Jump to content

Alt. EXPO 2020


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Gränserna är fortfarande stängda... Om det ej blir någon expo i år r/t detta så har jag för avsikt att köra spåret som kördes under vårträffen 2017. Spana in bilderna nedan och försök sedan säga nej till denna turen. 😎🚙🌛🔥 Ni har ju ändå satt av dagarna i kalendern. Om ni inte har en reservplan @Andreas.E o @Wiberg?

 @Andreas.E beskriver det så här: "Spåret passar i utgångspunkt dom flesta fordon, men det är flera platser där det behövs 4x4 med diffspärrar." Det rör sig huvudsakligen mellan Torsby och Charlottenberg. GPS-filen är tillgänglig för betalande medlemmar. Ni vet var...

Om vi blir några stycken kanske vi kan köra lite gemensam mat. Stor gryta någon? Eller kanske ett långt band med prinskorv 😀

Torsdag 27/8
Cirkel K 17:00 avmarsch (anländ i god tid)
Bas 59.988863, 12.530772 (samma som 2017)

Fredag 28/8
09:30 Avmarsch.
Bas 60.01147, 12.97439 = Bjurtjärnskojan

Lördag 29/8
09:30 Avmarsch
Bas 60.143682, 12.735418 = Lekvattnet

Söndag 30/8
09:30 Avmarsch

Samband: PMR446 kanal 6 Frekvens 446.06875

Utan att ens ha sagt något om det här så är redan en annan medlem intresserad av detta. Skriv här om ni vill haka på. Ni ser fordonskrav ovan. Nu blir det ju inte under vårfloden, så jag räknar med något mindre lera. Har själv vinsch och kan ta med ett par sandstegar.

 

Edited by Jonas Andersson
Tider och koordinater för camps. Samt kanal och frekvens
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja då var ju EXPO 2020 inställd. Vi är än så länge tre fordon som kommer att satsa på att köra spåret från "Vårträff 2017". Ta nu chansen att följa med på ett spännande äventyr nu när sommarens bästa EXPO dessvärre inte blir av. Om gränsen öppnar tills dess så räknar vi med att ni från Norge möter upp manstarkt. 😎

Edited by Jonas Andersson
Stavfel
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

@Jonas Andersson GPX-filen för vårträffen 2017 som finns för nedladdning heter "Del 2"..? Är det hela sträckningen?
Har vi ngn mötesplats och tidpunkt?

***Edit***

Så snabb jag var... Del 1 är hittad! :)

Mötesplats och tidpunkt kvarstår med frågetecken.

Edited by Per Pettersson
Tittade inte hela vägen...
Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från en 12-dagars tur. Har inte kollat mer på Alt.Expo turen på ett tag. Jag ser att del 1 börjar i Charlottenberg. Så jag föreslår den gamla vanliga mötesplatsen, bensinstationen/Circle K vid köpcentrat. Då är det även nära till XXL, Systembolaget och Biltema. Allt man behöver inom 150 meter. 😄 Tänkte höra lite med bland annat @Fredrik L eller någon annan som var med sist det begav sig om platser för camp etc. Behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt.

Status anmälda: 6 kommer · 25 kanske

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Camp kan vi anpassa lite efter hur många bilar vi blir.

En av campplatserna är vid Bosses Bodega och är vi inte för många bilar tycker jag att vi kan hitta ett annat alternativ.

Regnar det är iofs Bosses ganska perfekt då alla får plats i stugan, vi får ta det lite som det kommer känner jag.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Super. Jag ser att jag inte har skrivit datum och tid ovan. Datum är så klart samma som EXPO skulle varit. 27-30 augusti. Angående tider så avvaktar jag själv att min son ska få sitt schema för höstens termin, så jag vet vilken tid vi kan komma iväg från Trollhättan. Han börjar skolan i morgon så det borde komma då.

Antar att det är en och annan av er som inte kan komma iväg redan på torsdagen, utan har för avsikt att ansluta under fredagen. Själv så måste jag ansöka på sonens skola om att han ska få ledigt på fredagen.

Läste igenom reseberättelsen som ligger inne i forumet. Kunde läsa mig fram till att camp nr 2 var i Bjurtjärnskojan och nr 3 var i Bosses. 1:an var dock inte angiven till plats. Som @Fredrik L säger så kan vi ju ta det lite som det kommer, men det är alltid rart att ha en referens om hur långt man kan förvänta sig komma under dagarna samt några back ups på camps om det är snålt med platser när man själv tycker att det passar.

Vem av er har för avsikt att komma upp på torsdag?

