Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, Lars 9k said:

men kommer den konstruktionen ge plats både för tältduken, madrass, sovsäckar och kuddar

Det är en kritisk fråga man får ställa sig inför projektet innan man kör igång, vilka mått och produkter man vill köra på osv. Med de produkter och behoven jag har, så blir det som jag planerar att ha det. 🙂

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Hajlajten på dagen, kaffebesöket!

A2926CDF-6AD9-4EE2-BA1C-8B6B2A30BA7E.thumb.jpeg.0b6d74ca58521f89ad4dcd1a339f0352.jpeg

 

Nu är tältet på och sitter fast ordentligt.

B0CF7084-CA53-4CB0-9F7A-18CE96AC345B.thumb.jpeg.9195d5dcff59c54f90ade9e2023b5ad6.jpeg2B1FE707-4A16-48CB-87C6-AF649210ACDC.thumb.jpeg.6a50ca506ed4c513dc8c4c9a2d958687.jpeg
 

Galet nöjd är jag! Blev riktigt bra och som jag ville ha det. Ytfinheten kommer jag vilja förbättra framöver men inte nödvändigt nu.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lekstugan i garaget har fått stå och vänta till förmån av företagandet och annat som behövts prioritera. En dag kanske denna förhållandevis lilla hobby få ta mer tid! Men i absoluta närtid och närmsta tiden blir det mycket få och ganska korta besök.

Idag slängde jag på sommarsulisarna på samtliga bilar och kastade på höjningssats bak på Pajen. 

Finns det någon i Västerås som har en fjäderspännare att låna ut eller att jag kommer förbi och så spänner vi (går fort)?

Småbockarna räckte inte riktigt till och sulorna var kvar i backen.

image.thumb.jpeg.637b4b7fbbd9c4983abd03568ff232b8.jpegimage.thumb.jpeg.c426839a719fb15843e07f5f9dc8a0cc.jpeg

Då får man vända sig till mer kreativa lösning, det här kändes bara lite vanskligt men på samma gång ganska läckert att lyckas med, men jag köpte nya pallbockar istället😂

image.thumb.jpeg.469e46dbf5c2fad1fd831075e585a378.jpeg

image.thumb.jpeg.b64355320c49f8f94db4f46304bb18a2.jpeg

Hade ingen bättre bild där det satt på ett riktigt sätt, men jäkligt nice att jag valde till alla bussningar och brickor osv.

image.thumb.jpeg.621a7b79227d9182091874ef15e5d509.jpeg
image.thumb.jpeg.1aa21e9c422313f68327dee7a39e37be.jpeg

Hittade även inspiration till påbyggnad av stötfångaren både fram och bak!

image.thumb.jpeg.694671dc4ab6d5ccfa8c6e9ea9ddc330.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Lars 9k, visste inte om eventet och har inte funderat på det. Låter trevligt, är det omskrivet här på forat? Kan vemsom dyka upp?

Jag tycker det är rätt simpla grejer jag ska göra för att bli klar, men jag hinner inte till garaget så mycket dock. Kan inte sia om framtiden 🤨

Link to comment
Share on other sites

Före

image.thumb.jpeg.0604e9574f37dd95705059230798042e.jpeg

Efter

Märks framför allt när man backar att bilen lutar ordentligt. Pajen ser väldigt konstig ut.

image.thumb.jpeg.933004167e203b9067992ab88a31ac4d.jpeg

Lånade verktyg på Hygglo vilket var smidigt, kan rekommendera att använda sig av ifall man ska nyttja verktyg som kanske är för dyra eller sällan-använda.

image.jpeg.51052d2f12aaecc38fa66a5d65eb50df.jpegimage.thumb.jpeg.b6cd7390e609619a355050fd24817819.jpeg

Fick flera tusen i rabatt, så idag slog jag till på en p60. Mycket nice manick. Ingen brottningsmatch med slang, inget maskinvältning och inga svårigheter att få bra tryck med vatten unt zå weiter.

