Jump to content

Winch och montering


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Många funderingar i skallen - det svämmar snart över  :-)   Därför kände jag att jag måste höra med er; 

@Wiberg kommenterade i @Vikingen's tråd angående winch efter den lilla avåkningen i snön  :-) tidigt i år. Där kom en fin-fina winch-vaggan med i bild. I like it!

Jag är i planerna kring hur jag skall göra med winch själv. Byta ut "hela fronten" mot någon ARB Sahara-bar med winch, Rhino Evolution bumper (love that one ?), fixa med dolt winchfäste - eller så detta alternativ som Wiberg presenterar. Vore ju onekligen smidigt att kunna flytta denna mellan fram och bak, samt ta bort från bilen.

Anledningen till att jag dribblar med tankarna är att jag inte vill ha en gigantisk australiensisk "bull bar", men ändå ha en tydlig "karaktär" i fronten. Ja, det är lite "show me yours and I'll show you mine"-thing... ?   ...men jag vill förutom ren funktion ordna en bil som har utseende med karaktär, och som ändå kan vara någorlunda intressant för en framtida köpare, om den dagen kommer :-) 

Av exempelbilderna nedan gillar jag (bortsett Wibergs portabla vagga, som jag tycker verkar utmärkt för mig...) gillar jag Rhino's Evoluton bumper, (bilden med LC sedd rakt framifrån nedan), alternativt installationen på Tacoma'n nedan.

Nu ligger ju winch en liten bit bort - troligen nästa år. Men man vill ju drömma o planera... ? 

Vad säger ni andra - under förutsättningen att man vill ha winch?

Tror besiktningsreglerna skiljer sig en del mellan Sverige och Norge med. Är det till exempel enkelt att få tag i "fyrkantfäste" fram och bak till min LC 150 2016 som är godkänt i besiktningen? ?

Någon som har bra bild på hur fäste ser ut för denna portabla vagga i fronten på en LC, eller likn?

 

DSC00330.jpg.f970d4783bb59abce1ec6bf687801327.jpg

c4-16-fb-lp_3.jpg

hidden-winch-mount-land-cruiser-150-15-.jpg

images.jpg

prado1.jpg

366eb817009a1a19f75b1e16a3a61a77.jpg

Edited by CampForCer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Svårt att råda andra ......MEN jag hade inte velat ha en lös vinsch med fäste. Visst är det smidigt att kunna flytta mellan bak och fram men den skall ligga i garaget eller i bilen när den inte är monterad samt det är ganska många kilon att hantera.

Om du sen skall satsa på en ny kofångare eller en diskret montering i befintlig är ju lite av en gränsdragning. Skall du kunna återställa den helt vid en försäljning så hade jag nog letat efter en plåtvariant så du kan återmontera orginal vid försäljning MEN orginal skall förvaras repfritt under tiden...... och den tar plats.

Snyggast av dina förslag tycker jag är 2:a resp 4:e bilden. Inte alltför utmärkande men ändå lite attityd och funktion.

 Som sagt inte lätt att råda... 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, blackstream sade:

Här finns Rhino Bumbers att köpa i UK. http://xs4x4.parts/front-bumpers-237-c.asp

Mmm..   jag är bra sugen på en sådan. Dock vågar jag inte ta steget att beställa innan jag vet om den är godkänd i besiktningen här, och likaså vet var jag kan få den monterad.

Idéer?   Hur vet man det innan man köper?  Var kan man få svar?

Borde väl inte vara problem med besiktningen då den inte har en "bullbar" som kan skada? ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det ända som är säkert med svensk bilprovning är att det är osäkert. Min slutsats är att även om du kollar med en besiktningsingenjör på bilprovningen så är det inte säkert att alla besiktningsingenjörer tolkar reglerna på samma sätt. 

Det vore intressant att höra lite erfarenheter från forumet och om det är nån som kanske är lite påläst som kan  förklara hur man bör tänka. 

Jag har ingen egen erfarenhet men har kollat runt lite om bullbar och winsch. Har fått det här svaret från nån som har erfarenhet:

"Det går att få vinschen inskriven i papperna men jag har aldrig brytt mig om att göra det. 

Bilprovningen tycks ha minst sagt konstiga regler att förhålla sig till. Kör du in med en bullbar utan extraljus monterade så kan du få problem om du har otur och det är en mycket nitisk besiktningsman på bilprovningen. MEN om du däremot har monterar extraljus i den så har dem klassat den som en extraljushållare (!). Hittills aldrig hört om någon som haft några problem så länge dem har extraljus monterade oavsett om de har bågar runt strålkastare eller ej."
Edited by blackstream
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, blackstream sade:

Jag tror det ända som är säkert med svensk bilprovning är att det är osäkert. 

