Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Det er lidt hårdt arbejde at trække bremserør under bilen uden en lift! Godt kæmpet!

Jeg har en gang brugt en hel weekend på at skifte alle bremserør på en golf på garagegulvet, det var ikke sjovt for ryggen  og så blev den ødelagt i et uheld kun et par måneder efter 🤪

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Prodigy said:

Det er lidt hårdt arbejde at trække bremserør under bilen uden en lift! Godt kæmpet!

Tack! Ja, det hade nog varit lättare om man kanske fått upp bilen kanske. Jag tyckte det gick rätt smidigt nu när jag har en montörsvagn som rullar på fint under.

5 hours ago, Prodigy said:

Jeg har en gang brugt en hel weekend på at skifte alle bremserør på en golf på garagegulvet, det var ikke sjovt for ryggen  og så blev den ødelagt i et uheld kun et par måneder efter 🤪

Ouf! Det där lät inte så jäkla nice. Dessutom alla, jag menar jag bytte bara ett 🤯

Link to comment
Share on other sites

On 5/1/2023 at 12:15 PM, MrWIB said:

Snorkeln är bra vid vattenlek, men även och kanske framförallt vid körning i dammiga förhållanden (tänk öken/dammig grusväg under lång tid), för att få upp luftintaget till mindre dammig miljö.

Helt rätt!

On 5/1/2023 at 12:15 PM, MrWIB said:

Efter detta råd så har jag aldrig använt bilen till sådant (körde aldrig ner i lerpölarna efter instruktörens avrådan från detta).

Under vanlig körning/användning så är problem med skit på hasplåtarna inget (större) problem, enligt min erfarenhet.

Haha! Ja, det är bara att undvika lera. Ett jäkla arbete att tvätta den sen, gäller att vara redo för det! Det här är en hög från en grundligt spolad bil, men efter hjulen åkt av samt främre hasplåtarna, så hittade jag ihop detta för bara framaxeln 🤪

Mer tvättning kommer det att bli eftersom jag kommer definitivt köra i lort igen 🤩 Man får helt enkelt leva med att tvätta/serva grejerna direkt efter och ordentligt om man ska leka.

image.jpeg.63b22b524ef65669b5127ed3a6fe6c57.jpeg

On 5/1/2023 at 12:15 PM, MrWIB said:

Angående bakre kofångare använder jag mig av en "bolt on" sving, det har fungerat utmärkt och inga problem med att själva kofångaren är av plast, den används sällan som skopa ;) och gör det det och går sönder är det inte hela världen, går att laga eller köpa bättre begagnad.

Sånt kan ju också vara praktiskt. Jag skulle bla. vilja korta ned stötfångaren, fästa saker och ifall den spricker som den ju gör, kommer jag aldrig beställa en ny om det inte är riktigt sönderkörd, för vilken jag sannolikt bygger något annat.. Jag föredrar helt enkelt fullt i plåt 🤩

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Idag har man lärt sej hur man blir av med mygg(!):

image.thumb.jpeg.24829757a1856a65b2d4172c2a8956b7.jpeg

Idag åkte man omkring och bromsade för bruden, impad blev hon. Bromsade som ingen annan💯🥷

image.jpeg.70841ad530b21e61992bc05d1800a012.jpeg

Shoppade lite plank. Ändrade designen samtidigt som jag lastade plank. #newplan #holdmybeer 🤔

image.jpeg.3acf0486884563a7c50bed729546f631.jpeg

Blir mer spännande så, nu får vi se vad det blir av det här.

image.jpeg.3e41dd824936c6e2d6a9dd30762606c9.jpeg

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Veofasa said:

Sånt kan ju också vara praktiskt. Jag skulle bla. vilja korta ned stötfångaren, fästa saker och ifall den spricker som den ju gör, kommer jag aldrig beställa en ny om det inte är riktigt sönderkörd, för vilken jag sannolikt bygger något annat.. Jag föredrar helt enkelt fullt i plåt 🤩

Bakfangeren på Pajero har et design som gjør at den fungerer som et land-anker. :) Uansett om det er snø, sand eller leire vil den fylles og deretter rives av.
Til alt annet enn ren veikjøring og ekstremt lett offroad er den veldig utsatt.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Grejerna börjar få plats på väggar och annat.