Och vem har för avsikt att ansluta under fredagen?

Någon som kommer någon annan dag?

Någon som har lust på att köra någon gemensam måltid?

Täckning på mobiler kan ju vara så där där uppe i skogarna. Så jag tänker att vi får avtala någon/några primära mötesplatser när vi har lite koll på när folk tänker dyka upp.

Kör en copy - paste (med vissa justeringar) från Andreas sist det begav sig:

"Kommunikation:
PMR446 kanal 6

Mötesplats: Charlottenberg / Cirkle K (Sverige), preliminärt kl 17:00.

Transport:
Vi blir fem till sju bilar, med 5 till 10 personer. Har ni passagerare med er? Ni som är betalande medlemmar i overlanding.nu; ladda gärna in spåret i er gps.

Följ trafikregler, blinka när vi svänger av en väg så att bilen bak ser detta i god tid. Håll jämna luckor/avstånd mellan fordonen så blir det inte så mycket ryck. 

Viktigast! När vi svänger av en väg i skogen, se till att bilen bak dig har visuell kontakt med dig. Ser du ingen bil, sväng av och vänta tills nästa bil kommer bak. 

Tätbilen bör att informera över radio när denna svänger (gärna med namn på väg, by eller sted om det finns). Kö bilen kvitterar att denna bilen har svängt. Övrig kommunikation över radion är tillåten, men försök att hålla dom långa konversationerna i lägret/campen ? 

Kontaktinformation:

Jonas +46 708 245 247

PS!
Har du inte möjlighet att komma, så ta kontakt via PM, epost, sms eller vad som helst ? så slipper vi stå och vänta i Charlottenberg.
"

 

PS. Jag har inte fått fatt i nya däck, r/t att kamraterna vill vänta in augustilönen. Vi tänkte vi skulle kunna pressa priserna om vi ska ha 13 till 15 däck. Så jag kommer att köra med mina H/T m+s, vilket kan bjuda på en rejäl utmaning för min del. DS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med lite gott folk så jag kollar av med dem och återkommer.

Själv kommer jag på torsdagen.

Gällande camp så är camp första dagen helt ok vid en sjö och campen vid Bosses tycker jag vi kan flytta till Lekvattnet.

Då blir det 2 camp vid sjöar och en vid ett tjärn :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ellioths skola har fortfarande inte kommit ut med något schema och jag väntar fortfarande svar på ledighetsansökan för fredagen för honom.

Vilken tid räknar du med att vara uppe på torsdagen @Fredrik L? Och när ansluter ni övriga?

Om vi, i min familj, kommer iväg på torsdagen så kan vi nog vara i Charlottenberg ca 19:00. Jag funderar på om det är väl ambitiöst att hinna med 4,5 mil redan på torsdag, där vissa delar är mindre skogsväg/spår. Om vi istället tar första camp på 59.99271, 12.52810 så sparar vi 1,5 mil första dagen och en del av skogsvägarna till nästa dag. Är det någon som kommer tidigt på torsdagen? Vi som kommer efter 18 kanske bara ska köra direkt till camp? Från 59.99271, 12.52810 är det 50 meter till sjön. Ingen aning hur det ser ut där. Någon som känner till platsen?

Och Lekvattnet fungerar för upp till 10 bilar?

Link to comment
Share on other sites

Camp första natten var här 59.988863, 12.530772. (i princip där där du föreslår fast några hundra meter tidigare) Det finns gott om plats på vardera sidan av vägen och det är 2 meter till vattnet. Vändplanen fungerar med men om det kommer en timmerbil som ska vända så får vi flytta på oss. Lekvattnet har gott om plats för 10 bilar. Jag håller på och kollar hur deltagandet samt tider ser ut på vår sida men som det ser ut för stunden kommer minst 3 bilar på torsdag och är körklara till 17. Jag föreslår att de som kommer sent eller på fredagsmorgon åker direkt till första camp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och så verkar det som om bitarna börjar falla på plats. Nu kör vi på detta och tar höjd för att det kan bli ändringar när vi väl är där:

Torsdag
Cirkel K 17:00 avmarsch (anländ i god tid)
Bas 59.988863, 12.530772 (samma som 2017)

Fredag
09:30 Avmarsch.
Bas 60.01147, 12.97439 = Bjurtjärnskojan

Lördag
09:30 Avmarsch
Bas 60.143682, 12.735418 = Lekvattnet

Söndag
09:30 Avmarsch

Samband: PMR446 kanal 6 Frekvens 446.06875

Edited by Jonas Andersson
Kanal och frekvens
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...