Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Lars 9k said:

Men sär monterades sen fästena in i ”ramen”.

Okej, så själva infästningen/konsolen för stötfångaren vilar i ramen. Då blir själva ramen mer robust i det utförandet. Förstår jag dig rätt?

Satt du tillbaka ändarna på konsolen?

Kan du definiera på ett ungefär vad en tunn ram pendlar i för värden?

Jag tog mig aldrig för att mäta godstjockleken. Men iknutis lär ha en uppfattning, annars mäter jag imorgon.

4 hours ago, Lars 9k said:

för att inte klämma ihop ramen

Det här är en väldigt viktig poäng. Bra info.

Missade att quotea när du skrev "alternativ att svetsa in distanserna".

Men då behöver jag antingen gjort ett stort hål på sidan eller tagit bort änden för att svetsa dit den, eller?

 

Hur (som i vad gjorde du med metallytorna) och med vad ytbehandlade du ramen när du skulle få ihop allt samt om du hade något annat skydd mot rost?

Belastningen på ramen lär inte ligga i fronten just nu. Men ändarna kan ju dock styva till hela ramen ganska rejält. Om jag gör stora hål så kommer det främst påverka när jag bogserar/vinschar.

 

Här finns det en kille som installerar en ARB stötfångare, jag har en Polsk Fabryka4x4. Det såg ut som att 3 går från samma sida som min stötfångare är gjord som (utsidan), dessutom har man ytterligare en på andra sidan (insidan) plus en på en tvärgående balk. 5 totti. Dom kör en slags "cage" eller arm med hållare till mutter som man får in via hålet i botten. Där finns det en fördel med lastfördelningsbrickan som kom med. 

 

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sitter och käkar (o tar en öl) så svarar kanske lite osammanhängande…

Mitt fäste sticks in i ramen som inte är mer än 1,2 eller 1,5mm gissar jag på.

(Det är ingen ren ram utan en förstärkning på den självbärande karossen på ZJ, därför är den klen som f..)

Därför sattes det inte tillbaka något ”lock”.

Vi rostskyddade nog med ngt tunnflytande om jag minns rätt.

Belastningen på dina fästpunkter blir mycket stor när/om du vinschar eller blir lossdragen.

Inte sällan blir det dessutom i vinkel och med en vinsch på 3-5tons dragkraft blir det riktigt stora krafter därför är de här fästena jätteviktiga, de ”håller” inte bara kofångaren.

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er jeg verken ingeniør eller spesielt bevandret i montering av vinsjer på biler. :)
Men at jeg ikke har erfaring med noe, har aldri hindret meg i å ha en mening om noe.

Jeg ser jo at planen er å montere vinsj i den støtfangeren. Med andre ord må innfestingen minst tåle bilens vekt x2 fremover. Tre slike bolter på hver side burde være tilstrekkelig, da det skal veldig store krefter til for å rive metallet i stykker i bilens lengderetning. Med gjennomgående bolter får du mer metall, ettersom bolten går gjennom 2 vegger og ikke bare 1.
Det er ingen vits i å skru disse så hardt sammen at du risikerer å deformere vangen, da kreftene som tidligere nevnt ikke går sideveis men i bilens lengderetning.
Det er forresten ingen ramme på verken ZJ eller Pajero, her er det selvbærende karosseri. På biler med skikkelig ramme er det lettere å finne gode festeanordninger. På min LC120 monterte jeg vinsjfeste boltet i orginale hull i rammen, fire på hver side.

Hadde dette vært mitt prosjekt, hadde jeg brukt så tykke bolter som det er plass i i hullene på fangeren, borret og montert de gjennomgående.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Aj då, det är alltså inte riktig ram på Pajero heller utan unybody likt min ZJ.

Jag har bara monteringen av min egen som referens och den är ju konstruerad annorlunda just för att konstruktören poängterade vikten att fästena klämdes fast för att ”ramen” annars riskerade att demoleras.

