Jump to content

Land Cruiser Adventures


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Samlingstråd för mina resor, gjorda och kommande. Inget är skrivit i sten men ungefär såhär planerar jag, och om någon annan är intresserad av att följa med så hojta till.

Kursiv = Mindre än 3 nätter.
Fet = Mer än 3 nätter.

2018 - Diverse Platser mellan Ystad och Jokkmokk.
2019 - Rumänien, Ungern och Österrike.
2020 - Serbien, Montenegro, Albanien, Makedonien, Bulgarien, Rumänien.
           - Under planering nu. 
2021 - Oklart. Kanske Kola halvön eller Sverige/Norge resa, beroende på ekonomi innan 2022 resan.
2022 - Kazakstan + omkringliggande länder eller Mongoliet/Kazakstan. 2-3 månader.

 

Video på Rumänien resan så länge,

https://www.youtube.com/watch?v=RyqhxvSiuhM

https://www.youtube.com/watch?v=K1MnB4yUk9k

https://www.youtube.com/watch?v=GZgNuBEUyCk&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=oPUh9AKfvOM

 

RUMÄNIEN 2019

Vi börjar resan hemma hos Ludde (Blekinge Offroad Adventure). Tre stycken Land Cruiser 100 och en Hyundai Galopper.
GOPR0288.thumb.JPG.79c1e28759b95a6fedc206c0339cbb41.JPG

 

Vi tar båten från Karlskrona till Gdynia. Väl i Polen så kör vi raka vägen ner till södra delen nära gränsen till Slovakien, där vi övernattar.
Camp: Scieżka Przyrodnicza "W Przełomie Jasiołki" 
Därefter tar vi närmsta vägen via Slovakien till Ungern för att slippa de större gränskontrollerna, och sen vidare till Rumänien vid Petea.

GOPR0296.thumb.JPG.511363cc94745cb29c996667fa4073e9.JPG

 

När vi väl kommer in i Rumänien så var tanken att vi skulle köra några spår direkt vid Baia Mare, men eftersom den ena Land Cruisern fortfarande hade vinterdäck och skulle få nya MT däck dagen därpå så valde vi att fortsätta till Baia Mare hem till Max som han kallas, som är medlem i Rescue4x4.ro. Max har egen firma med verkstad och är jäkligt duktig på det han sysslar med.

Dagen där på kör vi ner till Max firma för att fixa lite småsaker, Land Cruisern med Vinterdäck kör och hämtar sina MT däck samt nya fälgar och sen vidare till däckfirman. Efter en halvtimme kommer han tillbaka och förklarar att däckfirman är stängd, och att det är helgdag. Vi hade missat det i planeringen. Vi är ivriga på att köra offroad och vi tänker att om han kör fast med vinterdäcken så drar vi loss han.

 

Vi bestämde oss för att övernatta uppe i bergen, ca 2000m upp. Vägen upp var tuff, började med leriga spår med stup på ena sidan och slutade med aggressiva sten spår. Väl uppe på berget så är vi alla förvånade över hur Land Cruisern med slitna vinterdäck ens klarade det, inte bara att det är en bra bil utan att däcken faktiskt klarade det 🤣

Uppe vid denna camp stjäl* lokal befolkningen sten som används för att bygga exklusiva murar m.m. Så under natten hörde vi några bilar komma en bit bort, på vägen upp mötte vi några som var fullastade med sten. *Stjäl är en uppfattning av vissa romäner, och andra tycker att dom tar från sitt land till sig själva eller för att försörja sig.

Här uppe stötte vi även på ett par stora hundar som skällde på oss ett tag. Hundarna tillhörde fårherdar, och det var definitivt deras revir. Dessa hundar var de enda som skällde på oss under resan, resterande hundar var väldigt vänliga, och framförallt hungriga.

Camp: Maramures. Ganska nära Cascada Ciuroi.

