Jump to content

Under min carport


Håkan Sandgren
 Share

Recommended Posts

Avdelningen heter "in the garage" Jag avundas er som faktiskt har ett garage att krypa in i och meka i framförallt under vintertiden. Jag får nöja mig med en carport, så min tråd får heta ”Under min carport”.

Tror många av er andra har liknande storys som oss. Valet av fordon har skiftat under åren. Så om man skulle ha alla fordonen i en och samma carport så hade det blivit väldigt trångt.

Så innan jag kommer till det nuvarande fordonet som vi kör med, tar jag en kort historik.

Om vi bortser från diverse udda lösningar så som en Ford Escort utan baksäte ersatt med en spånskiva som det gick att sova på, till en möglig Campa-let så började det nog på allvar med en inredd Fiat Ducato 242 som tjänade oss väl under flera år på resor runt Europa, men med sin tvåhjulsdrift hade den sina begränsningar. Vilket visade sig på sin sämsta sida i Spanien då jag höll på att lägga hela skiten på sidan på en slingrig skogsväg. Det tog några timmar innan jag hade fått alla fyra hjulen säkert på marken igen. Vet inte om det var där och då jag bestämde mig för att vi behövde byta upp oss till något lite mer terränggående, men det gjorde vi så småningom.

En fullkittad grön Jeep TJ sahara med beige topp införskaffades. Men den var så hög och svajig att man nästan blev åksjuk på kuppen. Vi hade gått från den ena ytterligheten till den andra. För mycket Youtube filmer skyller jag det beslutet på. Det är ju inte "off-road" vi är ute efter utan mer "bad-road" som lockar oss. 

Den gröna såldes och en röd stock (nästan) Jeep TJ sport inhandlades istället. Den hade vi kul med och körde runt på många skogsvägar med. Men fan vad lite packning man får plats i den då två personer plus hund tar halva bilen i anspråk. Då väcktes såklart tanken på att haka på ett släp av något slag bakpå. Men att försöka backa ut ur en skogsväg som plötsligt tar slut pga en vägbom, nerfallet träd eller en stor sten som någon sur bonnjävel har lagt ut, tilltalade mig inte, än mindre att inte få köra fortare är 80 på vägen.

Så det slutade med att vi sålde även den och köpte vad vi idag använde oss av, en Toyota hilux x-cab från 2013. Den är idag omgjord och det är den resan som jag tänkte jag skulle redovisa i den här tråden. Men vem vet, det blir kanske ett annat inköp i framtiden…

Jag önskar er mycket nöjen och några höjda ögonbryn på vägen.

Välkomna in under plasttaket på min carport.

Edited by Håkan Sandgren
stavfel
  • Like 2
  • Thumb up 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Hjärtligt välkommen till den virtuella lägerelden. Med en sådan presentation ser åtminstone jag framemot många underhållande berättelser.

Mitt bidrag till fortsättning blir en enkel fråga, var är bilderna?

Din tur att hämta ved och en lämplig dryck, jag sitter bänkad för att inte missa fortsättningen.

  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rasmus Evertsson said:

Härligt en annan har ju också carport som mekplats hemma, om än en lyxig modell med 4m takhöjd och väggar på 3 sidor samt en kapellduk som port för att hålla det värsta vädret ute. :) Ska bli spännande att följa bygget! 

4 meter i takhöjd??? Det kan jag bara drömma om. Mitt tak är så lågt att jag var tungen att ta bort ett par sektioner för att få in bilen. Men mer om det i ett senare inlägg 😉

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Varför vi valde en Toyota Hilux x-cab 2013 kanske förvånar vissa medan andra ser det som en självklarhet. Men vi ville ha en bra stabil bas att bygga på. Vi har tidigare byggt och inrett en Fiat ducato med gott resultat. Enkelt men praktiskt, och en Jeep var för liten så borde det mest lämpade valet vara tex en VW syncro buss. Bra kompromiss mellan utrymme och framkomlighet. Men vi hittade ingen som föll oss i smaken. Antingen hade de många, många mil, upprostade eller så var de utanför vår budget.

Nä det fick bli en pickup, men vilken? Det finns ju några att välja på men Toyota är trots allt ett stort och välkänt märke med gott rykte. Det roliga var att vilken pickup vi än var och provkörde, så varnade alltid ägaren oss från att köpa någon av de andra tillverkarna. Antingen skulle motor rasa på den eller så gick de av på mitten.

