Jump to content

Delar för tillverkning av lådsystem


stensth
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Ser ut som ca de jag köpte. Mina går ut 50cm, kunde kanske önskat en hel meter ibland men det funkar helt ok.

Börjar mer och mer tänka stablingsbara boxar än inbyggda lådor. Det bästa kanske är en kombination. Puuuh, det ska inte vara lätt.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Wiberg skrev:

Ser ut som ca de jag köpte. Mina går ut 50cm, kunde kanske önskat en hel meter ibland men det funkar helt ok.

Börjar mer och mer tänka stablingsbara boxar än inbyggda lådor. Det bästa kanske är en kombination. Puuuh, det ska inte vara lätt.

 

Du får göra en ny variant då ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tro du mig - version #5 är under konstant utveckling ;) .

Blir nog moduler med kylskåp, batteri, kompressor & gasspis ( evt Muurikka ) + smarta plastbackar a la IKEA. Eriksson har fälttestat ett par och de verkar funka.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Wiberg sade:

... smarta plastbackar a la IKEA. Eriksson har fälttestat ett par och de verkar funka.

Jag har kört IKEA plastbackar nu i 5 år och de funkar utmärkt :)

Det braiga med att ha lösa backar är att man kan stapla dem utanför bilen och ha som bord.
Skulle de mot all förmodan gå sönder så finns det alltid ett IKEA varuhus inom räckhåll ;)

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag borde självklart lyssna på dig broder mtp alla dina expeditionsmil men sen när har en Wiberg hört på någon? En sann Wiberg måste alltid find it out the hard way ;) . Eller som @Mecki så klokt sa det: Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen :) .

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
5 timmar sedan, MrWIB sade:

Jag har kört IKEA plastbackar nu i 5 år och de funkar utmärkt :)

Det braiga med att ha lösa backar är att man kan stapla dem utanför bilen och ha som bord.
Skulle de mot all förmodan gå sönder så finns det alltid ett IKEA varuhus inom räckhåll ;)

 

Man får ju gå för den lösningen som man anser passar bäst. Men även jag kör med plastbackar från Ikea i min Patrol och är nöjd med den flexibiliteten det ger mig, billigt och väger otroligt lite. Har aldrig haft några planer om annat i just detta fordonet. I min tidigare militära-overlanding-fordon hade jag ett mer fixerat system.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, MrWIB skrev:

För endast 30 kakor så kan du ha en sån häringa as seen on https://youtu.be/jwXRvrmTaKw

Ser inte ut att vara tysk kvalitet, men jag skulle ändå vilja ha en. 

Well, fram till 2018 så är det IKEA plastbackar som gäller. de kostar väl max 99kr, ink lock :)

 

 

Fina grejer säkerligen, men ska bygga mitt på ett annorlunda sätt är tanken.

 

Ps. Den som behöver ha vapen i bilen, https://www.blocket.se/stockholm/Gunbox___Vapenforvaring_69933034.htm?ca=13&w=3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • Premium Member

Hej alla byggare!

Jag funderar på att bygga ett lådsystem för botten av bagaget i bilen. Främst för att lite lättare kunna komma åt det som alltid hamnar underst och längst in, samt för att inte behöva ägna så lång tid åt att spänna fast och ta loss lådor mm.

Tiden för att fixa en lunch torde ju kunna nedgå ganska rejält om spisen och gasflaskan inte behöver grävas fram och lossas vid matlagning, för att inte nämna torrvaror och köksredskap. Man kan ju alltid packa så köksprylarna  ligger samlade och lättare att ta fram men då jag även kör offroad exempel SOT vill jag ju även ha stroppar och brytblock lättillgängligt. Det är även viktigt med lastsäkringen, för förutom den egna säkerheten, så kan man annars räkna med att det slutar med att man öppnar luckan i ett motlut och får lasten i famnen eller rakt ner i leran som man garanterat står i!

Vad har ni som byggt använt för material, tjocklek mm och vad har ni för erfarenheter?                             Jag har tidigare byggt lite i formplywood, fördel tåligt (tål vatten) och stabilt men det blir ganska tungt.

Såg att ett annat system här på forumet byggdes i skivor av OSB.

Jag funderade även på "vanlig" plywood, lite lättare men är väl kännsliggare för fukt och kanske inte lika starkt?

Det skall ju hålla för de belastningar som det innebär att åka bil under olika förhållande, men samtidigt inte "ta för stor plats" samt inte vara tyngre än nödvändigt!

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Lars 9k sade:

då jag även kör offroad exempel SOT vill jag ju även ha stroppar och brytblock lättillgängligt.

