Jump to content

Overlanding Cooking - samling av recept/ oppskrifter


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Jag tänker klistra en tråd med det unika (!) innehållet - Overland Cooking. Det kan vara att titeln Overland Cooking är lite missvisande - maten som presenteras här av oss alla, ska vara enkel att antingen förbereda och ta med eller enkel att tillbereda i fält/ parken/ ombord i båten - enkel som i att inte bara öppna en burk med pölser och sätta på elden - riktig matlagning skall det vara men det behöver inte alls vara speciellt avancerat. Bilder är alltid trevligt men på inga sätt ett krav - det kan man alltid komplettera med senare.

Ready Chefs? Game on!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tänkte dela med mig av världens enklaste recept på riktigt goda burgare. 

Blanda nötfärs/ köttdeig av storfe med en god del Santa Marias grillolja eller tacokryddor. Har inga exakta mått - jag blandar till jag tycker det ser bra ut men om vi ska utgå från något så 2dl grillolja per kg köttfärs. Den ska inte bli så fuktig att den inte går att forma, blanda i lite åt gången så du har kontroll. Jag brukar köra på med lite salt och peppar oxå så det garanterat är smak. Forma till burgare som inte är alltför tjocka - då tar det hela livet att grilla dem och du riskerar att bränna dem ( klassikt grillad korv är ju kolsvart på utsidan och iskall inne... ).

20160715_181005.jpg

 

För att få så bra resultat som möjligt bör allt av råvaror, oavsett tillberedning, få tempereras lite dvs ligga framme en stund innan det tillbereds. Nu i dessa dagar kan det vara lite lurigt med tanke på hur varmt det är men de flesta råvaror pallar en timme på köksbänken innan det steks/ kokas/ grillas etc. Täck gärna över råvaran med något under tiden den tempereras.

Släng burgarna i panna eller på grill och låt dem få fär innan du vänder dem. Beroende på hur tjocka du har gjort dem så snur du dem med jämna mellanrum. Proffsen snur dem en gång max men skit i prestigen och servera genomstekta goda burgare ;) . När det börjar närma sig slutet på stekningen/ grillningen så lägger du på en skiva god ost om du gillar det. När osten är smält så är burgaren redo!

Servera med gott bröd och det du gillar av tillbehör - tunnskivad färsk rödlök, syltad gurka, sallad, Rydbergs(!), aioli, stekt svamp, bacon etc etc.

20160708_190310.jpg

 

20160708_191703.jpg

 

En variant av denna burgarfärsen är att göra en slags Koftas av den. På svenska - Järpar, på norsk - Benløse fugler.

Det vill säga att istället för att göra burgare av färsen så formar man den som ovala cylindrar - som benlösa små fåglar helt enkelt :) . Koftas är ett samlingsnamn på en mängd färsrätter från bland annat Turkiet och Mellan Östern så min variant är väl inte helt Halal - jag lindar mina med bacon :) . Baconet tillför massor med smak och håller dessutom saften kvar i köttfärsen. Stektiden ökar lite men mitt tips är att ge dem färg och kör dem på indirekt värme i ca 15-20 min beroende på hur tjocka man har gjort dem. Baconet håller som sagt på köttsafterna så det är svårt att steka ihjäl dem. Indirekt värme betyder en bra bit undan värmekällan och gärna under lock - blir som i en ugn men med härlig grillsmak.

20160715_170741.jpg

 

Som tillbehör valde vi idag att köra ugnsbakad potatis - en Overlandvariant av det borde bli antingen färdigkokt potatis på grillen eller i stekpannan alternativt bakad potatis på grill eller i bålglöd. Dessutom testade jag en variant av Rydbergs - uppsmakad med chinesisk ketchup som jag kallar det ;) . Stark chilisås kallar andra det - Sriracha är märkenamnet på den. Kan tänka mig att Chipotle i någon form hade gjort underverk oxå.

