Jump to content

Bra allroundkniv?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Visst, jag har köksknivar och den obligatoriska Leatherman i bilen men ingen riktigt bra allroundkniv - den där man spänner på sig vid lägret och som funkar till allt.

Jag önskar ingen typ av kniv som ger uttycket av att jag är medlem av Leauge of Assassins eller någon Black Ops enhet - jag ska ha en schysst kniv som funkar till allt.

Som den stundtals sentimentale unge lovande jag är så kollade jag vad Moraknivar har att erbjuda. Där har produktutvecklingen inte stått stilla ska sägas och deras repertoar är betydligt mer utbredd än den kniv som blev min första kniv för 37(!!!!!!!) år sedan. De har faktiskt League of Assassins knivar i repertoaren numera men den jag fastnade för är denna:

Bushcraft Survival

Andra förslag mottages tacksamt. Det hör till saken att kniven måste handlas lokalt för den " rätta " känslan. Det gör Morakniven till en toppkandidat - Japanska specialståls varianter blir lite för drygt att resa till ;) . Norska  " Helle " är ju också ett alternativ förstås.

Link to comment
Share on other sites

Har själv en Mora Bushcraft Survival, men då en svart. Bra och sjukt vass kniv, föredrar kolstål före rostfritt då det är lättare att slipa. Eldstålet som följer med fungerade dock rätt dåligt. Satt vid kaminen i stugan och skulle imponera på flickvännen med mina eldnings-skills, fick ge upp efter 30 drag mot eldstålet. Tog eldstålet som följde med farsans Bear Grylls Multitång och det tog fyr redan efter första draget. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tack för snabbt svar Robin. Eldstålet var väl mer en bra grej att ha så valet av kniv står och faller inte på det. Orange är ju harmlös i färgen ialla fall så då kan kniven gott få vara vass som ett rakblad :) .

Link to comment
Share on other sites

Mora Robust eller Mora 2000 är väl isåfall bättre val, så slipper man onödiga grejer som kanske kan var i vägen :)

Jag har en Mora Robust som brukar ligga i handskfacket. Sen har jag även en liten EDC (Every Day Carry) bag där det ligger diverse grejer som eldstål, ett par mindre knivar av modell Opinel No.9 och en fällbar higonokami m.m. 

Opinel är ju annars ett bra val, typ Fransmännens svar på Morakniven. Finns i fler olika modeller, fällkniv med vridbart lås, bra skärpa, tunnt blad.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Lyxproblem Robin :).

Har suttit och tittat lite till - Pathfinder ser ju fin ut oxå. En rejäl kniv man kan hugga grenar med etc. Den är iofs liiite mer ninja än tänkt men pytt pytt, ibland får man kompromissa. I värsta fall får jag väl spraya den med HiWiz färg så den syns :) .

De franska knivarna kan inte bli aktuella förrän nästa år. Då ska jag antagligen till Pyrenéerna - kom ihåg - kniven måste handlas lokalt för den rätta känslans skull ;) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Herre min hatt - i min jakt på andras synspunkter om Moras Pathfinder.... Hahahaha, jag säger bara YouTube. Jag är övertygad av alla galningar där ute - denna kommer att sitta som en keps!

När drar vi till Dalarna sa vi gubbz & gumz ;) .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Moderators

Jag har syndat... Jag har handlat Morakniv utan att vara i Mora - men jag har nästan mitt på det torra ialla fall. Mamma är från Dalarna, min bror föddes på Moras BB och vi har varit i Malung senast i Januari. Således kunde alltså ett styck Pathfinder inhandlas via internettet :) . Riktigt läcker kniv men lite mycket ninja. Skit samma - den är jag väldigt nöjd med ialla fall. Och herre min hatt vad vass den är!

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
Just nu, Wiberg sade:

Jag har syndat... Jag har handlat Morakniv utan att vara i Mora - men jag har nästan mitt på det torra ialla fall. Mamma är från Dalarna, min bror föddes på Moras BB och vi har varit i Malung senast i Januari. 

??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man vill lägga lite " mer" pengar  på kniven kan jag rekommendera någon utav fällknivens modeller. F1, S1 eller A1 beroende på användning. 

Jag är ingen expert på detta område utan baserar det på att jag haft samma F1 i 20 år och för 5 årsedan införskaffade mig en A1. Egentligen var jag ute efter en S1 men   det fanns ingen på blocket vid den tiden.

Anledning till att jag ville ha en större kniv var att F1 var lite för kort att klyva ved klabbar med.... Förutom taktältet gillar jag att sova i "kåta" som man kan elda i :)

Jag vet att detta kan vara en infekterad debatt , där man pratar pris, material och användning. Så detta är utifrån min subjektiva upplevelse.

Finns det frågor om F1 eller A1 kanske jag kan hjälpa till. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

Våldsamma knivar broder...

Hitills har Mora Pathfinder levererat varorna och mer där till. Har inte hunnit vässa den än men det ser ut som om jag måste lära mig bruket av skinnrem - eggen är galet vass och mitt gamla knep med undersidan av en tallrik funkade inte helt.

I och med att det är kolstål så behöver den oljas mellan varven oxå - senast blev det smaskig olivolja i brist på mer ägnad... Oo.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

En annen ting det tok meg mange år å finne ut, er at en billig kniv også kan være en god kniv så lenge den er skarp og stelles pent.
Gikk derfor til innkjøp av en Work Sharp knivsliper:
https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/diverse-verktoy/knivslipere/elektriske/work-sharp-ko-pakketilbud/?gclid=Cj0KCQjw0K7NBRC7ARIsAEaqLRENt5dLugfKwzBNR2mck4TAWYg9pcMl4TXFiS_bX0Rv89DZg44d0IYaAtflEALw_wcB

 

Til nå har jeg slipt en kjøkkenkniv, min turkniv, min turøks, mine to garasjekniver (brukes på alt fra ståltråd til gummi og papir) og turkniven til naboen.

Anbefales hvis man liker å ha utstyret i orden, men ikke får til teknikken med bryne.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fler som gillar knivar! Jag gillar också knivar, och kanske framför allt fällknivar. Min favorit, som jag närapå alltid bär med mig eller åtminstone har i närheten, är en Leatherman Skeletool CX. LÄNK 

Har även ett flertal knivar från Buck Knives. I bilen finns även alltid en Morakniv 2000, som åker med i väskan om jag vet om att det blir en del knivhantering. Den kniven är riktigt prisvärd i mina ögon. LÄNK

För vässning använder jag en simpel knivslip från Fiskars, vilken kanske inte gör några underverk, men den är smidig att ha med och räddar skärpan hyfsat när det behövs. LÄNK

Edited by JohnE
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...