Vi sökte metodiskt efter en 1½ cab med få mil och som höll sig inom vår budget och till sist så hittade vi den i Malmö. 8 år med 9000 mil på mätaren och till ett ok pris får man vara nöjd med. 1½cab ger lite bättre utrymme i hytten än vad en single cab, och har lite större flak än vad en dubbel cab har. Den perfekta kompromissen med andra ord. Vi ville ha ett så stort flak som möjligt, för det är här vi ska bygga the dream tourer!

Jag har faktiskt ingen bild på hur bilen såg ut när vi precis hade köpt den, tror helt enkelt att bilderna inte fastnade då fälgarna var så jävla fula. Så det var det första vi åtgärdade.  

Det blev 5 fälgar från JP Racing 17*8,5 ET20 och 5 Toyo Open Country a/t samt att jag bytte ut original muttrarna mot svarta som pricken över i:t. Blev det snyggt och bra? Ja det får var och en själv avgöra. Jag tycker det, och det är ju faktiskt det viktigaste, då det är jag som betalade kalaset…

Liiiiite nervös var jag innan jag fick på fälgarna, skulle de passa eller inte. Innan inköpet hade jag googlat runt på alla olika forum för att kolla om de skulle passa då de avvek ifrån original måtten. Men inget oväsen från hjulhusen vid fullt rattutslag! ...och de sa inget på besiktningen i heller. 👍 Pust

Varför valde du de däck och fälgar du kör runt på, hoppade du också på stålfälgar-med-BFG KM3 -tåget?

hilux1.1.jpg.56c514fb0a62b434106f540db615a247.jpg

image.png.dc2183b98b7de5e2ff439bc29f355782.png image.png.6e8b6cd15adbc5f59fbccc59ef5750da.png

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Håkan Sandgren said:

 

Varför valde du de däck och fälgar du kör runt på, hoppade du också på stålfälgar-med-BFG KM3 -tåget?

 

 

Jag leder det ”tåget” !!! 😂

Varför? Jo för vi hamnar jämnt här….. ;)

EB9671AF-4984-4EDF-AD9B-FD603FE4E6A0.thumb.jpeg.6a5a5d56f463853265b037d8359a5f99.jpeg

060F2508-109A-41CF-97FE-9736636EEA93.thumb.jpeg.78cdcb75a0dd563f922b6a6569ce51b2.jpeg

 

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur skitig inredningen och hur det luktade häst (stank är nog en mer korrekt beskrivning) så var det ingen tvekan om att inredningen behövde en ordentlig tvätt. Den typen av tvätt som man normalt inte kan göra själv och man inte har köpt på sig maskiner för tusentals kronor.

Jag fick tag i en tvätthall inte så långt ifrån mitt jobb, som lovade att inredningen skulle bli som ny. Okej, jag har inga fördomar. Jag lämnar in bilen på morgonen och hämtar ut den efter jobbet. Det var mörkt så det var svårt att se om det hade blivit bättre, det luktade mest Wonderbaum när jag körde hem. Men när jag tittade på bilen morgonen efter i dagsljus så måste jag säga att det blev ok.  Det blev kanske in som nytt men inte långt därifrån. Jag hade slängt in en motortvätt också och även där var resultatet gott.

Lägger upp ett par före/efter bilder på sätena.

image.png.884b5f7a81811fd87bdb0a4bcd883e57.png

Såklart räcker det inte med att bara tvätta av sätena. Frugan tyckte att de behövdes piffas till lite också. Kommer inte ihåg att hon använde uttrycket ”piffas till” med det var så jag uppfattade det. Genast började jakten på de ultimata sätesöverdragen. Vi googlade igenom allt vad som fanns i Sverige utan godkänt resultat, sedan var det resten av Europa och Amazon men icke att vi (min fru) hittade vad vi ville ha. Efter ytterligare sökande på div forum och googlande hamnade vi i Sydafrika och på escapegear.com och efter lite youtube tittande så bestämde vi oss för att skicka efter en uppsättning sätesöverdrag. 

Då vi bara har framsätena kvar halverade vi kostnaden och la det vi sparade in på ett dashboard cover också. Ska man betala frakt ända ifrån Sydafrika och hit, är det lika bra att shoppa loss. Givetvis fick reservhjulet också ett skydd.