20160715_172355.jpg

 

20160715_172341.jpg

 

Testa gärna på grillen hemma innan ni går in i skarpt läge - hungrig äkta hält och barn är en - på ren svenska - jävla dämpare - på stämningen. Det viktigaste vid grillning är god tid och något gott i glaset - oavsett om du är på verandan hemma eller på tur " där ingen skulle tru att någon kunde bu " ;) . 

R(k)ock on! Nästa recept från mig hoppas jag blir riktigt långsamt grillad/ varmrökt makrill - hade bra fiske idag gitt!

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det jag verkligen skulle uppskatta är om någon hade ett bra brödrecept, typ Nan eller så. Det borde gå att baka scones på Muurikkan och antagligen Nan oxå. Färskt bröd i skogen till frukost - taget! :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra tänkt där Master Wiberg !

Fint att få lite tips till meny'n.

Mitt bidrag får bli en klassisk Sjömans biff (vet inte vad den kallas på Norska) lika enkel att laga som den är god och mättande. 

Skär lövbiff i lagom stora bitar , salta och peppra (vitpeppar) .

20170715_182219.thumb.jpg.041e201a004bf819b117cc8c801bc8d1.jpg

Bryn köttet tillsammans med skivad gullök i botten på en kastrull.

20170715_183535.thumb.jpg.02921789476abc7bbeed3ba3cef7a245.jpg

Det finns färdigkokt skalad potatis konserverad i glasburk som sparar mycket tid ( och disk) som jag använder , kommer inte ihåg vad den heter men brukar finnas bland konserverna i dom flesta butiker.

20170715_184838.thumb.jpg.6ed82276897b7deb7c0c9c5c29af0144.jpg

Skiva ner potatisen i kastrullen och fyll på med öl, det skall helst vara en mörk öl typ Porter men det går också bra med en Lager , faktum är att det går faktiskt bra med nästan vilken sorts öl som helst ;-). Tänk bara på att fylla på rejält med öl så det inte blir för torrt. 

20170715_183828.thumb.jpg.fc14c9f8dd653a71f6bea454b0f56d08.jpg20170715_190604.thumb.jpg.3f44780f978ef1fdc50e58b88e752537.jpg

Låt det hela puttra en stund tills potatisen är riktigt mjuk.

20170715_190322.thumb.jpg.31dc99ef96651770781b5c4585eb91db.jpg20170715_193118.thumb.jpg.a11007fe492cb9518df455cbbc4d93de.jpg

Servera med bröd .

/Mecki

Edited by Wiberg
Bilder mannen :)
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Super bra tråd det här. 

 

En tomatsås som man antingen har färs, korv eller salami i och serverar med pasta. 

 

Tomatsås genom att först "bränna" lite tomatpuré tillsammans med olja och lök. Sedan fylla på med antingen krossade tomater heller skivade färska.  Låt det stå och små puttra i helst 15 minuter.  Krydda med buljongtärning , salt peppar och oregano.  

Lägg i korven, den iordning gjorda färsen eller salamin. 

 

 

Vi har på de senaste turen haft torkad färs med oss , både nöt och lamm. Det kräver ju iof att man blötlägger det lite innan. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Otroligt lättlagat, mycket smak utan att vara starkt och perfekt för LCHF (vilket jag försöker hålla mig till)

 Lagom till 4 personer.

Ingredienser:

  • 4 st väl tinade kycklingfiléer eller 800g nöt/fläskfilé

  • 2-3 msk Ajvar

  • 2-3 msk tomatpure

  • ¼ - ½ buljongtärning (kyckling/höns oavsett vilket kött som används)

  • 2-4 msk Philadelfia färskost

  • 2-4 dl vispgrädde beroende på hur mycket sås man önskar.

  • Smör att steka i (inget jävla margarin !!)

  • Peppar och salt efter behag, tänk på att buljongen är relativt salt, så smaka.

 

Skär köttet i mindre bitar/tärningar och bryn i stekpanna.

Lägg i tomatpuré och Ajvar och låt det fräsa lite med köttet.

