Jump to content

Stol, en stillasittande tråd.


Norlin
 Share

Recommended Posts

  • 11 months later...
  • Premium Member

Jag har haft två i en av jobbets bilar ett antal år.

De har hållt bra men är kanske lite ”strama”, det är svårt att sjunka ner i dem på det sätter som vi kan i våra.

Men de är stabila men ändå lätta då stommen är i alu.

Det bästa är väl att se om det går att provsitta på Biltema, både rakt som vid ett bord och sen den där lite mer nerhasade posen som det blir kring brasan.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Rasmus Evertsson said:

Såg dessa stolar häromdagen när jag var in till Biltema. Är det någon som testat dom? Har funderat på frontrunners stolar men dessa känns ju rätt lika o mycket bättre pris främst funktionen av att kunna sitta skapligt vid matbordet jag är ute efter :) 🍽️

 

Nu har jag inte tittat jättenoga på dem live, även om jag sett dem i butiken, men jag tror inte de går att få ihop lika fint (dvs kompakt) som Fronrunner stolarna. 
Men funkar de för dig, kör på, priset är ju rätt 👍

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad olika Helinox stolar har för mått?

Vi senast persedelvård

20230725_110437.thumb.jpg.ead6b99f244864e437ddc78d3cf10605.jpg

så upptäcktes att fötterna behöver lite omsorg.

20230725_110047.thumb.jpg.93d4335367aab167bfd422017843c3ff.jpg

Till Helinox finns det lite olika tillbehör 

helinox-ground-sheet-chair-one-black.jpg

helinox-vibram-ball-feet-45mm-4-pcs-set-

Och dessa skulle kunna vara till förbättring, om de passar.

Ett mått jag har är 

20230725_110037.thumb.jpg.ae1cf6ec2aec225708edb3d805a6e94f.jpg

15mm ben och ca 42x40cm i fotavtryck.

Annars kan man ju försöka förhandla med Ian om att få 8 tennisbollar av honom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/24/2023 at 8:56 PM, Lars 9k said:

Jag har haft två i en av jobbets bilar ett antal år.

De har hållt bra men är kanske lite ”strama”, det är svårt att sjunka ner i dem på det sätter som vi kan i våra.

Men de är stabila men ändå lätta då stommen är i alu.

Det bästa är väl att se om det går att provsitta på Biltema, både rakt som vid ett bord och sen den där lite mer nerhasade posen som det blir kring brasan.

Läge en säck potatis är ju nice att kunna inta i stolen. Tänker inte släpa med en annan stol för det. Får se nästa gång man är i stora stan om man kan provsitta. Frontrunner stolarna har jag provat och de är ju underbara att sitta i men det springer ju snabbt iväg i pris när man ska ha flera.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 7/24/2023 at 8:34 PM, Rasmus Evertsson said:

Såg dessa stolar häromdagen när jag var in till Biltema. Är det någon som testat dom? Har funderat på frontrunners stolar men dessa känns ju rätt lika o mycket bättre pris främst funktionen av att kunna sitta skapligt vid matbordet jag är ute efter :) 🍽️

IMG_7707.png

annas bra men tyger gav sig efter 2 sesonger. UV ljuset tär hårt på sittdelen. annars stadig och bra stol.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/25/2023 at 1:32 PM, Norlin said:

Till Helinox finns det lite olika tillbehör 

Helinox stol lilla har 15mm bendiameter (passar) och 30 x 36 cm i fotavtryck (passar inte) enligt mätt i butik och 37 x 32 cm enligt uppgifter på Outnorth.se

Kan vara så att Helinox har en större stol med mer passande mått. På Outnorth.se har dom en till en större och då säger dom att den är 47 x 42 cm som inte passar men skulle kunna gå att använda. (42 x 40 på kopian)

I övrigt är dessa stolar perfekta till lägerelden och mer utmanande till frukostbordet.

 

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

On 8/15/2023 at 6:01 AM, jan suurholma said:

 

Screenshot_20230828_151835_Brave.thumb.jpg.dfd201e1fff8248d3f94d8c2b757b24a.jpg

217€ ~ 2700sek

Alltid trist när frakt och skatt mer än dubblar priser.

Svensk webbshop.

Screenshot_20230828_153341_Brave.thumb.jpg.26cedaa70257f2bd058370ab0c28f8d0.jpg

Liiite bättre. Men vilka fraktpriser, 500sek +moms...

Nåja har ju sittdon så jag sitter inte på backen.

Edited by Norlin
Fler....
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Senaste turen bjöd på möjligheten att provsitta båda ARB och Front Runner, samt få en uppfattning av storleken/platsen de tar när de är hopfällda. Front Runner vann ganska lätt den senare delen, blev otroligt platta och smidiga medans ARB var betydligt mer omfångsrika. Vinnaren i liten packningastorlek blev dock "Helinox" varianten som åt andra sidan förlorar stort till ARB i grenen sittnödig, plockepinn tar tid. Front Runner är även den raskare till vila.

Sittkomfort, jag det är något individuellt och jag har inte suttit lika länge i varje stolstyp så ta det för vad det är detta är mina tankar utifrån mina behov och erfarenhet.

Ska vi äta eller ska vi slappa?

Vid matbordet är det jämnt skägg mellan ARB och Front Runner medan Helinox typen är ganska utmanande, haklapp modell större anbefalles.

Vid brasan passar Helinox betydligt bättre. ARB något bekvämare än Front Runner.

Helinox typen lider av att den inte är lika stabil, inte så att man riskerade att den kollapsar (tja med nån kopia där ute kanske man har den risken) utan att ett ben kan sjunka ner i marken med förväntat resultat. Originalet har diverse lösningar på det problemet.

Prismässigt så verkar Helinox och ARB ligga i samma prisklass (~2kkr) som är nästan dubbla priset mot Front Runner (~1kkr) vid en snabb googling och Helinox kopior är allt från en ½kkr och uppåt, troligen billigare direkt från Kina.

Så vem vann?
Tja det beror på längden på snöret.
Har man ont om plats och är bekväm med haklapp och lite mer pyssel innan man sitter så är Helinox ett bra val om plånboken orkar med, annars får man riska pengen på en kopia.
Har man gott om plats och plånboken tillåter så känns ARB som ett rimligt val, bra stol till båda bordet och brasan.
Front Runner då? Ja den framstår som en bra kombination av att ta liten plats, fungerar vid bordet och klarar av brasan och en ganska moderat prislapp.
Slutligen som @Lars 9k tidigare skrev, 

On 6/25/2022 at 2:53 PM, Lars 9k said:

VAD prioriterar just jag mest.

Hänga/slappa, äta vid ett bord, sola, låg vikt, kompakt format, pris…..

Så identifiera behovet, kolla i lastutrymme och plånboken och försök att få provsitta, för en del passar den ena stolen bättre än den andra.

Själv orkade jag inte packade inte Helinox kopian på senaste turen upp utan använde min gamla Jula stol för 99kr som fick duga till bordet och brasan, fast till brasan var den inget vidare. Till borden fungerar den dock, men den tar plats.
Jag tror på Front Runner, men jag får ta med @Iudit Norlin på en provsittning.

 

 

Edited by Norlin
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...