iknutis Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Passet jo veldig bra det bordet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted April 19, 2020 Author Share Posted April 19, 2020 8 hours ago, iknutis said: Passet jo veldig bra det bordet! Ja det blev bra även vissa jeep delar passar på pajero 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 "Uppdatering" inredningen är så gott som klar behöver bara en fridgeslide och en bra kylbox. Ett reservdäck är köpt och en ny plåtfälg. Har även beställt en fullt utrustad bullbar från fabryka4x4 med led dimljus och fästen för schaklar under halva priset mot en snålt utrustad ARB deluxe bullbar. Den kommer även att kompletteras med limb risers. Ström i tältet kommer att dras inom kort likaså ska tältet förberedas för dieselvärmaren som ligger i garaget. Det kommer en uppdatering om den installationen separat. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Bilen ser bra ut! Mkt bränsle för turer med de dunkarna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted May 4, 2020 Author Share Posted May 4, 2020 23 minutes ago, CampForCer said: Bilen ser bra ut! Mkt bränsle för turer med de dunkarna! Får med ungefär 225l med bränsle inkl orginaltanken sitter en tank i bagagen på 65l som pumpar över i orginaltanken och 80l på taket. Sen om jag vill kan jag få med ytterligare 80l i plastdunk bakom stolarna som kastas när dom är tomma. Så totalt ca 305l diesel om jag behöver. Då har jag en räckvidd på ca254mil innan jag måste tanka. 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Syns du ikke bilen blir svært taktung? Du har vel omtrent det dobbelte av lovlig taklast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted May 4, 2020 Author Share Posted May 4, 2020 2 hours ago, iknutis said: Syns du ikke bilen blir svært taktung? Du har vel omtrent det dobbelte av lovlig taklast. Det är inte så farligt, allt på taket inkl takkorg väger 100kg utan bränsle! 180kg med bränsle! Laglig vikt på taket på pajero i Sverige är 100kg med original takräcke. bränslet på taket tankas först på en resa och jag fyller dom sist. det är väldigt sällan jag har bränsle i dessa. Utan jag använder först och främst tanken i bagagen först och det är inte ofta jag fyller den heller. kan jag köra utan extra bränsle så gör jag det. Jag har provat att köra med allt fullt och bilen är väldigt trevlig att köra men man får självklart köra försiktigt första 800km. Max lastvikt för hela bilen är 690kg 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted May 19, 2020 Author Share Posted May 19, 2020 (edited) Uppdatering! Nya värre fjädrar runtom har inhandlats för att behålla höjningen på 2" med utrustningen på. Just Nu är bilen lägre än en original pajero även att den är höjd 2" fjädrarna som jag har på nu är en A-fjäder dom nya är C-fjädrar det värsta dom har är en D-fjäder men dom lämpar sig bäst om man har en bepansrad bil. Kommer även på nya förstärkta foam cell stötdämpare bak och förstärkta länkarmar bak kommer även att uppdatera alla bussningar. Har även köpt in en president Bill komradio på 27mhz med en Siri 145mp antenn. Har en komradio sedan innan men den ligger på frekvens 69-88mhz riks 1-2 men det är skönt att ha lite alternativ Vinchstötfångaren fram från fabryka4x4 kommer förhoppningsvis nästa vecka. Reservdäck och fälg har också monterats ser betydligt bättre ut med rätt däck bak. Edited May 19, 2020 by Hindersson 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted July 21, 2020 Author Share Posted July 21, 2020 Liten uppdatering har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden luftfjädring är monterat för att hjälpa till vid full last. frontbågen är bortplockad för att lättare kunna komma åt vinschen, och en service är gjord. Sedan bar det av mot norr 436 problemfria mil i varierande terräng. Helt nöjd med bilen men nu ska det på större däck min 33" max 35" vinsch stötfångaren är nu på väg och Rocksliders ska tillverkas även dragkroken ska byggas om då den hela tiden går i så fort det blir lite terräng. Nästa år bär det av till albanien. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 21, 2020 Premium Member Share Posted July 21, 2020 Härligt att det funkar med de nya fjädrarna, men precis som du, har vi också kommit på att luftbälgar är grejen för att hantera skillnaderna mellan ”tom” och ”fullastad” bil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted July 21, 2020 Author Share Posted July 21, 2020 6 minutes ago, Lars 9k said: Härligt att det funkar med de nya fjädrarna, men precis som du, har vi också kommit på att luftbälgar är grejen för att hantera skillnaderna mellan ”tom” och ”fullastad” bil. Ja det gör en enorm skillnad komfort hela tiden 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted August 1, 2020 Author Share Posted August 1, 2020 Uppdatering! nya större däck gick från 265/65r17 ca30" till 285/70r17 ca33" och så gick jag från C-load till E-load blev mycket högre och lite stadigare. Även bullbar monterades samtidigt. Nästa steg är att byta stötfångaren bak till stål gärna med separat reservhjuls hållare för att få bort vikten från bakdörren. Bygga ett par egna Rocksliders får se om jag även bygger rör från stötfångaren fram ner till Rockslidern. Och spacers på 2-3cm ovanför fjädrarna bak för att få den lika hög bak när den är lastad. 