Jump to content

stensth
 Share

Recommended Posts

Jag ska köpa nya batterier till min lc och tänkte bara rådfråga här inne.

Vad rekomenderar ni? Jag har haft Optima Red en gång i tiden och dom tyckte jag var riktigt dåliga.

Jag har dubbla batterier i min, ett start och ett förbrukningsbatteri, där bägge sitter i motorutrymmet. Idag så är vincshen kopplad till förbrukningsbatteriet.

Planen är att jag framöver också ska installera ett eller två till i bak som ska driva kylskåp/dieselvärmare och även ska kunna ladda filmkamera batterier. (Anledningen till totalt 4 batterier är att filmkamera batterierna är kraftiga och tar en stund att ladda)

Ser att dom nu kör rabatt på Sønnak Sønnak batteri, Finn.no men det är ju enligt dom ett båtbatteri. Funkar det ändå till bil?

Ska jag ha ett start och ett förbrukningsbatteri, dvs två olika men med samma Ah?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en del efterforskning för ett år sen när jag bytte batterier i min kärra. Är ingen specialist, det finns säkert dom på forumet som kan rätta mig om jag har fel.

Angående Marint batteri. Det är förmodligen något slags hybridbatteri. Funkar för start och förbrukning men som med mycket annat som är "hybrid" så är ett rent startbatteri bättre som just startbatteri än ett hybridbatteri som ska klara både start och förbrukning. Man kan tänka sig att hybridbatteriet inte klarar lika många tunga starter som ett riktigt startbatteri innan det är dags att byta. Som förbrukningsbatteri klarar hybridbatteriet att laddas ur utan att ta skada, men inte lika bra som ett rent förbrukningsbatteri. Har läst nånstans att man inte ska ladda ut ett hybridbatteri mer än 50%. Det har ju stor betydelse för batterikapaciteten.

Jag skulle föreslå att köra startbatteri/er för start och förbrukningsbatterier för förbrukning och ha en separator/skiljerelä, och beakta hur mycket batterierna väger i förhållande till hur mycket man "får ur" dom. Dom som har LC på forumet kanske kan svara på hur man bör göra med dom, om det är två batterier original (24V startmotor) så kanske du ändå ska ha två startbatterier och sedan plocka på förbrukningsbatterier i bak.

... I min kärra är det två Biltema, 70Ah, AGM-batterier. Väldigt lite modd för att få dom på plats. Nån skrev på ett forum att dom har samma form och utseende som Varta-batterier, om det är det lär man aldrig få veta. Har bara haft ett år så det är svårt att säga hur bra dom är, men funkat tills nu. Jag har inget skiljerelä men har låg förbrukning, har ett mikro-start batteri med mig istället (Mikro Start SP-2). Jag har aldrig behövt starta mig själv men hjälpte min svåger senast i helgen. Då hade mikro-start batteriet legat i bilen sen i somras, typ 8 månader utan att laddas ur. 

Edited by pajeroramble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har inte lagt mig under bilen för att kolla men räknar med att det är 24V startmotor då det kommer upp när jag söker upp chassienr på Toyota

Nån mer med 75 serie som kan komma med tips om hur eran uppsättning ser ut?

Kanske man ska gå för två start batterier och så komplettera med 1-2 batterier i bak.

Ska jag då kanske koppla vinchen på batterierna i bak?

Som sagt så köpte jag två Optima Red till min gamla Patrol och dom var riktigt dåliga tyckte jag, så såna vill jag inte ha igen.

Sønnak SA954 Ser ut som att den ska passa min bil enligt deras kalkulator. Detta borde väl vara ett väl så gott alternativ som Biltema AGM 95 AH sin motsvarighet? Det enda jag inte klarar att se är garanti tiden på Sønnak, någon som vet? 4 år är det på de AGM från Biltema.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg satte 2 stk Sønnak i ein liknande LC i vinter. Kan finne respektiv type v behov.

På nevnte bil var det forskjell på hhv Høgre & Venstre batteri. Så det blei endra til at vi monterte to like (pol type & plassering)

Utifrå hugsen endte vi opp med 90Ah & omlag 800CCA.

