Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Blokkering som i å fysisk sperre tilkoblingen så eksos ikke går inn i innsuget igjen. :)

Hvis du koder bort dpf, må det også fjernes fysisk.

Jeg vet flere som har fått motorlampe ETTER koding når de har fjernet egr. Så har de satt den tilbake, og satt i et blendelokk istedet. Da tar det 1-2 sekunder lenger før motoren stopper, irriterende feil. For å unngå det må du bruke blendelokk med et hull i. På LC120 sliter man med samme problemet, der må hullet være 7mm om jeg husker rett. Irriterende saker..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, iknutis said:

Hvis du koder bort dpf, må det også fjernes fysisk.

Japp! Tanken är att koda och fysiskt sätta igen. Samt för avgasröret vill jag behålla originalet i garaget och inte borra sönder och tömma ur DPF ifall jag ändrar mig. Blir nytt avgasrör isåfall. Hur jag tänkt på besiktning har jag ännu inte bestämt mig 🤔 Men inför besiktning kan man återanvända gamla systemet och hänga på, motorn kommer gå dåligt men under mycket kort period eftersom jag kommer att ha mappat om den. Men vi får se om/när detta blir av.

13 minutes ago, iknutis said:

Da tar det 1-2 sekunder lenger før motoren stopper, irriterende feil. For å unngå det må du bruke blendelokk med et hull i. På LC120 sliter man med samme problemet, der må hullet være 7mm om jeg husker rett. Irriterende saker..

Vad frustrerande. Bra information!

Men då blir det sot och avgaser i motorutrymmet, kanske får leda bort..

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Veofasa said:

Men då blir det sot och avgaser i motorutrymmet, kanske får leda bort..

Neida, løsningen med blendelokk med hull i er at EGR-ventilen fortsatt står på samme sted.
Men det er da bare et 7mm hull som eksosen går gjennom, så det kommer mye mindre eksos inn i motoren igjen. Ingenting kommer ut i motorutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Veofasa said:

Ah okej. Man täpper till och sätter tillbaka rören, men krävs det då hål i båda locken?

har man kvar själva systemet räcker det ju med ett lock med litet hål i 🧐

Bruker da bare ett lokk ja. :) Resten av systemet må være der.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

image.thumb.jpeg.f1639ed4b927705aa5d271d88b30e5ec.jpeg

Lugn och metodisk nedskärning av plastbitar. Saknade mall och egentligen inget jag saknade.

image.thumb.jpeg.2050300d81fc8178189d22112e02e2a5.jpeg

Införskaffade nya klämmor till fendern. Knippsade de gamla. Blev pillrigt att få de nya att få plats då de var lite för stora vid hålet till karossen.image.thumb.jpeg.9006544f0ee996e2f0e0c32c125476c7.jpeg

image.thumb.jpeg.0dcb5a03426d24570b69b6097c8fc553.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c2bb9e9b41afa7376212d18a3499e0be.jpeg

Nu är alla dimmers förberedda med kablar. Får fixa det fint imorgon. Jag installerade batteriet och skulle hitta dimmerkabeln fram, hade inte dimmerljus innan och har tre uttag. Tänkte att lite snabbt med multimetern ta reda på ditt och datt. Men nyckeln till bilen var ju förstås hemma 😅. Har inte använt nyckeln på flera veckor känns det som.

image.thumb.jpeg.b47aff11822d5bff107cf41849857ae5.jpeg

I helgen vankas fintvätt under huven 👌

Vi får se om jag kommer ut på vägarna. Det här är ju allt för roligt.

Det sägs att fjäderbenen är i Sverige redan...

Over n out

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kul att det rullar på!!! 👍


Passade på att läsa hela tråden när jag ändå inte kunde sova. 😎

Mycket på din lista som är på väg att kunna  ”kryssas av”!!

Liiite lättare att skruva nu i nya garaget så klart.

 

Dimmerljus? Är det variabel ljusstyrka i ljusen i kofångaren? 
 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Lars 9k said:

Kul att det rullar på!!! 👍


Passade på att läsa hela tråden när jag ändå inte kunde sova. 😎

Mycket på din lista som är på väg att kunna  ”kryssas av”!!

Liiite lättare att skruva nu i nya garaget så klart.