Tillsätt Philadelfia, grädde och buljong, koka ihop till önskad konsistens.

 

Serveras med färska grönsaker. t.ex. tomat, gurka, sallad, finstrimlad kålrabbi…

 

Tar ca 10-12 minuter att fixa.

94524580_Original-200x156.png

ce60c6b959eed802ead04a54013fa5c1.jpg

grädde2-220x220.jpg

kyckling-01.jpg

queijo-philadelfia-light-200-gr.jpg

smr_124422494.jpg

tomat.png

untitled.png

Edited by MFI9
Önskemål om bilder.... :-)
  • Like 4
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jeeprulle

2 pers

500g färs av valfritt slag

1/2 påse tacokrydda

6 skivor hamburgerost (jag tog med chilismak)

1 pkt bacon

vitlökspulver, svartpeppar o chilipulver

Blanda färs och tacokrydda, platta ut färsen till en tunn rektangulär platta. Gör det på ett folie av något slag så blir det enklare att rulla ihop.

Lägg ut ostskivorna på hela plattan och rulla ihop den, klä in rullen i bacon. Krydda lite extra med valfri krydda. Jag tog vitlök, svartpeppar o chilli. (Som kocken i familjen har man med sig lite av varje)

Grilla indirekt för att ge den en skonsam grillning! Vänd på rullen med jämna mellanrum. Skulle kunna pensla med glace om man vill. Den är klar när den är klar!!

Serveras med kokt potatis o valfri sås!

 

Skrivet av Lars 9k:s sambo och tillika hans offroadkock. ;)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 8
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Jeeprulle

2 pers

500g färs av valfritt slag

1/2 påse tacokrydda

6 skivor hamburgerost (jag tog med chilismak)

1 pkt bacon

vitlökspulver, svartpeppar o chilipulver

Blanda färs och tacokrydda, platta ut färsen till en tunn rektangulär platta. Gör det på ett folie av något slag så blir det enklare att rulla ihop.

Lägg ut ostskivorna på hela plattan och rulla ihop den, klä in rullen i bacon. Krydda lite extra med valfri krydda. Jag tog vitlök, svartpeppar o chilli. (Som kocken i familjen har man med sig lite av varje)

Grilla indirekt för att ge den en skonsam grillning! Vänd på rullen med jämna mellanrum. Skulle kunna pensla med glace om man vill. Den är klar när den är klar!!

Serveras med kokt potatis o valfri sås!

 

Skrivet av Lars 9k:s sambo och tillika hans offroadkock. ;)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Glimrande!

Full rulle i Strömsund ?

Den där måste jag prova vid lämpligt tillfälle

/M

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Varmrökt makrill på grillen

Idag vågade jag mig på att testa en oppskrift jag har läst om flera gånger - att varmröka fisk på grillen. Det hela visade sig vara betydligt enklare än först antagit bara alla förberedelser var på plats - det var de så klart inte :) .

Vad behöver man då?

20160723_210715.jpg

1 stk båt - jag är väldigt svag för Yamarin eller Ryds, helst fullt trollingutrustad - fisket blir så mycket enklare då. I brist på båt eller vän med dylik går det bra att kustfiska makrillen just nu. Det minst spännande sättet - men antagligen billigaste - är att besöka fiskedisken. Makrillen brukar gå för ca 20kr/kg nu mitt i säsongen.

Antal makrill per person blir svårt då de varierar väldigt i storlek men ca 3-400g hel fisk per gubbe brukar funka. Överbliven middagsmakrill funkar fint på brödskivan oxå.

Träflis - jag täljde/ spikkade mina med hjälp av min nya favoritdings - Moraknivs Pathfinder - vilket skaft!!! Träflisen måste ligga i blöt i minst en timme annars börjar den brinna väldigt lätt ( upptäckte jag rätt fort ;) ). Trä från Al/ Or, björk, ek, enbuske etc. Här är det nog bara att testa sig fram.