Eg bruker ikkje Biltema til nokonsomhelst ting som MÅ starte (lenger). Kjøper du Biltema batteri, ta GODT vare på kvitteringa, du treng den til garantioppgjeret....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, SafariTec skrev:

Eg satte 2 stk Sønnak i ein liknande LC i vinter. Kan finne respektiv type v behov.

På nevnte bil var det forskjell på hhv Høgre & Venstre batteri. Så det blei endra til at vi monterte to like (pol type & plassering)

Utifrå hugsen endte vi opp med 90Ah & omlag 800CCA.

Eg bruker ikkje Biltema til nokonsomhelst ting som MÅ starte (lenger). Kjøper du Biltema batteri, ta GODT vare på kvitteringa, du treng den til garantioppgjeret....

Det är sådana här inlägg jag gillar! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-23 at 11.29, stensth sade:

Har inte lagt mig under bilen för att kolla men räknar med att det är 24V startmotor då det kommer upp när jag söker upp chassienr på Toyota

Nån mer med 75 serie som kan komma med tips om hur eran uppsättning ser ut?

Kanske man ska gå för två start batterier och så komplettera med 1-2 batterier i bak.

Ska jag då kanske koppla vinchen på batterierna i bak?

Som sagt så köpte jag två Optima Red till min gamla Patrol och dom var riktigt dåliga tyckte jag, så såna vill jag inte ha igen.

Sønnak SA954 Ser ut som att den ska passa min bil enligt deras kalkulator. Detta borde väl vara ett väl så gott alternativ som Biltema AGM 95 AH sin motsvarighet? Det enda jag inte klarar att se är garanti tiden på Sønnak, någon som vet? 4 år är det på de AGM från Biltema.

Hej,

Vågar inte säga nått om 24 eller 12 V på din startmotor, men märker man inte det lite när man startar? 24V "snärtar" igång på ett annat sätt än 12V (enligt min lilla erfarenhet), kanske svårt att avgöra om man bara är van vid den ena iof.

Själv har jag 2 x http://tudor.se/batterisortiment/bilbatteri/tudor-high-tech/ som servat mig väl under de senaste 5-6åren. Kopplat winchen till ett av dem (huvudbatteriet, dvs dit generatorn är kopplad). Att koppla winchen till ett av de bakre batterierna ställer väldiga krav på feta kablar (räkna på 12V 400A 3m kabel ...) både till själva winchen och laddkabeln (du måste ju ladda batteriet medan du kör winchen, de är ju A-törstiga). Jag hade inte gjort det ... 

Är du inte för ditt liv beroende av att bilen startar hade jag funderat på Biltema, de är ju billigare, men är du beroende av bilen, köp märkesbatterier. De (många olika källor, googla "bilbatteri test" ) har väl visat att Biltema funkar men ligger inte i topp. 

Som vanligt bör man alltid lyssna lite på pjoffsen när det gäller bil-el :) ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För mig så är det inte så känsligt, då jag har tjänstebil som används dagligen. Men samtidigt så vill jag kunna låta bilen stå ett par veckor mellan varje gång jag startar upp den och kör en sväng utan att behöva bistå med starthjälp eller ladda batterierna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk AGM batterier fra Biltema. Hatt det i 2 år nå. Det ene tapper seg litt men det er min egen feil da noe trekker strøm. Det andre holder seg bra. Jeg bruker bilen bare av og til innimellom. Hatt Optima som var veldig bra og et som var ræva

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den 24.4.2017 at 21.38, haakonbs skrev:

Jeg har 2 stk AGM batterier fra Biltema. Hatt det i 2 år nå. Det ene tapper seg litt men det er min egen feil da noe trekker strøm. Det andre holder seg bra. Jeg bruker bilen bare av og til innimellom. Hatt Optima som var veldig bra og et som var ræva

Här var det väl bara någon enstaka hundralapp i skillnad på ett biltema AGM och för exempelvis ett Sønnak. Men så kommer ju frågan, ska man ta biltema för att dom tar American Express kort som genererar Eurobonus poäng ;-) (Jag flyger en del med SAS) eller ska man ta Sønnak som inte tog American Express, men som är ett bättre märke? :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, stensth sade:

Ok. Någon som har erfarenhet med lithium batteri i bil?

