Jump to content

Ny turvogn, 2000 Jeep Grand Cherokee


FrodeS
 Share

Recommended Posts

Møt ODD (med store bokstaver). 

Den korte Nissan Patrolen jeg har hatt noen år er solgt, og byttet ut i noe med veldig mye mindre rust. ODD skal få omtrentlig de samme oppgavene som patrolen hadde, dvs. være trekkvogn for tung henger, turbil, lett offroader og generell ekstrabil. Patrolen var nok mer solid, mer "skuddsikker" og tålte mer juling. Ulempene var at den gikk helt latterlig dårlig, og den rustet vekk. Allikevel fikk jeg godt betalt for den, nok til å kjøpe denne 2000 Jeep Grand Cherokee 3,1 turbodiesel. Jeepen er kjøpt med åpent sinn, jeg vet at det nok ikke er den beste bilen kvalitetsmessig. Her er italiensk diesel og amerikansk kvalitet i skjønn forening. Om ikke annet, så er den så godt som rustfri. 

Bilen fikk jeg ganske rimelig, da forhandleren den sto hos har hatt den stående et år, og ikke fant ut hvorfor den trekker strøm. De har blant annet byttet starteren (!), men har ikke engang brukt multimeter i feilsøkingen. At ladeindikatoren viser ca. 11V, og dynamoen lukter svidd har de ikke brydd seg allverden om. Ny, brukt dynamo er på vei, så håper jeg problemet lå der. Strømtrekket måler jeg akkurat nå til 35-40 mA, så det er ikke noe å snakke om. 

Jeg har ønsket meg Grand Cherokee en stund, jeg måtte bare finne en som var ganske bra, ikke sto for langt unna, og nesten ikke kostet noen ting. 

Dette blir nok ikke noen voldsom offroader, men jeg håper den skal henge greit med på litt overlanding i fremtiden. Jeepene har bra flex, og en oppbygging som gjør at de i stor grad kan greie seg med noe mindre hjul og heving enn f.eks. patrolen jeg hadde. Bra er det, for det er ikke plass til særlig store hjul, og det er ikke mye heving som skal til før man må bytte ut mye deler. I første omgang skal den få smake 275/70-16, som tilsvarer like over 31". Til sommeren håper jeg å kanskje få på 32" eller deromkring, jeg må bare finne noe som passer på 16" felg (og helst ikke koster stort, selvsagt). 

Hidden winch mount og 2" hevesett står på ønskelista. Nomax tar 13.000 for 2" med tüv, jeg har funnet i Tyskland til halve prisen. 

Eierskapet startet ganske dårlig. Etter å ha ventet 2 uker på at verkstedet skulle feilsøke el.feil, ble det brått til at jeg tok den som den var, og fikk med en kompis opp. Det strandet på E6. Merca er nr.1-bilen min, kjøpt i 2003 og jeg har kjørt 330.000 km med den nå (gått 615.000). Aldri tidligere punktert skikkelig. Hjulet sprengte rett og slett av en diger bit på innsiden. Reservehjulet passer bare bak, og korte bolter hadde jeg ikke med. Heldigvis har jeg en kompis bare 5 min unna, så vi kom til forhandleren bare 20 min etter at de var stengt.

59943641698e7_2017-08-1416_36_01.thumb.jpg.df8ed7fc33ed4a9acd62bdb2eb32d485.jpg

 

Jeepen er foreløpig kliss original, og litt kjip:

5994371762281_2017-08-1420_05_09.thumb.jpg.cb12289b6eb88830aa4b8530eca32ce5.jpg

 

Kanskje jeg kan skryte av at jeg har kjøpt meg elbil?

 

599437130fd27_2017-08-1420_08_39.thumb.jpg.5dbff291fc1d48ff5d0422176fd7acb8.jpg

 

En LED-bar jeg har liggende passet egentlig ganske godt i fronten. De to små hellalampene ser dust ut, men lyser antakelig bedre enn LED-baren. Original xenon i lampene, originalt kinasøppel i den LED-baren. 