Blev inte detta väldigt dyrt? Hör jag hur ni tänker. Jo, är svaret, som fanken. Redan innan paketet fastnade i tullen och jag var tvungen att betala ytterligare 2000:- för att få loss det. Var det värt det? Efter att ha monterat på allt så måste jag nog säga att det var värt varenda krona. Kvalité och passform går inte att jämföra med något annat jag har stött på. Kan bara rekommendera escape gear.

 image.png.939b430455cedeafda42965830eab666.pngimage.png.901dc2e9570afd4b2803eecb623000ad.pngimage.png.c8c4116fa64dc47f4f36c280ff65e144.png

 

Men bygget då, än så länge har det bara varit kosmetika, när kommer det riktiga bygget? Lugn lugn det kommer…

https://escapegear.com/product/toyota-hilux-seat-covers/

https://escapegear.com/product/toyota-hilux-dash-protectors/

https://escapegear.com/product/spare-wheel-cover/

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då kommer nästa fråga, hur ska vi inreda flaket? Det är ju inte den lilla frågan man måste ställa sig. Vad vill vi ha hiluxen till, vad är syftet och målet med den? Är det för att komma ut i skog och mark på helgerna eller finns det anda, större tankar bakom.

Ska vi sikta på månen och hoppas att vi kommer till trädtopparna, eller kanske är det trädtopparna som vi ska sikta i oss på direkt.  Vi har redan varit ute i Europa och kört, är vi nöjda med det eller ska vi ta oss utanför vår safety zone i trygga Europa och sikta på månen och ge oss ut i stora världen. Eller är det ett fordon som funkar bra i Europa men som KAN ge sig ut i stora världen om tid, ork, och ekonomi övervinns…

Medan vi bollar dessa tankar mellan varandra kör vi runt med hiluxen som den är med flaket oinrett. Ganska bekvämt faktiskt, bara öppna luckan och slänga in lite packning och köra på kortare turer, smidigt. 

20210527_183018.thumb.jpg.35b34c1e9bd23fc8289adc977881b30e.jpg

Sakta växer en idé om hur vi vill ha det fram och kanske framför allt hur vi INTE vill ha det. Vi är inte 25 år med en halvpackad ryggsäck på ryggen och en enkel flygbiljett till ett främmande land i handen, längre. Nä lite komfort vill vi ändå ha men inte van-life med 4x4, men kanske en mellanväg. Vi siktar in oss på att köpa en pickup-camper med pop-top.  Vi börjar leta men att köpa nytt var bara att glömma, fyra-femhundratusen för en bas modell och det dubbla efter lite tillbehör. Vem lägger de pengarna och vilka pengar använde man då till att resa med? jag förstår inte. Kan inte någon förklar för mig, tack. (bilden nedan är vad vi ville ha men inte vill betala för)

image.png.9f6adf219fc4b357966e56d9b170c5ab.png

Nu vet jag att flera av er kommer att påpeka att tillverkare X eller Y är mycket billigare än så, men jag vill inte ha en 850 kg klump på flaket. Efter att ha kollat blocket under evig tid inser vi att begagnat inte heller är ett alternativ vi vill ge oss i kast med.  Stora massiva åbäken med fuktskador från 80-talet är inte av intresse. Vi måste tänka om.

Beslutet att om vill vi ha det som vi vill, måste vi nog bygga själv. Att köpa, kapa, limma sandwich paneler funkar dåligt i en carport. Vi behöver något att ha som stomme för vårt bygge. Återigen läggs en bevakning upp på blocket och efter ett tag dyker ett lämpligt objekt upp. Ett Ydreskåp i Jönköping.

1493500857_frontstor.thumb.JPG.56665498487e80402f1813a1ad2e5fa2.JPG

57720978_sidabakstor.thumb.JPG.5c0add17a01841d86d15b1e036785cf7.JPG

En Toyota hilux x-cab från 2016. En generation nyare än den vi har men med lite tur kanske skåpet passar. Bilen är totalkvaddad men skåpet har klarat sig. Vi åkte upp till Jönköping och hämtade hem skåpet. Men skulle det passa utan som det var med tanke på att det var en annan generation?

Med hjälp av en lokal verkstad hemmavid som jag fick hyra i några timmar, lyfte jag av original flaket från min egen hilux. Det gick faktiskt smidigare än vad jag själv hade kunnat hoppas på. Med flaket av passade jag på att rostskydda de delar som var angripna.   

20210604_194926.thumb.jpg.2c4817c5a72da95d894526e97d97b2f3.jpg

20210604_194952.thumb.jpg.62cd6bbf2d3ad2550534e4e24875b684.jpg

Det nygamla skåpet lyftes på med hjälp av en truck, och det passade helt utan justeringar! De olika Generationerna hade inte spelat någon roll.   