Helt annat med garage får jag verkligen säga. Kvällslektyr! Bra att du påminner mig, jag ska uppdatera första sidan, som häpnadsväckande nog fortfarande stämmer överens med vad jag vill få gjort.

 

13 hours ago, Lars 9k said:

Dimmerljus? Är det variabel ljusstyrka i ljusen i kofångaren? 

Nej, ganska bestämt nej.

Det är dessa jag har köpt:

https://opony-4x4.pl/osprzet-off-road/oswietlenie-dodatkowe/

image.png.8b13fe69fbbb11df5e6eca11b8776e7c.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sedvanliga besöket i affären.

Allt gojs i huvudet är ganska onajs, så jag slog slag i saken och köpte montagevagn.

image.thumb.jpeg.f82ec6b92e7136dccb5f78fa043fcf07.jpeg

Lite reläer och slangar och ditt o datt hittade ner i påsen. Köpte även en 0.5 mm tunn hål-vinkelprofil i plåt för att stadga upp innerskärmen något för att undvika att den pussar på däcket.

image.thumb.jpeg.eaf0d1dafbdd8d380a7c8003122bc289.jpeg

Söker slang för lufttryck till diffen. Vart hittar man slangar med ca 4 mm innerdiameter lufttät? Biltema och Jula har ner till 5mm (men rätt grova tyvärr) och då är det bränsleslangar. Har inte hunnit leta på egen hand tyvärr.

Det är dessa slangar som jag menar i bilden nedan. 

image.thumb.jpeg.1dd16fc2bee95096d203bb09b6090657.jpeg

Generell demontering för att checka status/dra kablar osv. Överväger att behålla det såhär tills fjädrarna är hemma.

image.thumb.jpeg.b5b089cf3a095cff2c91baecfd835703.jpeg

 

image.thumb.jpeg.5fe55fd33774ac39e3a59b9886e0ab55.jpeg

En snorkel ska ju på så småningom, men det var ett ganska fett hål i luftintaget. Misstänker att det är en kondens/vattensamlare som ska leda ut vatten. Tror dock inte riktigt att hålet ska se ut som i bilden om ens att det ska vara hål. Vissa material kan ju leda ut vatten men skydda från att vatten kommer in. Det där ser ju faktiskt sågat ut 😬

image.thumb.jpeg.8d96477375d6f392a9a00412591ecdbf.jpegimage.thumb.jpeg.4401b4c44dcfdadcd45a9958ae3af1e1.jpeg

En fråga riktad till er med eller kan om Pajeros och som av händelse läser inlägget. Jag kikade in under oljelocket för att försöka skaffa mig en bild om plastbiten som leder kedjan och få hum om skick inför eventuellt byte. Allt jag kan säga är att det ser ut som att plasten är kvar, men kameravinkeln är lite taskig. Finns det någon som på bara denna ringa information kan utlåta sig? Eller tom chansa? Ordet är fritt 💩 Annars får man ta av kåpan och titta förstås.

image.thumb.jpeg.c577ce609a81eb1203bbeb04bb16a348.jpegimage.thumb.jpeg.44c5aab426d239f80f2a2fc739c90260.jpeg

 

På bilden är det fortfarande inte skruvat som det är i verkligheten. Galet nöjd. Inte lika nöjd med att öglan jag köpte skulle var lodrätt så som vänstra (köparen la fel grej i paketet). Nu blir jag ju nästan tvungen att köpa vinsch. Det hände i samband med att bilen var paj, så avstod från att gå igenom paketet 100% eftersom det kändes avlägset att installera och spilla ut alla grejerna, lite synd. Men det blir bra till slut.

image.thumb.jpeg.a07376d19f4036f1e7f9f85f4d57853d.jpeg

Jag kommer att kassera mina gamla NBB och införskaffa annat. Sen är tanken att kassera LED-rampen och införskaffa 2 andra. En på bull-baren och en på taket. Sen vill jag göra så att de går på helljuset, men bara om jag aktiverat det med knapptryckning (individuellt). Sen vill jag ha gult filter för att se bättre i snön. I dagsläget går taket på tillsammans med helljuset, det är superdåligt i regn/snö/dimma. Blir som att åka in i ett stort vitt papper.