Här är ett annat exempel på just ZJ, där man också väljer att gå in i ramen men då bara klämma på ena sidan.

 

https://1ddf4b1b856a39e33863-d785dc0e3b62b5e0ef07f55db00b0659.ssl.cf2.rackcdn.com/Rough Country/1049.pdf

 

Framgår det inte alls av monteringsanvisningen hur de menar att distanserna skall komma på plats?

 

Annars är det ju som @iknutis skriver, genomgående håll med rejäla brickor lär ju hålla så länge de inte börjar röra på sig. 
Det i sin tur hänger ju på hur hårt den kommer att belastas och din plan är ju inte att bygga en challengebil som kommer att vinscha varje gång du är ute och kör.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, iknutis said:

Vel, nå er jeg verken ingeniør eller spesielt bevandret i montering av vinsjer på biler. :)
Men at jeg ikke har erfaring med noe, har aldri hindret meg i å ha en mening om noe.

Jag tycker man helt klart ska ha åsikter och även om man kanske saknar exakt expertis i visst område! En vild tanke skapar någon annans plan eller åtminstone vidgar den.

21 hours ago, iknutis said:

Hadde dette vært mitt prosjekt, hadde jeg brukt så tykke bolter som det er plass i i hullene på fangeren, borret og montert de gjennomgående.

Det var så jag resonerade med. Kommer att satsa på detta främst och får se om det behövs svets senare.

14 hours ago, Lars 9k said:

Jag har bara monteringen av min egen som referens och den är ju konstruerad annorlunda just för att konstruktören poängterade vikten att fästena klämdes fast för att ”ramen” annars riskerade att demoleras.

Här är ett annat exempel på just ZJ, där man också väljer att gå in i ramen men då bara klämma på ena sidan.

 

Ja, balken är rätt klen med 3 mm tjocklek. Pressplåt.

14 hours ago, Lars 9k said:

Framgår det inte alls av monteringsanvisningen hur de menar att distanserna skall komma på plats?

Finns inte en lapp eller text om någonting.

14 hours ago, Lars 9k said:

Det i sin tur hänger ju på hur hårt den kommer att belastas och din plan är ju inte att bygga en challengebil som kommer att vinscha varje gång du är ute och kör.

Åtminstone inte initialt något jag kommer att göra, snarare räddning när jag fastnar. Men tids nog är jag nog där igen och svetsar/skruvar osv för att jag vill köra runt som en rövare. 😅

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dagen började med sedvanliga besöket till... Idag var huvudfokus, skyddsutrustning och rostförebyggande. Köpte även en rostfri gängad stång M12. Ramen plus mutter, brickor (2st bygger 1 cm) blir 11.5 eller om det är 12.5 cm, gör att längsta skruven jag kunde finna inte var lång nog.image.thumb.jpeg.8dc49753ba1b89d1bf1825916faf0230.jpeg

Ett antal olika kronor fattigare men betydligt bättre uppstyrt garage var det dags.

Med alla nyinköpta prylarna har det blivit viktigare med ordning. Överlägger fortfarande hur det ska se ut, det mesta är lite temporära lösningar. Kommer åtminstone bli ett loft någon gång...

image.thumb.jpeg.4ba217de12cfa645dcef7b42aa2a99ea.jpeg

 

image.thumb.jpeg.1a1cd784acc5a633e37dec0e53a209db.jpegimage.thumb.jpeg.b95acb09d7e6dac3465fcdcb31c40bb5.jpegimage.thumb.jpeg.b24fe0d80d0c8e048f3300066b41ede7.jpeg

image.thumb.jpeg.776baa515c586ec69ab7fdc1922733e1.jpeg

image.thumb.jpeg.793963d800b1d9daa752ae4cb1eb0ae9.jpeg

Konsolen vilar på ramen med en liten fläns. Den passar perfekt i ett befintligt hål med svetsmutter som jag nyttjar. Med hjälp av denna och tving positionerade jag upp grejerna för att ta hålbild och ta skärbild på plaststötis.

image.thumb.jpeg.a4cd494ac218c3218cf69e7b246e341d.jpeg

image.thumb.jpeg.519422eb3fc9da43e042cf7015af6d4b.jpeg

Detta var bara för att ta hålbilden. Sen fick jag avbryta. Fortsättning följer.