image.thumb.jpeg.dc775bfd59897f5f9b5f0e540616abe9.jpeg

Alla tre bilarna fick sej en omgång och äntligen kan jag spola underredet på ett effektivt sätt.

image.jpeg.7c03ce9441559374a9fcee16d53d06b8.jpeg

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

"Lätt" Toe in 🤣

image.thumb.jpeg.c3ba01eda58b86a52f617bd7d816dadf.jpeg

Nu sitter fjäderbenen på plats... Tacksamt att det är ett enkelt jobb. Men sen har ju 2 M8or gått av, så det blir det jag kommer syssla med vid nästa tillfälle. Sen har jag börjat fundera på byta bussningar och olika armar när jag ändå håller på. Har ju lust att slita av alles och byta ut rubbet, för att det känns nice.

image.jpeg.2848710d5563eda57d96207e7d021e3c.jpeg

Håller på och kikar på olika oljor som ska bytas, diffar & växellådor.

5 maj är det offroadevent som jag kommer haka på. En polare tar mig sig 35"or till mig för att testmontera och se vad som behöver göras ifall det ska bli aktuellt.

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/4/2023 at 3:12 PM, Veofasa said:

Det är en kritisk fråga man får ställa sig inför projektet innan man kör igång, vilka mått och produkter man vill köra på osv. Med de produkter och behoven jag har, så blir det som jag planerar att ha det. 🙂

Nice jobb med tältet. Ser jätte bra ut! 😃Jag är nyfiken på vad är vidare planen med det? Kommer du sy tältduk själv? Vad för madrass kommer du använda? 😃 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/19/2023 at 2:19 PM, Jakub Bluj said:

Nice jobb med tältet. Ser jätte bra ut! 😃Jag är nyfiken på vad är vidare planen med det? Kommer du sy tältduk själv? Vad för madrass kommer du använda? 😃

Tack! Jag hoppas att kunna fixa skavanker som finns och fortsätta jobba på ytan i omgångar eftersom jag inte är riktigt nöjd.

Jag siktar så långt jag kan på att göra allt själv. Inledningsvis kommer jag att fortsatt använda självupplåsbara madrasser och tror det är från Jula och som vi använde när vi sov i bilen. Sen är tanken att sy/klippa egna från befintliga madrasser. Att göra själv gäller tälttyget runt om. Men nu har vi ju fått mer utrymme än vi haft tidigare, så vore ju nice och fläska på med en tjockare madrass men det kommer senare :)

Jag kommer att beställa tyg från denna sidan:

https://www.thelinoutdoor.se

Jag ska nog beställa tygprov med TL500 & TL9419 & DL625.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

De förbannade två skruvarna!

image.jpeg.dbd0e7cd1db5bd8e5db279b8d48bba89.jpeg

Ville nästan byta rubbet, men med tanke på fördröjning i att åka ut och leka så blev det insatsgänga.

image.thumb.jpeg.4744abbe90cb4b2f2f5fbd4678122f8e.jpeg

En fröjd att komma ut och köra! Större hjul härnäst! 

image.thumb.jpeg.9d0ec2fad50213467ca2bcffce789edd.jpeg

 

image.thumb.jpeg.95a098fbfe8a1f35d7a77f6c24588556.jpeg

 

@Jakub Bluj har du en 3" höjning fram och isåfall vad bestod den av, har du distanser eller är benet högre?

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Veofasa said:

De förbannade två skruvarna!

image.jpeg.dbd0e7cd1db5bd8e5db279b8d48bba89.jpeg

Ville nästan byta rubbet, men med tanke på fördröjning i att åka ut och leka så blev det insatsgänga.

image.thumb.jpeg.4744abbe90cb4b2f2f5fbd4678122f8e.jpeg

En fröjd att komma ut och köra! Större hjul härnäst! 

image.thumb.jpeg.9d0ec2fad50213467ca2bcffce789edd.jpeg

 

image.thumb.jpeg.95a098fbfe8a1f35d7a77f6c24588556.jpeg

 

@Jakub Bluj har du en 3" höjning fram och isåfall vad bestod den av, har du distanser eller är benet högre?