 

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Slut på kabel, slut för ikväll.

Förra ägarens bläckfisk togs bort ikväll, skönt och det har jag velat göra länge. En vattensamlare och sladdar o grejer överallt. Nu kommer allt samlas på ett ställe och tänkas igenom ordentligt.

image.thumb.jpeg.1152f36071341351a67521315b2b08a5.jpeg

Min egna lösning togs bort med. Den låg mellan ruta och A-stolpe. Jag tog bort 90% för 2 månader sedan och behöll drivningen till främre LED-ramp men drog resten från bakifrån, efter att jag sett en annan med Pajero göra en sådan lösning. Helt klart inspirerad, jättestort och bra område att dra en kabelhärva i längs dörrkarmen.

image.thumb.jpeg.abab5118f9462cea2db4360192f2c107.jpeg

Ny plan på gång att sättas upp. När jag gjorde om arbetet för 2 månader sedan ville jag att knapparna i kupén endast skulle ge styrström och inte driva något, varpå själva strömmen ordnas närmare källan. Vilket blev längst bak då.

Nu är det dags att sätta upp för dimljus, LED-ramp för tak samt främre. När jag ändå håller på, såg jag till att ha ytterligare 3 grejer att styra inför framtiden.

image.thumb.jpeg.16bcac1db895e60330ac5c74ae51a793.jpegimage.thumb.jpeg.a53aee4d7277a7b5457c20704cd6ca21.jpeg

image.thumb.jpeg.2be8ac9f557aca19d888e3898b1f4e8b.jpeg

Dimljus kommer hamna bredvid bak dimljus vänster om ratten. Röda kablarna är det jag gjorde 2 månader sedan.

image.thumb.jpeg.d42298e34e27af995a60f86f9d09003f.jpeg

 

Både jag och sambon har känt att LED-rampen på taket fungerat bra för spridning när vädret varit bra. Vid regn/snö/dimma har det varit mycket svårt att se. Därför är tanken att ha några extra lampor framåt som går på med helljuset. LED-ramperna ska man kunna välja att slå på tillsammans med helljuset eller inte alls. Dvs två IF-satser. Om knapp för tak LED-ramp är påslagen och om helljuset är på = slå på tak LED-rampen. Dito för främre LED-ramp.

 

Någon som kan rekommendera lite strålkastare?

Jag vill ha tre stora runda lampor som alltid går på med helljuset, som ersättare för mina NBB (xenon).

Jag vill också ha LED-ramp med gult filter på bullbaren för spridning samt på taket för spridning. Den på bullbaren ska ha icke E-märkt läge och ett E-märkt läge.

 

Jag köpte en biltema-ramp till en vän och den var inte särskilt imponerande. Jag är inte ute efter det dyraste, snarare något som är bra i förhållande till kostnaden. Jag tycker det är mycket svårt att med bara siffror se vad som funkar bra.

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt at det hullet er for å lede ut vann, men orginalt er det bare en sprekke i gummien som holder seg selv lukket. Har ingen stor betydning at hullet er større, drar du inn så mye vann at det kommer inn der har du uansett større problemer. ;)

Når det gjelder lys har jeg god erfaring med Purelux-serien til valostore.se

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
12 timmar sedan, Veofasa said:

Slut på kabel, slut för ikväll.

 Sambon börjar inte sakna dig efter att du skaffade garage?, imponerande driv!! ;)


 

Ny plan på gång att sättas upp. När jag gjorde om arbetet för 2 månader sedan ville jag att knapparna i kupén endast skulle ge styrström och inte driva något, varpå själva strömmen ordnas närmare källan. Vilket blev längst bak då.

Ja, att dra förbrukarna genom knapparna är sällan en bra idé, själv har jag valt att styra allt på minussidan. Det vill säga jag jordar draglindningen i relät via knapparna. Mindre risk för kortslutning och så behöver jag inte gå in och vända med styrsignalen utan kan jorda via en punkt inne i kupén.


 

Både jag och sambon har känt att LED-rampen på taket fungerat bra för spridning när vädret varit bra. Vid regn/snö/dimma har det varit mycket svårt att se. Därför är tanken att ha några extra lampor framåt som går på med helljuset. LED-ramperna ska man kunna välja att slå på tillsammans med helljuset eller inte alls.

