Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

28 minutes ago, Norlin said:

(Så nu får det räcka med off topic)

 

För idag? Som tur är kan du börja igen om bara 2 timmar!

vilken grym snits han fått in där då. Så skulle jag lärt mig med, tre remmar i ett enda go. Vilken grej!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Du kommer også til 17mm bolten ovenfra, jeg har aldri tatt av platene under. 😉

Men bra jobbet! Kjekt å kunne slik til neste gang. På viften hvor de fire boltene er, finnes det fire firkanter som du kan sette en fastnøkkel på og vri viften. Kan også brukes for mothold når du løsner boltene. Null stress. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, iknutis said:

Du kommer også til 17mm bolten ovenfra, jeg har aldri tatt av platene under. 😉

Haha, jag gjorde två snabba försök. Men jag fick inte ner handen. Det jag såg som möjligt var att ta bort luftboxen för att frigöra muttern på generatorn. Jag ska iallafall vid tillfälle kika på't, för isåfall så slipper man ju extra pill med hasplåtarna.

Link to comment
Share on other sites

Ringde på chans o frågade om man hade tid för obokad besiktning. Jag var ändå var i krokarna och visst hade dom tid!

Nu får man köra 🤘 hade jag fått nedslag igen hade jag fått ytterligare en månad till att åtgärda.

310EF178-B71C-4706-85F9-C4C0329C0ECC.thumb.jpeg.893afeaf02dddf3d117f132de0b5fe2a.jpeg
 

skönt! Passar fint inför nästa resa som börjar imorgon.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har vi haft grymma sista par dagarna på sambons semester (min fortsätter :) ).

Idag tänkte jag en god tanke, varför inte byta hjullager inför nästa resa, det är väl inte så svårt? eller..?

Rent tekniskt bör det ju inte vara det, men sen har vi det där med rost och generellt "släpp delen du ska få en ny" men bilen nyper som f*n ändå.

Jaja, det började ju bra med sedvanlig shopping av relativt billiga prylar! Kände mig naken på förra resan och saknade verktyg, men vill inte heller länsa garaget på saker. Köpte därför lite nytt!

image.jpeg.0f3d6e62e20a26c5c4a8ef02e0f6a93d.jpeg

Inte för resa nödvändigtvis, men shysst för cyklarna och bilen med denna lilla momentdragare,

image.jpeg.96df1e1555db19ea3eda3af4f10f8e8c.jpeg

Köpte en såndär smärtsam glidhammare.

image.jpeg.ec6ca693e2123f497588f5990f01dd36.jpeg

Efter att ha bråkat med låspinnen kunde jag med de två längsta spärrskaften få lös muttern.

image.jpeg.af8c8e92b08bda3fa7358764c5852fb2.jpeg

När jag såg det här kände jag ungefär 'stackars rygg'.

image.jpeg.fe99b792d45eb3655e91407057f4aa2b.jpeg

ABS-skruven gick av, även ABSen gick sönder. Får beställa ny pronto.

image.jpeg.a088ac97be5ce9bf23f4510d0b5320c2.jpeg

Efter lite uppvärmning med induktionsvärmaren och knack med mutterdragaren fick jag lös ABS-kranskyddet. Ungefär exakt här är det tvärstopp just nu.

Jag får inte loss hubben från axeln, för vilket är nästa steg. Jag kommer inte åt skruvarna till hjullagret om jag inte kan backa in axeln i diffen.

Jag är smått övertygad över att jag behöver något lite biffigare för att få hjullagret att släppa axeln. Jag har kört med glidhammaren ett tag, men inget händer.

image.jpeg.d7b8b543ec1714aac8bf9235850d06d7.jpeg

Även försökt tvinga ut axeln med skruv. Fästet böjer sig rätt redigt när jag kör på denna metod.

image.jpeg.1160d88e0a16a28447ab699b3bdba693.jpeg

 

 

Jag har kikat en extra runda på nätet med olika kreativa lösningar. Storsläggan (som jag inte äger) känns avlägset... Mer WD-40 och fortsätta nöta på med glidhammare och tvinga med skruv?