Jag har ingen egen erfarenhet men har kollat runt lite om bullbar och winsch. Har fått det här svaret från nån som har erfarenhet:

Det går att få vinschen inskriven i papperna men jag har aldrig brytt mig om att göra det. 

Bilprovningen tycks ha minst sagt konstiga regler att förhålla sig till. Kör du in med en bullbar utan extraljus monterade så kan du få problem om du har otur och det är en mycket nitisk besiktningsman på bilprovningen. MEN om du däremot har monterar extraljus i den så har dem klassat den som en extraljushållare (!). Hittills aldrig hört om någon som haft några problem så länge dem har extraljus monterade oavsett om de har bågar runt strålkastare eller ej.

Hahaha - ja, så känns det. Osäkerheten är solklar... ?

Mmm...   nu fick man verkligen ta fram CocaCola-bottnarna!  Attans vilken liten text!!  haha     Intressant teori med extraljus o "hållare".   Undrar om "hållaren" då måste vara fabriksförsedd med stag o fästen, eller om det räcker att man fäster ljusen i stötfångaren och att den därigenom BLIR ett fäste?

Måste forska i detta!!    Trevlig helg!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu blir det "gråzon" ...

Innan jag köpte och monterade min Bullbar så hade jag samma funderingar.
Nu är det 6e (5e ?) året jag besiktigade bilen med den, det är aldrig någon som ifrågasatt den eller en frågat kring den.

Det kan bero på att det sitter en winch där, dvs det är ett winch-fäste. Det sitter extraljus där, dvs det är extraljusfäste. Det sitter antenn där, dvs det är ett antennfäste. 
Alla dessa verkar vara OK att hänvisa till, vad jag har läst på internet. Vi får helt enkelt vara glada att Sverige är flexibla där.
Sen får en Bullbar inte se ut hur som helst, inga skarpa kanter som kan skada gångtrafikanter, inga bågar som sticker upp där armar och ben kan fastna vid eventuell påkörning av sagda gångtrafikant, osv osv.
Men den Rhino som länkas ovan har jag svårt att se att besiktningen skulle bry sig det minsta om, om de gör det skruva dit extraljus antenner och en wunderbaum and you are free to go ;)

Som Blackstream skriver, det spelar ingen roll att ringa och fråga eftersom det är upp till varje besiktningsman att avgöra, not so good. 
Så vi kör enligt US army: Dont ask, dont tell :)

Med tanke på alla "Bullbar-bilar" som kör omkring i Sverige så antar jag att de är accepterade i alla led.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Før doke kaster alt overbord, ta doke bry med å kikke nærmare på disse famgerane ifra Argentina. Her har desverre mange felt ei bitter tåre..... Så er det nevnt.

Eg har agentur på potugisiske AFN. Eg jobber idag opp mot AFN for å få tilpassa ein av deira eksisterande fangerar til å "skli imellom" Norsk Biltilsyn. DVS ingen vulgære A-bar og liknande. Med litt flaks er dette på plass for ein eksiterande norsk kunde iløpet av seinhaust....

Kanskje noko andre også kan dra nytte av?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, SafariTec sade:

AFN for å få tilpassa ein av deira eksisterande fangerar til å "skli imellom" Norsk Biltilsyn. DVS ingen vulgære A-bar og liknand

Intressant

Har du mera info och kanske bilder på hur den skall se ut?

Jag kunde tänka mig en likn dessa två, om A-bar är borta, men att det ändå finns kvar ett lägre fäste för extraljus.

Nu är ju dessa bilder inte på en LC, men lika i stil är vad jag önskar.

Föredrar om den går att montera utan att göra åverkan på plåtar i kaross, annat än att man tar bort fronten.

Har denna AFN nu ersatta parkeringssensorer och plats för kamera till Prado/LC samt kompatibel med airbag etc?  Även spolning av lyktor är något som Rhino Evo bar har vad det verkar.

71893DED-76BA-4626-A218-2685B88D5B3F.jpeg

59D370B9-433C-4EBA-A343-6186E923740A.jpeg

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Lars 9k sade:

Svårt att råda andra ......MEN jag hade inte velat ha en lös vinsch med fäste. Visst är det smidigt att kunna flytta mellan bak och fram men den skall ligga i garaget eller i bilen när den inte är monterad samt det är ganska många kilon att hantera.

Om du sen skall satsa på en ny kofångare eller en diskret montering i befintlig är ju lite av en gränsdragning. Skall du kunna återställa den helt vid en försäljning så hade jag nog letat efter en plåtvariant så du kan återmontera orginal vid försäljning MEN orginal skall förvaras repfritt under tiden...... och den tar plats.

Snyggast av dina förslag tycker jag är 2:a resp 4:e bilden. Inte alltför utmärkande men ändå lite attityd och funktion.

 Som sagt inte lätt att råda... 

 

Ja, du har helt rätt i dessa synpunkter. Förmodligen kommer man efter ett antal år vara ganska trött på att förvara den extra originaldelen...

