CampForCer Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 Oj!! Det var inte kul med sådana problem Hoppas verkligen det löser sig nu och att det inte dyker upp ännu mera problem. Otrevligt när Pers bil har ett sådant osäkert fel som kommer och går. Håller tummarna för er nu - ni skall ju bara rulla och njuta!! Meka kan ni göra i oktober... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 29, 2018 Author Premium Member Share Posted June 29, 2018 Jo kunde man välja att bara skruva på hösten vore det ju bra. Jag var beredd på att det skulle kunna hända saker med på mn bil, det måste man vara med en gammal bil på långtur. Dock är kylaren bytt för ett år sedan liksom termostat så det var ju inte det jag hade förväntat mig. Men det är bara till att göra det bästa av situationen, får jag bara en kylare går det kvickt att byta. Per var nog också mentalt inställd på att hans skulle kunna göra om bravaden som den gjorde strax före vi körde. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 29, 2018 Author Premium Member Share Posted June 29, 2018 (edited) Fre 29/6 trettonde dagen Dagens utsikt från sovrummet. Dagens CTEK Tyvärr vimlar det av jättelika (kanse bit)flugor på campingen, men för övrigt är den helt ok. Per och Rozica kom hit så vi kan planera fortsättningen tillsammans. WiFi i Campingens samlingsrum gjorde att det blev basen för den fortsatta planeringen. Lite tveksamma kopplingsdosor i taket för de avancerade lamporna. Varje dosa försedde fyra nakna glödlampor med ström Dosorna var olika sorters kakburkar! Dagens overlandingbil. Med denna Lancia gav vi oss ut på en gemensam tur för att kolla på stugboende för P & R i natt och ev för kommande nätter för oss, beroende på om vi fick någon ny kylare eller ej. Lite baksätesbilder på väg mot ny camping på så smala vägar som möjligt. @Per Pettersson konstaterade att det gällde att inte släppa gasen genom kurvorna när det gick uppför. Vid de tillfälle han gjorde det fick han börja om på 1;an. Sikten från baksätet i en Lancia är begränsad. Men när den körs som en gocart med däckskrik genom kurvorna såväl uppför som nerför gäller det dock att försöka att se ut så mycket som möjligt för att inte bli åksjuk. Fast genom skottgluggen till sidoruta kunde man sticka ut kameran. Här var det smalt, även med en Lancia Här var det stopp. Inte ens med denna smala bil gick det att passera. Typisk by i N Italien. Vi tänkte oss Pizza till lunch men blev upplysta om att det äter man på kvällen. Till lunch kunde man få Bruschetta, dvs en stor skiva rostat bröd. De var riktigt fina och fullt tilkräckliga för lunch, inbjöd ju dessutom till att man skickade smakbitar till varandra. Nöjda och mätta i väntan på espresso. Inredningsbild. Vidare resa mot Jeepverkstaden. Väl framme återsåg vi P & R Jeep som stod på gården under fortsatt felsökning. Tyvärr var deras svar angående kylare till min, att Mopar inte tillverkade kylare till ZJ längre och därmed kunde de inte heller leverera någon. Vi fick i alla fall lasta in oss i en lite större och betydligt bättre bil. En Fiat 500x, nu pratar vi ju nästan riktig Overlandingbil. Till och med 4x4! Dock var inte utsikten från baksätet bättre! Väl tillbaka på vår camping var det bara för P & R till att lasta in det sista i den. Medan jag satte ihop vår bil med fortsatt läckande kylare, fixade Hanna maten, tacos! Här låg campingen. Edited June 30, 2018 by Lars 9k 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 29, 2018 Share Posted June 29, 2018 55 minuter sedan, Lars 9k sade: Dosorna var olika sorters kakburkar Onekligen MYCKET som kan standardiseras till det bättre inom EU, som elsäkerhet... Ser ju livsfarligt ut!! Tänker mig tvinnade kablar inuti burken och sedan lite härlig kondens en morgon - akta dig...!! Haha Hur går det med bilarna?? