Jump to content

Recommended Posts

  • Moderators

De som inte bor i taktält brukar bo i vanligt marktält, lavvo eller i bilen.

Angående rute så rekar vi vad som är körbart när det närmar sig träff - ibland är det så blött att terrängen blir helt förstörd om vi kör igenom.

Sen dyker det alltid upp nya spår så ruten blir satt så nära avresa som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, FrodeS said:

Er vel ikke tanken å dra på tur alene. 

varför inte, ibland vill man var själv... men det viktigaste är ju vikten vilka de flesta bilar idag har problem idag med....

min norska är inte så bra men glöm inte vikten när du planera för ditt fordon, för här i Sverige så har polisen börjat stoppa alla som dom misstänker överlass på

jag vet som gammal chaufför och det är fa.. inte billigt... lycka till med din planering.. men glöm inte vikten ha det så bra....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har en Helsport 8-10man. Thorstein & Øyvind har ca samma. Vi bor lätt 3 man med tältsäng i en sån - det kan och ska funka med 4 men då blir det trangt om plassen till utstyr ( kamin, ved etc ).

Följ med på Finn.no - där dyker det upp bra lavvos med jämna mellanrum.

På sen höst och vinter så tycker jag lavvon är överlägsen taktält - bra med plats och härlig värme från kaminen. Så fort det är lättare att vara utomhus så åker taktältet på. Det finns inget - i overlandingsammanhang - som är lika snabbt och smidigt när det gäller boende.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Är det ok pris på de Lavosarna på  Finn.no , ja eller brukar det vara det. 

Nu hinner jag nog inte göra allt på den röda ZJn som jag vill till snö träffen, men det blir ju fler höst och vinter  samt vår körningar

 

Den gröna dieseln är för låg och ej riktigt planerad som expiditions bil, har dock sovit i den, så det skulle funka ; men ni får nog bara dra mej i snön :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, munkensbilder sade:

Du har ju hela helgen på dej Hasse...

Ja jag ordnar en träff i dag och har dottern, som bör äta på fasta tider mm, Men nästa vecka hoppas jag få komma in på betong golv och skall köra på med röda jeepen, skall plundra den andra ZJn på delar 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@FrodeS Jag tittade på dem innan jag köpte min Helsport. De ser helt ok ut och håller de en säsong eller två så är det ju ok.

Har de möjlighet att låta en se och ta på grejorna innan man köper? Lättare att avgöra kvaliteten då.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Första gången ca 20 minuter ( för mig ensam inklusive all urpackning ), andra gången 10 minuter plus och nu går det rätt fort inklusive alla barduner och ovn.

Övning gör mester ;) .

Kolla om materialet står till förväntningarna - det ska ju tåla väder och vind. Är det smarta/ genomtänkta lösningar? Limmade skarvar ( mtp fukt ). Helhetsintryck. De ser ju helt ok ut på bild men det har man ju gått på förut... oO.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ta med bägge du Frode. Baofengen snackas det mycket om i denna tråden: 

Om Baofengen lägger av så går du över på CB eller tvärt om. Vi som guidar för Overlanding har både CB og VHF för att kunna hålla kontakt med gruppen.

När du har blivit klok på vilket system du är mest komfortabel med så lönar det sig på sikt att gå för en fastmonterad radio i bilen. Mer effekt och alltid laddad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • Moderators

Bra Fredrik, då är vi ialla fall två :) .

Kids brukar strunta i åldersskillnad när de är på tur så min äldsta dotter på 7 funkar garanterat med en dotter på 11 och grabb på 9. De två minsta monstrerna är så pass små att de ger fullständigt f.n i allt oavsett. Det är dem jag tänkte lära mer om kniv och eld i förebyggande syften :D .

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Jag skulle behöva parkera min "jättestora" släpvagn under träffen inte långt ifrån Torsby / Charlottenberg / Matrand / Kongsvinger. Grejerna som ligger i vagnen är mycket dyrare än själva vagnen. Finns det någon som bor i dessa områden som kan låna mej en plats dessa 3dagar??

_MUK0549.thumb.JPG.3205a168c490fdb0c1948fc8bb9c0065.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å nærme seg nå. 

For egen del er det handlet inn lavvo, vedovn, feltsenger, radio og gassbrenner. Av alt som skulle gjøres med bilen, så har jeg rukket å gjøre absolutt ingen ting annet enn å få avbalansert noen hjul. Ca. 800 gram på hvert ble bra. Vi får stappe inn det som trengs, ta på et stort smil, og håpe det holder. 

Når / hvor er oppmøte? 

Er det tatt noen beslutning på om alle ordner hver sin mat, eller om man gjør det felles? Jeg stemmer i såfall for felles om det kan ordnes. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Andreas.E unfeatured and unpinned this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...