Vikten av att kunna slå av de olika extraljusen individuellt är väsentligt och ju mer ljus man hänger på, ju viktigare är det att kunna styra, inte minst det som sitter över rutan.

Nu sitter er ramp lite längre in så förhoppningsvis lyser den inte ner på huv och instrumentbräda. Det gjorde min tidigare vilket var helt kasst! Den bländade lika mycket som den hjälpte, därför gjorde vi avbländningsskydd under ramperna vilket skuggade ljuset till en bit framför Jeepen. (Är beskrivet i den garagetråden men det får du själv leta upp ifall du är intresserad)
 

Inte så snyggt men helt fantastiskt avseende verkan. MYCKET mer vilsamt att använda rampen på taket och även behovet att slå av dem i dåligt väder minskade.

 

 

Dvs två IF-satser. Om knapp för tak LED-ramp är påslagen och om helljuset är på = slå på tak LED-rampen. Dito för främre LED-ramp.

Klokt!

 

Någon som kan rekommendera lite strålkastare?

Tyvärr är det minst lika tydligt bland LED som gamla halogenextraljus, bra prylar kostar, inte minst om man vill ha precision i ramperna och inte bara en massa random ljus.
 

Då jag sökte bred och ändå ganska kontrollerad ljusbild på taket valde jag Swedols 16x10w ramp och den är jag ganska nöjd med, dock för att få ut ljuset bättre på sidorna(där hjortarna i Skåne kommer ifrån) valde jag två separata 4x10w som jag vinklade ut. Möjligt att det finns någon bred komboramp som kan lösa det integrerat men jag är tveksam.
 

Sen jag testade Vision X i fronten på den store är jag nästan såld på dem, men priset förskräcker….

Även den ensamma  STEDI som jag monterat i mitten på Lilljeepen är av en helt annan klass än de andra två, och kostar också därefter.

 

Med klass avser jag då förutom ”känsla” av kvalitet, ljusutbyte och precision vilket innebär att ”Watten” gör betydligt mer nytta.

 

 

 

Jag vill ha tre stora runda lampor som alltid går på med helljuset, som ersättare för mina NBB (xenon).

”alltid” även dessa skulle jag valt att kunna styra men det menar du kanske.

 

 

Jag vill också ha LED-ramp med gult filter på bullbaren för spridning samt på taket för spridning. Den på bullbaren ska ha icke E-märkt läge och ett E-märkt läge.

Att kunna välja styrka kan ju kanske vara en fördel, men min erfarenhet är att det sällan är intressant så länge jag kan slå av dem, exempelvis vid möte på långt håll eller när man ligger halvlångt bakom någon.


 

Jag köpte en biltema-ramp till en vän och den var inte särskilt imponerande. Jag är inte ute efter det dyraste, snarare något som är bra i förhållande till kostnaden. Jag tycker det är mycket svårt att med bara siffror se vad som funkar bra.

Kan bara hålla med!!

 

 

Förhoppningsvis får jag in kommentarer på rätt plats ovan(fast det kräver ”expand”), det är pilligt på mobilen.

Mycket ordbajs från mig som vanligt, välj vad du vill tro på! ;)

 

  • Thumb up 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Jag får återkomma med svar. Började skriva, men ska ju ut till garaget först 😅

Återigen imponerad på mängden som denna bil kan få plats med!

Galet tung vagn, men med en jäkla massa anamma, så åkte den in fint och försiktigt. Den fick glida på jackan och diverse andra tyger.

IMG_9725.thumb.JPG.04b50637009c5531a5d24fe7b53b2e04.JPG

Vagnen kom utan verktyg, med 10 lådor och 12 olika typer av krokar för verktyg. Ska bli skönt att kunna ha en "demonterings-yta" och avlastningsbord. Denna rymmer en hel del av verktygen vilket ska bli mycket skönt.

IMG_9724.thumb.jpeg.7799118676412cf4ad89ff835da36af6.jpeg

 

7E24B641-BFC0-414A-9B2B-8FE22A1EB62B.JPG

Fixade ny klocka, soptunna för sopsäckar och kabelvinda. Bilverktygen har åkt ner i vagnen, riktigt nice att de är tillgängliga ett bättre sätt.