 

 

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ny omställningsventil beställd. Superselect-systemet har inte helt funkat på ett tag (hög/låg). Nu är det dags att felsöka det och börjar med ersätta ventilen. Tummen är ur.

Tidigare har jag noterat lite hmm.. "missljud" när jag kör och svänger ena hållet. Jag kollade främre lagren och de är stumma, men får dubbelkolla det igen sen. Annars är bara bak vänster kvar att kolla då. Får bli nästa gång bilen står på hjul. Note to self.

Sen har jag lite gnissel vid bromsning vid låga hastigheter. Bromsarna fram ser bra ut och bakre bör vara bra. Får kolla om det kommit in smuts mellan beläggen eller skärmarna. Note to self.

Sedvanliga besöket. Bra för att öppna upp hålen lite, samt slipa till borrarna här hemma.

image.thumb.jpeg.f3854e8e838f5682da23611a12f08db4.jpeg

Nya skruvstädet kom till bra användning.

image.thumb.jpeg.856205345d82633cef2d9f5eb00c8fcb.jpeg

Nu är alla (12) hålen gjorda. Återstår dock en del småpill för att få det att lira bra. Sen är det bara hänga på.

image.thumb.jpeg.73110109741ae2b0eadbc1676a388eee.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Idag köpte jag sliprondell till vinkelslipen, våtpapper, färg och primer. Igår när jag skulle få på primern, så lossnade ventilen och burken låstes i konstant tryck ut. Det blev slutet för den kvällen kände jag. Idag har jag fått på primer på alla hål och framaxlarnas muttrar fick sig en borstning i väntan på att nästa steg. Imorgon blir det svart på hålytorna.

image.thumb.jpeg.023a26b1b19bc1016ea803e6139bf61d.jpeg

 

Mat i garaget ikväll  😅 Inte så mättande.

image.thumb.jpeg.262e1fa01ddaf675b53f0ac01bfb3c06.jpeg

 

Hittade denna video på nätet. Ny placering till intercoolern samt ny intercooler. Detta i samband med att min ser lite sådär ut och knappt vill berätta mer om 🤯. Ser schysst ut att få upp den ur vattennivå och från hasplåtskyddet.

 

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Svart färg på balkarna nu, det närmar sig. Gick vidare efter primer med muttrarna och testar orange. Bryter mot svara däck och fälg.

Ska bli shysst med någon annan färg än rost... Sen får vi se hur länge det varar.. Blir nog ett lager till och sen försluta det.

image.thumb.jpeg.385f393543459c29e2089c53ade92d1a.jpegimage.thumb.jpeg.42c2e71324b61f1bb0283d675833e46c.jpeg

Lite borst på aluminiumdistanserna. Detta var en miss från mig vad gäller rätt ET.

image.thumb.jpeg.7441aa938cd9377c68ee33a98250f2ac.jpeg

 

Påbörjade slipning av en konsoll som håller i huvudstrålkastare och plastgrillen. Den får bibehålla originalformen tills en vinsch hittar hem hit.

image.thumb.jpeg.c0887e3698d481093a2672b07b1c451e.jpeg

image.thumb.jpeg.e0e418b8a47406e4480f8105a561315f.jpeg

Baksidan var lika rostig den, men svårare att komma åt.

image.thumb.jpeg.08b02b78542a35b8ea0056821dcac81d.jpeg

Hur seriösa brukar ni vara när om/ni slipar/blästrar? Brukar ni se till att all rost är borta, eller försluter ni det hela med en rostmotverkande primer och sen färgar och försluter utan att ha fått bort all rost? Enklaste svaret är förstås att ytorna ska vara rostfria, men det är inte så roligt/lätt alla gånger. Just denna del är mycket utsatt och delvis skymd (typ B yta som mest), längst fram och tar emot salt och allt som vägen och naturen har att ge den.