image.jpeg.891eed0e7b9e5acc5aa737b70d267ab9.jpeg

Byggde en platsbyggd bänk och äntligen slipper jag hålla fast skruvstycket och slipper snubbla över domkraften

image.jpeg.87a20c0b1366e4254d3bc0485a3c4ecc.jpeg

Köpte även en ölslukare.

image.jpeg.6e26a68c09970b74c9510dc569fcc325.jpeg

Letade släp i lördags för att köpa virke. Men ingen hade förstås släp tillgängligt, så lastade av taktältet på under 15 minuter på egen hand. I framtiden lär tältet hängas i reglarna. Så fort byrån bak är färdig, så ska jag försöka fixa tältet då jag inte haft möjligheten än.

Edited by Veofasa
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på XLindustri-svetsar? Jag snackade med en supertrevlig kille som berättade lite bakgrund om att de jobbat som grossist åt större bolag som mekonomen (och glömde resten han rabblade upp). Men sedan dippen med Corona tog de nya tag med deras stora kontaktnätverk startat att bygga egna svetsar med hjälp av bolag som bygger bla. ESABs svetsar, men för mycket billigare pris. Specifikt deras "pro"segment är motsvarande teknik och skrot och korn som ESAB enligt XL-industri själva.

Jag lurar på en svets därifrån nämligen och har fått goda vibes från bolaget men ingen recension finns i övrigt. En TIG/MMA AC/DC för aluminiumsvets.

 

I övrigt har jag beställt hjullager från autodoc... Får se när dom dyker upp. Avvaktar med bussningar mm. men tänkte beställa broms-sköldar när jag ändå håller på och grejar med hjullager men från en Polsk sida.

 

Ett antal resor senare, så förblev slutresultatet knappt ändrat från initiala planen. Skönt att det inte sticker i ögonen längre för hur tråkigt det såg ut innan jag klädde in allt. 🥳

image.jpeg.39c4f7eefef56d29d20d829a63746729.jpeg

Luckan är löstagbar, nymonterad och obeprövad. Har inte gjort fäste så att den kan monteras på annan ledd än.

image.jpeg.b0a3638bf0190040b77deac2445ca38f.jpeg

 

Imorgon är det besiktning som står på kalendern och jag stressar med den nu för att vi tänkt åka i helgen. Får vi nedslag så får man ju en månad på sig att fixa det om jag inte missminner mig. Jag har inte hunnit gå igenom allt så som jag önskat, men nu chansar jag 🤯

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då det begav sig fick jag nedslag på handbromsen. Då åtgärdade jag det men inte åkt och besiktigat igen. Lite rens smörj och fix och don.

image.jpeg.f7a9ced664de22412163f0e2fd90d475.jpeg

Tillskott i garaget, luft vatten och el på vinda. Skönt! Nu kan man roffsa åt sig och springa iväg och skita ner grannens garage med högtryckstvätten.

image.jpeg.5bed54e93801fc97439221a22d7d1884.jpeg

Nu har jag man rest runt i dalarna och kört diverse mtb-spår och resan fortsätter. Tanken är att börja söderifrån och gå igenom länet norrut, nu är jag nånstans i mitten i progressen av de utpekade platserna.

image.jpeg.f8a59d0395ee1de1df56932b0014f586.jpegimage.jpeg.f41704bb78c83a56fd35edacdc61becd.jpeg

Nu har jag hittat en ny sambo, så den gamla får leva med det. Mycket kul. 💯👺

image.jpeg.58e3b7761b7ad6f529aa57260dff04d0.jpegimage.jpeg.db3fa4203c176587e8f18c2beb653778.jpeg

Här kommer en somrig bild som inte har med nåt att göra i garaget 😃

image.jpeg.f4cc44e294227dd7d4d0dee07760bd13.jpeg

 

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Är du nöjd med inredningen?

Jag tycker djupet och höjden blev riktigt bra. Den har plats för väldigt mycket. Det som stör mig är att jag inte vill offra en låda för kylskåpet då jag isåfall blir av med mycket bra förvaringsutrymme. Hade jag planerat för och installerat kylskåpet dag 1 hade jag inte fått erfara hur grymt extra utrymmet är och därför inte haft detta dilemma. Tills vidare får kylskåpet ligga bakom framsätena. Än spelar det ingen roll då jag ändå åker med max två personer samt att cyklarna får det för trångt/bökigt om man skulle ha dessa bak istf. baksäte. Nu finns det än mer fog att bygga en cykelhängare baktill.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jäklar! Kortvarig resa till Hedemora. Nu är pajen paj. Står utanför mekonomen.