5994370a70867_2017-08-1518_22_37.thumb.jpg.2fd21b5bda629247d906ddaa8487d496.jpg

 

Ombygging til overlanding-bil har begynt: 

5994370f27d50_2017-08-1518_10_32.thumb.jpg.b7dfc69c778a2bbe0373cf8a740f468c.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Excellent! Nu känner inte jag och @Lars 9k oss så ensamma i vårt bilval längre. Eller här finns fler med GC?

Lycka till med WJ'n! Jag hade en WJ Overland för några år sedan och den var överlägset bäst att sitta i jämfört med de stolarna jag har i WK2'an idag. Finns ingenting i den nya som är bättre än i den gamla förutom bränsleåtgången.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk takk. 

Det blir nok ingen voldsom bygging av bil her, men litt skal det nok bli. Jeg ser jo at om man skal løfte disse noe mer enn ca 2", så drar det fort på seg med annen mellomaksling og diverse. 

Komfortmessig er jo dette en veldig annen bil enn patrolen. Denne kunne jeg jo faktisk fint hatt som vanlig bruksbil. 

Den er ikke rustfri, men den er veldig bra. VELDIG mye bedre enn patrolen var. 

3,1-literen er ganske hyggelig. 140 hester gjør den ikke til noen racerbil, men med 384 hk og veldig kvikk respons drar den villig avgårde. Også der noe helt annet enn patrolen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet litt lett offroad i helga. Mot diverse biler, hevet masse og med 33-37" hjul, blir 100% originale ODD, med standardhjul litt liten og hang fort fast på midten. 

Den flexer ganske bra. Muligens er det litt mer å gå på fremme ved å koble av stabstaget. eksosen henger litt langt ned, så den skal jeg prøve å få litt opp. I tillegg blir det nok heving av noe slag, jeg må bare finne ut hva først. Muligens også litt større hjul. 

Quadra drive fungerer relativt greit. Det må spinne litt før den tar skikkelig tak. 

IMG_4307.thumb.JPG.00a0d6690b9237ccb34ae76c6acd0e8a.JPGIMG_4309.thumb.JPG.bd96d76e3e277aabbdf6a61118e88c37.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Puslete litt med bilen i dag. Den har allerede to strømuttak, ett konstant, og ett styrt avtenninga . Jeg har forlenget dem inn i boksen under armlener, og begynt å legge opp litt div der. Usb -lader går på med tenninga. Bryterne blir til ekstralys og litt diverse. Jeg har 4 sånne til, men lurer på kanskje bruke noen andre, med 3 stillinger. IMG_4316.thumb.JPG.e368fd3cde949a54b5fb6ae39ec3ffe1.JPGIMG_4317.thumb.JPG.8dcf058887b3ba28da6826d2802a573a.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan ikke akkurat skryte på meg at det skjer allverden her. mye prosjekter å ta tak i. Nå har jeg hodlt på en stund med epoxy i garasjen. Det hadde vært mye enklere å gjøre FØR jeg flyttet alt mulig skrot inn der, og begynte å søle olje.Det kommer seg i hvert fall nå. 

59b25a3b1c5cc_2017-09-0417_15_38.thumb.jpg.38f3dc11cb8d6ae20a798258c110be9f.jpg

 Jeg sliter med å få tuta på denne vogna til å fungere. Skjønner ikke helt hvorfor den ikke vil, da "alt" ser ut til å fungere greit, men det sitter en "control module" av noe slag mellom, som jeg lurer på om kanskje lager ugagn. Mulig jeg gjør det enkelt og bare legger opp en knapp et sted og sender jord rett inn på reléet. 

Time til EU-kontroll er bestilt den 2. oktober. Går den gjennom der, så er den godkjent ut februar 2020. 

Ellers går jeg med litt planer om å heve den. Jeg ser for meg bare 2", ellers blir det så mye styr med akslinger og diverse. 2" kan også godkjennes hvis jeg kjøper et litt dyrt kit med tüv-papirer. Flere av settene jeg har funnet har støtdempere som knapt er noe lenger enn originalt. Jeg har faktisk funnet et 40mm hevesett med dempere som er kortere(!). Trailmaster sine dempere til 2" bak er bare 0,4" lenger utstrakt enn de originale. Muligens kan jeg kombinere 2" fjærer med dempere for 4".  Om noen har noe anbefalinger, så kom med dem. 

