Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Nu ska vi se, jakten på remmar har börjat. Autodoc och skruvat verkar inte ha. Detta känns inte som en specialprodukt, borde ju nästan kunna åka till närmsta meck och hitta, eller...? Vart brukar ni köpa remmar?

https://www.mekonomen.se/reservdelar/motordelar/drivrem

https://www.topreservdelar.se/bilreservdelar/remdrift/10116/mitsubishi-pajero-iv-v8-w-v9-w/33209-3-2-td-4wd-v98w-v88w

Får ringa mekonomen imorgon och höra om de har båda remmarna, så kan jag iallafall köpa remmarna.

Edited by Veofasa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MrWIB 8 timmar 😱 😱😱😱😱😱

Blir och ta med sig tält och campa utanför mekonomen. Det kommer definitivt ge dom en ny upplevelse. "Han som åkte tåg upp och tältade utanför vår shop." Kanske man kan snylta på en kaffe :)

 

Verkar finnas lite instruktioner på nätet, var länge sen jag pillade på detta. Har för mig att förra gången gjorde en verkstad det åt mig som det mesta innan jag skaffade garage.

 

Edited by Veofasa
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Veofasa said:

... Vart brukar ni köpa remmar?

Får ringa mekonomen imorgon och höra om de har båda remmarna, så kan jag iallafall köpa remmarna.

Jag köper det mesta på Autodoc, sök på kilrem så verkar det dyka upp rätt saker.
Köpa via appen, mycket lägre priser än på hemsidan (enligt mina spaningar).

54 minutes ago, Veofasa said:

@MrWIB 8 timmar 😱 😱😱😱😱😱

 

Kombination av dålig koll, trötthet, hjärnsläpp och försöka ta genvägar (=senvägar som vi alla vet). 
Sen hade alla Youtubers olika varianter vad man skulle ta bort för att komma åt bäst, men det visade sig att, bara man arbetade underifrån, så behövde man inte ta bort något alls :) därav den något snabbare tiden på andra försöket ;)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MrWIB said:

Jag köper det mesta på Autodoc, sök på kilrem så verkar det dyka upp rätt saker.
Köpa via appen, mycket lägre priser än på hemsidan (enligt mina spaningar).

Haha så dumt. Det gick helt klart mycket bättre, fick ju träffar!

Jag håller med om rabatterna, väldigt märkligt att det kan diffa. Jag försöker hålla korgen med saker och när 45% rabatten dyker upp och det verkligen stämmer, så plockar jag hem grejerna :) Går dock inte alltid att lita på.

Link to comment
Share on other sites

On 6/18/2023 at 11:47 PM, iknutis said:

...

Standard kilerem, lengde rundt 960mm og 13mm bredde om jeg husker rett.

...

 

3 hours ago, iknutis said:

Enig.
https://www.autodoc.co.no/bosch/716795

Edit: 960mm lang, 10mm tykk
Du kan i praksis bruke alle merker som har tilsvarende spec.

Bara en heads up, jag när jag googlade remmar till Pajero så dök denna upp https://www.autodoc.se/bosch/701221?gshp=1&gclid=CjwKCAjwv8qkBhAnEiwAkY-ahpa6B0iSS6WRajSpQlEQw-Bp2ZcXxk2Muvm6bk_UPiT_eGmogk4hLhoCOsoQAvD_BwE

Den är 13mm bred 925mm, så det kanske finns två olika bredder/längder som du skall använda? 

@iknutis kan antagligen bringa lite ljus på det hela :)

Edited by MrWIB
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, MrWIB said:

Bara en heads up, jag när jag googlade remmar till Pajero så dök denna upp

Ja, sökandet efter rätt OE-nummer som vanligt tyvärr. Brukar ringa för sådant. Men nu när jag har dessa så finns fortfarande spannet mellan 950 och 960 för generatorn och AC 913 och 925. Borde man inte kunna spänna denna differensen?