Kan tänka mig att lös winch med fäste är rätt tung, ja. Dock måste det vara bra att kunna nyttja baktill med...  hmm.  ...och jag som inte ens varit ens i NÄRHETEN av att fastna någonstans eftersom jag kör som en kyckling vad avser off tarmac...?

Tack för bra synpunkter @Lars 9k

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Wiberg sade:

Köp två så köper @thorstein garanterat den andra ;)

Hahahaha

ja, jag gillar attityden på denna. Den passar bra in i modern formgivning och den har dessutom p-sensorer ersatta samt fungerar med airbags och kamera.

Får kanske köpa insett lager...  Men Rindab tar inte in dessa tyvärr. I så fall är det UK...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, CampForCer sade:

....

59D370B9-433C-4EBA-A343-6186E923740A.jpeg

Det är just sådana här "runt glaset" bågar som besiktningen i Sverige inte tycker är kosher. Där har jag faktiskt förstahands info om en som tvingades såga ner sina bågar för att passera besiktningen. Det brukar nog inte vara några problem det heller, men dessa är ju extremt stora och drar till sig uppmärksamhet ...
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, MrWIB sade:

Det är just sådana här "runt glaset" bågar som besiktningen i Sverige inte tycker är kosher. Där har jag faktiskt förstahands info om en som tvingades såga ner sina bågar för att passera besiktningen. Det brukar nog inte vara några problem det heller, men dessa är ju extremt stora och drar till sig uppmärksamhet ...
 

Håller helt med! Inga sådana bågar man önskar här...  så länge man kan fästa ljus o tillbehör samt winch är det bra :-)

Inte helt idealiskt att bli påkörd av en sådan, eller vingla till med cykeln och fastna med styret i bågen...  haha

Link to comment
Share on other sites

No skal vi kanskje ikkje blande Jødedommen inn i 4x4 eventyret til Diogo i Portugal.....Iallfallgjer ikkje vi dette i Noreg!

Versjonen eg & AFN jobber med et uten den "svulstige" bøylen som går i panserhøgde & ender ytterst på fangerhornane. Dette er det Biltilsynet & andreTestorgan heng seg opp i.

Planen er å beholde den lille braketten i senter for feste av ekstralys med meir. Noko avhengig av Ja/Ni til Winch.

Parkeringssensorar har vi ikkje tatt stilling til.

Den avbilda HiLuxen stod forøvrig utstilt "brand spaniking new" på Offroad Abendteuer i BadKissingen i 2016. Fikk kjørt litt med den då, grom bil med det RETTE utstyret :-)

 

Edited by SafariTec
Lux
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, SafariTec sade:

Planen er å beholde den lille braketten i senter for feste av ekstralys med meir. Noko avhengig av Ja/Ni til Winch.

Parkeringssensorar har vi ikkje tatt stilling til.

Vore kul att höra vad planen i tid är.  När tänker ni ha en färdig produkt, där man kan se features och även höra om pris på produkten?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Lars 9k sade:

Svenska försvaret kör tydligen med TJM

 

Hahaaha     OK - den har verkligen  en klassisk bullbar-look...   frågan är om den går igenom besiktningen??  :-)     ....och den ser INTE ut att vara airbag kompatibel och knappast med anpassning mot strålkastarspolare heller  ?

Link to comment
Share on other sites

& det Norske Forsvaret, mellom andre, kjører ARB Fangere i Fullsize

Det kjører også biler uten aktuell Euro-Norm (i Norge/Fastland).... Det er forskjell på Stat & Folk.

@Camp; Tja, hadde eg bestemt hadde produktet vore klart allerede.I praksis vil vi modifisere ein eksisterande fangar. Om også du er interesert i dette, kan vi gjerne ta ein meir konkret dialog åssen dette løyses. Eg er litt prisgitt Portiguserenen her, men det finnes alltid midler&veier :-) Så er interessen genuin, kan vi ta ein prat om dette!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Dom var snygga Lars!

Diskreta och funktionella - bra angreppsvinkel. 

Jag fick ett tips för ett tag sedan att kolla här: 

http://hurter-offroad.de/

Verkar iofs mest pyssla med PickUps men man kan ju alltid fråga vad de har? Kanske vi ska samla ihop alla " måste ha saker " och be om ett bra Overlanding.nu pris? :D . Jag bara " måste " ha en ny kompressor tex... ;) Och evt en spärr fram...

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-14 at 21.56, Lars 9k sade:

Såg några Hilux med snygga och moderna kofångare.

Snygga, vet du alltså nån i Sverige som har köpt från Thailand? Skulle kunna tänka mig en sån men vill helst köpa inom EU, då har ju dom gjort EU-importen och ser till att följa alla lagar som gäller. 

 

EDIT, tack @wiberg ser ju att den finns på Hurter

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...