Jump to content

Taktält vs Släp


swedak
 Share

Recommended Posts

Förvarar det stående på högkant i garaget.  Lyfter på vid behov. Tidigare tillsammans med grannar. Numera mha en enkel "pallyftare" köpt på Blocket för en struntsumma. Smidigt!

Har även FrontRunners Quick Release feet som gör att det bara är att lyfta på och klicka fast spännen. Tar bara sekunder, jämfört brickor och bultar etc under tältet som det ofta annars är. Klart värt investeringen.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, CampForCer said:

Förvarar det stående på högkant i garaget.  Lyfter på vid behov. Tidigare tillsammans med grannar. Numera mha en enkel "pallyftare" köpt på Blocket för en struntsumma. Smidigt!

Har även FrontRunners Quick Release feet som gör att det bara är att lyfta på och klicka fast spännen. Tar bara sekunder, jämfört brickor och bultar etc under tältet som det ofta annars är. Klart värt investeringen.

 

Ser ju smidigt ut, men mindre bra när man har grusuppfart. 🤪

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lars 9k said:

Hmm....., det vore kanske en idé!

Fast hitintills har vi burit in det och lagt det på en hylla uppe vid taket i garaget, säkrat med en rem.

 

Smidigt om man är 2. Min fru är dock ca 1.50 lång så inte så lätt att lyfta tältet.

Vill därför skaffa någon lyftanordning i taket så jag kan montera på/av själv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1.6.2019 at 19.16, Wiberg sa:

Välkommen!

Lite pest eller kolera. Med släp så får du, som du själv skriver, högre avgifter på båtar etc. Du får köra begränsat fort - inte det att den genomsnittliga Overlandingbilen är något fartsmonster i utgångspunkten - 80km/h förutom de väldigt lätta släpen som är godkända för 100km/h.

De flesta ekipagen ser väl ut som min bil - allt för mycket skräp på taket och aerodynamiskt som en tegelsten. Men efter att ha " forskat " ett par tusen mil eller så, så är min konklusion att hastighet är viktigare än luftmotstånd till en viss grad. Min bil har marschfart runt 90. Allt över 90 kostar massor av diesel per mil. Det går fint att ligga 110-120 på autobahn men då drar bilen 1,5-1,6 liter per mil och jag njuter väldigt lite av turen. Om jag lägger mig i 90-95 så är det en helt annan femma och förbruket går ner med, i bästa fall, en halvliter per mil. 

Mina 2 cent.

Och med taktält bak på flaket eller marktält så ligger vi i 145 km/h på autobahn med Mulan 😎. Snittar 0.91 (dock så klart högre på autobahn)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Peggar upp denna trevliga tråden igen… :)

Jag vet ju att ett par har fixat fina trailers - jag vill också ha en alternativ lösning för att minska vikten på bilen framöver. Likaså kunna lämna sakerna vid camp och åka iväg med bilen.

Jag tänker mig dock inte att jag höjer upp tältet för att få ståhöjd o markis i nivå, utan behåller markisen på bilen och ställer denna intill.

Jag tänker mig även att det ibland blir tält på bilen om det passar turen bättre.

Tredal-vagnarna är fina, men de säljs ej i Sverige. Pratade med dem och vagnarna är inte typade i EU/Sverige så de säljer inte hit.

714B4F93-DF0F-40C3-812B-B38C689C1349.thumb.png.91a762c9d215f7755abd47b30b674141.png

Vad skiljer en vagn som Tredal med avseende på komfort/stabilitet och framkomlighet i spåren, om man jämför en ”traditionell” vagn?

Tror någon sig veta om man kan typa in en Tredal själv i detta kommunistland?

Skall man bygga om ngt själv kanske? Utgå fr någon vardagsvagn?

Tar man i för mycket om man börjar här?

1B4F13F2-749C-4CEA-BD2F-F99348F96475.thumb.png.2ba56a2d9d9cf8224d0fd0b13a0af895.png

9623C025-6285-42DC-8D30-7BFA0AF19B97.thumb.png.d1d37407774e39b1b5a54ccf481740dd.png

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, CampForCer said:

Tror någon sig veta om man kan typa in en Tredal själv i detta kommunistland?