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 19 timmar sedan, Lars 9k sade: Jag var beredd på att det skulle kunna hända saker med på mn bil, det måste man vara med en gammal bil på långtur. Dock är kylaren bytt för ett år sedan liksom termostat så det var ju inte det jag hade förväntat mig. Om man väljer att stänga av AC:n så får motorns kylare kallare luft. Det hade varit min första åtgärd om det är värmeproblem i motorn/kylaren. Lättare att hälla vätska i förare/passagerare än i motorn... Hoppas det löser sig för er ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 30, 2018 Author Premium Member Share Posted June 30, 2018 Jo avslagen AC är ju steg 1 vid varm motor och nästa är full värme i kupen. Men ännu så länge håller det sig till ”low level”. Temperaturen håller sig helt ok men den läcker, inte minst när jag stannar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 (edited) 30 minuter sedan, Lars 9k sade: Jo avslagen AC är ju steg 1 vid varm motor och nästa är full värme i kupen. Men ännu så länge håller det sig till ”low level”. Temperaturen håller sig helt ok men den läcker, inte minst när jag stannar. Med kall motor och lite låg nivå i kylaren kan du hälla i en burk finmalen kanel. Fyll sedan upp med vatten och kör motorn varm. Kanelen täpper inte igen kylkanaler I motorn (till skillnad mot kylarcement) , den stelnar däremot vid kontakt med luft. Du kan behöva fylla på med vatten ett par gånger. Detta är en beprövad metod. Busch mechanics at its best. Dessutom går det lätt att skölja ur senare och så luktar det gott. Edited June 30, 2018 by MFI9 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 30, 2018 Moderators Share Posted June 30, 2018 Kaneltricket har jag ser IRL så det backar jag 100%. Och sen är det ju trevligt med lite nybaktlukt runt bilen . Håller tummarna för att det löser sig! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 30, 2018 Author Premium Member Share Posted June 30, 2018 (edited) 12 timmar sedan, Wiberg sade: Kaneltricket har jag ser IRL så det backar jag 100%. Och sen är det ju trevligt med lite nybaktlukt runt bilen . Håller tummarna för att det löser sig! Får kanske bli kanelvarianten, någon får ju prova det där vi bara läst om innan. På vår lilla vintertur till Bosses, fick vi ju sett att det går att skjuta på däck med startgas så nu får jag väl testa nästa trix. Kanel har ju dessutom Hanna självklart med sig! Edited June 30, 2018 by Lars 9k 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 30, 2018 Author Premium Member Share Posted June 30, 2018 (edited) Lör 30/6 fjortonde dagen Idag startade vi utan frukost, körde direkt till P & R camping för att käka frukost där med dem. Som jag skrivit ovan så gick det bra att köra trots vattenläckaget. Jag höll dock ett vakande öga på temperaturmätaten hela vägen. Nu får vi se vad resten av dagen har att erbjuda. På väg till P & R Det är ont om raka vägar, nu försökte vi ta de lite större för att unvika de värsta snirkliga branterna och på så sätt spara kylaren. Tyvärr mycket hus som är risiga. Hittade lite raka vägar också. Mindre vägar igen efter ett tag. En obigatorisk kyrka. Frågan är om det är försvarstorn eller vattentorn. Sista byn innan campingen. Här låg campingen, Yoghi e bubu, som fick bli vårt basläger för lite fler dagar än vi planerat. Per hade pratat med campingägaren och ”hans” lokala mekaniker kom för att se om han kunde fixa kylaren eller fixa en begagnad. När han insåg att det satt en 5,2l bensinare i Jeepen så skakade han bara på huvudet. Såna fanns i princip inte i Italien överhuvudtaget. Efter en massa diskuterande på italienska så körde han igen. Vi beslutade då att beställa en ny kylare på ebay till campingen, då vi hittade en firma som utlovade leverans på tisdag eller onsdag, vilket samanfaller med när P & R Jeep skall bli klar. Sen blev det utflykt i deras hyrbil istället och vi lämnade min Jeep på campingen utan att testa kanel. Målet var Monte Saccarello. Första delmålet var Monesi varifrån det skulle gå några gamla spår upp till toppen anlagda av militären kring förra sekelskiftet. Rasar vägen kan man ju alltid flytta räcket. Efter en stund tog vi paus, så vi längst bak i bilen fick möjlighet till lite frisk luft samt chans