Jump to content

Hjälp mig välja taktält!


Linusp3
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jag går i taktälts-tankar och skulle behöva lite köpråd...

 

Förutsättningar:

- Familjen består av två vuxna och två barn (vilken man evt skulle kunna dela upp med hjälp av ett marktält).

- Bilens användbara takyta är ca 120 x 150 cm (storleken på min Rhino-rack takplattform).

- Tältet måste gå att resas och packas ensam.

 

Det finns ju en del tillverkare där ute där Outdoordays verkar vara det absolut populäraste alternativet sett till vad som syntes på vägarna förra sommaren. Vad finns det mer för pålitliga "tillverkare"? Harva Outdoor, Thule, annat?

Vad är de största för- och nackdelarna med mjukskal jmf hårdskaltält?

Vad finns det för ytterligare "dealbreakers" eller nåt man "måste ha" som lätt missas för en nybörjare?

 

Tacksam för all input!

//Linus

Namnlös.jpg

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi är nog många som har erfarenhet avseende plus och minus.

Hoppas du läst de trådar som redan finns här avseende taktält, för det är skrivet en hel del redan i minst två olika trådar.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Här kommer lite inputs från mig.

Avseende kvalitet på Outdoordays tält har jag ingen uppfattning men de har varit duktiga på att marknadsföra sig

Jag har ett Gordigear som vi använt cirka 280 nätter utan några större problem, kvalitet har varit helt ok, om än inte fantastisk, men framförallt tillhandahåller de reservdelar vid behov vilket jag värderar högt.

Om detta har jag skrivit lite om i annan taktältstråd här.

 

Med det sagt anser jag att Gordigear levererar bra kvalitet i förhållande till pris.

 

Avseende hårt eller mjukt tält så börjar det bli problematiskt med dina behov.

Skulle jag hantera tältet själv skulle jag absolut valt ett hårdskalstält då hanteringen är så mycket enklare. Att packa och packa upp vårt tält själv är drygt, krävs ett antal varv runt bilen, vi är nästan alltid två.

MEN ett hårdskalstält för 2+2 personer är nog inte lätt att hitta. Skall det dessutom passa på din rigg så vete tusan vad som finns.

Tveka inte att fråga på och det finns säkert fler här med andra erfarenheter som kommer att fylla på efterhand.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Att ha både mark och taktält med sig tar ju bort lite av finessen med taktält, att kunna stuva bort allt vad "sovmaterial" heter i taktältet, dessutom måste ni ju alltid ha en jämn och slät yta till marktältet, vs taktältet som man kan rodda till bilen så det blir jämt nästan var som helst.

Jag kör med mjukt tält, Eezi-Awn Family,  kräver två vid ihoppackning, men man slår lätt upp det själv. Efter några gånger så går det relativt snabbt att både fälla upp och ihop.
Har rest med två kids nästa hela tiden och tror inte jag skulle vilja ha det mindre än vad Eezi-Awns Family är, 220x240 uppfällt, 220x120 hopfällt, borde funka på takplattformen med lite utstick på vadera sida.

Vill du hellre köra på hårdskal hade jag kikat på https://www.jamesbaroud.com.au/products/rooftop-tents/grand-raid-evolution
Har länge tänkt att köpa det själv, men aldrig blivit av och jag är så nöjd med vårt Eeezi Awn att det nog inte kommer bli tältbyte av innan det bara är frugan å jag ...

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har skrevet en del om taktelt i andre tråder, men en til kan vel ikke skade? :)
Har selv 6års erfaring med taktelt nå, og i motsetning til mange andre som bare har kjøpt ett telt og sagt seg fornøyd med det, har jeg byttet hver sesong for å finne ut hva som fungerer best for oss.
Stort sett reiser jeg på tur sammen med to unger som nå er 9 og 12 år, men i sommerferien er vi to voksne og to barn.
For oss fungerer telt på 145cm greit for en voksen og to barn. 165cm gikk med to voksne og to barn i to netter, men det var trangt.
Etter litt testing har vi funnet ut at 180cm madrass er minimum nå som barna har blitt såpass store.

Fordelen med softshell er at det oftest er bedre ventilasjon, de er lettere og billigere enn hardshell.
Fordelen med hardshell er at de er bedre å bruke i hardt vær, med mindre støy fra duken. De er også lettere og raskere å slå opp og pakke ned.

I Norge importerer profftelt.no "egne" telt fra fabrikk i Kina. Jeg har hatt tre telt fra de før, og det er helt ok kvalitet til hobbybruk. Kan ikke sammenlignes med James Baroud, Ikamper eller Maggiolina, men det er jo halve prisen også..

Denne IKamper-kopien er fin til en familie på fire, den er rask å sette opp og gir den plassen du trenger.
https://profftelt.no/produkt/profftelt-pia-gen-3-takbokstelt-200cm-x-210cm/
Den er også strømlinjeformet på taket. Dessverre er anneks-løsningen helt elendig, så den anbefaler jeg å droppe. Tåler ikke vind, har ikke gulv, og er heller ikke spesielt regntett.