Jag är lite osäker på hur det blir om man tar bort hela delen med axeln, för att använda verkstadspress. Det blir ju svårt om axeln sitter i 😂

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte kul ut alls. Uppbyggnaden ser väldigt lik L200an fram även om det är bak du verkar skruva. Rikligt med värme på navdelen är mitt tips och låta det svalna sen försöka pressa ur axelstumpen. Axelsplinesen lär ju vara härdad av något slag så försök undvika att värma för mycket där. Hur svårt är det att demontera axeln ur klumpen och sätta allt i en press? Mina bultade framhjulslager har båda krävt mellan 10-15ton i hydrualpress för att ramla ur axlarna kom dock ut lätt för mig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket i garasjetråden min der det er dokumentert minst fire hjullagerbytte på Pajero? :D
Du trenger ikke av med verken abs-krans, skydd eller abs-sensor.

Ved å løsne sentermutter som du har gjort, skal du kunne slå akselen (med en liten hammer) 4-5mm innover, akkurat nok til at du kommer til boltene til navet med en fastnøkkel.
Løsne de fire boltene som holder navet, deretter bruker du glidehammer for å trekke hele navet ut av spindelen. Obs: kan sitte hardt. Jeg har ved flere anledninger varmet spindelen med en gassbrenner, og brukt hammer og stemhjern for å få navet ut.
Worst case er å løsne øvre og nedre bærekule og ta med hele spindelen bort på arbeidsbenken.
Jeg bruker masse Biltema snabbröstlösare når jeg skrur bil.

image.png.3e1c936c3b77695a94f3708f97dba209.png

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rasmus Evertsson said:

@iknutis Imponerad över ditt tålamod om du bytt flera med bara glidhammare! 👏 Jag plockar numera spindeln direkt så länge navet inte rör sig med handkraft ids inte hålla på med hammaren.

Glidhammar og meisel Rasmus. :)
Har tatt 90% med det. De siste 10% (2stykker) har jeg tatt med bort på benken og sveiset på innsiden for å få de til å trekke seg sammen og dermed løsne. Slår da ut indre deler av lageret med slegge først.
image.png.cad78e30e145b997232c5d57c114d003.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ingen framgång idag heller. Idag har jag förstört två muttrar som ska användas till fälg som höll i glidhammarsetet. I brist på annat fick det bli dessa… använde den till att pressa i en gängstång och trycka mot axeln för att slå med slägga på stången. Den åt upp min bästa/enda förlängda 19 hylsa också, men den får jag nog loss för eller senare…

Försökt knacka in axeln så att jag får in verktyg men den sitter verkligen i ett dödsgrepp. Imorgon åker induktionsvärmare och gasol för fullt ös på hela hjullagret. Använde biltemas rostupplösare/smörjspray istället för WD-40.

Idag öppnade jag lådan till hjullagret jag beställt och till min förtret låg där endast ett lager. Enligt vad jag förstått skulle där ligga hela hubben pressat i navet, mutter, pinne. Jag vill inte återanvända något som jag har, så la en ny beställning idag och även på ABS.

Men hur ska man resonera egentligen? Där jag kommer ifrån läser man ut från ritningen och alla toleranser osv, varesig det är en detaljritning eller sammanställningsritning. Infon står en gång och aldrig motsägelsefull.

Här står det motsägelsefull information, på bilden är det fullständigt hjullager med alla delar och i texten står det hjullager endast.

Dom hade ju hellre haft ett mjölkpaket på bilden så tillförlitlig den är?

I min värld måste all information stämma oavsett vilken information man väljer att definiera, det spelar ingen roll formatet. 

Nåväl, lite irriterande men nya grejer på ingång. Muttrarna behöver jag få tag på nya, konade, vart får man tag i sådant och som passar? Vore trevligt med nya till samtliga hjul.

Pratade med Mitsubishi för att få OEM nummer i Eskilstuna och han röstade för induktion och gasol på hela mojängset, sista utvägen och som vore skönt att slippa, dra loss rubbet och åka till verkstad som pressar ut det åt mig.

Nya tag imorgon!