20160725_152035.jpg

Tillbehör:

En ljummen/ lun potatissallad utan majonäs men med massa goda grönsaker i - sparris, rädisor/ reddik, rödlök, squash etc. Smaka till med god olivolja och balsamico. Färska örter gör sig i salladen oxå.

Hur gör man då?

Fisken ska grillas/ rökas på indirekt värme dvs så långt från värmekällan som grillen tillåter. Liten grill = väldigt lite kol och fylla på ofta, stor grill - fortfarande lite kol och fylla på ofta. En av förutsättningarna för att lyckas är att grillen har ett lock och att man kan regulera lufttillförseln

Preppa grillen och tänk igenom hur du ska kunna hantera värmen - strypa luften, öppna locket etc.

Fisken ska rundrensas, dvs inte filéas utan bara tas ur samt snittas ett par gånger i skinnet. Jag bara saltade och pepprade mina fiskar och hälde lite citronsaft på dem under rökningen, dvs en väldigt enkel förberedelse. 

Sen är det bara att tända grillen. När det glöder så där bra att man har lust att börja grilla så lägger man på fisken ( långt bort från värmen! ) och en näve av sina hemslöjdade rökspån. Och så tar man en pilsner och väntar på att slänga på en näve rökspån till, eventuellt lite mera grillkol. Om man har termometer på grillen så försök ligga under 150 grader. Har man inte termometer så får man vara aktiv med att öppna locket eller strypa luften. Blir det för varmt så får man makrillens svar på klassisk grillpølse - svart utanpå och iskall inuti - det funkar särdeles dåligt på makrill...

20160725_151957.jpg

Jag lät mina åka en timme ca. Det fina är att grillen blir som en ugn och man slipper vända fisken. Den blir klar på bägge sidor på en gång :).

20160725_153432.jpg

Då det var första gången idag och jag var lite skeptisk till det slutliga resultatet så slängde jag på ett paket Salsiccia oxå - better safe than sorry!

20160725_155743.jpg

 

Då är det bara att packa Overlandingkärran och styra mot havet, fiska, röka och njuta!

Smaklig spis :) .

Edited by Wiberg
Missade en bild på Moras Skaft ;)
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Jag gillar den bäst över öppen eld. Om man bygger ett litet bål som man sen matar med småpinnar när man behöver mer tryck så funkar den bäst. Om man ställer den så man har en lite svalare sida så kan man vila klart kött/ fisk där. Kom ihåg ett par rejäla Overlandingvantar bara ;) .

Har kört den på min Primus Atle oxå men det är i nödfall. Den funkar riktigt bra på klotgrill men jag har ju elverk i bilen så lite ont om plats till klotgrill... Oo.

Menar att min är dryga 40cm men jag kan mäta och återkomma.

Användningsområdet är hur brett som helst så löp å köp som dom säger ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tackar för svar, då får det nog bli en Murika till kockan inför nästa säsong. Det blir kanske rent ut av ett redskap som jag blir lika förtjust i som grillen, ja jag har grill och lämnar elverket hemma, så det blir jag som brassar käk på den! :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member

Tunnbröd på Muurikka

12st (jag kommer att göra 8st nästa gång för att få dom något större)

 

50g smör

5dl mjölk

1/2 paket jäst

1/2tsk salt

1msk honung

4dl grahamsmjöl

7dl vetemjöl

 

Smält smöret och häll sedan i mjölken. Låt det ljumma till fingervärme. Rör ner i jästen och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Arbeta ihop degen tills den är smidig men lite lätt kladdig. Låt jäsa i ca 45min.

Knåda degen smidig, dela den i 12 bitar och kavla ut till tunna kakor.

Grädda på Muurikkan ca 1 min per sida, eller tills dom får FIN färg!