Denne softshell-modellen gir enda litt mer plass enn den over:
https://profftelt.no/produkt/profftelt-stokkoya-180x310-inkl-fortelt/
Her får du mer lengde på madrassen, samt overbygg over stigen. Her har man også muligheten til å henge på et fantastisk anneks som man kan benytte som gjesterom, spiserom, omkledningsrom, toalett osv. Det er helt fantastisk når man er fire på tur.

Hadde jeg kjørt mer solo-turer hadde jeg uansett kjørt hardshell. Men med familien med på tur, veier plass og det praktiske tyngre. Og spesielt annekset er gull verdt.

51AB16EF-45A8-4221-9614-2D02BB16E55D.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Svårt att slå smidigheten i ett hårdskalstält. Men de är i princip byggda uteslutande för två personer. 

Däremot finns det mjukskals varianter som är för hela familjen, men då blir du av med smidigheten.

Ha de du tänkt använda "taket" på tältet medan du kör? Jag har själv solceller på mitt taktälts-tak (leta upp min byggtråd om du vill veta mer).

Vissa hårdskalstält tål ganska mycket packning utan att behöva lasta av varje gång du ska slå upp tältet, något som du helt kan glömma med ett mjukskalstält.

Men varför välja, @iknutis förslag på Ikampers kopian får du det bästa av bägge världar. Hårdskal som du kan lasta på men ändå plats för 4 pers. :) 

  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag med hjälp av era tips snurrat runt på nätet en vecka och researchat, gjort excel-ark rivit mig i skallen. Tack för alla bra och informativa svar!

 

Några kluringar kvarstår;

- Många tält verkar vara väldigt lika (både hårdskal och mjukskal), det skiljer nån centimeter här och där i mått och nåt litet kilo i vikt. Säkert även små detaljer men det är svårt att snappa upp om man inte har chans att jämföra sida vid sida. Det kanske bara att välja efter tycke, smak och återförsäljarens förmåga till kundservice?!

- Är det någon skillnad mellan de ”Nordiska” tillverkarna (Thule, Taktältarna, Outdoordays, Harva Outdoors, Gordigear (fyll gärna på om jag missat någon uppenbar)) och ex. IronMan, Eezi-Awn och Frontrunner som är från varmare länder med tanke på hållbarhet och bekvämlighet/funktion i våra klimat? Det t.ex. regnar kanske inte så mycket i Sydafrik som här hemma?!

- Det låter smart att välja en återförsäljare som finns i Sverige/EU med god tillgång till reservdelar.

 

On 3/17/2023 at 2:31 PM, Håkan Sandgren said:

Ha de du tänkt använda "taket" på tältet medan du kör? Jag har själv solceller på mitt taktälts-tak (leta upp min byggtråd om du vill veta mer). 

Jag har också solceller, men de sitter på flaket på bilen. Vore ju smidigt att frigöra plats där när plattformen kommer fyllas med tält. Ska kika på din byggtråd!

 

 

On 3/12/2023 at 7:35 PM, iknutis said:

Fordelen med softshell er at det oftest er bedre ventilasjon, de er lettere og billigere enn hardshell.

https://profftelt.no/produkt/profftelt-pia-gen-3-takbokstelt-200cm-x-210cm/

https://profftelt.no/produkt/profftelt-stokkoya-180x310-inkl-fortelt/

Bra med fler tips på tillverkare, och att det är bättre ventilation i mjukskal :)

Synd att de inte lyckats med förtältet riktigt!!

 

 

On 3/12/2023 at 5:02 PM, MrWIB said:

Att ha både mark och taktält med sig tar ju bort lite av finessen med taktält, att kunna stuva bort allt vad "sovmaterial" heter i taktältet, dessutom måste ni ju alltid ha en jämn och slät yta till marktältet, vs taktältet som man kan rodda till bilen så det blir jämt nästan var som helst.

Ja, det är ju absolut en nackdel att köpa för litet boende, men det lutar nog i alla fall mot det som ett första steg. Om all är nöjda med att sova på taket kommer det säkert ske en uppgradering när jag sonderat marknaden lite mer.

 

 

 

Hårdskal låter ju absolut smidigast men oxå betydligt dyrare, kanske blir så att jag letar efter ett begagnat för att se om det är min grej, sen uppgraderar!

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Linusp3 said:

- Många tält verkar vara väldigt lika (både hårdskal och mjukskal), det skiljer nån centimeter här och där i mått och nåt litet kilo i vikt. Säkert även små detaljer men det är svårt att snappa upp om man inte har chans att jämföra sida vid sida. Det kanske bara att välja efter tycke, smak och återförsäljarens förmåga till kundservice?!

- Är det någon skillnad mellan de ”Nordiska” tillverkarna (Thule, Taktältarna, Outdoordays, Harva Outdoors, Gordigear (fyll gärna på om jag missat någon uppenbar)) och ex. IronMan, Eezi-Awn och Frontrunner som är från varmare länder med tanke på hållbarhet och bekvämlighet/funktion i våra klimat? Det t.ex. regnar kanske inte så mycket i Sydafrik som här hemma?!