OE numrena av det jag ska ha är:

1340A032 (generatorn)

MB298267 (AC)

Mekonomen har dessa i lager i Enköping, jag svänger förbi där på imorgon/fredag och köper även om de säljer dessa till hutlösa priser.

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, MrWIB said:

 

Bara en heads up, jag när jag googlade remmar till Pajero så dök denna upp https://www.autodoc.se/bosch/701221?gshp=1&gclid=CjwKCAjwv8qkBhAnEiwAkY-ahpa6B0iSS6WRajSpQlEQw-Bp2ZcXxk2Muvm6bk_UPiT_eGmogk4hLhoCOsoQAvD_BwE

Den är 13mm bred 925mm, så det kanske finns två olika bredder/längder som du skall använda? 

@iknutis kan antagligen bringa lite ljus på det hela :)

925 er AC-reim, ikke til vifte/generator.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått några remmar undanlagda åt mig. På OE-numret för generatorn jag angav hade dom bara 950mm 10mm. Hon checkade lagret och dom hade 2 st 960*10mm, men det var nog inte rätt OE-nummer, men spelar det någon roll? E väl måtten som ska stämma? Eller har det med brottgräns och sträckgränser och mönster och göra?

11 minutes ago, iknutis said:

Husk: Det er relativt ufarlig om den hyler litt, det er bedre å kjøre med litt for slakk reim enn litt for stram. :)

Tack för tipset. Nu ska hon få sjunga vinnarsången hela vägen hem 😅

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Veofasa said:

men det var nog inte rätt OE-nummer, men spelar det någon roll? E väl måtten som ska stämma? Eller har det med brottgräns och sträckgränser och mönster och göra?

Har ingen betydning, det er et V-belte du skal ha. Om den har tenner eller ikke har ingen betydning.
Alle remmene er forsterket og har i praksis omtrent samme bruddstyrke. Målene er det viktige.
Hvis reimen blir for kort, må du muligens bruke et skrujern eller tilsvarende for å få reimen over hjulene. Det blir veldig stramt med 950 om jeg husker rett.
Samtidig har jeg vært med å montere 975 eller 990mm reim også på disse, og da fikk vi ikke strammet nok så den hylte hele tiden. MEN det holdt til å komme seg hjem.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

OT, men @iknutis när vi ändå pratar remmar och spänning.

Om man inte har sin rem-spännar-mätare med sig, hur mycket skall man spänna sin V-rem? Jag har dessutom dubbla, som inte riktigt spänner sig 100% lika, så en kommer alltid vara lite mer spänd.

Jag såg något på Youtube om att kunna vrida remmen 90grader, men det kan man nästan oavsett hur hårt man spänner den ... 

Har en känsla att jag har antagligen spännt mina remmar för hårt ... 

@Veofasa ledsen för OT som sagt, kommer inte hända igen (men tänkte du också ville ha tips om hur hårt är lagom hårt) ;)

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, MrWIB said:

@Veofasa ledsen för OT som sagt, kommer inte hända igen (men tänkte du också ville ha tips om hur hårt är lagom hårt) ;)

Haha, helt rätt. Och avstå inte i framtiden om andan faller på. 👌😃

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, MrWIB said:

Om man inte har sin rem-spännar-mätare med sig, hur mycket skall man spänna sin V-rem? Jag har dessutom dubbla, som inte riktigt spänner sig 100% lika, så en kommer alltid vara lite mer spänd.

 

Godt spørsmål! Jeg har også lest masse guider om at man skal kunne vri den 90-grader, men bare såvidt. Men det syns jeg passer bedre på multireim/kilerib-reim da de er tynnere. Kilereimene har en tendens til å hyle litt når de er slakke, spesielt når de er kalde. Så på biler støtter jeg meg på erfaring og lytter når motoren er kald. Hvis den da hyler litt, bør man stramme. Er den stille lar jeg den være. Og hyling kan man kjøre med lenge før det blir problem, men for stramme vil de ødelegge lager og ryke fort.