IMG_4246.JPG

 

IMG_4247.JPG

 

IMG_4248.JPG

 

/Hanna

Edited by Lars 9k
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

 

Tunnbröd med örter på muurikka

12 st tunna el 6 st lite tjockare

 

2 1/2 dl mjölk

25 g smör 

1 tsk strösocker

1 tsk salt

1 msk finhackad färsk rosmarin el timjan (kan även använda torkad)

1/4 paket jäst

ca 7 dl rågsikt

 

Ljumma mjölken eller blanda ner den kall, låt i så fall degen jäsa lite längre.

Rör ut jästen i lite mjölk innan du blandar i övriga ingredienser. Arbeta degen smidig.

Låt degen jäsa minst 30 min.

IMG_0289.JPG

 

IMG_0290.JPG

 

Arbeta degen och dela den i 12 el 6 delar beroende på o önskad tjocklek. Kavla ut till runda kakor, till en diameter på ca 13 cm. Nagga bröden.

IMG_0287.JPG

 

Stek dem på en "torr" muurikka ett par minuter på varje sida. Vänd ofta.

IMG_0288.JPG

 

/Hanna

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Jag uppskattar god och vällagad mat och gör den med glädje på min gräsmatta på sommaren. Men på mina resor har jag inte riktigt tiden att göra mer än koka min potatis och grilla min köttbit. Såsen är oftast bara grädde, finhackad lök, honung samt soja. Men å andra sidan är det åxå en av det godaste jag vet.

 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inga bilder men ska se om jag kommer ihåg och nästa gång jag lagar.

Tortellini ca 3-4 port, men det brukar bar bli två när jag äter?
Det här behövs

250g Tortellini kött smak
Creme fraiche 2dl
Creme Bonjour Blue (grönmögel ost) 100g

Koka Tortellini enligt påsen.

häll det sen i durkslag/sil
lägg Creme Frache i kastrullen+Creme Bonjour Blue
rör tills allt har smält ihop häll i Tortellinin rör om.

jag brukar krydda med paprikapulver + stark Cayenpeppar till min portionsmile.gif
smaklig måltid.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-01-12 at 2:19 PM, Thony said:

Tyvärr inga bilder men ska se om jag kommer ihåg och nästa gång jag lagar.

Tortellini ca 3-4 port, men det brukar bar bli två när jag äter1f642.png
Det här behövs

250g Tortellini kött smak
Creme fraiche 2dl
Creme Bonjour Blue (grönmögel ost) 100g

Koka Tortellini enligt påsen.

häll det sen i durkslag/sil
lägg Creme Frache i kastrullen+Creme Bonjour Blue
rör tills allt har smält ihop häll i Tortellinin rör om.

jag brukar krydda med paprikapulver + stark Cayenpeppar till min portionsmile.gif
smaklig måltid.

Har nu köpt allt jag behöver för tortellini bilder kommer snart, sen blir det fläskkotletter, efter det så kommer barnens och pappas överraskning med beasås alla maträtter kan med för del frysas in, dessa rätter är inte för de som är rädd om vikten, men jag tror inte det är ett problem för de flesta av er, bar för oss som kör lastbil:)

20170202_165754.jpg

20170202_170404.jpg

20170202_171846.jpg

20170202_172104.jpg

20170202_172156.jpg

20170202_172343.jpg

Edited by Thony
Bilder som lovat.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi glädjer oss Thony!

Allt som gör matlagningen lättare/ mer spännande/ mer frestande är ju alltid välkommet. 

Med vår vanliga tur när vi är ute och kör är inte kalorier något problem - det ska grävas, vinchas, huggas ved, jagas ungar, slåss med Tigrar etc. Vi behöver alla kalorier vi kan få tag på ;) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Thony sade:

Har nu köpt allt jag behöver för tortellini bilder kommer snart, sen blir det fläskkotletter, efter det så kommer barnens och pappas överraskning med beasås alla maträtter kan med för del frysas in, dessa rätter är inte för de som är rädd om vikten, men jag tror inte det är ett problem för de flesta av er, bar för oss som kör lastbil:)

Frysa in är ju fusk, skall ju kunna lagas ute ju....?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...