Jump to content

Hålla värmen i taktältet.


Tobias Olsson
 Share

Recommended Posts

Hei.

Sitter och drömmer om att få färdigt mitt projekt med taktält och camping utrustning på bilen.
Det tar tid och kostar pengar, blir allt eftersom.

Men sitter och funderar över en sak, har en flickvän som tycker det kan bli kallt då man sover i tält.
Har kollat runt lite på olika lösningar. Typen värmefilt som är kopplat på 12v batteriet som ska försörja div lampor osv då man slagit upp tältet.

Någon som testat värmefilt?

Eller har ni någon annan lösning på iskalla flickvänner?

Nu är inte lösning att lämna hon hemma, så den iden skippar vi :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lars sind idè om felles sovepose er ikkje avleggs

Man får kjøpt soveposer som kan kobles sammen. Har hatt før & skal ha igjen.

Varmeflaske er ei heller dumt :-)

12V varmeduk ala setevarmer må dra hinnsides med strøm for å få vesentlig utbytte

Eg har bygd no 3 bilar med vippetak / hevetak. Sjølv med Webasto / Eberspächer som blåser varmluft inn i kupè, er det ikkje VARMT oppe som sådann oppe. Iallfall krev det vesentlig plass & kapasitet med meir for å bli virkelig bra.

Du klarer å holde bilen tørr & dermed oppleves den som vesentlig mindre frossen med eit varmluftsaggregat inni. DET er ein stor fordel

Eberspächer har på markedet et mobilt varmluftaggregat som teoretisk sett vil kunne blåse varmluft inn i teltet. Du må akseptere støyen ifra aggregatet & bør isolere luftslangar.

Er spent på kva Mr.Jeep skal presentere

 

Edited by SafariTec
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
20 timmar sedan, Tobias Olsson sade:

Nu är inte lösning att lämna hon hemma, så den iden skippar vi :D

LOL!

Bra sovsäck + Järven påse kan kanske hjälpa på kall flickvän. Om flickvän är som min Kaffelatteblondin så fryser hon mitt i sommaren när jag håller på att dö av värmeslag - så så sett är slaget tapt.

Vi hade den Eberspächerlösningen på test i NLCK förra landsträffen. Som Peter skriver - kan man bara isolera slangen så man får lite avstånd till själva värmaren så är den inte så dum. Men den drar ju en del ström ska sägas.

Förtält med värmekälla är heller ingen dum lösning - pass på avgaser etc bara om det är öppen låga inblandat.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

Til Andreas' forslag. Man får sånne dieselvarmere ganske billig. F.eks. denne: https://www.ebay.com/itm/12V-5000W-LCD-Constant-Temperature-Air-Fuel-diesel-Heater-for-trucks-Car/352263164055?hash=item5204855097:g:6UcAAOSwmRFaaFjZ&vxp=mtr

 

Det er massvis av dem på aliblabla, wish, ebay osv. Det ser ut til å være gjennomgående gode tilbakemeldinger. Man får hjem sånne for 2-2500,- , og så er det bare å bygge i vei. Jeg vurderer noe sånt til lavvoen i stedet for vedovn. 

Effekt er normalt justerbar ca. 1-5 kw. 

Forbruk er CA. 0,1 liter pr. time pr. kw, og 1 A 12v pr. kw. 

Alle disse selges av kinesere som har klipt og limt specs og kjørt det via google translate 3 ganger mellom kinesisk og engelsk. 

Søk opp "kinavarmere en side for ..." på facebook for å se litt mer info og erfaringer. Mange som bruker disse i båt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...