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Nu får vinnarsången föras i garaget, bärgningen ingår i försäkring då det närmsta auktoriserade verkstan är i Västerås och nära garaget, så jag får bilbärgningen på garantin och till mitt garage. Därför differensen var så liten.

Nu har jag köpt remmar, bilen står innanför lås och bom i Hedemora, bärgaren har bilnycklarna och sannolikt nästa vecka kommer bilen anlända till Västerås.

Det får bli en renodlad besiktning och ingen ombesiktning tyvärr.

Sambon är rätt nöjd med att bilen är långt ifrån mig innan jag kommer på nya äventyr. Mangla röv på cykel var inte en hit, men en ganska rolig story, men hittar nog inte upp i forumet för jag skriver inte gärna resebrev.

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bilen är hemkommen

648CD018-A8C0-4077-9F0C-0D57EC5DDE56.thumb.jpeg.cb34575e605abffee482b907fb15195b.jpeg
 

För framtida bruk och andra som vill få hjälp/påminda;
Inget våld behövs öht, varesig man kör 960*10 och 925*13 som jag eller kortare. Det är bara att skruva mer eller mindre! Jag praktiskt taget la remmarna på plats.

För att spara mycket pill, Klipp fläktremmen. På så vis kan man enkelt snurra på fläkten och skruva loss fläktens 4 skruvar utan att bråka med vevaxeln. Nu var ju båda mina av, så jag kunde bara notera att det var skönt utan då jag kunde veva runt fläkten fritt och enkelt komma åt varje fläktskruv.

Hade jag haft fläkten kvar hade det varit en tålamodsövning helt i onödan då det inte tar så mkt tid eller är särskilt många skruvar + att man vill ju inte skada fläkten ifall skruvarna bråkar. Man får mkt space med spärrskaft och greja utan fläkt.

 

Extra advanced övning är att stänga av bilen i perfekt läge, eller be någon du inte tycker om att ”fånga” fläkten i rätt läge så du kan skruva på alla fläktens skruvar direkt.

 

När man ska montera på remmarna, försök se till att du kommer åt alla fyra skruvarna på fläkten så ingen hamnar under axeln, då får man be någon med klena armar göra jobbet.

 

 

Inget domkraft eller annat avancerat behövs. Hade en marackashammare för lite försiktiga umph-smällar på ringnuckeln på fläkten. Annars inga bråkiga skruvar. Har man inte höjt bilen så hjälper det å antingen dra in magen eller släppa chipspåsen. Jag hade både en jäst mage och chipspåse med under, #harhöjtbilen.

Hasplåtarna måste komma av, för att skruva lös/spänna fast generatorn underifrån.

97158B90-3655-44A3-9CDE-8BC015383C65.thumb.jpeg.c0578e24309fd2fa33fac28d832e337f.jpeg

Storlek:

17 ringnyckel till mutter (gärna kort rackare) - generator, mkt trångt

14 för spänne o lås

12 fläkt

Antal:

2 skruv från luftsug ifall man saknar snorkel.

4 från fläkt

2 spännjusterare och 2 låsskruvar samt en mutter för generatorn.

rött justera generatorns position, blå låser. Ej att glömma dra lös/åt 17muttern under generatorn också innan.

DDF82D07-060E-4102-A9F9-F3F8BEC268B6.thumb.jpeg.e8076efdfba0aaed66b1ce6544be3c51.jpeg
rött för spänna o blå för låsa.

0563932B-4ADC-4C6F-8106-A260D81A0413.thumb.jpeg.a0f401d87886470f370a9477504839b7.jpeg

Jag åkte dit för en riktig långkörare, men det tog inte längre än 1,5 timmar ungefär. Spände enligt klassiska fingret i luften ”på-känn” samt vrida remmarna 90grader. Jag var lite försiktig men fick ändå ingen gnällsång, den som lever får se hur det här slutar.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...