att ta lite bilder. Hanna beundrade utsikten, vi var uppe i höjd med de lägsta molnen. Utsikten var hänförande. När vi närmade oss Monesi stötte vi på en öppen grind och avspärrningar på sidorna med denna mindre lockande text på. Vi funderade en stund innan vi körde vidare, återigen kändes det lite skumt! Men GPS sa att vi var på rätt väg och det skulke bara vara en bit kvar till byn. Efter ytterligare en bit stötte vi på denna nästan helt raserade bro som vi försiktigt körde över. Strax efter bron var vi framme vid byn vars infart var spärrad av betongblock! Framför avspärrningarna var planen täck med krossat porslin, troligen isolatorer från kraftledningsstolparna. I ViewRangern kunde vi se namnen på de intilliggande topparna. Bakom cementavspärrningarna var även gatorna spärrade av gallergrindar. På planen stod dock ett antal till synes fungerande bilar parkerade!! Byskylten visade att vi kommit rätt. Detta anslag satt på en av stolparna. Vi diskuterade sinsemellan vad det kunde vara som hänt här, var det en avspärrad zombieby, var byn drabbad av en smittsam sjukdom eller var den övertagen av ett gäng...., plötsligt såg vi en man vid en av bilarna. Han såg dock varken ut att vara levande död eller gängkriminell! ? Dock kunde han inte engelska utan pekade in mot en av gallergrindarna där vi fick syn på en kvinna som stod på andra sidan av en av grindarna. Efter att mannen hjälpt henne ut genom grinden började hon att berätta. Byn hade efter omfattande regn under hösten 2016 drabbats av ett kraftigt jordskred som raserat delar av byn och var sedan dess avspärrad och stängd. Byborna hade fått lämna sina hem och då byn varit en skid- och hotell -ort blev de flesta även av med sina jobb. Byn som låg på båda sidorna av dalen var delad av ravinen och på andra sidan låg resten av byn orörd och i full drift. Men vägarna dit var antingen raserade eller avstängda. Ett klipp jag hittade. https://www.washingtonpost.com/video/national/drone-footage-reveals-extent-of-damage-from-a-landslide-in-northern-italy/2016/11/28/5a32aca8-b5b7-11e6-939c-91749443c5e5_video.html?noredirect=on&utm_term=.0ab5a095f76d Vi bestämde oss för att gå in i den avspärrade delen och utforska lite då det var uppenbart att många fler än kvinnan vi pratat med gjort så. Här syns sprickor i ett av husen och markeringar, troligen för uppföljning föratt se ifall marken fortfarande rör på sig. Detta lilla kapell stod till synes helt oskatt. Inuti var det fullt möblerat och det var ljus tända vid altaret. Sidan om kapellet i en trädgård verkade det även som det suttit folk och fikat nyss och med tanke på bilarna vid avspärrningen så var nog byn inte helt övergiven ändå. Strax intill var förödelsen total! Här syns hur vägen delvis brutits sönder, men det stod oskadda hus på båda sidor. På andra sidan dalen fanns den helt oskadda delen av byn. Detta hus var kraftigt skadat. Nästa var så gott som helt borta. Ytterligare oskatt hus precis vid raskanten. I trädgårdarna växte blommorna som vanligt och i många stod det även fullt med krukväxter, oklart om de fortfarande sköttes eller de stod kvar sen 2016. Även leksaker, tvätt och andra prylar fanns kvar i en del trädgårdar. Då vårt mål med turen ju inte var denna raserade by utan Monte Saccarello och vägen dit gick via andra sidan byn, så bestämde vi oss för att köra runt till den. På vår fortsatta resa till den hela delen av Monesi stannade vi till för lite käk. En helt underbar restaurang med bar och hotell. Som vanligt gick vår ”mat och sovklocka” inte riktigt rätt med italienska mått så köket var stäng men vi kunde få några toast och var sin espresso. Interiören skulle kunna vara hämtad från en 60-tals film. En gammal jukebox bakom Rozica. oklart om den fungerade. Receptionen, vägg i vägg med baren. Ett gammalt golvur som slog med dov klang. Den fortsatta vägen mot Monesi bjöd på hissnande vyer och utsikt. Bergen tronade verkligen upp sig längs dalsidan. I detta området tillbringade vi en stor del av eftermiddagen. Här passerade vi igenom