Multi-remmen har gått båda två.

Batteriet började lysa och värmen gick upp men jag stängde av innan en varning kom upp eller att värmemätaren hann ge något som helst utslag.

Det får mig att tro att generatorn och fläkt är inaktivt åtminstone. Jag har verktyg men inga extra remmar.

är det någon som har och är nära och har möjlighet?

2E35117C-EDDC-4DD7-86BC-D2A1C4FEF1EE.jpeg

02C175A2-8861-4A58-A875-C9C80D3878B1.jpeg
jag vet inte om man ser det, men nedersta remmen har hoppat ”ur” och sitter mycket snett. Som att den hoppat över själva hjulet och sitter på utsidan. Är det generator-remmen?

B2EF3AE5-861D-4BFE-B0EC-66D15067422A.thumb.jpeg.32653557ea1d881e48b6e6dcec11f07b.jpegBECFA894-324A-45AC-BFB6-FEADD3F6D5F6.thumb.jpeg.821d08e9f008f07ada897a92c0be2185.jpeg2017A1EE-A9B5-43C7-A154-11F9B653412B.thumb.jpeg.7ea5cb94abf39e802edb9d366b4e5e4b.jpeg

6B3CB152-F9FE-46D3-A660-8E6FE615258A.jpeg

Edited by Veofasa
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Er dynamoen som strammer reimene her, fort gjort å bytte. Skru av viften (4stk 13mm tror jeg), slakk dynamoen (12mm muligens?).

Løsne strammeren på AC-reima og ta av den reima.

Ha på de to nye dynamo-reimene, og reverser alt. Ikke stram de nye for mye, de vil strekke seg litt i starten men om du strammer for mye, ryker de fort.

Standard kilerem, lengde rundt 960mm og 13mm bredde om jeg husker rett. Jeg bruker montere de nye, kjøre noen dager for å høre om de hyler ved oppstart og pådrag. Hvis de gjør det, strammer jeg 2-3 runder på strammebolten på dynamo.

De driver vifte, vannpumpe og dynamo. Så ikke kjør uten. Du kan kjøre uten viften, men ikke uten reim.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar.

Jag och sambon cyklade hela vägen eftersom tågen inte gick och ingen vi kände kunde frakta cyklarna, som kostar en hel del och vill inte bli av med dem.

Det blev att undvika alla asfaltsvägar då bilarna öste på och jag ville ha med mig själv och sambon helskinnad hem.

Med Topomaps byggde vi en sträcka mil för mil o ibland km för km, stannade och uppdaterade, chansade där ingen app såg en väg/stig och körde rakt igenom skogarna i vissa ställen. Använde även lantmäteriets app.

Utan att ha räknat på det blev det 100 km minst och vi kom fram på morgonen 02:45 en kvart före min beräknade ankomsttid, dvs en resa om 10 timmar med mycket korta pauser och de pauserna vi tog för kaffe/vatten/snack promenerade vi framåt. Myggen vallfärdar till mig, shorts och linne, inte fantastiskt (för mig iaf).

Nu är vi helt slut

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2023 at 7:19 PM, Lars 9k said:

Går alla förbrukarna runt?

Finns risk att ev generatorn eller sträckare skurit och att det är därför remmarna gått.

Bara tips, kolla innan du kränger på ny rem.

Jag vet inte. Hur kollar man om generatorn har gett upp?

12 hours ago, iknutis said:

Er dynamoen som strammer reimene her, fort gjort å bytte.

Men jag läser i det du skriver @iknutisatt du inte verkar tro att generatorn eller något annat sannolikt felat utan att det kan vara dåliga remmar och ”normalt”?

 

Jag får ringa mekonomen. Men annars känns detta som ett mkt enkelt jobb att ta med mig remmarna bara och sätta dit.

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2023 at 4:17 PM, Veofasa said:

Jäklar! Kortvarig resa till Hedemora

Med bil kanske..

Bara så jag fattat rätt, ni fortsatte med cyklarna, i 10 timmar..