Klistremerker for overlanding.nu kom i posten i går. De ble bestilt i våres, så gutta får ikke premie for rask levering, men nå er de i hvert fall på plass. 

59b25a89dad10_2017-09-0809_10_13.thumb.jpg.0a6cddcafcb0be34094ea855583aabf3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå med takgrind. Jeg handlet en ganske billig alu-sak på ebay. Den virker grei. Ikke like solid som noe veldig solid, men helt grei, og prisen på rundt 1500,- passet meg bra. Hele grinda veier rundt 10 kg. 

 

59b7cf2fa26c7_2017-09-1009_21_36.thumb.jpg.ba9b7b49d19dd7961fc3408cbae5855b.jpg

 

59b7cf2c1629f_2017-09-1011_34_33.thumb.jpg.34c2cf8415f3202f7d29c2b5c6147e1f.jpg

Vinterdekk ligger klare. 275/70-16 tilsvarer like over 31". Det blir interessant hvor mye det subber. 

 

59b7cf2459b5e_2017-09-1112_14_41.thumb.jpg.50d986c844d107bdd940bd60f4834099.jpg

59b7cf288dd9d_2017-09-1011_44_26.thumb.jpg.c96b0875337cc374f9774b9860b8e617.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egentlig ikke, og det kommer nok heller ikke til å skje så enormt mye fremover. I første omgang er det eu-kontroll den 2. oktober, så får jeg se deretter. Driver og bestiller hevesett, og litt større vinterhjul ligger klare. 

Jeg har allerede kjørt nesten 2000 km med den. Egentlig ganske hyggelig bil å kjøre, selv om man jo merker at det ikke akkurat var amerikanerne som oppfant bilen. 

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt samme bil selv med samme motor, bare 99 modellen med Quadra-Trac II systemet, meget behagelig selv om den jeg lånte tilbrakte mer tid på verksted enn på veien.

Får se om jeg kjøper tilsvarende Grand Cherokee (eller noe større) om noen år da de kan bli ganske tøffe hvis en forandrer et par ting på de.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2.10.2017 at 10:27 PM, Joey83 said:

Gratulerer! :D

Takk. Veldig greit å ha det i orden. 

 

Jeg vurderer allerede litt hva jeg skal finne på av hjul til sommeren. Jeg vil litt opp i dimensjon, men ikke så mye. Nå fungerer den fint å trekke tungt med, og den går jo mest på veien. Grand Cherokee er jo heller ikke laget for så store hjul. Ser for meg noe rundt 31-32". 285/70-16 eller så. Nokian Rotiiva AT står ganske høyt på lista. Er det noe som har erfaring med de? Jeg ser jo at de ikke er veldig gode gjørmedekk, men jeg tenker også litt på f.eks. hvor mye sideveggene tåler av juling før de revner. 

 

Nå er jeg på hyttetur. Jeg blir bare mer og mer glad i den bilen her. Selv om det virker som både motorstyring, girkassestyring og cruise er programmert av fulle aper, så har den mye bra for seg. Lydnivået er noe nøyt, og den er glad i mye diesel, men ellers er den en veldig ålreit bil å kjøre. Motoren går godt nok til at den ikke blir masete og alt fungerer som det skal. Jeg syns rett og slett disse bilene virker litt undervurdert. 

 

  • 59d5fed169d86_2017-10-0418_56_23.thumb.jpg.5135372227900f0dee7b5aa350f46831.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hadde 265/70R16 Michelin Latitude Cross på foreldrene mines gamle 99 Grand Cherokee, men den tilbrakte altfor mye tid på verkstedet.

Jeg har hatt samme Mercedes som du la ut bilde av i første post, hadde en 89 230TE å den var et vrak av en bil.

Edited by Joey83
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Latitude Cross på min Range Rover P38 for noen år siden, den fikk kjørt seg både på asfalt og i terrenget. De dekka imponerte meg, mest over hvor behagelig de er på asfalt.