C6A9E0AF-6997-452D-9AFA-99C0652609B3.thumb.JPG.11319d3c3a1c1d0f11d9da4369b1e460.JPG

 

Fortsättning följer

Edited by Filip Gustafson
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, norlin said:

Dom där filmerna har jag suttit och drömt mig bort till.

Skulle man kunna få ta del av road-book, way-point, ja helt enkelt en vägbeskrivning? För en Rumänienresa är sedan länge planerad men inga intressanta vägar är hittade.

Hej @norlin

Absolut, jag kan ge dig några waypoints och så. Det finns fler spår att utforska än vad du hinner med på en livstid,...typ. Många av spåren i Rumänien kan börja väldigt bra, fina grusvägar uppe i bergen m.m, men som sen fort kan bli väldigt svåra att köra om man inte har en bil med ordentlig 4x4 samt däck m.m. Ännu värre om man kör solo. Jag kan rekommendera några, men om du väljer att utforska mer än så, så rekommenderar jag att hela tiden hålla koll på vart det finns möjligheter att vända m.m. 

På https://www.wikiloc.com/trails/offroading/romania finns det en hel del :) Titta på bilderna och se vad dom kör för bil och avgör själv. Spåren ändras även mycket från år till år beroende på skogs avverkning.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Fortsättning,..

Dagen efter övernattningen uppe på berget så bestämmer vi oss för att ta oss neråt, vi är igång tidigt, runt 08:00, och planerar att ta en så lång väg ner som möjligt för att få leka av oss samt se så mycket som möjligt. Spåren uppe på berget var väldigt leriga, och just detta stället vi hade övernattat på är väldigt populärt bland folk i omkringliggande länder. Vi höll oss i de spåren som redan fanns och hade ändå väldigt roligt. ÖVERALLT låg det öl burkar och flaskor, från andra länder. Där var spår som nyligen var gjorda, som var helt onödiga, där dem hade kört och lekt och förstört naturen. Kollar man på google maps så ser man att där är spår kors och tvärs. Tråkigt att se. Spåren skiftar dock såklart en del då lokalbefolkningen kör där också, när dom ska hämta ost hos fårherdar m.m, men mycket av dem var enbart lek och natur förstöring. Detta är inget nytt i Rumänien. Omkringliggande länder kör dit för att leka av sig, och skiter fullständigt i hur dom lämnar stället efter sig. Självklart tog vi med en del skräp, men långt ifrån allt. 

Vi fortsätter att glida omkring i bergen. Vissa i teamet ville sova lägre ner för att det var lite kyligt uppe i bergen på 2000m, vilket gjorde att vi körde väldigt mycket upp och ner från berget. Detta ledde till en betydligt högre diesel konsumtion, och vi missade de vackra platserna uppe i bergen med utsikt. Nästa år blir det ändring på det. Jag kommer stanna uppe i bergen tills maten och vattnet är slut. 

G0521585.thumb.JPG.67ed6855486c30f193caa34b49e0f61a.JPG

 

Som tur är var det torrt när vi körde här. Om det vore blött så hade det kunna gå lite hur som helst. Det är i sådana här lägen det är skönt med lågväxel och mud-terrain däck.

G0521664.thumb.JPG.8ed7d0f6ee60165c1c2061f8c0a21f6b.JPG

 

STRATEGICA, en fd. militär väg. Det finns en riktig början på den, och en som nu används av de flesta overlanders som tillkommit senare. 

 

Detta är en del av den nya vägen upp till Strategica. Här är det fin, välanvänd väg. I början (från detta hållet) finns en affär, samt en MC shop. Ev. anledning till att denna rutt används oftare. 

375209616_strategicany.thumb.JPG.c817f27e932694315b5c6d0410596881.JPG

 

Och såhär kan det se ut på den riktiga delen,

Här var vägen halvt bortspolad, eftersom att det var i en kurva så fick vi inte plats med bilarna. Vi bestämde oss för att bygga upp lite temporärt för att kunna passera. Detta var sketchy-as-hell. Stupet till höger är ca 300meter ner. Bakhjulet passerade över den stora stenen där ligger, som lutar mot lite småträd vi fick fälla. Vi packade även en massa lera mellan stenarna och ovanpå. Viktigt här är att när man kört över, och har passerat att man markerar ut det för nästa bil som kommer här, så att de inte tror att vägen är OK. För lilbrorsan i sin Galopper var detta såklart inga problem, men med en LC100 var det sketchy. 🤣

Teamworket här var på hög nivå!