Hej! Jag har en 2” höjning fram bestående av fjädrar och dämpare 😊

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag felsöker lite mediokert och latmaskigt, inte sönder - inte bråttom (?) 🤣

Men jag hör ett dovt "dunkande" som ändras ju med hastigheten och som runt 80 km/h slutar uppfattas av mina öron förmodligen pga att övriga ljud tar överhanden.

Hjulen är stumma och det finns inget spel som indikation på dåliga hjullager. Vid en längre körning så är inte fälg/nav/broms varma.

Axlarna har jag inte grejat med ännu. Men det låter som från höger sida. Däremot verkar ljudet inte förekomma olika ifall jag svänger vilket är lite märkligt. Diffen? Får känna på axlarna och titta lite mer noggrant.

Detta har inte uppkommit sedan höjningen av bilen.

Verkstan har bytt hjullager bak höger till SKF för flera år sedan när jag inte hade garage.

Jag ska åka dit och checka lite ikväll.

image.png.eaa82c997684f698990d95fcd40a8faf.png

Kanske ska ta med mig pirran framöver ifall det behövs.

image.png.48e20d2babbe56bcf24c7b6d3240142d.png

Edited by Veofasa
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

Körning i Sandlycke. Kul och träffa flera likasinnade. Jag blev inlurad i mycket tajta snåriga skogar bakom en Jimny som likt en kundvagn på ICA snurrade runt virriga träd. En annan fick använda backen några gånger för att få rätsida på slagskeppet.

I övrigt, kul med lera, hade hälsosamt avstånd från mycket djupa pölar. Snorkel next?

Bakstötfångaren är en riktigt bra skopa (men i plast känns den som en kortvarig skopa), men jag behöver inte en skopa (detta är ju förstås inget nytt under solen). Jag får se vad jag gör av den, bygga en egen stötis med swing-arms vore nice men att köpa en färdig är helt klart tids- och kostnadseffektivt. Kan tillägga att jag köpte två MTB förra veckan för att ha vid nästa camping och annars, vore nice med två swing-arms; En för hjul och en för cykel. Alt. skipa hjulet och ha något vettigt istället som kök unt zå weiter 👌

1811542060_IMG_0545Medel.jpeg.72fca4ce89e0741ae8cb1cb3914823f3.jpeg231225616_IMG_0548Medel.jpeg.fa41a27407da81f5b1e8cacdba5ca936.jpeg

Exempel på köpbar stötis. Sen svetsa och borra/skruva på swingbars. Tkr dock inte denna ser så nice ut bara. Hade hellre haft nåt koolare, i rör kanske 🤨

image.png.0eac64864bd31389469efc116db46422.png

Kastade GoPron på fronten och körde omrking med, latmaskarnas latmaskfilmning. Men kul och ha framöver.

Sammanfattning:

Bakre stötfångaren är lång och låg. Snorkel vore nice, men är inte och leker i vatten ofta och planerar inte det heller map slitage (kvarstår att det är ballt). Tältet sitter kvar - Bra tält! Byrån "vecklade" ut sig - tar det som en signal om att det börjar bli dags att färdigställa byrån där bak.

Slutligen en lång runda med nya tvätten och jäklar vad mycket lera som hittat in. Ni som har hasplåtar, hur får ni rent där under? Den lilla fronthasplåten jag har har verkligen byggt på sig och kändes lämpligast att demontera för att få ordentligt rent.

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/29/2023 at 11:21 PM, Veofasa said:

 

... Snorkel vore nice, men är inte och leker i vatten ofta och planerar inte det heller map slitage (kvarstår att det är ballt).

...

Slutligen en lång runda med nya tvätten och jäklar vad mycket lera som hittat in. Ni som har hasplåtar, hur får ni rent där under? Den lilla fronthasplåten jag har har verkligen byggt på sig och kändes lämpligast att demontera för att få ordentligt rent.

