Jump to content

Extraljus


Johan Olofsson
 Share

Recommended Posts

Hej hej och hallå,

 

Är det någon som har en aning om vad man ska kika efter när man väljer extraljus? Jag. har kollat på den här sidan men är helt novis: https://ljusgiganten.se/led-extraljus

Vill ha någonting som fungerar även off-road liksom, då jag kör mycket i olika terränger.

 

Ha det fint!

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera dig att köpa något i mellanprisnivå, om du inte är helt säker på att detta är något du verkligen vill lägga dina pengar på under längre tid. I det senare fallet kanske man är mer kräsen och vill det skall vara riktigt bra under lång tid :)

Ett märke som kommit de senare åren är Stedi. Sedan har du Strands som annat förslag. Båda är vettiga och bra kvalitet, men inte vansinnigt dyra.

Vad gäller modell/typ av ljus tror jag du får minst lika bra info om ljusbild etc via de olika leverantörernas egna hemsidor etc.

Skall du köra i skogen, eller ”off road” rent allmänt, är bredd viktigare än längd på ljudbilden.

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen Johan!

Jeg har god erfaring med å handle lys på Valostore, som har nettbutikk i alle de skandinaviske landene.
Etter å ha prøvd både led-bar, 7" lys og 9" lys er jeg ikke i tvil om at tradisjonelle, runde lyskastere gir et bedre lys enn led-bar.
Led-bar gir for mye lys rett foran bilen er min erfaring.

Jeg har montert et sett slike på Amaroken til min far, og en kollegas Citan. Begge er kjempefornøyde.
https://www.valostore.no/produkt/led_ekstralys_purelux_pro_serie_7/

Selv monterte jeg 3stk av denne på min Touran i høst, og det er det råeste lyset jeg har hatt på noen bil.
https://www.valostore.no/produkt/led_ekstralys_purelux_pro_serie_745/

Referansetallet er viktig når man ser på rekkevidde, og jeg mener man minst må opp i 37,5 for å få litt rekkevidde på mørke vinter/høst-veier i skandinavia.
Og har du lykter med bra rekkevidde, får du også bra lys når du er i skogen. Trenger du mer lys når du feks driver med rock-crawling, bør du heller montere arbeidslys på taket som lyser ned, eller lykter under bilen. Å kjøpe "spredere" for montering i front mener jeg er helt bortkastet. :)

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 11 months later...

Helt i linje med normal planering har det börjats titta på extraljus nu när vi går mot ljusare tider.
Nu är det inte Sorenton som ska utrustas, där har vi en plan för, utan Vectraersättaren den nya daily driver som det planeras för, och nej den är inte redan införskaffad utan jag fick den briljanta iden att fördröja det med att fundera på hur den skulle se ut med extraljus, vilket nog skulle passa bra. Sen har fru Norlin en stående beställning på "mer ljus på bilen" som jag i princip håller med om.

I alla fall så letades denna tråden upp så jag slapp skapa en ny utan kunde i miljöns tecken återanvända denna till mina funderingar. Jag, och frun, anser att 3st runda extraljus skulle vara tilltalande både estetiskt och funktionellt men vi är båda tveksamma till den modellen av LED som syns i inlägget ovan, rent estetiskt. Ett traditionellt runt och ja som Biltemaljusen på Sorenton vore att föredra, men lite mer påkostade denna gången.
off.jpg

(hmmm det skulle ju bli flera lampor enligt planen, vad hände med den tro?)

Men då verkar man samtidigt välja bort LED som ljuskälla, Halogen & Xenon blir då kvar, om inte..
belysningspaket-biim-hex225-3-pack-30303

BIIM HEX från Trucker https://www.trucker.se/belysningspaket-biim-hex225-3-pack för 3kkr som verkar vara ett X-trapris just nu (-50%?)

Någon med erfarenhet av märke och/eller butik får gärna kommentera, även alla andra (som vanligt) och även tipsa om liknande/lämpligare lampor, gärna i samma prisklass och med tänkt användningsområde 99.5% landsväg som en rumpförflyttare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja du @iknutis, "form följer funktion" brukade jag reta formgivarna på den tiden jag jobbade på ett biltillverkande företag.

Priset på prestandaljusen är lite... lite väl mycket i den övre delen av vad jag är bekväm med.

Vågar man sig på ett par Biltema?
42-470_xxl_1.jpg

Eller kanske inte, för jämfört med Truckerkittet skulle 3 biltemaljus med tillbehör landa på över 5kkr och även om Truckerkittet har motsvarande kvalité som Biltema så är det 2kkr dyrare så då riskar jag hellre pengaran hos Trucker. Om man inte hittar något annat, kanske skulle köpa den det bilen först...

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

hej

 

kan varmt rekomendera w-light "snowstorm" lyser hyggligt lbrett och tillräckligt långt. att tänka på är "ströljus" lampan ger ( kan vara störande vid snöfall, dimma osv) , vilken temperatur på ljuset man vill ha ( i mitt öga 5000K är behagligaste) samt om man anväder extraljuset på vintern kan vara smidigt med uppvärmd lind på lampan. Hade 2 runda MYCKET ljus ÖVER ALLT, men också jätte mycket ströljus. snowstormen mycket bättre ljusbild samt den har uppvärmd lins. 

snowstorm.jpg

snowstorm 2.jpg

Edited by jan suurholma
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Hur ser ni på det där med E-märkning?

Hittade en lättbegriplig text här.

Personligen lutar jag starkt åt att skaffa E-märkta extraljus.