Att täcka för rost gör att rostangreppet fortsätter, men om man lyckas försluta den, blir det samma ändå? Svar: ja.

När det gäller karossen anser jag att det är lite annorlunda och kanske hur synligt det är återigen och att man får ge det 1000% för att se bra ut då . Men tanken med behandlingen på de andra delarna är att eliminera fortsatt angrepp men det behöver inte se fantastiskt ut...

Borstade främre hasplåt lite, får ge mig på den imorgon!

image.thumb.jpeg.a66a1b1668792f77f99adef4e4c41689.jpeg

image.thumb.jpeg.88cff2acf3fb16ab15342986e52322db.jpeg

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jag förtydligade lite mitt tidigare inlägg. Poängen är att det kommer rosta oavsett men tanken är att stoppa angreppet och låta konsolen genomgå en ny cykel. Min fråga var hur seriösa ni är när ni gör jobbet i förhållande till att konsolen är lite skymd.

Men nu har jag fått svar på mina tankar från min kemist 😅 De ytorna som är svåra att komma åt får jag slipa på så gott jag kan och sedan spraya på rostätand. Om artikeln står inför stenskott kan det vara bra med tex flaklack (gummiaktig tålig yta, lite tjockare) som absorberar smällar bättre och skyddar hammarlacken bättre. Detta då hammarlacken blir hård och vid stenskott riskerar det flagna. Men jag kommer nog endast färga den ändå. Jag tror denna delen mest är utsatt för kemiska angrepp och temperaturer, den ligger bakom stötfångaren.

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2023 at 1:11 PM, Norlin said:

Lysande färgval på hjulmuttrar, gör dom lättare att hitta i både snö, lera och i garaget.

Ja jag instämmer! Liten färgklick är inte helt fel! Tänkte sätta hasplåten framtill i samma färg...

Slipa slipa...

image.thumb.jpeg.3e202c96ea4967a0afee70bef17c21de.jpeg

Fick bort betydligt mer i de svåra hörnen... Sen fick det räcka!

image.thumb.jpeg.e78f8cf2a9c90a3ac2f862aeaacb1011.jpeg

Innan primern, åkte två omgångar rostätare på men ingen bild på det.image.thumb.jpeg.d9492af7bc91c1169a6202f27c583924.jpeg

image.thumb.jpeg.6c056a4a134b46ab98eb84b84c80073f.jpegimage.thumb.jpeg.c859f788033738915a8425eeae3caca6.jpegimage.jpeg.66343530f38fc5a3a4e77ac23ba9ad5d.jpeg

Nu är det bara några dagar kvar innan montering.

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Rostätare, primer, färg och klarlack. Ett av allt får räcka.image.thumb.jpeg.801a406ca028252cf5cea02dddd7ecf1.jpeg

Rostätare x 2, primer x 1, färg x 2 och klarlack x 1 imorgon. Får se om nätet kommer bli svart som jag tänkt eller om jag tar genvägen och hoppar det, den kommer ändå få smaka på sten grus stubbar och annat 🙃

image.thumb.jpeg.36cb0f91e6681a23dff8c6b8ef971fea.jpeg

image.thumb.jpeg.1a1a75e9c93345ebf8f04839d59dad03.jpeg

Har ni koll på hur man råder bot på inbränd strålkastare (halvljus och hallogen)?

Jag har en starkare watt-antal i nu som gör det bättre. Sen kan man köpa led (som är starkare än standard hallogen) och som är anpassade till lensen och som behåller korrekt ljusbild, men som jag gärna avvaktar med. Detta är inte utsidan på strålkastaren, det är på insidan. Är hela lensen bränd så är det inte så lätt att göra något åt detta än att byta hela. Att byta hela paketet v & h vilket jag inte vill göra (nu).