IMG_2392small.thumb.jpg.cbe60efa101f99e9733139abdafc8492.jpg

IMG_2393_small.thumb.jpg.2229d2209e727027ddbeed2065a82381.jpg

Det ena efter det andra, här hade vägen blockerats med ett stenras. Såklart kunde vi köra över, men vi var tvungna att även här bygga om lite för att kunna passera.

1391948592_byggavg2.thumb.png.7b5faa50e84ecb36cea87d204c3e29ab.png

 

 

Trots att det var farligt att passera, så var det värt det. Nu har man kört den riktiga början/slutet på spåret som en gång gjordes för militärt bruk. 
Resten av spåret är relativt simpel körning, lite sketchy på sina ställen där det regnat bort delar av vägen, men den är körbar med i stort sätt vilken bil som helst med lite markfrigång och 4x4.

G0792217.thumb.JPG.8fb315284c2fe6f4dd9788acc1a39e26.JPG

 

G0802233.thumb.JPG.733233a2cfcf91f77b025144e9f06bcb.JPG

 

Detta är nog bland det bästa som finns. Utsikt. Detta place är en liten avstickare från Stategica, ett spår som leder upp till högsta punkten, ca 2300m.

1722286945_jagsoftaribergen.thumb.JPG.110c8d4d087ee33236a7860abb2c5307.JPG

 

Fortsättning följer,...

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej. Vad kul och inspirerande resa, ser ut som en otrolig resa. Jag är hungrig på fortsättningen. Även intresserad av att veta mer, sugen på göra min första resa och läste precis att island blivit begränsad. Det är friheten som ni hade här jag är ute efter.

Mvh  L

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Landmann said:

Hej. Vad kul och inspirerande resa, ser ut som en otrolig resa. Jag är hungrig på fortsättningen. Även intresserad av att veta mer, sugen på göra min första resa och läste precis att island blivit begränsad. Det är friheten som ni hade här jag är ute efter.

Mvh  L

Tjena @Landmann

Tack, jag har inte så mycket tid just nu men det kommer nog en fortsättning framöver. :D

Apropå frihet, så är Rumänien helt perfekt. De ända ställena man inte får köra är nationalparker m.m. Det finns så mycket spår att köra att du inte hinner på en livstid, förmodligen på grund av skogsindustrin som göra nya, och lämnar gamla utan att återställa dom, men det blir ju som en enorm lekplats för oss. En sak att tänka på i Rumänien, uppe i bergen är att spåren kan vara fina att köra på en bit, sen från ingenstans så är det väldigt tuff terräng eller djupa hål med gyttja, och inte minst om det plötsligt börjar regna så blir spåren väldigt hala, och det kan på nolltid bli en situation som man önskade att man inte var i just då. 

Vill man vara på säkra sidan så är WikiLoc bra. 

Kan varmt rekommendera Rescue4x4.ro, där får du garanterat hjälp om du är i knipa. Kan vara lite tricky med signal till telefonen uppe i bergen, men ofta så kan man gå en bit och hitta signal. Är du nära Ukrainska gränsen och har roaming på, så kan det bli dyrt, väldigt dyrt. Men kan vara bra om man är i knipa att aktivera det.

Jag och gänget skall ner till Rumänien nu till sommaren, förmodligen v.25-28, varav Rumänien kommer vara v 27-28, resten i montenegro, albanien och serbien.

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Vinterresa 2019/2020.

På Julafton, runt 18:00, efter lite mat och gröt så begav jag och lillbrorsan oss iväg mot norra Sverige, med stora förhoppningar om mycket snö, och mycket oplogade vägar.