Ja, det är ju absolut en nackdel att köpa för litet boende, men det lutar nog i alla fall mot det som ett första steg. Om all är nöjda med att sova på taket kommer det säkert ske en uppgradering när jag sonderat marknaden lite mer.

Mange telt ER veldig like, det er fordi det er noen få som står for R&D mens resten da bare kopierer. Og fabrikkene i Kina kopierer også alt som finnes på markedet.
Min erfaring er at forskjellen på dyre merketelt og rimeligere kopier, ligger i detaljer og feks tykkelse på duken. En tykkere duk veier mer, så da stiger feks vekten på teltet fra 60kg til 70kg. En tykkere duk tåler mer, både mer regn og blir også stivere så den bråker mindre når det blåser. Ulempen er jo at det koster litt mer pr telt, og det veier mer. Tynnere duk slipper også lettere inn lys, noe som kan gjøre det vanskeligere å sove. Merketelt har også litt dyrere glidelåser og litt dyrere små komponenter.
Til hobbybruk har det ikke så stor betydning, men om du skal ha 100 overnattinger i året ville jeg nok kostet på meg litt ekstra.

Jeg er også på jakt etter nytt telt til årets sesong, og vi skal nå prøve et 180 eller 190cm softshell telt med anneks. Ungene begynner å bli såpass store, at selv en 180cm madrass kan bli litt trang for oss. Men det skal prøves. :)

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Har som sagt Eezi-Awn och kan rekommendera det 100%, tror att det är precis som @iknutis skriver ovan att priset sitter i detaljerna.
Jag skulle, om budgeten var begränsad, leta efter begagnat märkestält.

Har haft billigt kina-tält, och det funkade för några nätter, men att bo i ett sådant i hårt vind och regn skulle jag helst inte göra.
Så välj tält utifrån vad du tänker använda det till, långa turer där ni är beroende av tält = bästa möjliga kvalitet, semestra i Sverige på sommaren = testa med något billigt och se vad ni tycker, typ ...

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har samma uppfattning som er andra, ovan.

Kopiorna håller nog bra för begränsad mängd nätter, medan upplevelsen blir bättre och bekvämare med prislappen.

Kopiorna, och det är nog 85% av den svenska marknaden numera, är enklare gjorda - även om de är snarlika.

Dragkedjor, gasdämpare, tyg, sömmar, myggnät, lås, fästen för montering, plastmaterial etc etc. Även andra delar som överdragets hållbarhet/material o passform brukar variera - om det är softshell. Även stegarna varierar i kvalitet vet jag. Några kan förvaras i tältet, andra får man ha i bilen…

Sedan kostar originalen mer pga deras omkostnader för R&D och efterfrågan också.

Jag har själv haft ett Gordigear som fungerat väldigt bra för oss i flera år. Men då nyttjar vi det under semester i sol/regn ca 25 nätter söderut. Därtill 6-10 nätter höst/vinter i Sverige.

Efter många år är några plastdetaljer lite slitna, och överdraget är utbytt pga skadegörelse på parkeringen.

Stegen gick sönder och är utbytt. Annars allt bra. Håller många år till.

Funderar dock på ett hårdskalstält fr iKamper (Mini 3), eller James Baroud då det är så mkt smidigare att öppna o stänga. Särskilt när man är själv och bara har en natt per plats och alltid skall vidare.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
5 minutes ago, jan suurholma said:

en fråga. funderat själv också påtaktält, kollat runt olika men verkar som ingen har specifikation för vattepelare på tälten.

 

vattenpelareny.png

 

frågan är hur vattentäta är dom egentligen?

 

//Janne

Det stämmer inte riktigt, du kanske kollar på fel ställe…

Outdoordays anger 3000mm på Safari Classic och Pro samt 10.000mm på Expedition

 

Harva har 3000 och 3500mm på duken på sina hård- och mjukskaltält. Taktältarna specar sitt Åreskutan som samma.

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, jan suurholma said:

en fråga. funderat själv också påtaktält, kollat runt olika men verkar som ingen har specifikation för vattepelare på tälten.

 

vattenpelareny.png

 

frågan är hur vattentäta är dom egentligen?

 

//Janne

Kan inte svara för de andra tälten, hur de är byggda, men Eezi-Awn har ett yttertält i "gummi" (tänk presenning) på sina tält, så de tål hur mycket regn som helst. Själva tyget verkar också ganska motståndskraftigt mot väta, men det var tack och lov länge sedan jag behövde uppleva det (kraftigt regn), så kan inte säga bestämt hur "vattentätt" just det tyget är.
Med Eezi-Awn tält kan du utan vidare "bo" i vilket väder du vill och känna dig trygg med att vakna torr 👍

Hmmm ... kanske skall söka jobb på Eezi-Awns marketingavdelning ;)

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...