Jump to content

Mygg/Knott bekämpning på resan


Håkan Sandgren
 Share

Recommended Posts

Har tittat runt lite men har inte hittat någon samlingstråd om hur man på bästa sätt bekämpar dessa små djävlar.

Tror nog att det finns knep eller produkter som jag känner till, eller kanske ett gammalt husmorsrecept som är effektivt.

Många har nog Termacells små handhållna ”apparater” som den här MR300.

image.thumb.jpeg.26138ef80fa82df709a597036e7e2454.jpeg

Vi har också slagit på stort och köpt storebrodern ”Backpacker”. Samma medel och effektiv radie som Mr300 men med skruvas direkt på en gastub. Dyrare i inköp men billigare i längden.

image.thumb.jpeg.fa87e2e71e450474aeccdd9452db60ea.jpeg

Inför vår midsommartrupp köpte vi ett myggtält av pop-up varianten. Löjligt enkel att sätta upp och ta ner. Finns gott om videos på youtube om någon är intresserad.

image.thumb.jpeg.97c722aa8025cef7c6daf57d641b86b9.jpeg

Det är våra 3 utrustningarna som vi använder oss av. Jag har ytterligare en som inte går att köpa, det är att hålla sig nära min fru. Får jag ett myggstick i shorts och t-tröja så har hon fått 20 stick trots långbyxor och huvtröja. 🦟

  • Like 1
  • Thumb up 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bra tråd!

Vi kör också Termacells burna modell.

Jag skrev lite om det här.

Här är också tips på ”gör det själv” fyllning.
 

En sån att sätta på gasflaska  står på önskelistan.

Jag läste lite test i råd och rön om vilken spray de hade funnit ut som bäst.

E5D57EAD-9CAD-4AA7-B180-9EFD181272DA.thumb.jpeg.e9655bc9269da792410306c32459ad80.jpeg

 

Tyvärr var den slut när vi var på Bauhaus men jag tänkte det kunde vara värt att testa.

Tyvärr tycker jag inte Termacell fungerar så bra mot knott så har någon ett knep mot dem vore det ju kanon!

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Kör Thermacell, som vi var väldigt nöjda med på vår Norrlandssemester 👍

I år använde vi oss bara av djungelolja på roll-on, några stryk på ben och armar gjorde oss myggfria, så nöjd även med den 🙂

EFAA52F1-8A70-4398-B5D7-B8C69BEB348A.thumb.jpeg.86136c5ef4122739bd7d6746afde8fc1.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte MR300 i to sesonger før jeg oppgraderte til Radius.

Jeg syns det er vanskelig å dokumentere effekten, jeg er en av de som tiltrekker mygg/knott og jeg reagerer allergisk på de også. Jeg SYNS det er mindre mygg i leiren når jeg fyrer Radiusen, men myggfritt blir det ikke.

Liker spesielt godt at Radiusen ikke bruker gass, så jeg passer bare på å lade den innimellom.

Ellers er også langbukser effektivt.

En kollega fra Tana sverger til jungelolje. De har jo mygger så store at de kan konkurrere med Widerøe på kortbanenettet i Norge..

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Norlin said:

Nöjd med funktion och kvalitet?

Mycket!

Sätter upp den snabbt och lätt (så fort man har lärt sig knepen). Och då den inte siiter fast i bilen som myggkuberna som finns att köpa till markiserna gör, kan man sätta upp den varsom helst. Taket och de täkta väggara som finns till är vattentäta. 

 

https://friluftsoutlet.se/produkt/wild-land-tradgardstalt-hub-screen-house-400/

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite närmare, det var ju från UK, så inköpspris 2890 sek + frakt 250 sek + Tull (12%) 376 sek + Moms (25%) 879 sek = 4395 sek.

Fås nog leta vidare inom EU... Synd för det verkade vara ett braigt tält.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Norlin said:

Kollade lite närmare, det var ju från UK, så inköpspris 2890 sek + frakt 250 sek + Tull (12%) 376 sek + Moms (25%) 879 sek = 4395 sek.

Fås nog leta vidare inom EU... Synd för det verkade vara ett braigt tält.

trist att priset stack iväg, men det är fortfarnade billigare än "orginalen".

Och jag kan bara hålla med dig om att det är ett riktigt braigt tält! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Norlin said:

Fins det ett original?

ska kanske inte säga för mycket men jag tror att det var Gazelle som var först med den här typen av tält.

Det finns massor av varianter på deras hemsida. Isolerade för vinterturen om det kan vara intressant.

https://gazelletents.com/

Edited by Håkan Sandgren
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 tips varav två kemiska och ett husmorsknep: Ena någon av de två flaskorna du har på bilden nedan som jag bifogat. Har fungerat bra både vid ekvatorn och Europa. Går att köpa på vaccinationscentraler. Eller så kör du det gamla djungelknepet och gnuggar grapefrukt mot huden, tydligen har det varit på ropet igen i vetenskapsradion för några veckor sedan.

IMG_9369.jpg

Edited by O S
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • Premium Member
On 7/11/2022 at 1:48 PM, Lars 9k said:

Bra tråd!

Vi kör också Termacells burna modell.

Jag skrev lite om det här.

Här är också tips på ”gör det själv” fyllning.
 

En sån att sätta på gasflaska  står på önskelistan.

Jag läste lite test i råd och rön om vilken spray de hade funnit ut som bäst.

E5D57EAD-9CAD-4AA7-B180-9EFD181272DA.thumb.jpeg.e9655bc9269da792410306c32459ad80.jpeg

 

Tyvärr var den slut när vi var på Bauhaus men jag tänkte det kunde vara värt att testa.

Tyvärr tycker jag inte Termacell fungerar så bra mot knott så har någon ett knep mot dem vore det ju kanon!

 

 

Väljer att citera mig själv för att slippa leta bilder.

Efter en vecka i riktigt myggtät miljö och en nattvandring under midnattssolen med extremt mycket mygg kan jag uttala mig igen.

Thermacellen levererar bra, mängden mygg när vi sitter och käkar minskar drastiskt när den är igång, men det tar lite tid och det får helst inte blåsa.

Smidge levererar verkligen bra! 👍

På bar hud är den toppen, myggorna flög runt oss, landade ibland men flög  bort innan de han sticka. Så trotts att vi varit ute och gått  i kortärmat under 9 timmar har vi nästan inga stick alls.

Nackdelen med Smidge är att den är lite tjock/mjölkig och känns inte ok att spruta på tunna kläder. Där använde vi en burk MyggA som upplevs som tunnare om än mindre effektiv.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...