Snorkeln är bra vid vattenlek, men även och kanske framförallt vid körning i dammiga förhållanden (tänk öken/dammig grusväg under lång tid), för att få upp luftintaget till mindre dammig miljö.

Jag har varit med bilen en (två?) gång på så kallad terrängkörning och hade då med en kör-instruktör som avrådde starkt från att använda en bil man var det minsta rädd om för sådana event (iaf köra i leran), eftersom leran i lervällingen är så sjukt finkornig att den letar sig in överallt, och sedan maler ner allt vad lager, axlar och annat dyrt heter.
Efter detta råd så har jag aldrig använt bilen till sådant (körde aldrig ner i lerpölarna efter instruktörens avrådan från detta).

Under vanlig körning/användning så är problem med skit på hasplåtarna inget (större) problem, enligt min erfarenhet.

Angående bakre kofångare använder jag mig av en "bolt on" sving, det har fungerat utmärkt och inga problem med att själva kofångaren är av plast, den används sällan som skopa ;) och gör det det och går sönder är det inte hela världen, går att laga eller köpa bättre begagnad.

Vet inte om du är ironisk när du skriver "nått vettigt istället", men reservhjul måste väl ändå vara typ det vettigaste man kan ha med på en resa, eller har du det någon annanstans? 🤔 ett (långfärdsproffsen kör ju med två ...) fullstort reservhjul är prio ett för mig i vilket fall, inte mycket annat som kan stoppa en fortsatt resa så effektivt som brist på hjul.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Idag var jag på hjulinställning hos en ny verkstad. Detta baserat på den bra dialog vi hade inför träffen då jag beskrev läget med bilen, ang. höjning och rost och att det sitter som berget. Man kanske undrar varför jag gjorde det nu när jag har garage, men jag har saknat tid att fixa själv (och verktyg) och gör man det ordentligt hos någon med rätt maskiner, så blir det perfekt.

Men den verkstan kämpade med ett skruvförband (bak höger) i 45 min och sedan gav dom upp. När det förbandet kom löst så satt grejerna som berget och gick inte justera eller om bussningen roterade runt fritt (minns inte riktigt vad han sa).

Sen så ville han att jag skulle värma upp skruvarna och få lös dom och komma tillbaka 😂. Vilket fick mig direkt att tänka på att det var just detta jag ville undvika, att värma själv och att köpa exempelvis en induktionsvärmare.. Så han vill väl inte jobba med härk som jag kör runt med då, inte kostnadseffektivt 🤨

Nu ringde jag vidare till en annan firma där jag känner fölket, i förhoppningen om att dom kan ta sig en titt och börja framtill på bilen. Men dom ska ringa mig imorgon så ska jag vidare förklara situationen lite.

I värsta fall så funderar jag på byta sköldar, bromsok, hjullager, länkarm över och gärna under och slutligen nya bussningar och köpa kanske en press och induktionsvärmare. Men saken är bara den, att det tar tid och det är enligt mig inte alltid lätt att beställa rätt. Dessutom kanske det saknas en liten pryl när man väl ska montera ihop det osv.

Uppdatering:

Broms bak höger läcker i koppling mellan slang och rör. Hinner kanske inte fixa det innan körning nu i helgen. Men ska som tur är ändå åka med en annan. Men det är såklart synd när man ikväll skulle ut i skogen med sambon och leka rövare (mtb). Nu blev det race i varsin bil: vilket fick mig att få vatten på kvarnen, kanske ska vi skaffa oss varsin Jimny eller en till Pajero och köra ihop på det viset. Varje gång har vi ju uppskattat det väldigt mkt.

