Jump to content

hjælpe til valg af første overlander bil


Prodigy
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, Jesper Løwe said:

82B0CEBF-111D-49B8-8434-D1A1D272D660.thumb.png.e90b0d21153eaeb310df82db8f573141.pngDer er nyere defender til salg på facebook på hvide plader til 145.000

Den er bestemt også et godt bud, og det ser ud til at ungerne sidder højt på bagsædet i sådan en og derfor kan kigge mere ud af forruden :)

Gad vide om en hard brexit vil rykke meget ved landrover reservedels priserne.. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prodigy said:

Den er bestemt også et godt bud, og det ser ud til at ungerne sidder højt på bagsædet i sådan en og derfor kan kigge mere ud af forruden :)

Gad vide om en hard brexit vil rykke meget ved landrover reservedels priserne.. 

Det er svært at spå om brexit vil få prisindflydelse i Danmark. Men det bliver nok anderledes som privat at købe stumperne selv og får dem hjem... og de danske forhandlere skal nok tage sig betalt for ulejligheden.

 

jeg handler så vidt muligt selv i England og får det hjem, det koster som regel 3/4 af hvad en dansk forhandler skal have for ulejligheden. 

 

Men alligevel handler jeg her hjemme hvis det er ting jeg er i tvivl om eller har spørgsmål til.. det er trods alt nemmere og sende noget retur til en dansk leverandør end at skulle sende det tilbage til UK

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle Jeres forslag, det er jeg meget glad for. 

De 3 top kandidater for mig lige nu er: 

- Landrover defender 110 - pris ca 150.000dkr 

- Jeep WJ Cherokee - pris ca 60.000dkr

- Toyota prado - pris ca 140.000dkr

Min garage port og loft er ret lavt, 180cm er det højeste bil jeg kan få igennem, så jeg tror kun at Jeep'en ville kunne komme derind (uden roof rack). 

Jeg har set nogle youtube videoer med nogle meget rustne defendere, så jeg ved ikke om det næsten er et krav for at have en defender at den kan holde under et tag? Toyota'en virker det til nok kunne tåle at holde udenfor, da de vist ikke har de store rust problemer.. 

Vi får en smagsprøve på 4x4 livet på Island her til sommer hvor jeg har lånt en vens 90serie landcruiser i 14 dage (det bliver dog ikke en overlanding/camping tur) 

Edited by Prodigy
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2019 at 10:01 PM, Prodigy said:

Jeg har bestemt brug for 4x4, da jeg også gerne vil køre i efteråret og vinteren i norden på de små fjeld/skov veje - jeg er bare realistisk nok til at indse at komfort og motorvejskørsel også er vigtigt :)

Jeg har kigget på subaru før, jeg syntes bare at de fleste af deres biler er for små i kabinen.. 

Jag har en Subaru Forester 2017 och kan hålla med dig om att dom är små ini. Då är ändå min modell den större baserad på Legacy. 2008 och äldre är baserade på Impreza. 

Sen så är lastvikten rätt usel. Å andra sidan får jag dra 2000kg på kroken.

Men trots detta gillar jag bilen. Det är för mig den bästa kompromissen i dagsläget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2019 at 10:59 PM, Prodigy said:

- Landrover defender 110 - pris ca 150.000dkr 

- Jeep WJ Cherokee - pris ca 60.000dkr

- Toyota prado - pris ca 140.000dkr

Hej,

Innan du bestämmer dig, se till att provköra alla varianterna. 

Det är ganska stor skillnad på de bilarna du listat, så en rejäl provtur på motorväg/landsväg (där bilarna trots allt kommer framföras till största del) är nog att rekommendera.

För riktig "overlanding" så är Land Cruisern det absolut bästa valet (tror jag har dragit mina argument i "att välja overland fordon" tråd, så skippar det här).

Låt inte garagehöjden bestämma vilken bil du skall ha, det blir bara fel ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:



Låt inte garagehöjden bestämma vilken bil du skall ha, det blir bara fel ;)

 

Det er præcis det jeg tænker, men det betyder jo også at jeg er nødt til at vælge en bil som kan tåle at stå udenfor i mange år.. fx er den fine gamle landcruiser HJ61 fra 1989 (nederste på side 1 i denne post) jo ikke en bil jeg ville lade stå udenfor året rundt - og jeg er heller ikke sikker på om en nyere Defender ville have så godt af det i det regnfulde danske klima (selvom jeg savner erfaringer fra folk der har prøvet det). 