en ofärdig tunnel. Dalgången var bitvis ganska smal. Den smala vägen kändes nästa oändlig när vi for fram med Emerson Fitti... @Per Pettersson bakom ratten! Vi där bak i bilen hade det inte lätt!! Stundtals var vi åter uppe i höjd med molnen. Till sist efter mer än två timmar såg vi åter den raserade byn, fast nu från andra sidan dalen. Här syns hur skredet tagit med sig vägen och flera hus ner mot ån i botten av dalen. Berget fortsatte högt över byn. Från denna sida såg man hur mycket av byn som egentligen stod kvar men var avspärrad. Vi saknade verkligen våra bilar, inte minst möjligheten att kunna stanna och fixa käk var vi ville. Men, men, med denna bilen tog vi oss ju åtminstone runt och kunde fortsätta upptäcka saker och ting. Enligt kartan verkade de gamla militärvägarna gå ovanför byn och vi behövde ta oss upp via någon av de riktigt smala gatorna för att komma vidare eller fram till de raserade delarna av vägen. Här syns övre delarna av byn och spåret vi försökte nå. Längst ner till vänster låg målet, men vi lyckades tyvärr inte att nå spåren dit, då starten på spåren låg på de avspärrade delarna. Här testade vi en av de smala bygatorna. Här tog det dock stopp, då vi inte såg någon möjlighet att fortsätta, utan vi fick backa tillbaka nerför gatan. Vi försökte istället fortsätta en bit förbi byn då det skulle gå något spår upp även därifrån, men då kom vi fram till avspärrningarna på denna sidan av dalen. Istället vände vi åter mot campingen. Här stod åtminstone en Jeep ocv väntade. Middagen avnjöt vi på campingens restaurang med några flaskor inhemskt öl till. Denna”Birra Blonda” från ett lokalt microbryggeri smakade riktigt bra! Denna äldre etablerade öl var betydligt tråkigare. Efter en avslutande dusch i P & R stugas minimala duschkabin kröp vi till sist upp i tältet. Edited July 1, 2018 by Lars 9k Text och detaljer om försöket att nå spåren till Monte Saccarello är tillagda 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 30, 2018 Share Posted June 30, 2018 7 timmar sedan, Lars 9k sade: Va tråkigt att det är vägbom överallt där ni hamnar ? 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 1, 2018 Author Premium Member Share Posted July 1, 2018 (edited) Sön 1/7 femtonde dagen Dagens utsiktsbild från sovrummet. Dagens CTEK Batteriet har åter varit inne i en period med skumma värden och väldigt stora momentana förändringar i kurvan. Campingen är anlagd kring 1975 och det har nog inte hänt så mycket sedan dess. Nuvarande ägarna har haft den sedan 2011 då de tröttnade på att bo i Napoli och ville ha ett annat liv utanför staden. Både han och hans hustru jobbade tidigare internationellt och pratar därför utmärkt engelska, vilket inte är så vanligt. Hans hjälp med att leta upp och beställa kylaren till min Jeep på ebay var suverän! Idag valde vi att bara ta oss ner till byn och titta på backtävling. Byn var avstängd och istället omgjord till racerbana. Vi hittade vår första utsikts och fotograferingsplats i en backe alldeles intill vägen. Strax före vår plats hade de gjort en chikan. Väldigt olika typerav bilar men de snabbaste verkade vara rörramsbyggen med mc-motorer. Kvällen avslutades med en öl från Österrike och lite vin medan grillen blev varm. Murrikkan kom fram som vanligt. Dagens middag blev pasta med massor av vitlök, bacon och gorgonzola toppat med en äggula. Efter den gemensama middagen vid vår bil blev det kvalitetstid och planering för morgondagen. Känns som det kan bli en lång bildag i morgon! Edited July 1, 2018 by Lars 9k 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted July 1, 2018 Premium Member Share Posted July 1, 2018 Vi kom også ned til den byen som det raset hadde gått på vår vei ned ifra Mont Saccarello, veldig spesiel plass, litt spøkelses aktig by. Ser ut som dere har en fin tur tross de kjedelige hendelsene med bilene! Har ikke fått rukket og lest alt så må få gjort det en dag! God tur vidre! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 1, 2018 Author Premium Member Share Posted July 1, 2018 (edited) 8 timmar sedan, thorstein sade: Vi kom også ned til den byen som det raset hadde gått på vår vei ned ifra Mont Saccarello, veldig spesiel plass, litt spøkelses aktig by. Ser ut som dere har en fin tur tross de kjedelige hendelsene med bilene! Har ikke fått rukket og lest alt så må få gjort det en dag! God tur vidre! @thorstein Var exakt kom ni ner i byn och vilken väg tog ni er upp? Hinner vi skulle vi vilja göra ett nytt försök att ta oss upp när vi fått ordning på bilarna!! Mrn då måste vi veta om det går att komma upp från detta hållet. Jag har lagt till lite kartbilder i inlägget som visar var vi försökte ta oss upp. Edited July 1, 2018 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted July 1, 2018 Share Posted July 1, 2018 Hur var det Lars; körde ni med vanlig iPad eller iPad Mini? Eller var det laptop? Funderar på placeringen här nu i bilen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 1, 2018 Author Premium Member Share Posted July 1, 2018 On 7/1/2018 at 1:04 PM, CampForCer said: Hur var det Lars; körde ni med vanlig iPad eller iPad Mini? Eller var det laptop? Funderar på placeringen här nu i bilen... iPad mini, lite för liten bild när man skall titta på skärmen och lite för stor skärm när den skall placeras smidigt någonstans. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted July 1, 2018 Premium Member Share Posted July 1, 2018 Vi kjørte da ut Strada Provinciale 97 etter og ha snudd ved der det var stengt. Mener vi måtte kjøre en ganske så lang omvei, men en fin vei da https://goo.gl/maps/RcxyMQzqfMB2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 2, 2018 Author Premium Member Share Posted July 2, 2018 (edited) Mån 2/7 sextonde dagen Dagens utsikt från sovrummet, grannen är borta och det är mycket mindre folk på campingen då det är vardag. Tror att Italienarna har semester i augusti. Dagen CTEK, åter fulladdad med hjälp av solcellspanelen. Idag bestämde vi oss för att köra till San Remo och dricka kaffe, för det hade inte Rozica gjort tidigare. Vi lämnade bergen och tog sikte på kusten. Plötsligt körde @Per Pettersson ganska sakta, en blick i bakspegeln gav förklaringen. Väl nere på kustvägen var vi ockå inne i trafikkaoset. Den här bilisten hade väl tröttnat på att vänta på en tillräckigt stor lucka så han körde bara rakt ut framför oss. Utsikten över havet var dock jättefin. Här blev vi i rask takt omkörda av tre skotrar samtidigt som vi mötte en buss, för den sista av dem blev det otäckt tight!! Här närmade vi oss San Remo. Här höll vi på att bli klämda av bussen, den svängde plötsligt över från vänstersvängande fil in framför oss och svängde höger. Vilket innebar att Per nästan fick backa för att inte bli påkörd. Väl framme var det ett he..ete att hitta parkeringsplats men till sist kastade Per in bilen i en liten glipa. Vi blev informerade av en kille på trottoaren hur det gick till att lösa parkeringstillstånd. Vi fick handla en gnugglapp i baren intill. På den gnugggadde man fram tiden som den skulle börja gälla ifrån och varje lapp gällde för en timme vardera. Vi gick ganska snabbt in i gamla stan. Är det trångt mellan husen så blir trädgårdarna små. Gränderna bands ihop av tunnlar. Husen tornade upp sig. Detta var en otroligt stor fikus, säkert 10-15m hög. Utsikt efter många trappor. Utsikten uppe från höjden ut över delar av staden var fin. En hel del båtar i hamnen. Vi gick tillbaka ner genom ”gamla staden” där vi mötte en brevbärare. Det jobbet kan inte vara lätt och jag tror inte att brevlådorna riktigt hade mött de svenska kraven. Intryckt i en av gränderna låg denna lilla butik. ”Äntligen” fick vi syn på en McDonalds på riktigt och inte bara skylten dit. Självklart blev vi då tvugna att testa hamburgare i Italien. Ja vad gör man när man inte har bilarna med sig så man kan laga mat själva?? Burgarna smakade helt ok men bör nog inte vara första valet för lunch när man är i Italien. Efter lunchen gick vi in i de lite finare kvarteren. Det var gott om märkesbutiker längs