4 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 2, 2020 Share Posted August 2, 2020 Vurderer ikke hjelpefjærer med luft bak? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hindersson Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 (edited) Mega uppdate! total ombyggnation av bilen och utrustningen som ni ser så har jag tagit bort och sålt arb tältet markisen och takkorgen. Byggt egna scrub bars och sliders. Bytt extraljus, bytt till syntetlina och äntligen kopplat in backljus som aktiveras på backen, inhandlat ny kompakt Arbetsbelysning. inhandlat en nytt tält i aluminium som är elektriskt 20sec upp och 20sec ned. Det ska på ny layout dekaler på hela bilen den har även fått sig en välbehövlig polering. duchvärmare 50l vattentank och duchmarkis är nästa steg. 270' awning ska också köpas in. Det ända jag kommer behålla från den gamla utrustningen på taket är en jeepdunk sandstegarna och vid behov dieselvärmaren. Edited December 20, 2020 by Hindersson 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Ser meget bra ut! Spesielt de rocksliderne. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Harlegård Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 On 7/21/2020 at 2:23 PM, Hindersson said: Liten uppdatering har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden luftfjädring är monterat för att hjälpa till vid full last. frontbågen är bortplockad för att lättare kunna komma åt vinschen, och en service är gjord. Sedan bar det av mot norr 436 problemfria mil i varierande terräng. Helt nöjd med bilen men nu ska det på större däck min 33" max 35" vinsch stötfångaren är nu på väg och Rocksliders ska tillverkas även dragkroken ska byggas om då den hela tiden går i så fort det blir lite terräng. Nästa år bär det av till albanien. Var köpte du bälgarna @Hindersson? Är/var du nöjd med dem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Steen Posted February 26 Share Posted February 26 Hej, Medveten om att tråden upprättades för ett antal år sen. Dock lite nyfiken på hur bilen beter sig utan last och tält, med höjningskittet som sattes på? Kikar på lite olika kitt, men osäker på hur de påverkar komforten på vägen på vägen när man kör utan last. Bilen går mycket på asfalt, till vardags, så vill inte offra för mycket komfort för familjen. Tack på förhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 26 Share Posted February 26 4 hours ago, Richard Steen said: Tack på förhand. Hei Richard og velkommen til forumet. Jeg kan ikke svare for kittet til Hindersson, men Old Man Emu er litt stivere enn orginalt på tom bil. Ikke nok til at det er ubehagelig, den ligger bedre på i svinger uten å krenge så mye. Med taktelt og innredning er den nesten like myk som orginalt. Anbefales rett og slett. 👍 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 26 Premium Member Share Posted February 26 5 timmar sedan, Richard Steen said: Hej, Medveten om att tråden upprättades för ett antal år sen. Dock lite nyfiken på hur bilen beter sig utan last och tält, med höjningskittet som sattes på? Kikar på lite olika kitt, men osäker på hur de påverkar komforten på vägen på vägen när man kör utan last. Bilen går mycket på asfalt, till vardags, så vill inte offra för mycket komfort för familjen. Tack på förhand. @Hindersson har inte varit inne sen 2021 så det är nog osäkert om du får svar här. Men jag vet att han är aktiv på FB och Insta så kanske kan du få svar där om han inte svarar här. Liksom @iknutis hälsar jag dig välkommen till forumet! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted February 26 Share Posted February 26 @Richard Steenjag installerade OME av den hårdaste typen (kör Pajero gen 4), jag tyckte bilen blev mycket behaglig. Jag har takkorg, stötfångare fram i plåt. Bilen gick från lite svampig utan utrustning och gamla fjädrarna, till mycket behaglig i kurva och allmänt skön på väg. Ska också tilläggas att de gamla fjädrarna inte såg dödströtta ut, utan i helt okej skick. Jag kan inget annat än rekommendera, tycker bilen är skön att köra fortfarande 👍🏻 Om du inte ska göra stora förändringar på bilen kan du ju alltid välja mellan tre olika hårdheter hos OME. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now