Jump to content

Tur till Bosses eller däromkring 27-28/1-2018


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Härlig film @munkensbilder!!!

STORT TACK till alla för en trevlig helg, synd att vi missade kängurun!!

Ett litet extra tack till @Wiberg och @Andreas.E som tålmodigt introducerade det skånska paret i konsten att köra PÅ snön.

The Munkway får vi testa nästa gång!!!

Det var värt 150mil och ca 290 liter bensin ;)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Wiberg pratade om V7 och det torde bli 17-18 feb. Det är jag med på men 23-24 är det dragracing och banracing på is och det går före allt. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Beklagar radiotystnad men jösses vad denna veckan träffade hårt...

Fantastiskt hygglig tur med världens bästa gäng! Och vad trevligt det var att få möta Hanna och Lars IRL - det ska vi göra oftare!

Vi kom ju som tidigare nämnt inte längre än ca 2km nord för Charlottenberg innan Snövit och jag hamnade i diket då valet mellan att fronta mötande bil mitt i vägen eller lägga " my prescious " i diket var relativt enkelt. Sen att det blev onödigt bökigt att komma upp ur nämnda dike gav ju denna miniexpedition lite extra krydda - så här i efterhand då... Jag bara hoppas att mötande bilist fattar hur lycklig denne var för att jag fattade mitt beslut.

Vi kom ytterligare en dryg mil till innan den första oplogade vägen dök upp. Ner med lufttrycket och in med lågväxeln. Det var inte så våldsamt med snö men nog för att göra det spännande.

5a7226567a5d1_Frstasnn.thumb.JPG.d27e015f4852993c6c44a0eb7fd4f357.JPG

Nästa etapp med oplogat dök upp vid Mitandersfors. Här var det betydligt mer snö att forcera samt betydligt mer kuperad terräng. Jag tror nog jag använde en god timme på att " bygga väg " en meter i taget bara för att komma upp för en backe på några hundra meter. Totalt var detta en sträcka på närmare en mil så det tog sin tid...

Mitandersfors.thumb.JPG.91f59f757eba89c27716000d5dc530e7.JPG

Vi hade avtalat att möta Munken och Carl vid Östmark ca 13.00... Det missade vi med god marginal. De beslöt sig för att försöka ta sig till Bosses utan oss och så fick vi bara ansluta när vi kom fram. 

När vi hade en knapp mil kvar till Bosses så stod Munkens husvagn parkerad mitt i vägen... Jaha, vad har hänt här då? Andreas häktade på husvagnen på sin bil och så fortsatte vi mot Bosses. Vägen upp mot slutdestinationen är relativt flat i början och förhållandevis rak. Plötsligt ser jag ett snömoln närma sig i horisonten. Det är Munken som kör snö " The Munk Way ". The Munk Way innebär plattan i mattan, 4000 varv på motorn och helt enkelt kör så det ryker :D . Snön står verkligen som ett moln runt bilen när han närmar sig i oroväckande hög hastighet. Med precis lagom marginal så stannar han bilen och lyser som ett lyckligt barn med hela ansiktet: Tjena Farbror, hälsar han! Tjena Munk, vi har med oss din husvagn, var har du gjort av Carl?

Carl sitter och väntar ca en liten bit från Bosses då han behöver lite assistans för att klara sista backen. Vi hoppar in i bilarna och kör i karavan vidare i den ca 40-50 cm djupa snön mot Bosses. Spåren efter Munken går lite i sick sack men det går att hålla relativt bra fart. Efter lite jävlar anamma så är alla bilar uppe på parkeringen utanför Bosses och efter ytterligare en timme så är det skottat fram dörr, gångväg till utedasset, tänt i eldstaden och korkat upp vinflaska.

Ytterligare ett par timmar senare är det avnjuten middag med dessert och bra stämning. Alla utom Carl bor inne i bodegan. Det snöar bra ute också.

Dagen efter är det massa mer pudersnö och det blir helt kaos när vi ska flytta bilarna. För alla utom Hanna och Lars som lugnt och fint flyttar sin bil och sedan hjälper till med att flytta bilar, spränga på däck, vinscha bilar etc etc. Undrar vad som hände med Lördagens iskalla " Snowdrivers " som inte satte sig en sekund? Jaja, it happens.

Vi åker ner mot Metbäcken och fyller luft när vi kommer ut på plogad väg. Det snöar hela tiden och vi snackar om vart vi ska och laga lunch innan vi drar hem. Vi har flera goda ideér men blir hela tiden stoppade av enorma mängder snö på de vägar vi väljer. Ingen är sugen på att ge sig ut på nya snöäventyr sent på söndagen så tyvärr blir det ingen lunch innan vi bryter upp. Nästa gång kanske?

Oavsett - en fantastiskt bra tur som verkligen bjöd på massa utmaningar och galet trevligt folk!

20180127_102421.thumb.jpg.16df6e7c7490ac23a9a2b28d3e5e52ba.jpg

20180127_112659.thumb.jpg.42d72dd7696472a167ec351faf5a89e4.jpg

20180127_130515.thumb.jpg.a4d92966e5ad8ad85a06d521b0e2192f.jpg

20180127_130650.thumb.jpg.27cda611e7768f270189b62dea7f200f.jpg

20180127_131720.thumb.jpg.dd3486dca4b574cf59a0c3d801222dd4.jpg

 

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Detta hade varit skoj att vara med på. Dock satt jag i skjul och såg på fria fåglar! :P

V7 är Svenska Rallyt! Kanske kan bli krångligt att ta sig in då, med allt folk som är på vägarna då. Själv jobbar jag som vakt på fredagen och drar till Las Vegas på lördag, så jag kan inte nästa gång heller. Men det går väl fler bussar mån tro. Längesedan troopien var på bodegan.

 

IMG_2134.jpeg

IMG_2137.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...