Ser det finns med blåtand också Lithium batteri

Dom betydligt dyrare, men samtidigt så sparar man ju ca 70% av vikten mot motsvarande blyade.

Har bara läst om det och sett det på Youtube, men det är definitivt framtiden! Nu har jag inte pengar att lägga 10k på ett batteri annars hade jag gjort med en gång! 
Tänker att om ett år eller två så kommer det finnas billigare på marknaden, då slår jag till :) Byter du tre batterier i bilen kan du säkert spara 50kg, inte fel ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, stensth skrev:

Här var det väl bara någon enstaka hundralapp i skillnad på ett biltema AGM och för exempelvis ett Sønnak. Men så kommer ju frågan, ska man ta biltema för att dom tar American Express kort som genererar Eurobonus poäng ;-) (Jag flyger en del med SAS) eller ska man ta Sønnak som inte tog American Express, men som är ett bättre märke? :D

Er på bonuskjøret selv :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev Biltema på grund av 4 års garanti. Sønnak hade bara 2 års garanti fick jag besked om. 

Uppdaterad info. Sønnak/Exide i Norge har 1 års garanti med 100%, sedan faller garantin med 10% varje månad.

Edited by stensth
Mer info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Premium Member

Ett inlägg i batteridebatten.

Mitt startbatteri, gult Optima 55 Ah dog i söndagsmorgon och då menar jag tvärdog.

Gick från fungerande innerbelysning mm till tvärdött efter en vridning på nyckeln. 

Med polerna kopplade 0,2V, när jag lossade en pol 12,8V!!

Jag har nu testat att ladda det på lite olika sätt men batterianalysatorn visar på dött batteri.

5307FBA3-F8D1-4932-8B3E-9D6B04D01C93.thumb.jpeg.76932e38d65353d65a0aebf183195ecf.jpeg

 

F7C195F0-3D4E-4078-91BC-6B771D6C33FB.thumb.jpeg.523c7559e85a5fa1a40d3c413c27ddf7.jpeg

6059A029-D0CA-4E25-AA4A-4F892AB371DA.thumb.jpeg.5972205eb84f8bb0ba78ee84be934687.jpeg

 

Batteriet är inköpt 2015-10-07!

Optima skriver om exta lång hållbarhet och batteri för tuffa tag!

Då tycker jag att man skall kunna förvänta sig längre livslängd än knappt tre år.

Min handlare hade tyvärr också liknande erfarenhet från de senaste åren.:(

 

De lämnar 1 års garanti så där är man rökt. Jag har mailat dem och ser fram emot vad svaret blir.

Men som det är nu kan åtminstone inte JAG rekomendera deras batterier.

Edited by Lars 9k
  • OMG 1
  • Sad 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det verkar ju råda lite skilda meningar för vad för batteri som ska vara "bäst" nuförtiden. Jag har en RedArc BMS1230S2 som ju klarar att ladda precis allt, samt har isolator å allt annat mellan himmel och jord för att göra det till en bra installation oaktat vilket batteri jag kör.

Lithium är ju helt klart "roligast" då detta laddar snabbt, klarar djupurladdningar mm. Men kostar skjortan och femtio.

Nästa generation batterier verkar coolt, men lär ju vara ex antal år kvar innan dessa kommer ut å då oklart om de funkar med min laddare...

Gel/AGM funkar ju, men har en mängd nackdelar, enda fördelen är väl egentligen priset...

 

Om ni haft möjlighet att ladda både Lithium och andra batterier i samma system då jag har två startbatterier idag, hade ni då valt lithium. Eller hur hade ni gjort? Siktar på typ 75Ah, vill kunna ladda bärbar dator samt kameror och liknande vid längre turer. Klättrar och vandrar mkt så detta skulle vara någon sorts basstation..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Dagar sade:

Det verkar ju råda lite skilda meningar för vad för batteri som ska vara "bäst" nuförtiden.

 

Alla här har nog olika ”setup’s”, men inte många har litium av nämnda skäl :/ 

Jag har 95Ah Tudor GEL. Främst för att det klarar djupurladdning.