Edited by Prodigy
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Prodigy said:

Defender ville have så godt af det i det regnfulde danske klima (selvom jeg savner erfaringer fra folk der har prøvet det). 

Jeg har haft forskellige  land rover de sidste 20 år og de har alle stået ude året rundt. Det er ikke deres fjende.. det er det salt som der væltes på de danske veje... Mine biler har alle fået undervognsbehandling én gang i den tid jeg har haft dem... og det har været rigeligt. 

 

Dig er det en fordel at kunne afmontere tagtelt og markise om vinteren så det kan tørrer op.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er jeg skør for at overveje en LR disco 1 eller 2? de er overraskende billige iforhold til hvor stor en bil det er.. 

(disco 3 er også ok i pris, men jeg magter ikke at skulle fejlsøge på den mængde af elektronik) 

Jeg er også stødt på YouTube kanalen 'campervan culture' de vw syncro busser klarer sig også overraskende godt i terrænet ser det ud til :)

Link to comment
Share on other sites

Disco 1 ruster... hurtigt.

Disco 2 ruster ikke nær så hurtigt, men har Gremlins

  • abs driller 
  • luftaffjedring (simple fixes) men dejligt når det virker.
  • utæt soltag (køb en uden)

Har selv haft en v8 og var MEGET glad for den, men der blev for lidt sæder (havde kun 2) da kæresten og jeg fandt sammen, og skulle have hele flokken med på tur. (Har hørt den står til salg i Køge et sted)

ulempen er også at på hvide plader koster den ingenting i indkøb men 12tkr + i vægt afgift...

Vi købte en Defender bus (m2) og jeg tog et D1kørekort for 1 1/2  års vægtafgift besparelse...

 

 

Edited by Jesper Løwe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Disco 2 er ganske gode biler, med billige deler og god tilgang på reservedeler fra UK.
Grei størrelse er det på de også, og helt ok komfort. Så at du vurderer en slik det har jeg god forståelse for. :)

Det er mindre elektronikk i de enn i Disco3, men helt feilfrie er ikke 2'eren heller. Når det gjelder feil på Disco2 (og disco3) er det egentlig slik at alle de samme feilene dukker opp på alle biler, på ett eller annet tidspunkt.
Gjengangere på Disco2 er motorfeil grunnet sensorer og ledningsbrudd, samt feil på ABS+TC (three amigos), feil på ACE-systemet (hydraulisk anti-roll), feilkode på girkasse pga ledningsbrudd eller dårlige brytere, og rust da selvsagt.

Her er et veldig godt norsk forum:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/forum/3-discovery-forum/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg var på leit etter ny bil, hadde jeg noen krav/ønsker 

1 skulle være rustfri

2 skulle ha stiv foraksel 

3 ikke eldre enn 2012 mod (ente opp med en 2009 mod pga hvor godt vedlikeholdt den var)

4 part time 4x4

5 diesel motor 

6 enkel å skru på

Å hadde sett ut en landcruiser 105, som i mitt hode var en drømmebil. Men når jeg prøvekjørte den, ble jeg overbevist om at det ikke var bil for meg. 

Så det ble en jeep wrangler unlimited, er i mine øyne en drømmebil. Mine kollegaer synes jeg er spik spenna gal.

Så trur du burde velge med hjerte, å ikke la fornuftigheten styre for mye😉 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jesper Løwe said:

Disco 1 ruster... hurtigt.

Disco 2 ruster ikke nær så hurtigt, men har Gremlins

  • abs driller 
  • luftaffjedring (simple fixes) men dejligt når det virker.
  • utæt soltag (køb en uden)

Har selv haft en v8 og var MEGET glad for den, men der blev for lidt sæder (havde kun 2) da kæresten og jeg fandt sammen, og skulle have hele flokken med på tur. (Har hørt den står til salg i Køge et sted)

ulempen er også at på hvide plader koster den ingenting i indkøb men 12tkr + i vægt afgift...

Vi købte en Defender bus (m2) og jeg tog et D1kørekort for 1 1/2  års vægtafgift besparelse...