  • Like 2
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

De fleste som forhandler dekk og felger har en million bolter og muttrer på bakrommet. :)
Ta med en mutter dit, så finner de tilsvarende. Koster deg kanskje noen hundrelapper for et komplett sett.
Kan også kjøpe komplette sett på ebay om du vet hva du skal ha, men der har jeg fått mye dårlig kina-varer som ruster umiddelbart.
Tror også Biltema har som passer orginale Pajero-felger.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, iknutis said:

Tror også Biltema har som passer orginale Pajero-felger.

Nu har jag dålig koll på vilka exakta mått på gänga storlek, men de på biltema verkar vara kromade. Jag kör ju mutterknackare alla dagar i veckan... Blir inte krom rätt tråkiga snabbt?image.png.d58d61d4bacb7200b6b0bad8ee05982f.png

https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/hjulmutter-12-45-mm-2000047980

 

  • Thumbs down 1
Link to comment
Share on other sites

Har Biltemas till ett släp på vintern, dom är inte vackra...

Men om jag får tid och när allt krom är borta så blir det värmebehandling med oljebad, varar inte för evigt men ser bättre ut under tiden.

Edited by Norlin
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 timmar sedan, Veofasa said:

Nu har jag dålig koll på vilka exakta mått på gänga storlek, men de på biltema verkar vara kromade. Jag kör ju mutterknackare alla dagar i veckan... Blir inte krom rätt tråkiga snabbt?image.png.d58d61d4bacb7200b6b0bad8ee05982f.png

https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/hjulmutter-12-45-mm-2000047980

 

Jo det blir de. Jag har haft deras på båda Jeeparna och de rostar efter ett tag.

Men de är fina från början.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idag blir potentiellt en dag inomhus, väntar på balkongnissen som ska fixa sista delen av inglasningen av balkongen.

Under tiden funderar jag på en verkstadspress och hur rimligt det är att införskaffa. Jag vill framgent byta bussningar och jag misstänker att det finns många applikationer för en press. Första pressningen som jag gör, så kommer troligtvis axeln sitta i. Det blir svårt att få rak belastning/centrerad och att axeln hänger nedåt. Då kanske pressen ändå inte kommer till användning i detta hänseende, att jag får åka till en verkstad ändå. Jag får mäta!

image.thumb.png.c4c3bfb671576c19b2c220d3b74d3c12.png

Eventuellt en sån här:

image.png.3730e0a307eb34480cc1fc1d8d164a13.png

Den här skulle jag nog behöva mäta, för det finns inga mått presenterade. Blir inte bra om dessa inte passar...

image.thumb.png.8e0989e63a46b61666cd8117b2931341.png

 

Sen tänker jag på min stackars axel som blivit deformerad och hur mycket jag kommer behöva slipa för att få på muttern.image.jpeg.05e82c805da14f6901c72fc05724a985.jpeg

Gröna är hur det ska vara. Detta är inte hela vägen runt utan snarare ett omfång på 90 grader eller ungefär

image.jpeg.19dbd5a3d0c15fdeca5a561a9438e352.jpeg

 

Slutligen verkar jag ha hittat muttrar från en polsk sida som jag använt mer och mer, de verkar ha vanliga stålmuttrar. Men som vanligt kommer jag fråga innan för att få rätt, mycket bra hjälp.

image.png.d2a19c236967a1c7f6ae98f618e50a95.png

https://e-pajero.pl/kola-felgi-opony/2984-nakretka-kola-stalowa-felga-pajero-l200-mb057635-3880a009.html

 

 

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Veofasa said:

Nu har jag dålig koll på vilka exakta mått på gänga storlek, men de på biltema verkar vara kromade. Jag kör ju mutterknackare alla dagar i veckan... Blir inte krom rätt tråkiga snabbt?

https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/hjulmutter-12-45-mm-2000047980

 

Jeg sa ikke de var fine, jeg sa de hadde på Biltema. 😛

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Balkongen inväntar besiktning och lite annat. Sen blir tjejen glad när gurkorna får bo där ostört.

