Jump to content

Delar för tillverkning av lådsystem


stensth
 Share

Recommended Posts

Aktuelt søker eg etter et skinnesystem med et "pull out & drop down" arrangement.

Slikt finnes til fks kjøleskap. Eg treng eit reint skinnesystem som gjer samme jobben.

Planen er å trekke ein seksjon ut av bilen & la den "svinge / falle ned" til passe arbeidshøgde. Eg må ta ein del mål for å avklare kor mykje "drop" eg treng. Uttrekk er estimert til omlag 400mm. Realistisk sett opp mot 50 kg.

Noken som har tips til kor eg finn slik??

 

Edited by SafariTec
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Nu har planeringen av vår inredning övergått i ritningsfas. Målet är att göra alla misstag på ritbordet och till sist ha ett ritningsunderlag som "brädgården" kan såga upp skivorna efter.

Underlättar att Sambon, Co-drivern, Kockan jobbat som konstruktör en gång i tiden. Hon är lika kompetent inom all de områdena!! :)

 

Expansionsbeslagen skall snart beställas, lås för "stängd låda" respektive "halvöppen låda" är provköpta och alla grundmått skall därmed vara kända.

IMG_4786.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Planering är A och O men jag brukar planera en sak och sedan när jag kommer till verkligheten blir allt annorlunda. Kul Kul

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

När jag jag monterar kök använder jag ibland dessa saker. Borra ett 8mm hål minst 16mm djupt och skruva in. Då har man en riktigt bra M6 mutter att skruva i. Något jag använder ofta i MDF skivor då den gärna spricker i ändarna På det sättet behöver jag inte använda ramar eller liknande att skruva i då jag kan bygga hyllsystem och liknande i 12-16mm MDF. Nu har just denna dimension utgått på Biltema men det finns säkert på byggvaruhusen

Den andra med flänsar fungerar i Spånskiva och vanligt trä men inte MDF. Den sätter jag på baksidan och slår fast och användes vid grövre jobb

P1020885.thumb.JPG.843873e0e3d2458426b6ca78668043cb.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ett tips....

Bor man nära ett IKEA kan man hitta de mesta av beslagsbultar, muttrar och dylikt där till i princip inga kostnader alls. I Göteborg får man ta det man beöver så länge man donerar lite pengar in välgörande ändamål (en donations burk finns i närheten)

Man ska kanske inte dra det till extremer men dom har ofta lite bra varianter som man inte kan hitta så lätt någon annanstans.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Alltid intressant hur många varianter det finns av egna lådsystem. Min nästa uppdatering kommer nog baseras lite mer på aluminium, lite dyrare men mkt lättare!

En rätt viktig sak att tänka på när det kommer till formplywood är att den inte alltid är vattenbeständig, rättare sagt limmet, det räcker med luftfuktigheten över tid för lamineringen skall släppa! Detta gäller även för all annan typ av plywood. En bekant till mig handlade formplywood för att bygga med på sitt släp och efter en tid började lamineringen släppa och han var minst sagt inte glad.
När jag skulle bygga för första gången i min GW använde jag mig av MDF men det va inget bra val. Minsta fukt och den blir sin dubbla tjocklek, så nästa variant fick bli av plywood. Efter hört min bekantas historia började jag forska och fick tag på en trevlig kille på Fredrikssons Trä i Arlöv. Han berättade att limningen skall vara av WBP typ och det gäller för samtliga plywood av BJÖRK ur deras sortiment, detta gäller även för många andra tillverkare. Är det ett annat trädslag bör man kolla upp vilken typ av lim som använts. Så länge limmet är av WBP typ så är skivan så gott som vattenresistent och sväller ytterst lite om den blir blöt, då pratar vi inte luftfuktighet utan rejält blöt. Det behöver alltså inte vara formplywood för att det skall klara väta :-) det räcker med WBP limningen!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

till 2)... kanske här

http://stores.ebay.de/HM-Filze?_trksid=p2047675.l2563

https://www.ebay.de/itm/Kofferraumfilz-2-5-mm-selbstklebender-Filz-ab-50-cm-Schwarz-Nadelflies-/161744038884

eller här

http://stores.ebay.de/stoffkreativgmbh/

(de har också impregnerat tyg som kan användas som markis/solskydd i olika färger)

Edited by Albatross
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag sitter på tåget(!?!?) hem till Lund från Abisko och kom på att jag nog inte delat med mig av hur min lösning blev... Aluminiumdelarna kommer från Bauhaus och skenorna från ett företag i Malmö vars namn jag glömt...

I utrymmet ovanför spisen är det tänkt att det ska in en låda så småningom. Nuvarande utförande blev klart vid midnatt natten innan vi körde mot Nordkap. Allt fungerade excellent under de 3 veckorna vi var iväg(och även efteråt).

IMG_20170621_000237.thumb.jpg.2dbe9f9418bbbe7193a6d0fd53186662.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2017-11-18 at 11.48, Per Pettersson sade:

Aluminiumdelarna kommer från Bauhaus och skenorna från ett företag i Malmö vars namn jag glömt...

I utrymmet ovanför spisen är det tänkt att det ska in en låda så småningom. Nuvarande utförande blev klart vid midnatt natten innan vi körde mot Nordkap. Allt fungerade excellent under de 3 veckorna vi var iväg(och även efteråt).

IMG_20170621_000237.thumb.jpg.2dbe9f9418bbbe7193a6d0fd53186662.jpg

Har du fler bilder på bygget att lägga upp? Gillar idén med alu-profilerna!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...