 

 

OK godt at høre at en 2er godt kunne være et emne :) med hensyn til årlig skat så er alle de større 4x4 biler jo oppe i 12-15.000kr om året skalaen, så det kan jo desværre ikke være anderledes med mindre jeg tager et bus kørekort.. Men der er vist også begrænsninger for indretningen af en bus, der må ikke fjernes sæder antager jeg, men må der fx bygges et træk ud skuffe system i bagagerummet når det er en bus? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Prodigy said:

... Men der er vist også begrænsninger for indretningen af en bus, der må ikke fjernes sæder antager jeg, men må der fx bygges et træk ud skuffe system i bagagerummet når det er en bus? 

Da jeg tog D1 Kørerkortet, forsøgte jeg at få svar fra kørelæren om netop dette.. Og et lykkedes ikke på trods af mine ihærdige forsøg..

Min konklusion var/er at sæderne skal være i bilen. i mit tilfælde 3 foran, 3 på anden række og 2 langsgående bænke bag i.

Ingen steder har jeg kunne finde at de skal kunne benyttes ved evt. kontrol.. I modsætning til Camper registrerede D3 hvor ALT udstyret inkl gasblus, madresser og lignenden skal forefindes i bilen.

Jeg har altid (også på min D2) bygget indretning ud fra devisen at skal kunne afmonteres og fjernes, hvis behovet opstod.

Her er godt eksempel på indretning, hvor jeg vil mene bænk sæderne stadig vil kunne være i i bilen sammen med indretningen.

land-rover-defender-camping-ideas-12.thumb.jpg.6fe0f1d8330553d14f59f4475ef3b63b.jpg

Vi har monteret en forhøjning i bussen, og på den stillet hundeburet som fylder det hele.. Tænker ikke det er anderledes end at fylde bagenden med skuffer, som med få greb/skruer kan fjenes, det jeg tror de vil hænge sig mest i er om det er forsvarligt fastgjort.

e0bfb00dc113b8a1d8bbd4dd3bf4f8db.jpg

Dog fjerner jeg det når jeg skal til syn, så der er fri udgang til alle mine nødudgang. 

Nødugangene kan være det eneste "de" i mine øjene kan ville diskuterer, da adgangen fra 2. række sæder til den bagerste nødudgang er opstrueret af hundebur. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2019 at 11:57 AM, Jesper Løwe said:

Disco 1 ruster... hurtigt.

Disco 2 ruster ikke nær så hurtigt, men har Gremlins

  • abs driller 
  • luftaffjedring (simple fixes) men dejligt når det virker.
  • utæt soltag (køb en uden)

Har selv haft en v8 og var MEGET glad for den, men der blev for lidt sæder (havde kun 2) da kæresten og jeg fandt sammen, og skulle have hele flokken med på tur. (Har hørt den står til salg i Køge et sted)

ulempen er også at på hvide plader koster den ingenting i indkøb men 12tkr + i vægt afgift...

Vi købte en Defender bus (m2) og jeg tog et D1kørekort for 1 1/2  års vægtafgift besparelse...

 

 

Denne er dukket op på Facebook:

https://www.facebook.com/marketplace/item/1999033393556663/

Meeen den ser ud til at være godt igang med rusten når man nærkigger billederne.. 

Jeg så lige en hævet Kia Sorento på store dæk på benzin tanken i dag, den var faktisk heller ikke tosset at se til.. Der er jo også en garagetråd med sådan en herinde :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Kan inte låta bli att notera att du verkar glida längre och längre ifrån Land Cruiser, gör inte det ;)

Många andra bilar ser bra ut på bild, men vill du ha "äkta kvalitet" så välj en Toyota. 
LC (och Hilux) används av "alla" som behöver ett pålitligt fordon, såväl banditer som the good guys, av en anledning. 

Skall du till Island finns det massor av Toyota verkstäder, skall du till Afrika så finns det verkstäder, vart du än skall i världen så finns det en verkstad och kunskap kring Toyota.
Men det fina är ju att du sällan eller aldrig kommer behöva besöka verkstäderna :D och det är ju lite det som är grejen, vetskapen om att du troligtvis inte behöver din utrustning/verkstad, men när/om du behöver den så finns den tillgänglig.

Toyota har ganska tråkiga bilar till utseendet/funktioner, men det fungerar, och när man skall välja OL-fordon borde det sättas i första hand.

