Jump to content

Andreas.E - Nissan Patrol Y61


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

Guest munkensbilder

Stora paket har större chans att fastna i tullen. Därför är Wish bra då grejerna kommer från olika leverantörer och inte i ett paket. Har hittills aldrig hänt att jag fått betala tull. Vet kompisar som fått det men då har dom kompisköpt stora mängder och paketet fastnade. När jag köpte mina LED 126W ramper sist blev det 4st i 4st olika paket för att inte fastna i tullen.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Störst är inte alltid bäst... 52" curved ledramp är inte optimalt för en Patrol. 50" hade passat lite bättre då det finns fästen som passar direkt. Med 52" går rampen presis kant i kant med dropplisten på taket... oppsss!


Så då blev det att bygga egna fästen för att få den på plats. Först tänkte jag sätta fast den i lastrampen på taket, men den var för smal. Så funderade jag på att svetsa fästen på rampen som stak ut på sidan. Men... hade ingen lust att ändra på utseendet på rampen, eller att något järn sticker ut på sidan.

Så efter mycket fram och tillbaka över ett par koppar kaffe på morgonen, köpte jag ett billigt sett med lasthållare från Biltema (299,-). Så kapade jag en av balkarna till två stycken 25cm längder. Fick på plats 8mm hål för fästet, och efter en par långa ramsor med svordomar kom rampen på plats (är inte helt enkelt att göra jobben ensam).

IMG_8214.thumb.JPG.a6dd6359731576978abd46aaa54f4cb1.JPG

56-tusen lumene skall nog hjälpa lite....

IMG_8207.thumb.JPG.101956fb37c2bac425e1769d5dd509cf.JPG

IMG_8208.thumb.JPG.13af0a0decedb42df117e25dcdcb7ebd.JPG

IMG_8212.thumb.JPG.3b1cf6b17a779c18fcf348423f47cdc3.JPG

IMG_8211.thumb.JPG.339800026e3a36151a05db0e4ecba674.JPG

IMG_8209.thumb.JPG.b61418779037bc01f4e27609c31583b3.JPG

Nu skall jag bara putsa lite på kabeldragningen och koppla brytaren lite snyggare. Kommer också svetsa fast alla bultar så det blir lite svårare för någon att sno den en mörk kväll.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Samma ljusbild som på min ca. Helljuset står för längden men rampen står för " massan " :) .

Kan nog tänka mig ett par spottar i tillägg till rampen. I LED då så klart.

Grattis med ljuskrona grabben! :D 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
12 timmar sedan, munkensbilder sade:

Stora paket har större chans att fastna i tullen. Därför är Wish bra då grejerna kommer från olika leverantörer och inte i ett paket. Har hittills aldrig hänt att jag fått betala tull. Vet kompisar som fått det men då har dom kompisköpt stora mängder och paketet fastnade. När jag köpte mina LED 126W ramper sist blev det 4st i 4st olika paket för att inte fastna i tullen.

Var inte de köpta i UK, dvs inom EU och utan tull? Eller det var bara vincharna? Fast de kommer kanske från Kina ändå och är därför utanför? ?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Andreas.E sade:

 

IMG_8218.thumb.JPG.9281220207db3beb8427eb175ebf02c3.JPG

Endast ledbar/ramp.. 

 

Snyggt monterat och bra illustrativa bilder på ljusbilden.

Stärker dock mig att behålla min inte lika eleganta men ack så effektivare riggning med 3x55w + 2x35w xenon på taket kompletterat med 2x35w halogen i kofångaren. Ger möjlighet att få varje lampa till att lysa där den gör störst nytta.

Hur blev vindbruset?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Skriver denna mest för att komma ihåg om det samma händer en gång till, och jag glömt svaret ?

Idag skulle jag göra den otroligt enkla jobben med att koppla in dom två extra backljusen. Drog kablar mellan lamporna och ordnade med jordning. Så går plussen rätt ner till pluss på original backljuset. Så långt allt ok... Men så har förra ägaren bytt kablar ut till backlampan så att både pluss och minus har samma färg. Kopplade på den jag trodde, men ack, inget ljus. Så fram med mätinstrumentet och då "råkade" jag på något sätt kortsluta. 

Gick igenom alla säkringar som handlar om ljus, utan att jag kunde hitta en enda som hade gått. Nu var det tid att flytta på bilen... men nej då. Startmotorn vill inte slå in eller gå runt. Bilen uppför sig som om automatlådan står i R eller Drive. Tänkte då att kortslutningen låst någon styrenhet i lådan sedan den stog i R för att testa lamporna. Så gick igenom alla relän för att vara på den säkra sidan. 3 timmar senare fortfarande inget på startmotorn.

Nu var det tid för att värma sig inne. Tog mig tid till att söka igenom div Australienska patrol forum, och se på f*n. Backljuset är kopplad säkringen för styrenheten för AT-lådan, vilket då resulterar i att styrenheten skickar signal att en växel ligger i.... Tänk att det var DEN säkringen jag inte checkade.

Så nu har jag en bil som startar. Backljus som fungerar, och även 4000 lumen extraljus bak.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Min Patrol har slutat ge värme in i cupén när bilen står på tomgång (eller den har varit sån sedan i höstas) ... motorn blir varm, och värmen kommer när bilen/motorn belastas. Men så fort motorn hålls på tomgång slutar det komma varmluft.

Några tankar runt detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Fick fyllt på med ca 2 liter med kylarvätska och tömt systemet på en god del luft. Så nu är det värme i bilen som det skall vara... nu kan man ju bara spekulera var 2 liter vätska har tagit vägen :D

Idag kom mitt paket från UAE, tog bara tre dagar, och PartSouq levererar som alltid fina delar. Nu får man bara hoppas att det går smidigt att byta, så man kan tanka mer än 30liter i Patrolen.
Kr 1.500,- ink frakt inte illa det... vågar inte gissa vad det hade kostat här i Norge hos Nissan.

FullSizeRender.thumb.jpg.446f5e381055112d3171f5f6aff62238.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tja... vad skall man säga :) Idag har jag monterat armaturen på tanken.

IMG_8310.thumb.JPG.a0a0f4f9aa2ca082564f66a5a7d159fd.JPG

Så här ser den gamla ut, hål i toppen så att diesel skvalpar ut.

IMG_8311.thumb.JPG.d3af19001a4795556267f8eb1740f14b.JPG

För en gång skull gick allt enkelt med demontering. 

Så var det bara att testa med att fylla tanken full med diesel, men det skulle jag inte gjort. 90% av tanken ser riktigt fin ut, men tydligen så är det hål en eller annan plats på dom 10% som jag inte ser ?? Typiskt.... 

Så nu har jag lagt in en beställning på en ny tank från Nomax.no http://nomax.no/nissan-4/nissan-patrol-y61/dieseltank-bensintank-nissan-patrol-y61-detail

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
53 minuter sedan, Lars 9k sade:

Trist och drygt med nytt läckage när man väl tror det är fixat. Blir till att köra en långrunda så den är tom tills det är tid för byte ;)

 

Hade en misstanke att det hela ville varit för enkelt :D Nu står den med en uppsamlare under tanken... så blir det nog en tur ut i skogen till helgen, så då får man kört tom tanken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För länge sen så var det en gammal Chaufför som sa att fick jag håll i Diesel tanke så skulle jag skära tunna skivor av tvål och lägga på skulle bli som cement sa han jag har aldrig provat själv ....kanske han drev med mig.. men tvålen är väl inte som förut idag och inte dieseln heller...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...