Jump to content

Sandstegar


Albatross
 Share

Recommended Posts

verkligt bra pris hos honom, och samma kvalité som alla andra

32871140jx.jpg

massor med fina "vill ha"-prylar... som man egentligen inte behöver, men dessa fästen behöver jag säkert någon gång til en spade eler annat...

32871141cq.jpg

inte tälten... bussen vill jag ha

32871142ls.jpg

och här många fina kokkärl

32871143in.jpg

och tält

32871144mc.jpg

32871146fa.jpg

bandvagn...

32871147fi.jpg

portaler...

32871148sg.jpg

Dodge och Cruiser

32871149dj.jpg

32871150tx.jpg

Rover och Jeep  lät jag vara

Camp-area....också kul att titt på andra bilar...

32871156gz.jpg

32871157ym.jpg

32871159qq.jpg

32871161jg.jpg

32871162kb.jpg

32871163xy.jpg

32871164jd.jpg

32871165sw.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eftersom mina glasfibersandstegar börjar att bli lite risiga efter 5 års brukande


33632438dh.jpg

har jag köpt nya. Jag köpte en 2m lång och sågade den till 2x 1m


33632464yq.jpg


hrm... pulverlackera dem gula... får vi se...

Edited by Albatross
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Aluminium 4mm. Summa summarum nog det bästa... vikt, hållbarhet, platsbehov, kann användas överallt (sand, lera, blöt gräsmatta, snö/is, öber diken och stenar..)

och om du tror att mer grepp behövs, vänd på stegarna

Glasfiberstegarna tycker jag också om (kann också användas overallt, väger inte alltför mycket och behöver inte så mycket pats), men om man använder dom för ofta för att köra över stora stenar då ser de ut som på bilden ovan.

Maxtrax tycker jag att de behöver för mycket plats, stål är för tungt och dessa https://www.sandbleche.de/onlineshop.html

är lätta  och du kan ta med dom additivt och montera nästan överallt.

33643755uw.jpg

 Kann tyvärr inte användas som "broar" , men om du vet att du kommer att fastna i sand eller bara på en blöt sluttande gräsmatta ta då med dom additivt...?

Edited by Albatross
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag sitter här och funderar på sandstegar och tänkte köpa MaxTrax...tills jag såg priset! ? Är det rimligt att de ska kosta nästan 5000 spänn för ett par?!?!

Så vad har vi för alternativ? Jag hittade denna på Jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/lastramper/lastramp-326046?gclid=Cj0KCQiArqPgBRCRARIsAPwlHoWXVWWZkAQ6M3aGU6MpNMrnPWm5epaycjd6GJxsU8ooWJ-15C56awYaAmyGEALw_wcB#tab01 eller ännu bättre en längre ner på samma sida för 299kr. 

Så vad säger ni som använt sandstegar, kommer det att funka att köpa Jula-lastrampen och kapa på mitten?

 

Link to comment
Share on other sites

Smittybilt är säkert helt ok i kvalité. 

 

Jag trodde faktiskt att den norska kronan stod högre, då är det ju inte så farligt. Men frakt, tull och moms åker man väl på om man inte ska "lura systemet". Så det blir väl ändå uppemot 4500sek? Vilket jag tycker är ett helt sjukt pris för några taggiga plastbitar :) Fast å andra sidan har jag aldrig hållt i några, så de kanske är mer än vad som syns på bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sen ät ju frågan också om du behöver några.....

Lite olika synpunker om det så klart, jag köpte i fjor men hade egentligen inte känt något behov av några men köpte ändå.

De har varit med på lite olika turer, såväl overlandibg som offroadkörning men han än så länge fortfarande inte använts.

Hänger så klart mycket på terräng och bil om de är en frälsare eller bara något till som man släpar på.

Dock kapade jag ner dem då jag köpte onödigt långa och stumparna har vi använt jättemycket till att palla under lägsta hjulet vid nattparkering. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
18 minuter sedan, iknutis sade:

Men du har jo vinsj Lars, vi som ikke har vinsj har mer bruk for maxtrax. :)
 

Har inte ”alla” vinsch??!! ?

Jo, så kan det ju vara så klart och som sagt, bara min personligga erfarenhet hitentills. 

Sen är det ju snyggt med ett par rätt monterade någonstans på ”riggen”.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på mange turer der maxtrax kunne hjulpet meg løs, senest sist når jeg kjørte meg fast i råtten snø.

Da skulle jeg gjerne lagt noe under bakhjulet så jeg fikk feste der, noe annet enn løs grus. :)  Der var det heller ingen gode festepunkter for vinsj, måtte isåfall hadd med meg egnet landanker.
Men ellers er jeg enig: vinsj all the way!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slike sandstiger av glassfiber, dere veit de med alle firkant hulla? De går det å få laget relativt billigt. Sjekket det opp den gangen jeg var på leit etter sandladders. Problemet er bare at de selges i store plater, blir brukt som gulv i div ofshore bygg.

Så hvis dere går flere sammen og kjøper en slik plate, å kapper opp de lengdene dere trenger? 

 

https://ulefos.com/product/glassfiberarmerte-rister/#prettyPhoto 

Edited by pilten
La ved en link
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl just det där med hur mycket de kommer användas. Ska jag vara ärlig mot mig själv så är det nog mest för syns skull som jag vill ha dem. Det är väl därför jag tycker att det svider lite med 3-4000kr också. Sen är där ju problemet med värdet. Det är ju inget man låter hänga på bilen om de är dyra. Vore ju tråkigt att bli av med dem. Vinch har jag ju också, så det kan jag inte heller skylla på :)

Iknutis: Tack så mycket det var schysst av dig, jag hör av mig om det skulle bli aktuellt!

Glasfibervarianten verkar ju lite intressant, det kan man ju också kolla lite närmare på. 

Någon som provat vanlig sträckmetall? 

https://www.hafla.se/default.asp?ID=STRAECKMETALL_ALLMAN&sLang=sv-se

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...