Knapp att styra om extraljusen ska vara tillgängliga eller inte kan vara bra, tips på lösningar som inte kräver håltagning för knapp, kanske trådlöst till och med?

Edited by Norlin
Fler frågor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2023 at 3:02 PM, Norlin said:

Vågar man sig på ett par Biltema?

Jag köpte och installerade denna till sambons mor: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/led-ljusramper/led-ljusramp-enkelradig-rak-105-w-2000045772 och minst sagt väldigt försiktigt imponerad. Sambon och mamman hävdade att det var jag som bedömde fel och har orealistiska förväntningar. Men kul att hon var nöjd, men skulle inte rekommendera just denna då den gjorde väldigt liten skillnad.

Men på facebookforumet för lampor sägs det att de "runda" varianterna ska vara bra... Kan kolla om det är intressant, jag har inte undersökt vidare.

5 hours ago, Norlin said:

Personligen lutar jag starkt åt att skaffa E-märkta extraljus.

Med risk att trampa i klaveret samt beror mycket på vart du ska köra, men E-märkning enligt personal på Extraljuskungen var krav i länder utanför Sverige men inte i Sverige. Vissa ljus på valostore hade en switch antingen på LED-baren eller en extra drivande pluskabel som de-/aktiverar ifall E-märkning är aktiv eller ej. E-märkning har jag sett som att man nerfar ljusen, men det finns ju otroligt många bra grejer med E-märkning. För det mesta bor den åsikten i mitt sinne.

 

5 hours ago, Norlin said:

Knapp att styra om extraljusen ska vara tillgängliga eller inte kan vara bra, tips på lösningar som inte kräver håltagning för knapp, kanske trådlöst till och med?

Knappar som är så roligt att trycka och klämma på! Måste du ju ha! More the merrier!

XBB som @Lars 9k säger borde funka mycket bra!

Men håltagning... Finns det inte oanvända pluggar för hål? Eller om du köper till en box med knappar och sätter nå dubbelhäftande tejp? (nu är min bil superOavancerad och har knappt någon extrautrustning alls, så jag har många pluggade uttag)

Bilden nedan återanvände jag en plugg och satte dit knapp från biltema. Viktigt är att tänka på att om man har egna ljus som inte går ihop med andra lampor (tex helljus) via relä är att dom måste vara tydligt markerade när de är på/av.

image.thumb.jpeg.6d06c56a682d505b023c6b9ca5e366fa.jpegimage.png.695a36d3a4be36c74b0783f734197cfc.png

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tips @Veofasa 
Tillgången på blindknappar återstår att se, jag har inte riktigt köpt bilen som ska ha ljusen... änn 😁
Sen var det det E-märkningens vara eller icke. Inser att jag troligen körde runt i massa år i min gamla Vectra med en LED-bar köpt från Australien så den var högst troligen inte E-märkt. Men med endast färd inom rikets gränser och utan att dra på sig farbror blå så var det inga problem.
Den oköpta bilen förväntas hitta utlandet så kanske... åt andra sidan så var Sorenton åxå tänkt att rulla utanför landets gränser men av någon förunderlig anledning såg jag inga problem med att ha icke E-märkt belysning på den... Men det var troligen då och inte nu...

Gjorde faktisk ett försök att köpa ett packet med 3 SEEKER men fick ett mail om att dessa utgått och jag kunde få LEDFORCE X-LED till samma pris och dom skulle vara bättre. Men efter att ha läst på Trustpilot så är jag tveksam, det verkar som att Crazyride.se har satt i system att ha ett bra pris på ett känt märke bara för att kunna erbjuda sitt egna märke. Eller så går man på tricket och får ett(3) prisvärda lampor. Eller tackar nej och provar BIIM HEX från Trucker https://www.trucker.se/belysningspaket-biim-hex225-3-pack 

Eller montera ett gäng...

DSC_3611.jpg

Fast den är nog inte E-märkt...

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

hej!

 

rotade lite i gamla bilder.....så lyser 3x80w runda luminalights x80 (ref 10) . man ser hur mycket ströljus dom ger. inte kul om det snöar eller lite dimmigt. 

därför är jag "Fan" av just ramper då dom har mycket finare ljusbild. vist dom runda lyser rätt långt men det är ljus överallt. 

på inkommade för min 525d är en optibeam super captain. kan posta lite bilder då den hittat sin plats. här lite försmak: här ser man hur tight ljusbilden är på denna lampan. ja och den är ECE märkt. ;)

 

 

 

 

3 seeker.jpg

Edited by jan suurholma
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/20/2023 at 2:43 PM, Norlin said:

Dessa får vi kolla närmare på, är dom E-märkta? Är det såna här?

Japp, det Är de ljusen. Tror inte

de är E-märkta, men det gör mig inte så mkt. Vet inte hur stort problem det skulle kunna vara om jag åker till tex Norge med min svenskregistrerade bil. I så fall så får man slå av dem med knapp och kalla dem campingbelysning 😁

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog lösningen @Fredrik Z.
Bil råkade bli köpt så jag får nog fokusera lite på detta så jag hinner bli klar till vintern...

Inser just nu att det var ju Crazyride.se jag försökte handla av. Men dessa finns ju hos flera handlare

 

On 2/20/2023 at 7:51 PM, Norlin said:

Gjorde faktisk ett försök att köpa ett packet med 3 SEEKER men fick ett mail om att dessa utgått och jag kunde få LEDFORCE X-LED...

Edited by Norlin
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...