20210605_120452.thumb.jpg.64eea77104a0fdd2dd144b258ee9836b.jpg

Väl hemma under carportens trygga plasttak kom funderingarna, hade vi gjort rätt, om vi ångrade oss skulle vi kunna sälja bilen i det här skicket, hade vi bränt både kostnaden för skåpet och värdet på bilen...?

20210606_114604.thumb.jpg.8733493f753f90e4c8c0d4e4464f3656.jpg

Edited by Håkan Sandgren
stavfel
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Norlin said:

Jag tror det blir hur bra som helst, om du bara får bort reklamen från elbolaget, i dessa tider käns det lite som att åka runt på amerikansk mc iklädd väst med rött klubbmärke. ☠️

Har du koll på @Jonas Andersson  och hur han har gjort/tänkt

Jodå jag följer Jonas bygge med stort intresse. 

"100% sol och vatten"  vad hjälper det när kylan kommer och det inte blåser i Tyskland....

  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Når den får lidt maling og et par sand-stiger på siden skal det da nok blive godt. 

Jeg er lidt misundelig, vi kunne også godt bruge noget mere plads end vores hardtop giver.. så jeg kunne godt finde på at efterligne din ide hvis et passende ydreskåp dukker op i nærheden af mig 😁

Hvor meget plads har du fået? Altså hvad er de indvendige mål i cm?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Norlin said:

Jag tror det blir hur bra som helst, om du bara får bort reklamen från elbolaget, i dessa tider käns det lite som att åka runt på amerikansk mc iklädd väst med rött klubbmärke. ☠️

 

Om du kikar en gång till i Julbordstråden så får du en glimt av den färdiga riggen @Norlin

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Prodigy said:

Når den får lidt maling og et par sand-stiger på siden skal det da nok blive godt. 

Jeg er lidt misundelig, vi kunne også godt bruge noget mere plads end vores hardtop giver.. så jeg kunne godt finde på at efterligne din ide hvis et passende ydreskåp dukker op i nærheden af mig 😁

Hvor meget plads har du fået? Altså hvad er de indvendige mål i cm?

Har dålig koll på innermåtten men utsidan är ca 210x180x100. Totalt ca 3,8 kubik 😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkan Sandgren said:

Färdig? Nä inte på långa vägar. Det handlar mer om en ögonbicksbild. 😅

Men det har jo skjedd mer enn på bildet over, jeg ser den har skiftet farge for eksempel. :)

Jeg tenkte dere hadde planer om å ha den som en bo-låda, men på Julbordet hadde dere taktelt også?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2021 at 10:48 PM, iknutis said:

Men det har jo skjedd mer enn på bildet over, jeg ser den har skiftet farge for eksempel. :)

Jeg tenkte dere hadde planer om å ha den som en bo-låda, men på Julbordet hadde dere taktelt også?

Visst har den både blivit målad sant fått ett taktält monterat på sig. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg, mer om det i nästa inlägg 😉

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt gamla flak som jag hade lyft av, la jag ut till försäljning på blocket. Lite av en chansning. Det fanns redan många flak till salu men de var nästan uteslutande till 4-dörrars bilar, men jag har en x-cab. Skulle någon vara intresserad? Jag la priset medvetet lite lågt för att jag bara ville bli av med det då det bara stod i vägen och att jag inte skulle ha någon nytta av det i framtiden.

Efter en veckas tid ringer en kille från Estland och frågar om jag vill skickad et till honom… ”tack men nej tack” ”vill du ha det för du komma och hämta” …och det var precis vad han gjorde!

Han körde från Estland till Skåne. Han skippa släpet då det skulle kosta extra på båten. Efter lite konkande hade vi fått upp mitt gamla flak på hans pickups flak. Jag måste erkänna att jag skakade lite lätt på huvudet när han körde här ifrån. hela ekipaget såg lite ostabilt ut, hur det gick när han skulle köra på båten förtäljer inte historien.  

image.png.a9c4515c3f6afd12132d65a3bf0725bd.png

Med det gamla flaket borta började allvaret med vårt nya skåp.