Idag hann jag bestämma mig för att köpa en verkstadspress. Lyckas jag inte använda den nu så lär den användas friskt i höst när jag byter bussningar.

IMG_1375.thumb.jpeg.dbf270b62eefd705177a77f3ab9740de.jpeg

Alla verktyg framme, röran är ett faktum. Blev inkallad hem, så fortsätter vi nästa tillfälle 👌🏻

beställda ABS och hjullager har ännu inte fått leveransdatum, så jag lär inte få med mig stora bilen innan avresa till Gotland. Blir å åka tryckpump istället.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag fick in axeln så att jag får på ringnyckel och nästan en hylsa. Den som ger sig.

Jag har hettat upp skruvarna med induktion och som håller i hubben och sprayat i några dagar. Men skruvarna sitter som berget och det är svårt att slå med studsfri plastklädd hammare på ringnyckeln för att få loss det. Med handkraft har jag nog lite kort ringnyckel för att få tillräckligt med kraft, sen är det som svårt att snurra runt nyckeln eftersom den poppar ur i brist på utrymme för att snurra på skruven.

Med denna ringnyckelsats blir förutsättningarna mycket bättre utrymmesmässigt... Får köpa en sådan stk 17.

image.png.4aa6532cdbdaa79ab3f2d654a5f3b5f0.png

Om jag inte lyckas med nyckeln som jag ska köpa, så drar jag loss rubbet. Till min fråga @iknutis (eller någon annan för den delen), är det bara dra loss denna del efter att jag lossat på muttern från ena sidan? Kan man förstöra gummit/packning/tätheten..? Annars kan man lossa denna delen längre in och ta med hela armen ut. Vilket är "bäst"?

image.thumb.jpeg.89658216380b12ae29f8d264a862083d.jpeg

Nu är pressen redo iallafall.

image.jpeg.257ba4113cd10207b6adf5f228b4a988.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 7/11/2023 at 7:38 PM, Veofasa said:

Ingen framgång idag heller. Idag har jag förstört två muttrar som ska användas till fälg som höll i glidhammarsetet. I brist på annat fick det bli dessa… använde den till att pressa i en gängstång och trycka mot axeln för att slå med slägga på stången. Den åt upp min bästa/enda förlängda 19 hylsa också, men den får jag nog loss för eller senare…

Försökt knacka in axeln så att jag får in verktyg men den sitter verkligen i ett dödsgrepp. Imorgon åker induktionsvärmare och gasol för fullt ös på hela hjullagret. Använde biltemas rostupplösare/smörjspray istället för WD-40.

Idag öppnade jag lådan till hjullagret jag beställt och till min förtret låg där endast ett lager. Enligt vad jag förstått skulle där ligga hela hubben pressat i navet, mutter, pinne. Jag vill inte återanvända något som jag har, så la en ny beställning idag och även på ABS.

Men hur ska man resonera egentligen? Där jag kommer ifrån läser man ut från ritningen och alla toleranser osv, varesig det är en detaljritning eller sammanställningsritning. Infon står en gång och aldrig motsägelsefull.

Här står det motsägelsefull information, på bilden är det fullständigt hjullager med alla delar och i texten står det hjullager endast.

Dom hade ju hellre haft ett mjölkpaket på bilden så tillförlitlig den är?

I min värld måste all information stämma oavsett vilken information man väljer att definiera, det spelar ingen roll formatet. 

Nåväl, lite irriterande men nya grejer på ingång. Muttrarna behöver jag få tag på nya, konade, vart får man tag i sådant och som passar? Vore trevligt med nya till samtliga hjul.

Pratade med Mitsubishi för att få OEM nummer i Eskilstuna och han röstade för induktion och gasol på hela mojängset, sista utvägen och som vore skönt att slippa, dra loss rubbet och åka till verkstad som pressar ut det åt mig.

Nya tag imorgon!

Bytte två främre lager på min Pajero 4 häromveckan. Inte alls kul men det gick. Vänstra navet splittrades i hälften där lagret är pressat och ena delen satt fortfarande fast i bilen. Löste allt med glidhammare samt M12 bultar som pushade ut navet 😊 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...