Nu fuskar ju jag och har en bil till varje aktivitet men har funnit att brytblock och stroppar vill jag ha nåbart inifrån eller iaf från sidan av bilen. Sitter man i leran är det oftast rejält kletigt även bakom bilen. Vill också ha detta långt från köket. :)

Ang vikten på skivorna. Använder du formplyfa kan du gå ner lite i tjocklek. Får man sen eventuellt till det med förstärkningar i hörn osv kan man alltid perforera med borrmaskinen på de större plana ytorna som inte ska bära vikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

För mej är det enda alternativet at åka till IKEA's fyndavdelning. Deras platta paket med skåpsdörrar mm = lackade och klara. Det är ofta dom har samma dörrar osv i stora partier. När jag byggde nytt till pajerons bakdörr köpte jag en svart skåpsdörr för 99kr och då var den lackad och klar = vattentålig. Sist jag var där sålde dom ut bordsskivor 160x120cm för 199kr låg säkert 50st.

Detta är det som jag har som köksmodul i min minihusbil. 49kr för stativet och 19 kr för luckan. Ikeas fyndavdelning. Sen är det bara att fylla på med lådor eller vad man vi ha.

IMG_20161221_144724.jpg

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Efter att ha testat att bygga det optimala av lådor etc där bak så har jag bestämt mig för att bygga in ny kyl med batteri, laddare och kompressor. Sen blir det ikea plastbackar till köksutrustning och torrskaffning och vanliga bagar till kläder som ska få ett eget utrymme ovanpå plastbackar och kyl.

Jag kommer att bygga i så tunn plywood jag klarar - 12mm tror jag. Kommer att borra stora hål för att spara vikt och öka luftgenomströmning runt kylskåp och batteri. 

Hela lådan ska monteras fast i existerande skruvhål i bilen och den ska vara lite smalare än tidigare versioner. Detta för att kunna ha skrymmande stora saker ( muurikka, campingstolar, bord ) vid sidan och därmed relativt lättåtkomligt.

Hela lådan ska kläs med högtalartyg och säkert modifieras igen ;) .

Allt av recovery åker i låda på taket. Måste jag vincha ofta brukar det gå att rigga till så grejorna kan hänga/ ligga kvar på vinchkofångaren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

IMG_20170117_090840.jpgVar till Bygg Max och köpte furuplywood skivor för 387kr st. Dom var plastbelagda och såg ut som "Melamin" Riktig snygga och dom låg på flaket och skavdes mot annat utan att bli förstörda. Ett låd och hyllstystem med dessa och fina mässinglister är att rekommendera.

IMG_20170116_144208.jpg

IMG_20170117_090832.jpg

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Moderators

Blåser liv i tråden igen. Jag såg Kjetils länk till bra expansionsbeslag/ skenor men det var f.n vad dyra de var. Jag behöver skenor som är 750-800mm och tål ca 100kg.

Ebay kanske eller vet någon om bra butik i Norge/ Sverige som inte ska ha fullt 1000:- för liknande? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

 

Link to comment
Share on other sites

@ Jon, her er noko å samanlikne med

http://www.teleskopschienen-shop.de/schwerlastauszuege/index.php

https://www.teleskopschienen24.de/schwerlastauszug---schwerlastauszuege/

Høg bæreevne, låsbare & langt uttrekk = Høg pris.

Eg skulle ha 1 sett skinner med 1500mm uttrekk, låsbar & 150kg bæreevne..... Det blei så dyrt at kunden takka NEI :-(

Viss du finn nokon som bygger (data) tavler & rack KAN du her få gunstigare skinnesystem, men som regel med kortare uttrekk.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Oups... ja det var hiskeliggt vad skenorna är dyra .....?!!!

Ett lådsystembygge handlar ju om rejält med pengar om man skall ha 6 par som jag planerat. Snor ju många sköna tusenlappar från res eller bilbyggarksssan. Samtidigt under planeringen och skissritandet har vi kommit på lösningar som vi tror skulle underlätta och rationalisera köksverksamheten rejält.

Hmm.... huvudbry.. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Lars 9k Dette er tildels med å rettferdiggjere prisen på ein del ferdige skuffeseksjonar som er å få i markedet. ARB, AluCab, Front Runner, African Outback for å nevne nokre

Når det er sagt; sjå fks på ein del kommersielle aktørar som bygger egne skinner til sine skuffer, så bruker dei standard lager som er motgåande å kvar si side av ei skinne eller innfelt i ein høvelig profil.

Er du ekstremt nøye klarer ein å borre / maskinere & få dette til sjøl. Eg anser meg som rimelig nøye & passe praktisk anlagt med tidvis tilgang til det meste av verktøy... Privat har eg har gitt opp å få til dette "aleine" & iallfall så stramt at dette fungerer med last, med vridning ifra bil og underlag & ikkje mist støyfritt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ja, det är inte svårt att fatta att det kostar med färdigbygda lådsystem. 

Men alla har ju sina egna preferenser vad gäller förvaring och dessa tenderar ju att ändras med erfarenheter man skaffar sig.

Jag börjar bli rätt säker på hur bilen ska bli nu och tog ett par stora beslut igår så hoppas kunna presentera något inom inte allt för lång tid.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...