ED87DAE2-5FCC-40F4-9851-CA1863EB5796.thumb.jpg.886145ea57d3f7ea25d96f358f61e492.jpg

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

 Sambon börjar inte sakna dig efter att du skaffade garage?, imponerande driv!! ;)

 

Inte på tinder än 😅 Men nej, hon är glad för min skull att jag tog det här steget. Jag har varit väldigt restriktiv mot att spendera pengar, så kul när man får leva ut lite.

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

Ja, att dra förbrukarna genom knapparna är sällan en bra idé, själv har jag valt att styra allt på minussidan. Det vill säga jag jordar draglindningen i relät via knapparna. Mindre risk för kortslutning och så behöver jag inte gå in och vända med styrsignalen utan kan jorda via en punkt inne i kupén.

Om jag förstår dig rätt så är det precis så jag tänkt göra också. Förlägga belastningen på rätt ställe och hålla kablarna så korta jag kan förmå. Lite fundersam är jag kring tak-LEDbaren, då jag funderar på att dra den längst bak, upp och sen längst fram. Det blir långt och tjockt och oönskat. Jag funderar på om den kan gömma sig bakom en snorkel 🧐 Minuspolen kan ju gå bakåt om man vill det.

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

Nu sitter er ramp lite längre in så förhoppningsvis lyser den inte ner på huv och instrumentbräda. Det gjorde min tidigare vilket var helt kasst! Den bländade lika mycket som den hjälpte, därför gjorde vi avbländningsskydd under ramperna vilket skuggade ljuset till en bit framför Jeepen. (Är beskrivet i den garagetråden men det får du själv leta upp ifall du är intresserad)

Jag ska kolla på den (har redan läst men glömt...). Men ett skydd borde jag nog tänka på, men får kolla på grejerna först.

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

Tyvärr är det minst lika tydligt bland LED som gamla halogenextraljus, bra prylar kostar, inte minst om man vill ha precision i ramperna och inte bara en massa random ljus.
 

Då jag sökte bred och ändå ganska kontrollerad ljusbild på taket valde jag Swedols 16x10w ramp och den är jag ganska nöjd med, dock för att få ut ljuset bättre på sidorna(där hjortarna i Skåne kommer ifrån) valde jag två separata 4x10w som jag vinklade ut. Möjligt att det finns någon bred komboramp som kan lösa det integrerat men jag är tveksam.
 

Sen jag testade Vision X i fronten på den store är jag nästan såld på dem, men priset förskräcker….

Även den ensamma  STEDI som jag monterat i mitten på Lilljeepen är av en helt annan klass än de andra två, och kostar också därefter.

 

Med klass avser jag då förutom ”känsla” av kvalitet, ljusutbyte och precision vilket innebär att ”Watten” gör betydligt mer nytta.

Ja, det brukar vara så att kurvan mellan kvalitet/gott resultat följer med en kostnad rätt jämt till en viss nivå. Då små förbättringar på en utomordentligt bra produkt kan bli ockerprissatt.

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

”alltid” även dessa skulle jag valt att kunna styra men det menar du kanske.

Nej, jag menade inte så, men efter att du skrev så kommer jag att göra det. Det kommer bli separata knappar för alla. Inser att det är frustrerande att inte kunna ha full kontroll och frihet med mötande osv.

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

Att kunna välja styrka kan ju kanske vara en fördel, men min erfarenhet är att det sällan är intressant så länge jag kan slå av dem, exempelvis vid möte på långt håll eller när man ligger halvlångt bakom någon.

Instämmer!