Har du det som basstation klarar du dig nog med vad som, om du kombinerar det med en bra solpanel (och i övr den laddare du redan har)

...eller så blundar du och köper ett litium med dess fördelar :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Fortsätter den här gamla tråden: Om man har ett skiljerelä mellan startbatteri och fritidsbatteriet antar jag att det inte är bra att köra ett blysyra och ett lithium. Det bör väll helst vara samma typ av batteri när de så att säga av och till blir sammanlänkade?

Här är ju i vart fall en intressant video där man visar en batteritestare. Lite som din @Lars 9k. Men om man nu har ett sådant där litet öga på batteriet som är grönt, gult eller svart. Är det då bortkastade pengar? Nu har jag själv inget öga på min Tudor batteri som fungerat utmärkt även denna vinter i -20, men det är nog dryga fem år gammalt så jag funderar på att kolla upp det hälsa och ev byta det.

Edited by Jonas Andersson
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jonas Andersson said:

Fortsätter den här gamla tråden: Om man har ett skiljerelä mellan startbatteri och fritidsbatteriet antar jag att det inte är bra att köra ett blysyra och ett lithium. Det bör väll helst vara samma typ av batteri när de så att säga av och till blir sammanlänkade?

Här är ju i vart fall en intressant video där man visar en batteritestare. Lite som din @Lars 9k. Men om man nu har ett sådant där litet öga på batteriet som är grönt, gult eller svart. Är det då bortkastade pengar? Nu har jag själv inget öga på min Tudor batteri som fungerat utmärkt även denna vinter i -20, men det är nog dryga fem år gammalt så jag funderar på att kolla upp det hälsa och ev byta det.

Du kommer ändå ladda ditt lithium batteri med speciell laddare, så spelar ingen roll om du har olika typer av batterier (om du inte skall serie/parallell-koppla dem?).

Tycker personligen att lithium-batterier ännu är för "early adopters", för mycket pengar och för lite riktiga fördelar för oss inte bor i bilen året runt eller större delar av året.

Förutom härlig dialekt så har han en del bra inputs kring detta, och han nämner ju även Andrew, så tar med honom också (i händelse av att ni inte sett den).

Har aldrig haft behov av att veta statusen på mina batterier, även om jag har ett "status-öga" på dem så tittar jag nog max på det varannat år, man märker ju ganska tidigt att batteriet tappar i kraft. Har alltid med mig min hjälpstartare, hoppas att den räddar mig när jag får äta upp min slappa attityd mot mina startbatterier ;)

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, MrWIB sa:

Du kommer ändå ladda ditt lithium batteri med speciell laddare

Just det. Det visste jag ju faktiskt redan. Det jag är mest intresserad av är att hålla nere vikten. Har ni kollat Ronny Dahls pågående bygge av hans Hilux? Det är ganska överraskande hur snabbt det springer iväg. Hans bil ser ju ganska ganska omordnad ut och ändå har han redan kommit upp i... var det typ 170 kg extra. Och då är det i stort bara rocksliders, däck och ett lock över flaket (samt lite annat småkrafs). Då har han inte ens räknat med takkorgen och lamporna som sitter där.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jonas Andersson said:

Just det. Det visste jag ju faktiskt redan. Det jag är mest intresserad av är att hålla nere vikten. Har ni kollat Ronny Dahls pågående bygge av hans Hilux? Det är ganska överraskande hur snabbt det springer iväg. Hans bil ser ju ganska ganska omordnad ut och ändå har han redan kommit upp i... var det typ 170 kg extra. Och då är det i stort bara rocksliders, däck och ett lock över flaket (samt lite annat småkrafs). Då har han inte ens räknat med takkorgen och lamporna som sitter där.

Grejen är att du sparar 20kg(?) för ca 100Ah batteri, men det kostar runt 10k extra i installation och har vissa problem i värme/kyla.

Men har man pengarna och tycker det är kul med ny teknik är det ju inte mycket att tveka på 👍 
Själv väntar jag på att https://www.deepcyclesystems.com.au/p...  kommer ner i pris, då jä-lar :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...