Edited by Veofasa
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Shoppingrunda inledd! Äntligen en induktionsvärmare och köpte även en pall.

image.jpeg.6f1bee0dfa255c9278bdda81232f4feb.jpeg

Köpte även en bromsvätsketestare, för att ta reda på generella skicket i rören. Den visade direkt på att det var fukt i vätskan och nu känner jag att jag kanske ska byta båda rören bak, men jag börjar med den trasiga.

image.jpeg.576554dd47372fa42a55c869f29fcae8.jpeg

Cool liten pryl!

image.jpeg.4bcf29b3f289d4f1c935dde19aef4711.jpeg

image.jpeg.dee799ed09d95808a09e13bca2a31a06.jpegimage.jpeg.df831548ca58cb456561bc26de7d7d59.jpeg

Precis när jag kommit igång och skulle starta, så blev jag hemkallad. Lite i snabbaste laget fick jag iallafall testa denna leksak (inte så bra fläns öht 😅). Mer av detta framöver! Ska bli kul 😃

image.jpeg.a2fff3fb0c2a81590af88810a2a25c52.jpeg

 

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Kändes som varje grej man skruvade fick man sig en hink med grus följt av en hink med vatten på sig. Älskar jobba under bilen ❤️

Idag fanns det mer tid till att fixa rören. Det är en klassiker att glömma få på alla kopplingarna efter sista flänsen är gjord, ännu är inte den sista flänsen gjord eftersom jag drar allt först och gör sista flänsen sist, så det kan potentiellt fortfarande skita sig. Pepparpeppar🤪

image.jpeg.4f0599610b5afcd1575dd053aca77ab8.jpeg

Mycket enkelt verktyg att göra en toppenfläns!🤩

'image.jpeg.24877cc031887b836a2807091dbb74ae.jpeg

Med värmaren kunde rostiga skruvar dras loss utan besvär.

image.jpeg.30b8c57ed20d7e32154141ad04044780.jpeg

Denna gjorde sig påmind om ett potentiellt skitjobbigt arbete framöver. Huvudet på skruven gav vika, samt att om jag fortsatt dra, hade säkert skruven gått av. Nu får vi aldrig veta, värmaren löste biffen!

image.jpeg.b9df0c495d4c50fb5eabf0b8437f8a80.jpegimage.jpeg.3ed5c82eb9b0ed75bd51485d2fa0f52e.jpeg

Bredvid originalröret drar jag det nya röret (vänster bak) till kopplingen som finns i motorutrymmet. Ett väldigt skyddat utrymme får jag säga, egentligen bara rostangrepp vid hjulhus och därför återanvänder jag samma väg. Mycket tajt utrymme, inte så knöligt att få dit röret, men sen att få det sitta tillräckligt bra (och gärna snyggt) kommer bli en utmaning. Plocka ner dieseltanken kommer inte på tal 😅

image.jpeg.dc557d5f25cfda45d0598323891ea24e.jpeg

Idag ritade jag upp lilla loftet sådär lite snabbt för att få en bild på grejerna och fundera på hur det blir när bilen är där. Jag är redo att hugga efter plankor, men bilen är inte redo än att bromsa 🤯. Tanken är att bygga en del nu och förbereda för eventuellt storleksökning. Höjden på 2.40 blir ett problem om loftet görs djupare i framtiden och ifall jag hissar bilen med taktält samt backar in och prompt måste stå med hela bilen i garaget. Storleken blir 3.7*2.5 för förvaring.

image.png.f36e4db805fdd22ac01c58de8b1591f4.pngimage.thumb.png.f4b383d621f713807ebffa239665f8d4.png

Det vore bra om däck, kompressor, material och plastdetaljer som jag vill behålla från bilen mm. kan bo på övervåningen. Att fästa vatten/luftvindor och verktyg på konstruktionen skulle vara toppen. Detta skulle frigöra behövd space nedtill för att kunna tvätta/slipa/såga/svetsa inne i garaget. I dagsläget ligger teknik och verktyg alleles för oskyddat och riskerar att bli fuktiga eller dammiga. Loftet tillsammans med pressening skulle täppa till lite, vilket duger utmärkt.

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...