 

On 1/29/2023 at 10:29 AM, Lars 9k said:

Mycket ordbajs från mig som vanligt, välj vad du vill tro på! ;)

Grymt med utförliga svar, mycket uppskattat. Ja, vad ska man tro på är ju en helt annan fråga. Jag är ju också en ordbajsare, säkert jobbigt/tråkigt för vissa att läsa min tråd med väggar av text. Men den är otroligt bra för att påminna sig själv och dokumentera.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Ingen bild på hur det blev, men rör och massvis med buntband. Rakt och OCD-stuk.💩

image.thumb.jpeg.917b7b4fe0ed4e6166c3ecd5f71f986f.jpeg

Nytt test, funkade bra med värmepickadollen.

image.thumb.jpeg.a6f719c70becc1e80d7c2e2b9398391c.jpeg

Spenderade alldeles för lång tid med att få dessa att lysa. Med en hel del felsökning med multimetern kom jag fram till att relät var paj. Det kunde man ju också höra, den slog av direkt efter att den slagit på men tänkte ändå att jag måste gjort fel. Andra relät funkade fint.

image.thumb.jpeg.a4fa2384d8d5608c2c2156b6c3a5664c.jpegimage.thumb.jpeg.065ac651397510e459685a0147997c0f.jpeg

 

Hörde av mig till olika extraljusförsäljare som rekommenderade lite olika.

Förslag på ljus mot dimma och snö, på bullbaren. STEDI ST1K 21.5", ingen "jätteimponerande" LED-bar enligt försäljaren, men bra mot dimma och ett bra alternativ om man inte vill ha full fräs och blända sig själv i kringliga vägar.

image.png.a75c677dd64e40ce14d104a839b8eb16.png

 

Denna på taket, om den får plats:

STEDI ST3303 PRO 23", skulle ha bra bredd men rätt bra kastlängd också - verkar ju nice.image.png.1482847867f6d67e877737e7f37205f7.png

Slutligen tre av dessa:

Avelux Summit Pro 225 LED. Dessa menade man på skulle slå mina NBB ganska hårt, vilket sålde det till mig.

image.png.8adff005cd15e187806e9fd9d0f1afd2.png

Från en annan leverantör fick jag dessa som förslag:

Mest för att de var billiga och funkade fint för honom.

 

Frågan är dock om jag ska avvakta med alltsammans och fokusera på köket och sovplats, nu har jag dimljus som säkert bidrar till bredare närljus, sen får jag väl haka på takljuset jag har, så har jag mer ljus.

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Roof top tent skissad 5 minuters. Kommer inte att rita detta i ett seriöst CAD-system, får bli en enkel ritning istället som kan användas för hänga på tankar osv. Men vid närmare tanke kanske man ska göra det för att räkna ut vikt/COG och göra lite FEM och mockup 🧐 Eller så håller jag det lätt! Så får det bli. Jag tror erfarenheten av att bygga det får tala och tänka att erfarenheten blir bättre med version 2.

Här har jag tänkt ha solpaneler, att man kommer in från sidan i första hand. Men om man har stötfångare med stege på kan ju det bli coolt. Sen hänga på en spade och bågsåg o maxtrax kan va nice. Sen dra rör från dieselvärmare in och lite gasfjädrar i rätt mått måste man ju ha.

Finns galet många av dessa DIY på jutube. Superfina vissa av dom!

Men jag har dragit mig för att dra igång detta med tanke på att köket inte är klart, samt stötfångaren var inte monterat + lampor och höjningssatsen. Men nu är stötfångaren klar men inte köket...

 

För några år sedan byggde jag ett spel med Pajeron och då som nybörjare i det programmet, hittade modellen jag gjorde. Smackade på tältet! Lite kul att alla moddar jag gjorde då fortfarande är lika aktuella, stor del finns inte med på bild.

 

image.thumb.png.b1f2362295485c88c3ceeaf0761d43ec.png

 

Edited by Veofasa
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Ikväll blev det glida omkring. Det var länge sen nu, balsam för själen! Dessutom var det -7, vilket var perfekt för att mentalt/funktionellt stämma av att frysta bränsleledningar var löst. Allt gick mycket smutt.

image.thumb.jpeg.cca0d2fe158a269c4c161aa656c7261e.jpeg

Hittade en ganska kort stenig skogsväg i närheten som jag passade på att åka på.

image.thumb.jpeg.9ef48b86005f4c119aedc71f0890d0f9.jpeg

Dimljusen på!

image.thumb.jpeg.920cb2e4d138b606445cba1ae29ac20d.jpeg

 

Sen blev det köksdags och förberedande för tält. Jag kommer nog att prioritera att bygga tält snarast och se till att köket sitter tillräckligt fast. Men får se, jag kör det som jag får momentum i.

image.thumb.jpeg.291c5196a2eff1bf9a8100c16f822745.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tillbaks till ritbordet igen. Med önskan om att komma iväg snart och bara få till det viktigaste i byrån, så kasserade jag idén med hissen. Har inte gjort något sedan flytten från förra garaget och nu går jag över till en enklare variant. Men så fort jag kan svetsa tillräckligt bra, så kommer jag ge mig på detta igen (om inte kylskåp, extra batteri mm hinner hitta in i bilen).