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-lander-utanfor-eu/

Spontant ser det görbart ut, särskilt om fordonet varit registrerat i ursprungslandet... Känner du någon trevlig Norrman som kan bistå? 

Men inga garantier, men det går att forska vidare i fallet.

Ser ut att vara ett trevligt släp.

 

Link to comment
Share on other sites

Tredal sin offroad-henger er helt utrolig behagelig å kjøre med, du merker ikke at den henger bak bilen pga fjæringen.

Den er mye mer kapabel på dårlige veier enn Hero Camper feks, som slår nedi med glassfiber-rampen bakerst bare det blir litt kupert.
Skjermene på Hero camperen er heller ikke laget for å tåle steinsprut fra bilen som trekker den, så lakken flasser av.
Ellers er den kjempestilig, med det jeg syns er en god kjøkkenløsning og et bra interiør.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jesper Løwe said:

Har du kigget på dansk produceret Hero Camper.

 

hehe

Njaaaaeee...   :-)   Jag skall inte BO i någon vagn...  ...och jag vill bara ha en square box på hjul, kapabel till lite tuffare körning utanför asfalten  :-)  Den skall kunna packas full med ved, eller en hög grus - men även kunna fyllas med camping gear och ha min Rhino rack platform med tält on top när det behövs.

Som Tredal ser ut är precis vad jag önskar ha, och inte för stor.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, Norlin said:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-lander-utanfor-eu/

Spontant ser det görbart ut, särskilt om fordonet varit registrerat i ursprungslandet... Känner du någon trevlig Norrman som kan bistå? 

Men inga garantier, men det går att forska vidare i fallet.

Ser ut att vara ett trevligt släp.

 

hehe   Ja, det är enkelt att finna sida på Transportstyrelsen - en helt annan sak att ha fordonet godkänt hemma på gårdsplanen...  :-)

Jag har läst på Transportstyrelsens sidor, kring trailers och import, i omgångar - under två år. Jag har även mailat dem, utan svar, ang ursprungskontroll. Då har det ändå gällt import fr EU-land (Tyskland). Det är inte så enkelt...

Nu ligger hoppet i att få en svensk återförsäljare, med kunskap, att ta hem en vagn - och sälja till mig  ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, iknutis said:

Tredal sin offroad-henger er helt utrolig behagelig å kjøre med, du merker ikke at den henger bak bilen pga fjæringen.

Den er mye mer kapabel på dårlige veier enn Hero Camper feks, som slår nedi med glassfiber-rampen bakerst bare det blir litt kupert.
Skjermene på Hero camperen er heller ikke laget for å tåle steinsprut fra bilen som trekker den, så lakken flasser av.
Ellers er den kjempestilig, med det jeg syns er en god kjøkkenløsning og et bra interiør.

Jepp!  Är med dig där...     Det var nog en liten missunderstanding bara kring vagn ovan. Jag, för min egen del, är inte ute efter en camper som ex Hero. Jag behöver en "kärra"  :-) 
Jag såg för två år sedan en trailer för offroad, från Polen. Tyvärr har jag tappat info o länkar till denna. Kan inte finna den igen. De hade även lagt ut två korta videos på vagnen när de körde genom skogen, över stock o sten. Avancerad vagn med likn fjädring som Tredal, och liknande utseende.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Som dedikerad camptrailer ser den trevlig ut.

Kanske lite svårare att lasta ett lass grus på den.

Tyvärr därför jag kör omkring med mitt gallersläp, funkar bra för båda uppgifterna men absolut inte super till camping.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Lars 9k said:

Som dedikerad camptrailer ser den trevlig ut.

Kanske lite svårare att lasta ett lass grus på den.

Tyvärr därför jag kör omkring med mitt gallersläp, funkar bra för båda uppgifterna men absolut inte super till camping.

Japp - just DEN sista trailer, fr Polen - inte riktigt för att lasta sådant kanske...   hehe

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...