denna gata. Vi fick även druckit dagens espressos så Rozica kunde bocka av ”kaffe i San Remo”! Längs vägen hem från San Remo körde vi förbi denna ”cyklist”. Att ta oss ut från San Remo blev ett äventyr för sig, då vi lyckades köra fel på ett ställe, vilket medförde att vi 10 minuter efter att vi kört från vår parkeringsplats plötsligt passerade den igen, nu från motsatta hållet som vi lämnade den!! Till slut närmade vi oss åter bergen. Här jagade Per en Porsche. Hemkomna blev det gemensam matlagning. Råvarorna tillfixade i köket. Efter att bacon, lök och paprika stekts upp och blandats med grädde och tomatsås rördes slutligen kokt pasta ner i såsen på Murrikkan. Det hela toppades sedan med riven ost. Kvällen avslutades med lite ”kvalitetstid” med böjda nackar och blickarna nere i telefonerna. Edited July 2, 2018 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Stämmer det att batteriet håller 11,93 volt som det står på bilden? I så fall är batteriet långt ifrån fulladdat utan snarare helt slut. Batteriet ska förvisso vilat nån timme för att få en helt korrekt avläsning men även om räknar med en tillfällig dipp är 11,93 en usel siffra. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 59 minuter sedan, Fredrik L sade: Stämmer det att batteriet håller 11,93 volt som det står på bilden? I så fall är batteriet långt ifrån fulladdat utan snarare helt slut. Batteriet ska förvisso vilat nån timme för att få en helt korrekt avläsning men även om räknar med en tillfällig dipp är 11,93 en usel siffra. Måste vara ngt knas med CTEK-avläsningen. Den var nog mer korrekt innan, som här: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 2, 2018 Author Premium Member Share Posted July 2, 2018 Av förklarliga skäl är jag ganska skeptisk till vad appen visar. Spänningsvärdena har varierat ganska mycket hela tiden och har inte hängt ihop med % värdena. Jag är helt enkelt nöjd så länge kylen går och det har den gjort hela tiden. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Et multimeter eller voltmeter kunne gitt deg et greit svar, kjekt å ha for sjekkens del? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 2, 2018 Author Premium Member Share Posted July 2, 2018 3 timmar sedan, iknutis sade: Et multimeter eller voltmeter kunne gitt deg et greit svar, kjekt å ha for sjekkens del? Det har jag och den har överensstämt med appens spänningsvärden när jag jämfört, så något är riktigt knas. Kan vara mitt förbrukningsbatteri som blivit kasst av några för kraftiga urladdningar. Men det får jag kolla upp när vi kommer hem. Nu har den stått med solcellspanelen inkopplad och bara kylen igång under hela dagen och plötsligt gjort en jättedipp. Indikerar laddning från solcell men ännu lägre spänning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 3, 2018 Author Premium Member Share Posted July 3, 2018 (edited) Tis 3/7 sjuttonde dagen Idag hoppas vi få lite besked om våra bilar. Vi håller tummarna för att de blir positiva. Det börjar bli lite drygt att inte kunna göra det vi egentligen vill, även om det absolut inte går någon nöd på oss. Vi sitter ju inte fast i skogen med havererade bilar precis, utan befinner oss på en campingplats med bra väder och med tillgång till fungerande bil. Dagens CTEK Idag bestämde vi oss för att ta en tur i närområdet. Campingägaren hade tipsat om en grusväg som gick över berget intill där vi bodde. Från den vägen skulle det sedan gå spår som var sämre men troligen för dåliga för den bil vi körde nu. Detta lät ju toppen!! Från höger syns spåret från när vi körde till campingen. Spårningen till vänster är dagens tur som vi tyvärr inte började logga från början. Vi startade dock på prickvägen som börjar vid texten SP183 i övre mitten. Vägen började genast att klättra upp för dalsidan och i gluggarna mellan träden kunde man se motsatta sidan av dalen. Totalt mötte vi två bilar under kanske 3h, här syns dammolnet efter den första. Den större grusvägen vi startade på, var inte specielt stor och här väntade vi på det andra