Men på alle andre biler siden har jeg sverget til BFG AT2, rett og slett fordi jeg kjører mye på grov grusvei og jeg tar ikke sjansen på punktering. De bråker mer og er glattere på våt asfalt enn Latitude Cross, men de er mye bedre når du kommer over på grov vei.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Jeg får se litt frem til våren hva jeg lander på. Det ser ut som 265/75-16 kan være en fornuftig dimensjon, og det ser ut som både Rotiiva og BFG AT kan skaffes for under 2k / stk. 

Litt sen høstferie, og for første gang har jeg prøvd meg på litt langtur med Jeepen. Rundt 50 mil totalt med meg og datteren min på 7, samt henger bak. Jeg begynner å bli litt glad i denne bilen, og syns WJ må være undervurderte biler. Riktignok er den litt ullen i styringen, girkasse, motor og cruise snakker overhode ikke sammen, og føles som de er programmert av lavtlønnede, fulle aper fra Ukraina, det rister og dirrer litt her og der, men stort sett så virker den veldig bra, og den er hyggelig å kjøre. Det er relativt lite støy, og den kjører bra på litt dårlige veier med mye dumper. Den er glad i diesel, men det er det heldigvis ikke noe problem å få tak i. 

 

59db3b03f0f36_2017-10-0716_21_37.thumb.jpg.bc6a4ae5a7e861352cae11fa62fb031d.jpg59db3b080ecd6_2017-10-0714_33_46.thumb.jpg.fdae0e0749342b16cc3c44970da74fdf.jpg59db3b0066f90_2017-10-0718_53_36.thumb.jpg.9d6b6407300fc167b7682fdd325dcfe1.jpg59db3b0b41f46_2017-10-0419_06_15.thumb.jpg.3de5cc42ee77072be082cb1575a7383e.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I helga fikk jeg prøvd meg på litt enkel heving. Det er vanlig at hevesett til disse er høyere foran enn bak, noe jeg ikke ville ha. Etter å ha bestilt et 2"/2" hevesett, ventet 1 uke på å få det over fra USA til Norge, 2 dager på fortolling, og så 18(!) dager på å få det opp fra Oslo til Råholt (5 mil), viste det seg å være 60 mm foran og 40 mm bak. Det var jo nesten 2"/2" det, men bare nesten. Bilen er i water som den er, og jeg vil ikke ha den til å peke opp i snuta. Etter litt om og men, ble løsningen at jeg fjerner den originale gummien foran. I praksis ble det da bare 40/40 mm heving sånn ca. 

Kittet består av klosser foran og bak, samt nye, lenger dempere. 

I tillegg skulle vinterhjula på. Dette var altså lørdagen. Jeg satt friskt i gang, først med å montere vinterhjul på kona sin E-klasse. Der viste det seg at den ene felgen har irret under lakken, så den lekker, og det var bare å kjøre bilen ut igjen med uforrettet sak. 

Vinterhjula til ODD er noe jeg har igjen fra patrolen. De er 275/70-16, ca. 31". De er litt større enn vanlig på Jeep GC WJ. Jeg monterte først vinterhjula for å se hvordan de passet. De passet i grunn greit nok, med ca. 3 mm klaring til støtdemperne bak. Det går fint så lenge den står på flat bakke, men ikke når den flekser bittelitt. Ingen vinterhjul på denne heller. Spacere bestilles, og kommer etter hvert. Godt jeg har en 1985 Mercedes-Benz 260E stående med bra piggdekk, siden det begynner å bli vinter. 
Da kunne jeg jo like greit montere heving, siden jeg var godt i gang i garasjen. Denne bilen er det veldig lite rust på, så i motsetning til patrolen lar i hvert fall ting seg enkelt skru fra hverandre. Dempere og stabstaglink var enkelt å få av, og da ramlet bakakslingen nesten så langt ned at det var enkelt å få ut fjærene. "no spring compressors needed"... særlig. Etter litt banning hadde jeg fått venstre fjær ut, og etter ganske mye banning var den inne igjen, med hevekloss i bunnen. Etter litt X 1,5 banning var den høyre ute, og da fant jeg ut av heveklossen skal i toppen. Etter mye banning X 1,5 fikk jeg det sammen igjen. Da var det bare å ta venstre side på nytt. Mer banning, og klossene var på plass. Venstre demper smatt på plass. Da jeg begynte med høyre, så jeg at jeg hadde brukt feil hylser i demperne, så det var slakk i boltene. Riktige hylser på høyre side, ny runde venstre. En hylse mangler, så der må jeg finne på noe lurt. Jeg har sett nå at jeg nok kan bruke de fra de originale demperne, så det blir bytte når hjulene byttes. Med fjærer og dempere på plass ser jeg at stabstaglinkene blir for korte. De er også litt slitne, så der bestiller jeg nok bare noen nye i lenger utgave, eller noen vanlige som jeg forlenger. Enn så lenge skrudde jeg bare av hele staget. Tror ikke det har mye for seg uansett. 

