Jump to content

Sandstegar


Albatross
 Share

Recommended Posts

Ni som nu har sandstegar: Hur ofta har ni använt dem vid vinter-/snökörning? Känns mest som om de tillför något om terrängem under snön är bökig.

Sitter och funderar på att inhandla ett par, men det finns ju många andra saker på önskelistan som också lockar. Tidigare har jag aldrig kört fast i snö där enbart ett par sandstegar skulle varit lösningen. En spade eller skyffel har alltid funkat för att komma loss. Kedjor ger fäste i oändlighet. Sandstegar ger det typ en meter. Och de gånger jag fått vända har snön varit för djup och då hade sandstegar heller inte varit ett alternativ.

Så om ni nu inte överbevisar mig att sandstegar är ett måste på en hyfsad civiliserad tur på plogade vägar så blir det sidesteps istället. (Och i denna mening så har jag ju redan svarat på frågan.)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sandladders er et must, ser skikkelig tøft ut når de henger på siden av en overlander. Har faktisk aldri brukt mine til recovery, men brukt dem som bruer. Så blir vell da å regne som prerecovery? Når jeg har trengt recovery så har jeg brukt vinsjen. 

Men trur nok sidesteps/rocksliders er viktigere. Om du har vinsj da. 

Kjettinger får du relativt rimelig fra olavteigen, en slik militær butikk i Skotselv. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tänkte flika in här igen angående Sandstegar på vintern. håller verkligen ett par i plast när det blir 15-20 minusgrader ute? Tänker på dessa Smittybilt https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_83&products_id=92&zenid=r1rhjjggfkq6imkh47ropvv5b3 från Umeå offroad. Jag har ju dock bara en XC70 men man vill ju ändå veta att grejerna håller och funkar i flera år även under vintern (där det nog blir mest användning av dom för min del). Vintern är ju påväg och snön har redan fallit så det är ju på tiden att inhandla dessa grejer nu. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Återupplivar en gammal tråd. Är dessa något att ha för en glad amatör?

Jag är inte så orolig för att köra fast i sand, lera eller snö utan snarare som hjälp att ta mig över diken m.m. och eventuellt räta upp bilen vid taktältning. 

Jag har hittills klarat mig med spade, granris, stenar och stockar för att ta mig fram. Blir dessa bara en onödig vikt med förvaringsproblem?

Trevligt pris dock jämfört med tex maxtrax som man tydligen inte ska bygga broar med.

 https://tracmat.com/products/standard-duty-bridging-ladders

Yellow_tracmats_www.tracmat_792263ea-b3ee-4e74-b4c8-35df0d3c0da2_1024x1024@2x.jpg?v=1551452658

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 12/20/2018 at 4:30 PM, Jonas Andersson said:

Ni som nu har sandstegar: Hur ofta har ni använt dem vid vinter-/snökörning? Känns mest som om de tillför något om terrängem under snön är bökig.

Sitter och funderar på att inhandla ett par, men det finns ju många andra saker på önskelistan som också lockar. Tidigare har jag aldrig kört fast i snö där enbart ett par sandstegar skulle varit lösningen. En spade eller skyffel har alltid funkat för att komma loss. Kedjor ger fäste i oändlighet. Sandstegar ger det typ en meter. Och de gånger jag fått vända har snön varit för djup och då hade sandstegar heller inte varit ett alternativ.

Så om ni nu inte överbevisar mig att sandstegar är ett måste på en hyfsad civiliserad tur på plogade vägar så blir det sidesteps istället. (Och i denna mening så har jag ju redan svarat på frågan.)

Vi har inte våra med vid normal Overlanding, bara vid offroad och vinterkörning.


På vår förra tur blev de för första gången använda för att backa loss. 

1F1707DB-B92B-4A7C-84E5-E9ECADD2AD63.thumb.jpeg.d6119f04a2516ba3e5f5b0f91edafb1e.jpeg

 

 

Räckte inte att skotta.

200947F1-BFB4-4E29-BC0A-4A1689C5700D.thumb.jpeg.d035104e78bfd4b49b16596e02c9810d.jpeg
 

 

Framåt var inget alternativ denna gång.

Jag måste ha större vinterhjul!!


Svar på din fråga @dackplagaren från min synvinkel är att de funkar, de är dock tunga och otrevliga att hantera. 
Lite tveksam om de håller till att brygga dike utan stöd under, jag tror inte det.

Att stoppa under hjulen vid tältning har vi innan haft stumpar av dessa stegar men har nu Biltemaklossar istället.

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. @Lars 9k

Enligt tracmat så ska det fungera för just bygga broar med.

Off-Road-4x4-Bridging-Ladders-Waffle-Boards-_1.jpg.bbfba706033a17defdef2b1086880cc4.jpg

Men de verkar otympliga och tunga med tanke på hur sällan de riskeras att användas. Glasfiber är synnerligen otrevligt ifall de splintar sig.

Biltemas legoklossar hade jag missat, och de borde fungera bra som domkraftsfundament med så de ska jag nog köpa.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, dackplagaren said:

Återupplivar en gammal tråd. Är dessa något att ha för en glad amatör?

Jag är inte så orolig för att köra fast i sand, lera eller snö utan snarare som hjälp att ta mig över diken m.m. och eventuellt räta upp bilen vid taktältning. 

Jag har hittills klarat mig med spade, granris, stenar och stockar för att ta mig fram. Blir dessa bara en onödig vikt med förvaringsproblem?

Trevligt pris dock jämfört med tex maxtrax som man tydligen inte ska bygga broar med.

 https://tracmat.com/products/standard-duty-bridging-ladders

Yellow_tracmats_www.tracmat_792263ea-b3ee-4e74-b4c8-35df0d3c0da2_1024x1024@2x.jpg?v=1551452658

Jag köpte stegar i GRP plast av en firma i Stenungsund som håller på med plattformar, minns inte vad den hette men gav 500:- för två st 300x1000. Fick det dessutom av rent flax uppkört till Karlstad gratis! : )

20191208_182836.jpg

Edited by heartstreams
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
56 minuter sedan, Albatross said:

om du använder dom som bryggor över stenar behöver du handskar efter ett par utflykter i skogen

Håller med fullständigt, fast jag skulle vilja säga att man alltid behöver handskar (även när man hanterar dem) , de är täckta av något glasliknande på ena sidan som ger bra friktion men är vasst som f..!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/11/2021 at 3:03 PM, heartstreams said:

Jag köpte stegar i GRP plast av en firma i Stenungsund som håller på med plattformar, minns inte vad den hette men gav 500:- för två st 300x1000

För det priset skulle det vara intressant om ditt minne mins mera ;) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...