Men som exempel, vinäger, polera, en form av syra som får bort det osv? Tips mottages.

N.B., det ligger en hel del damm på i bilden. Vid tvätt blir frontytan superfin.

image.jpeg.2a831de938c3ec9d9ea885e3c609872c.jpeg

 

 

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Den här var ju shysst! Men inte värd 5000 kr i mina ögon.

image.png.a0b1999a828d18de73844b695cd7cfcd.png

Jag såg en DIY på en som har Pajero. Såg riktigt frän ut. Kan tänka mig en liknande. Han hade lädersäten och jag tyg, så lär inte vilja ha samma finish.image.jpeg.dc38b285f26ed52c90a3ac1d563babfd.jpeg

image.jpeg.3c04677a51cc0646d6796bb310771543.jpeg

image.jpeg.3a7950476254da44616675dd91cdecc6.jpeg

 

Sotrengöring! Vore nice att göra.

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Blokkering av EGR på disse har dårlige bivirkninger, som at motoren bruker lenger tid på å stoppe når du vrir om nøkkelen.

Motorlampe får du også, så den må kodes bort med ny software. Og så brukes EGR til å øke eksostemperaturen når partikkelfilteret skal brennes rent, så uten EGR fungerer det dårlig og man bør fjerne dpf samtidig.

Totalt sett er dette den eneste motoren i verden hvor jeg anbefaler at man beholder den orginale EGR-ventilen. :) Innsuget soter ikke ned med mindre man kjører mye korte turer med lav eksostemp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, iknutis said:

Blokkering av EGR på disse har dårlige bivirkninger, som at motoren bruker lenger tid på å stoppe når du vrir om nøkkelen.

Blockering som i sot-stopp eller som i att jag tar bort EGR? Men för närvarande har jag inga startproblem och jag kör generellt långa mil. Men den har samtidigt gått en bit innan jag köpte den och vet inte hur tidigare ägare har kört.

1 hour ago, iknutis said:

Motorlampe får du også, så den må kodes bort med ny software. Og så brukes EGR til å øke eksostemperaturen når partikkelfilteret skal brennes rent, så uten EGR fungerer det dårlig og man bør fjerne dpf samtidig.

Min plan är att koda bort DPF och EGR, sen vore det nice att göra rent också! Jag ska inte installera den där svarta grunkan från videon, men missade att skriva det. Ska bygga fetare avg.rör.

1 hour ago, iknutis said:

Totalt sett er dette den eneste motoren i verden hvor jeg anbefaler at man beholder den orginale EGR-ventilen. :) Innsuget soter ikke ned med mindre man kjører mye korte turer med lav eksostemp

Ja precis! Sådant som jag inte gör då detta är min lekbil/resa och inte dd.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, iknutis said:

Tak-konsoll har sine pro’s and con’s; etter å ha skallet oppi en slik jævel en milliom ganger i en varebil, bestemte jeg meg for aldri å montere konsoll igjen. ;)

Du kanske har blivit kändis?? Beroende på hur du träffar den.

image.png.7e5664319b61e0f06f5fb9b3f46920f6.pngimage.png.def42f57a0cbc6f08ba7bb6484cc9ee4.png

 Jag får väl annars ha hjälm 💩

Edited by Veofasa
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Veofasa changed the title to Pontus Pajer

Vad är det för Pajer du gör och när får jag smaka på dom? - Sambon, efter att ha sett en flik i iPaden.

Äntligen vet jag vad jag ska kalla bilen och vips har tråden bytt namn!

Det har varit nära att den fått heta teflonpanna, sopprot eller sjöstjärna! Men Pontus Pajer känns bara rätt för det andra är "mina" alias.

 image.png.89c99130c2b028cba7487975fe55e7d7.png

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...