Så, bak var jo fort gjort, bare å begynne foran. 

Foran løsner også ting lett, og akslingen kommer litt ned etter at demperne er løse i bunn. Langt fra nok, selvsagt. Etter å ha prøvd noen runder med banning, innså jeg at det var ikke sjans å få inn fjærer og heveklosser, så da var det bare å montere sammen igjen, siden jeg skulle bruke bilen til å flytte gravemaskinen dagen etter. 

Søndag lånte jeg et sett fjærklemmer av naboen, med håp om å bruke dem senere på kvelden. Lasteren som sto på hengeren fikk jeg ikke av, for tenningslåsen var frosset. Da ble jeepen stående, og jeg kjørte 260E til gravejobben og fikk gjort meg ferdig der. Så var det bare en tur på dynga sammen med datteren på 7, en tur til en lokal luring for å levere kone-hjulene til felgbytte, til svigers for å hjelpe til å sage ved, og så hjem igjen og bytte fjærer. Enda godt at jeg fikk montert alt foran sammen igjen, siden bilen ikke ble flyttet en meter i løpet av dagen. Med hjulene av, forakslingen på bukker, og bilen senket ned igjen, fjærklemmer på, strammet til, og så bilen opp i lufta, ble det lettere å få på klosser og fjærer igjen. De originale demperne foran sitter fortsatt der, delvis fordi jeg er redd for å sette på lengre dempere pga. drivakslingen, dels fordi øverste skrue på den venstre sitter lite tilgjengelig under en haug med bremserør oppe i motorrommet. 

Så, da var den jo i hvert fall hevet. Det var fort gjort. 

40mm er ikke rare greiene, men bilen brukes stort sett på veien, og jeg syns det ble en fin liten oppgradering. Når bare vinterhjulene kommer på nå, så tror jeg det blir seende helt greit ut. 

Før: 

5a0afd3d40df7_2017-11-1020_44_44.thumb.jpg.cbe4392d5a0b36d05ca7995df2aba80b.jpg

Prøvemontert vinterhjul: 

5a0afd3a13337_2017-11-1021_18_18.thumb.jpg.57dff67ee11f48e5156701cddfe213f4.jpg

Dempere bak: 

5a0afd366697c_2017-11-1021_46_15.thumb.jpg.d5e78ff15864069417b01c341723b327.jpg

Relativt bra vandring bak med nye dempere: 

5a0afd31ddfe7_2017-11-1022_51_37.thumb.jpg.12c76609e0330d96d16adb60da45198a.jpg

Etter: 
5a0afd2dbb26f_2017-11-1208_44_19.thumb.jpg.0117639ab0562671f8c9993546b91bde.jpg5a0afd2846fb2_2017-11-1212_01_27.thumb.jpg.0263f9fd98a70144c2f2807eaf58a246.jpg5a0afd23b75e8_2017-11-1212_02_01.thumb.jpg.c15af491b87e0035e469020cb9474fe0.jpg5a0afd1f8d8b7_2017-11-1212_32_06.thumb.jpg.bac076bdca6217ff4e1e87d0388cb0de.jpg

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...