mötet. Träräckena, där de väl fanns ingav inte gigantiskt förtroende. Sidan om vägen stupade sluttningen brant neråt. Som vanligt magnifik utsikt. Efter en stund lämnade vi grusvägen efter direktiv från kartläsaren och fyrhjulssystemet på Fiaten fick börja jobba. I brist på sin Jeep får man vara nöjd med en Fiat! Efter en stund blev det lite mer spårigt och en koll innan var på sin plats. Lite längre fram började vattenskadorna på vägen bli så djupa att det fanns risk att fastna om Per rattade fel. Men med lite stöd utifrån och en tvåfaldig vinnare av Skånecupen i trial bakom ratten var det ju självfallet inget större problem att hålla vår lilla overlandbil på rätt spår. Lätt som en plätt och inte en enda gång något som tog i. Vissa av topparna i bakgrunden fanns det snö på. Efter ett tag dök det upp rester av gamla hus. Efterhand kom vi fram till fler, alla mer eller mindre raserade. Inte riktigt inflyttningsklart. Längre ner låg ytterligare hus i samma skick. Dock fanns det undantag, detta var i stort helt ok, någon trasig ruta men annars helt. Denna skylt stod mitt uppe längs vägen. Lite oklart vad den avsåg. Men tydligen inget som uppskattats då det fanns flera kulhål igenom den! Bakom oss skymtar de övergivna husen. Här dök det upp ett fräscht staket. Samt en rejäl grindport. Innanför låg ett riktigt fint hus med garage. Ganska avskillt läge! Vi körde nu allt högre upp längs bergskammen. Foto time, en dammig 4x4 Fiat som fick vara ute på grönbete. Den presterade riktigt bra, även om den inte sattes på några svårare prov. Lite mer frigång, lite bättre däck, en aning följsammare fjädring och kanske lite lägre däcktryck så .......... En bit ner till dalbotten. Omgivande toppar. Fler övergivna hus. Självfallet fanns här även små kapell längs vägen. Det låg en hel by utspridd längs bergssidan, i stort sett var alla husen förfallna. Ett av dem satt det en ”Till salu” skylt på. Tyvärr kom vi två gånger fram till sådana här skyltar, därav vändningarna som syns på bilden av vårt spår. Där vi vände fanns en klippa vars topp var prydd med en religös staty, tyvärr gick det inte att fånga den på bild, trots att jag klättrade upp en bit på klippan. Hanna hittade dock nya möjligheter och vi fortsatte uppåt längs bergskammen. När vi kom ut ut ett skogsparti så såg vi en skidlift och toppen av berget. Här var vi ända uppe på kammen och det stupade ner på båda sidor av vägen. Nedanför oss låg byn som vi startade ifrån några timmar tidigare. Utsikten var verkligen milsvidd. Vägen som vi kom upp. Lifthuset var tomt på personal och liftarna stod stilla. En något udda syn, en Fiat på toppen av en skidbacke! På högsta toppen stod ett kors. Det verkade vara rest 1924. Enligt vad jag läst så står det religösa statyer eller kors på de flesta topparna i området. De är resta kring förra sekelskiftet. Det fanns även denna ”karta” över intilliggande toppar och deras höjd. Själva var vi bara på 1611 m.ö.h Vägen ner blev spännande, det var delvis väg och delvis downhillspår för cyklar som vi följde nerför skidbacken. Det var nog tur att vi tog denna vägen ner, för uppför vete tusan om Fiaten fixat. När vi kom ner stod denna Mitsubishi och väntade på att köra upp, de tittade väldigt skeptiskt på den lilla Fiaten som kom, full med folk, nerför skidbacken. Men här var ju en väg, eller åtminstone ett spår, på kartan. Kanske skönt att det stod ”I” på nummerskylten och inte ”S” just denna gång! ? När vi väl var på campingen började det så smått mullra bland bergen och efter ett tag började det så smått att regna. Efter ett tag tilltog detvallt mer och åskan och blixtarna avlöste varandra. Vi hade det dock fortfarande helt ok under vår markis. Här komer P & R åter efter att ha varit och kollat efter sin Jeep. Då nästan ingen på firman där den är, pratar engelska så åkte de dit och kollade, bara för att hitta den upphissad på verkstadens lyft utan en enda mekaniker i sikte. Alltså bara att åka åter till campingen, men imorgon så ....., För min egen del är det stor chans att min