Detta är med kragen monterad på plats, för att lyfta hela lådan med gasfjädrar. Samt bottenplatta med hål i. Kragen blev efter detta demonterad och idén satt på paus.

image.thumb.jpeg.338d950aa927ea025bec41cf4d5a30c4.jpeg

Sådär, nu ser det ut som det normalt känns i huvet 👌

image.thumb.jpeg.f51d1021b3bb8d6ab56c45f1d9067feb.jpeg

Göra rent och syna efter rost. Såg mycket fint ut.

image.thumb.jpeg.e341eebebc345d5645075d3b78c6081d.jpeg

På med lite plast.

image.thumb.jpeg.ffe5730fecedb34aeff9cf3715cc00ed.jpeg

 

En ny bottenskiva, betydligt större än förra då denna möter plåten och inte plasten. Plasten får inte vara med längre, tvi. Överväger att skipa den grå plastdelen som ramar in fönstret. Sätta dit något annat spännande och ljuddämpande. Framöver vill jag kassera fönstren och ha en plåtbit i svart antingen öppningsbar eller bara platt (lätt välvd) för att montera spännande pryttlar på, sånt tycker jag om.🙃

image.thumb.jpeg.a17bc7bfb0b6c7dd38c87405da3a1431.jpeg

Stoppade in byrån för att känna på läget👌:

image.thumb.jpeg.562a8b0be8c8dc29ff691dea7cd9bdea.jpeg

Typ sån här lösning istället för fönster🤑 (men som vanligt gör jag det själv eftersom det är 40-60% av nöjet). Jag har hittat på ett rimligt sätt att göra det själv, men måste ju testskjuta det först... men dock efter att jag har svets (dock inget svets i kaross):

image.png.8b67b6c21f0041019a558088cfa9035e.pngimage.png.c90675afc692a77fccc721edf07a0c73.png

Länk för den som vill kika på flera varianter och för sin bil här, aussie stuff. 8000 kronors grejer.

Imorgon får jag nyfiken besök i garaget, annars blir det att få igång högtryckstvätt och komma vidare med byrån. Idag hade jag momentum, otroligt skönt att ha bestämt sig för hur man ska göra.💪

Tältet är nästan 100% uttänkt i mitt huvud, så det ska bli superkul att bygga. Har löst hur jag ska få på och fast grejerna säkert och hållbart på taket utan massa jobbigt och knöligt monteringsarbete.🤯

Edited by Veofasa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Här kom lite mer tankar från vänster…….


En fundering jag får, som du säkert redan haft och avfärdat.

Jag tänker lite som @Norlin att utrymmet ju är lämpligt för ”sällangrejer”.

Vore det inte möjligt att ha mindre öppningar i bottenskivan och i ”byrån”  som täcks av de undre utdragslådorna?

Kräver ju att man ”knäpper loss” de lådorna för att komma åt, (alternativt nås de framifrån).
Så gör jag idag i den store när jag vardagskör eller offroadkör, det vill säga jag lyfter ut ett antal lådor för att bli av med vikten.

Lite bökigt, men en enklare lösning än din hiss som behövde anpassas för olika vikt beroende på last mm.

Själv har jag ett liknande utrymme på Lilljeepen. Om/när vi bygger i den funderar jag på att  ställa hela inredningen på golvet i botten, på en ställning och sen ha öppet ner med nedre utdrag lite högre upp, för att komma åt, alternativt som jag skriver här, ha öppningar ner igenom systemet.

Det begränsar ju visserligen hur stora grejer man kan lyfta upp, men ger åtminstone tillgång till utrymmet.

 

Kämpa på, du har många intressanta lösningar och jag som övriga följer med spänning och ser fram emot varje inlägg!!!! 👍

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...