Detta kommer eventuellt till ett premium-pris, men köp då bilen, skippa all "bra att ha" extra-utrustning och kör med bilen i orginal utförande och köp de sakerna du under resornas gång upptäcker att du behöver.
Om jag förstod din plan rätt var det att köra i Sverige första året, då borde en original-bil klara sig mycket bra. 
Ta det som en läro-resa och utrusta bilen därefter.

Lycka till :)

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

Hej igen,

Kan inte låta bli att notera att du verkar glida längre och längre ifrån Land Cruiser, gör inte det ;)

Många andra bilar ser bra ut på bild, men vill du ha "äkta kvalitet" så välj en Toyota. 
LC (och Hilux) används av "alla" som behöver ett pålitligt fordon, såväl banditer som the good guys, av en anledning. 

Skall du till Island finns det massor av Toyota verkstäder, skall du till Afrika så finns det verkstäder, vart du än skall i världen så finns det en verkstad och kunskap kring Toyota.
Men det fina är ju att du sällan eller aldrig kommer behöva besöka verkstäderna :D och det är ju lite det som är grejen, vetskapen om att du troligtvis inte behöver din utrustning/verkstad, men när/om du behöver den så finns den tillgänglig.

Toyota har ganska tråkiga bilar till utseendet/funktioner, men det fungerar, och när man skall välja OL-fordon borde det sättas i första hand.

Detta kommer eventuellt till ett premium-pris, men köp då bilen, skippa all "bra att ha" extra-utrustning och kör med bilen i orginal utförande och köp de sakerna du under resornas gång upptäcker att du behöver.
Om jag förstod din plan rätt var det att köra i Sverige första året, då borde en original-bil klara sig mycket bra. 
Ta det som en läro-resa och utrusta bilen därefter.

Lycka till :)

Jeg kigger skam stadig på Toyota også, jeg har dog disse problemer omkring dem: 

Hilux - næsten ingen solgt i DK med bagsæder (billigere skat) så de er altså kun til 2 personer 

100 serie - koster for meget for mig, de eneste der er til at betale er registreret som bus (billigere skat) men jeg har ikke bus kørekort

120 prado - er alle indregistreret som "camper model" (billigere skat) men har det problem at man ikke må ændre på indretningen i dem og taget er skåret op med et tåbelig folde ud telt som ikke kan anvendes til noget i praksis.

90 serie prado - kunne sagtens være en mulighed, der står en til salg til en fin pris (https://www.facebook.com/marketplace/item/312616336033667/), men den er short wheelbase - og det tror jeg bliver for lidt bagagerums plads.. Der er også nogen longwheelbase til salg men de er registeret som bus

80 serie - dem der er til salg er uden bagsæder eller som bus (billigere skat) 

 

Disse problemer bunder alle i den danske beskatning af biler, og jeg kan ikke købe en uden bagsæder og montere sæderne uden at skulle betale en uforholdsmæssig stor skat oveni :( 

 

 

Edited by Prodigy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, iknutis said:

Kan jo nesten høre ut som om det er verre i Danmark enn i Norge faktisk, og det er jo nesten godt gjort..

Jeg tror det er værre i Danmark, hvor meget skal i betale i årlig skat for en 4x4 med plads til 4-5 personer? Vi betaler ca 15.000 danske kr.. medmindre det er en bus, men det kræver jo så et nyt kørekort og at man kan bestå strengere heldbredskrav end til personbil 

 

Edited by Prodigy
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Lars 9k said:

Är det inte lönt att importera en passande bil då?

Det är ju ganska vanligt i Sverige?

Eller skiljer reglerna så mycket i Danmark att det inte är lönt?

Ofte er skatten på en importeret bil så høj at det ikke kan betale sig desværre. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prodigy said:

Jeg tror det er værre i Danmark, hvor meget skal i betale i årlig skat for en 4x4 med plads til 4-5 personer? Vi betaler ca 15.000 danske kr.. medmindre det er en bus, men det kræver jo så et nyt kørekort og at man kan bestå strengere heldbredskrav end til personbil 

 

Årlig skatt er bare ca 3000kr.

Det er nybil-prisene i Norge som er høye.

En ny LC 150 med 2 seter koster rundt 700k.

Over 1mill med 5seter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...