39 minutes ago, Veofasa said:

Jag och sambon cyklade hela vägen

37 minutes ago, Veofasa said:

100 km minst och vi kom fram på morgonen 02:45 en kvart före min beräknade ankomsttid, dvs en resa om 10 timmar

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har något skurit/gett upp så att remmarna gått så sitter det fast.

Det vill säga känner du att respektive hjul lätt går runt så lär de vara ok.

På min ZJ gick remmen när AC-kompressorn skar och fastnade.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag bytte just generatorremmar på min LC, det gick varken lätt eller snabbt första gången, andra gången gick det hur bra/snabbt som helst :) finns att läsa om i min garagetråd.
Ser för övrigt väldigt likt ut din setup.


Som Lars9K säger, allt skall snurra lätt utan belastning, gör det inte det så är det troligtvis kass del.
I detta fallet troligtvis då generatorn, men eftersom du lägligt parkerade på en Mekonomen parkering så bör de kunna hjälpa med att sälja/byta även den om så skulle vara (Men vi håller tummarna för bara gamla remmar :) ).

 

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

Jag bytte just generatorremmar på min LC, det gick varken lätt eller snabbt första gången, andra gången gick det hur bra/snabbt som helst :) finns att läsa om i min garagetråd.
Ser för övrigt väldigt likt ut din setup.

Tack för din input! Jag ska kolla på den.

 

1 hour ago, MrWIB said:

Som Lars9K säger, allt skall snurra lätt utan belastning, gör det inte det så är det troligtvis kass del.
I detta fallet troligtvis då generatorn, men eftersom du lägligt parkerade på en Mekonomen parkering så bör de kunna hjälpa med att sälja/byta även den om så skulle vara (Men vi håller tummarna för bara gamla remmar

Håller tummar och tår. Låter onekligen inte bra. Men samtidigt så har ju två remmar gått och dom kanske slagit sönder varandra eller ärligt talat, jag hittade faktiskt bara en rem, kan vara så att den andra remma har släppt en stund tillbaka så att det bara var totalt två remmar.

Den nedersta remmen, den som driver generatorn (rätta mig om jag har fel), den har hoppat ur men är inte trasig.

 

 

Nu har jag pratat med mekonomen och dom är överbelagda med sjuk/ledig personal. Men han ska se om han kan känna lite på de olika hjulen och ringa mig sen.

är det något hjul trasigt så kan ju jag bara beställa och åka dit och fixa, så har jag något att göra på semestern 😅

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Den nederste er reimen til AC.
De to øverste er til generator. Den kan du kjenne på med fingrene, skal gå lett rundt.

Jeg tipper reimene dine har røket pga slitasje rett og slett. Og det er også fullt mulig at du kan ha kjørt lenge med bare 1 reim. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, iknutis said:

Jeg tipper reimene dine har røket pga slitasje rett og slett. Og det er også fullt mulig at du kan ha kjørt lenge med bare 1 reim. 

För att vara exakt, så tolkar jag det som att du insinuerar/tror att det mest sannolika skedda problemet som uppstått är att remmarna gått sönder, inget fel på övrig mekanik?

 

Update:

Nu har jag talat med Mekonomen och de har känt på generator, AC och alla spännare och det är inget fel på dessa. Dom sa att dom ville skruva isär underifrån för att undersöka spännskivan. Som han förklarade för mig var det den delen som sitter på vevaxeln. Han såg inga fel, men det var vad han ville kolla härnäst om han fick jobbet i knät. Dom är hårt belagda och kommer kika tidigast nästa vecka.

Jag sa att jag återkommer under veckan ifall jag vill att dom gör jobbet alls. För min del vore det mer skoj att bärga hem bilen hit och greja. Ska åtminstone ringa en bärgare och höra om priser. De lär vara skyhöga.

Alternativt åker jag dit på chans och installerar remmar och åker hem, sen, ifall Pajen vill bråka så får jag ringa bärgare då och frakta till Västerås.

Vad tror ni?

Edited by Veofasa
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Veofasa said:

Vad tror ni?

please-see-below.jpg

27 minutes ago, Veofasa said:

Alternativt åker jag dit på chans och installerar remmar och åker hem, sen, ifall Pajen vill bråka så får jag ringa bärgare då och frakta till Västerås.

 

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...