 

Andra kvällen efter att ha kört några timmar till en potentiell camp. Visade sig vara lite för djup snö :D

061340B1-07B0-4CC2-8F79-8D5C6BC0BE95.thumb.jpg.80798f540336d593211a5f63106ba270.jpg

 

Camp längs vildmarksvägen.

F868E257-E2B4-4078-B9B8-C57FA5178017.thumb.jpg.6c43298917f29933b11155145563a381.jpg

 

IMG_3305.thumb.jpeg.5e1e4096f6efb902c85263db38ce07d6.jpeg

 

Uppe på Ljungdalsfjället,

IMG_3278.thumb.jpeg.c29108a55a146756bad1a24acd1ce93a.jpeg


En riktigt kall natt, -20 vid läggdags, så började BMSen tuta mitt i natten. Även vid värme på i bilen från Dieselvärmaren så blev det för kallt för batteriet för att hålla spänning.
Batteriet var placerat mot golvet, ingen bra idé.

Fick inte heller upp volten trotts mycket körning under resten av resan. Fick koppla in på mina startbatterier, det funkade super, fast jag var lite orolig på morgonen när jag vaknade.

 

IMG_3355.thumb.jpeg.2444728ca544d823d23cd43ef9f0b5e5.jpeg

 

 

IMG_3288.thumb.jpeg.be240136662e60e10cbaaa8cec916f77.jpeg

IMG_3282.thumb.jpeg.84ee3d3644bdcbb0abdb236fe3e3dabd.jpeg

 

Vi fortsatte uppåt mot Arjeplog. På vägen dit så ändrar sig vädret rejält, det börjar töa och regna lite,  E45an, som tidigare var täckt med packad snö blev till IS. Vi höll ca. 20-30km/h i dryga 8mil, bromsa gick inte, backarna upp var glashala så man kasade runt och fick hjulspinn hela tiden. 

 

IMG_3343.thumb.jpeg.e08cb24fab17e99ff236d3d0bafcd098.jpeg

IMG_3348.thumb.jpeg.f8d4fecd835507bfde4db151cc28ba33.jpeg

 

Vi kom som längst upp till Gällivare, där vi kände att det var dags att ta oss neråt. Efter tre dagars letande efter camps, glashala vägar, men framförallt stressiga turister så vände vi neråt.
Vi körde längs kusten ner där vägarna var bättre. Nere vid Gävleborg svängde vi av mot Mora hållet, och det slutade med att vi hamnade nere i Värmland i en viss koja som är väldigt populär här på forumet. 

Nyårsafton i Bjurtjärnskojan, somnade runt 21:30. Perfekt :D

 IMG_3362.thumb.jpeg.45969040546228cd3c1b501c6647f333.jpeg 

 

Lillbrorsan körde dagen därpå hem och jag fortsatte neråt mot Vetlanda trakten, körde en del grusväg, men det kändes nästan som att man var hemma igen, backarna blev mindre och mindre, vyerna blev tråkigare och tråkigare, så vad gör jag? Jo jag kör till Öland, och är det något jag ångrar så är det att jag körde till Öland. Satan vilket tråkigt ställe, på vintern iallafall.. 

Mer detaljerad beskrivning på min Instagram.

Till nästa Vinterresa;

Ordentliga vinterdäck, Typ Hakkapeliitta LT3 eller ett superdubbat AT däck.
Justera värmen så att batteriet inte fryser..
Köra E6 upp mot Kalix för att sedan köra mot Norge, sen cirkulera mellan Norge och Sverige på vägen ner, alternativt köra mer i Norge.
Fixa pass till Svarta Sara.

Sova i taktält utan isolering i -20 med Dieselvärmare? Inga problem. Säg till att isolera mot golvet, kylan tar sig igenom. Jag lade filtar och liggunderlag enl;  Madrass -> Filt -> Liggunderlag -> Dubbelvikt filt -> Liggunderlag - > Filt -> Sovsäck. Det blev typ 5-6cm extra isolering mot golvet. 

