men du får dock inte ha sprinten kvar utan det måste vara en bult. Men när jag reggade min visserligen lastbil så fick jag olika svar av deras ingengörer varje gång jag kontaktade dom. Så vad dom säger stämmer sällan utan tolkas olika vid varje tillfälle 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjetil Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Hmm er du helt sikker på dette? Det finnes støtfangere/bullbars som er TUV godkjente . De er lovlige å montere. Så lenge vi er i Europa så kan ikke bilprovningen eller Det norske biltilsynet overgå dette, dersom det ikke er sær nasjonale regler for akkurat dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 On 2/8/2020 at 10:16 AM, CampForCer said: OM besiktningen säger ngt om min, som jag ändå kommer ha någorlunda ”normal”, kommer jag gå vägen mot reg som lätt lastbil. Lastutrymmet, med fällt baksäte, är över 190cm Högst troligtvis kommer du bara att få en passagerare inskriven i registreringsbeviset vilket inte är så kul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 1 hour ago, Fredrik L said: Högst troligtvis kommer du bara att få en passagerare inskriven i registreringsbeviset vilket inte är så kul. Yes, kan tänka mig att det är så det är... Vi får se, den dagen - om den kommer Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 19 hours ago, Fredrik L said: Högst troligtvis kommer du bara att få en passagerare inskriven i registreringsbeviset vilket inte är så kul. 17 hours ago, CampForCer said: Yes, kan tänka mig att det är så det är... Vi får se, den dagen - om den kommer Jag har ett moment 22 i min LC. Den är lätt lastbils registrerad, med baksäte men bara 1 passagerare! 🙄 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted February 18, 2020 Share Posted February 18, 2020 (edited) On 2/10/2020 at 4:18 PM, stensth said: Jag har ett moment 22 i min LC. Den är lätt lastbils registrerad, med baksäte men bara 1 passagerare! Under tilläggsinformation så står det: T20D fällbart säte för 3 passagerare i lastutrymmet. Men under passagerare så står det antal passagerare max 1! Som dom säger i Norge, det er ikke bare bare 😛 Edited February 18, 2020 by stensth 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now