kylare anländer till någon närligande stad (inom 1h) där vi i så fall själva får hämta den för att spara en dag eller vecka, beroende på speditionsföretag. Här fick Hanna tömma markisen då det regnade så in i ....... medan jag tog på mig regnkläder. Ps: bilden är tagen av @Per Pettersson och det vill han gärna ha kred för! ? Vi avslutade kvällen med grillmat uppe i P & R stuga. Mycket mat blev det. Sen lite kvalitetstid så klart. Edited July 3, 2018 by Lars 9k 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 3, 2018 Author Premium Member Share Posted July 3, 2018 (edited) Ons 4/7 artonde dagen Dagens utsikt från sovrummet. Vi vaknade till en solig morgon efter en stökig natt. Under natten har det åter åskat och regnat rejält och jag har varit uppe under natten och sänkt markisen för att den inte skulle bli översvämmad. Under en lång stund smattrade regnet och åskan dundrade så mycket att det var omöjligt att sova! Tälter har dock inte haft några problem med regnet och haglet utan håller tätt så länge man bara kommer ihåg att stänga överallt. Dagens CTEK Idag skall det meckas! Fick tyvärr lite negativa besked under förmiddagen, bron vid Monesi är skadad och därför stängd för trafik sedan september i fjor. Det innebär att vi inte kommer upp till Monte Sacarello från ”vårt håll”. Detta fick vi reda på genom våra eminenta campingägare Stefani, efter att Per frågat honom igår så hade han idag ringt runt och kollat, till sist hade han ringt till kommunkontoret och fått besked. Hans hjälp har varit ovärderlig då förmågan att prata engelska är mycket bristfällig bland italienarna och han har ringt runt både angående kylaren och nu om vårt dilemma med den avstängda bron. Länk till campingen om någon skall ner till detta område: http://nuke.campingyoghiebubu.it/ Ansiktsboken för de som föredrar det:https://m.facebook.com/campingyoghiebubu/?locale2=it_IT Min kylare som på italienskt vis enligt firman skulle kunna komma på tis eller senast onsdag verkar nu kommat till regionen någon gång ikväll och kan i bästa fall hämtas sent ikväll men mer troligt först i morgon. Så med dessa besked återstår nog bara att vi med tanke på tidsplanen börjar styra hemåt så fort bilarna är körbara igen. Jag håller nu på att plocka ur kylaren. Kylarbalken av igen. Lite trängre att komma åt att dela kylarna än sist jag bytte, då någon valt att montera en styrbox till vinschen i vägen. Kylaren avplockad och en nöjd mekaniker pustar ut. Kylaren och den urtappade kylarvätskan står och väntar på den nya kylaren. Medan P & R var iväg för att hämta sin bil passade jag och Hanna på att ta en promenad till den närmaste byn, San Giacomo. Varierande skick på bebygelsen här som på de flesta andra ställen vi varit på. Ruckel varvat med jättefina hus. Första stoppet blev för att handla varsin glass i huset sidan om detta. Byns kyrka. Vi hittade byns färgaffär, slaktare, frukthandlare och bagare. Frukthandlaren sålde även vin och öl. Bra att ha koll på ifall vi skall hit fler gånger. De flesta affärerna var öppna men inte alla då det var siestatid. På väg hem igen med nytt bröd i påsen. Hyffsat varmt, när vi anlände visade termometern 32 grader men på vägen hem var det bara 30. Dock fullt tillräckligt för att jag skulle svettas som en liten gris med två liter öl, en flaska vin, en melon och en flaska sprayolja i ryggsäcken, förutom de två vattenflaskor som var i den redan på vägen till byn. På väg ner till campingen passade vi på att ta en bild på plats lite ifrån ovan. Efter ytterligare några timmar anlände så P & R i sin reparerade Jeep. Medan de tömde stugan och lastade in i Jeepen igen, började vi med maten. Självklart tillsamans med en lokalproducerad grillöl. Det knaperstektes fläsket på murrikkan som sedan serverades tillsammans med polenta och fetaost. Lite avslutande fix innan alla var klara för att gå och lägga sig. Håller tumnarna för att vi kan hämta min kylare i morgon fm och sedan dra vidare. Edited July 5, 2018 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now