 

IMG_3292.jpeg

  • Like 6
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Coolt Filip!

En resa helt i min smak :) . Trist med så sketchy vägar men det är väl en del av gamet antar jag.

Friskt med taktält i de temperaturerna, jag hade nog valt lavvo/ tältkåta med kamin ( gammal och bekväm ;) ). 

Tack för att du delar 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 29.10.2019 at 16.20, Filip Gustafson sa:

2021 - Oklart. Kanske Kola halvön

Vi planerar själva för Kola halvön eller annan plats i Ryssland 2021. Tre till fyra bilar verkar det bli för stunden. Det blir någon gång under sommaren, men ännu inte närmare bestämt ännu. Kanske vi kan samköra del av resan...

Link to comment
Share on other sites

On 1/27/2020 at 10:40 AM, Filip Gustafson said:

Tjena @Landmann

Tack, jag har inte så mycket tid just nu men det kommer nog en fortsättning framöver. :D

Apropå frihet, så är Rumänien helt perfekt. De ända ställena man inte får köra är nationalparker m.m. Det finns så mycket spår att köra att du inte hinner på en livstid, förmodligen på grund av skogsindustrin som göra nya, och lämnar gamla utan att återställa dom, men det blir ju som en enorm lekplats för oss. En sak att tänka på i Rumänien, uppe i bergen är att spåren kan vara fina att köra på en bit, sen från ingenstans så är det väldigt tuff terräng eller djupa hål med gyttja, och inte minst om det plötsligt börjar regna så blir spåren väldigt hala, och det kan på nolltid bli en situation som man önskade att man inte var i just då. 

Vill man vara på säkra sidan så är WikiLoc bra. 

Kan varmt rekommendera Rescue4x4.ro, där får du garanterat hjälp om du är i knipa. Kan vara lite tricky med signal till telefonen uppe i bergen, men ofta så kan man gå en bit och hitta signal. Är du nära Ukrainska gränsen och har roaming på, så kan det bli dyrt, väldigt dyrt. Men kan vara bra om man är i knipa att aktivera det.

Jag och gänget skall ner till Rumänien nu till sommaren, förmodligen v.25-28, varav Rumänien kommer vara v 27-28, resten i montenegro, albanien och serbien.

 

Låter väldigt trevligt och spännande. Tack för tipsen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
48 minutes ago, Filip Gustafson said:

 

Blev en spontan tur till Värmland.

räknar med att glida omkring här till söndag.

om någon vill träffas så hojta till.

Trevligt med en spontan tur.
Det är den årliga vår fiske turen denna helgen. I år blev det sjön gapern som ligger ca 1,5 mil norr om Karlstad.

blir inte så mycket bil åka för min del denna helg, men har du vägarna förbi och vill hälsa eller letar efter ett camp någon natt så skicka mig ett pm så skickar jag GPS var vi befinner oss. Vi kommer till camp ca 18:00 fredag och åker söndag eftermiddag.

det är en grupp på campen med ca 13-15 personer. (Bra att veta i dessa tider) Och troligtvis 8 båtar i varierad storlek, så möjlighet Finns nog att få sig en tur på sjön om det är intressant.

trevlig tur.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2020 at 8:57 PM, Andreas said:

Trevligt med en spontan tur.
Det är den årliga vår fiske turen denna helgen. I år blev det sjön gapern som ligger ca 1,5 mil norr om Karlstad.

blir inte så mycket bil åka för min del denna helg, men har du vägarna förbi och vill hälsa eller letar efter ett camp någon natt så skicka mig ett pm så skickar jag GPS var vi befinner oss. Vi kommer till camp ca 18:00 fredag och åker söndag eftermiddag.

det är en grupp på campen med ca 13-15 personer. (Bra att veta i dessa tider) Och troligtvis 8 båtar i varierad storlek, så möjlighet Finns nog att få sig en tur på sjön om det är intressant.

trevlig tur.

Tjena Andreas,

Tack för inbjudan, tyvärr var jag på väg på fel hål på Fredagen. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...