Reklamen revs av under vad som kände som ett evighetsarbete. Men vi kan väl inte köra runt med ett vitt skåp. Vill ju inte att riggen ska se ut som en hantverkarbil. Ska vi måla, spreja eller rolla, eller kanske köpa nya dekaler att sätta på i stället för skånska energi reklamen. Kanske dekaler med berg och granar i siluett som är så ”populärt”?

 image.png.f83646510a9488ed0e8cb2bfa972d956.pngimage.png.39eeb32052f2fde432eaf2c89560f781.png

Nej jag tror inte att jag vill lägga 1500 kr per sida och sedan vet man inte hur bra slutresultatet blir. Det får bli svart Raptor färg istället.  

image.png.e2e5ad5b222d3ef69914305fa1f7052d.png

Sagt och gjort, Raptor färg köptes in och min stackars carport kläddes in i byggplast en vindstilla vårdag.

image.png.a5bc27aa7394c642fb02d8ec56f4545d.png

Har aldrig använt Raptor eller någon annan bedliner färg innan så en viss nervositet infann sig. Först sprejades en primer på, en för alu delarna och en för glasfiber panelerna. Sedan var det ”bara” att blanda och lägga på Raptor färgen lager på lager tills vi var nöjda. Och med tanke på att det var min första gång så blev vi ganska nöjda tillslut. Men det gick åt betydligt mer färg än vad som utlovades.  (på bilden är den ännu inte torr)

image.png.278ecf249efb10702077d8d53a620253.png

Hur hade ni gjort? Nya dekaler, rollat eller sprejat som vi gjorde?

 

 

 

 

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Håkan Sandgren said:

från Estland till Skåne

😲

17 minutes ago, Håkan Sandgren said:

Hur hade ni gjort?

Som du. Så..

17 minutes ago, Håkan Sandgren said:

Raptor färg köptes in

Varifrån handlade du?

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Håkan Sandgren said:

färgen köptes in via Topdelar.se men levererades från Polen...

 

Ofasen! Jag vart direkt avrådd från att handla från Topdelar, hittade nämligen en wheelcarrier där för jäkligt vettigt pris, för bra för att vara sant. 

 

Då fick jag höra att det var för bra för att vara sant och att de sällan levererar de det ska, att de kursat i bland annat Norge och att det i princip är rent bedrägeri, så jag beställde någon annanstans! Men då kanske man kan fortsätta kika där, för somsagt de har ju bra priser!

 

Ser bra ut, imponerande att han kom ända från Estland och lastade flaket på en ranger 😂 Riktigt häftig bil, alltid gillat pickuper, o gärna med flatbeds/eller skåp!

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Lukas Nilsson said:

Ofasen! Jag vart direkt avrådd från att handla från Topdelar, hittade nämligen en wheelcarrier där för jäkligt vettigt pris, för bra för att vara sant. 

 

Då fick jag höra att det var för bra för att vara sant och att de sällan levererar de det ska, att de kursat i bland annat Norge och att det i princip är rent bedrägeri, så jag beställde någon annanstans! Men då kanske man kan fortsätta kika där, för somsagt de har ju bra priser!

 

Ser bra ut, imponerande att han kom ända från Estland och lastade flaket på en ranger 😂 Riktigt häftig bil, alltid gillat pickuper, o gärna med flatbeds/eller skåp!

Ok, jag kanske ska lägga till att jag inte kan garantera någonting från topdelar.se, men jag har beställt därifrån två ggr med gott resultat (bägge ggr raptor färg). Hur det är med deras övriga utbud har jag ingen koll på.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Håkan Sandgren said:

Ok, jag kanske ska lägga till att jag inte kan garantera någonting från topdelar.se, men jag har beställt därifrån två ggr med gott resultat (bägge ggr raptor färg). Hur det är med deras övriga utbud har jag ingen koll på.

 

Givetvis är det så, Jag är mest bara nöjd över att höra att någon har bra erfarenhet med företaget. Jag har redan beställt det jag ville ha på annat håll, så det ordnade sig ändå!

Link to comment
Share on other sites

On 1/7/2022 at 7:54 PM, iknutis said:

Jeg er ikke så glad i svart farge på sommerstid da det blir så varmt, så jeg hadde nok valgt dekaler av praktiske årsaker. 😀

Men det ble jo bra!

Just det där med vilken färg vi skulle ta diskuterade vi fram och tillbaka. Skulle vi försöka matcha färgen på bilen eller skulle vi ta en ljusare nyans. Men det slutade med svart. Lättare att bättringsmåla om behovet skulle uppstå 😀. Sedan är panelerna 45mm tjocka så vi har inte upplevt att det blir så varmt i skåpet, dock utanpå kan du koka ägg. Taktältet skuggar 90% av taket så det är inte så farligt som man skulle kunna tro.

Edited by Håkan Sandgren
Stavfel
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...