Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, norlin said:

https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

KL15 = 12V när tändning är på.

Du har säkert nått av typen ciggarättändarutag i bilen som bara fungerar när tändning är på..

Tack 😊

Hittade ett ciguttag i bagaget som jag kopplade in mig på.

Har dock inget batteri ännu...Läs 2000 kr 😂

Edited by swedak
Link to comment
Share on other sites

Batterier blir alltid varma vid laddning, även laddaren, sen så är det lite olika beroende på batteri, gel/blysyra, samt lite beroende på vad det är för laddare.

Gelbatterier avger ingen eller minimalt med knallgas dock så rekommenderas alltid någon form av ventilation vid laddning av batterier av alla sorter.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag har tyckt att min Ctek D250s har betett sig lite underligt. Startbatteriet har tappat kräm och verkade inte ta laddning så bra. Det såg ut att ligga runt 12,50-12,55 volt i vilospänning. Började fundera på om det var på väg att ge upp, laddade det fullt och fick det belastningstestat och det var med mycket god marginal okej. Några dagar senare var det åter igen nere på 12,55v. 

Bestämde mig för att göra ett test. Drog ur säkringen som kopplar ihop startbatteriet med Ctek'en och laddade bägge batterierna fulla, var för sig. Ett par dagar senare visade batteriet 12,85v på morgonen, inga som helst problem med det batteriet. 

 

Kopplar in D250s'en igen, och nu hade jag möjligheten att låta bilen stå orörd. Inga förbrukningsprylar inkopplade inga lampor, inga strömtjuvar. Såhär såg grafen ut därefter... 

Screenshot_20191001-062007.thumb.png.fc4311405f062d1b8f4fdb82fe4e4870.png

Screenshot_20191001-062031.thumb.png.b0a507cf723b9337093b5f980993f0ba.png

Steg två i experimentet blev att koppla in startbatteriet parallellt med förbrukningsbatteriet istället. 

Vipps så ändrade grafen karaktär...

Screenshot_20191002-062046.thumb.png.10fd01696476824449dd00bf563faea2.png

 

 

Jag kan inte tolka det här på annat sätt än att Ctek'en dränerar mitt startbatteri på ström när det är inkopplat? Jag antar och hoppas att era beter sig annorlunda? 

 

Edit: Ikväll ska jag koppla isär batterierna igen och låta dem stå frånskilja i några dagar, så kan ni få en svart på vit graf på det om någon ändå misstänker strömtjuv från startbatteriet. 

Tillägg: Grafen visar startbatteriet. Förbrukningsbatteriet har jag ingen sån Bluetooth-grej på, men har sällan mätt under 12,90v på det batteriet. Bägge batterierna är av AGM dual purpose-typ. 

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag gissar fritt @JohnE. Ser ut som att CTEKen inte separerar som den ska, men om du inte har någon förbrukning/tjyv så borde det ju inte spela nån roll men kanske CTEKen tjyvdrar då. Har du solcell, det ser ju ut på bilden som att den laddar från solcell om man tittar på lamporna? En quickfix som kanske kan funka är att sätta ett separat skiljerelä mellan CTEK och startbatterianslutningen som styrs av tändningen, jag tror jag har ett ligger med skruvanslutning för lite större kablar.

Rita upp hur du kopplat och skicka en fråga till CTEK-Supporten, känns som det är ganska många som har problem med CTEK DUAL.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, blackstream said:

Jag gissar fritt @JohnE. Ser ut som att CTEKen inte separerar som den ska, men om du inte har någon förbrukning/tjyv så borde det ju inte spela nån roll men kanske CTEKen tjyvdrar då. Har du solcell, det ser ju ut på bilden som att den laddar från solcell om man tittar på lamporna? En quickfix som kanske kan funka är att sätta ett separat skiljerelä mellan CTEK och startbatterianslutningen som styrs av tändningen, jag tror jag har ett ligger med skruvanslutning för lite större kablar.

Rita upp hur du kopplat och skicka en fråga till CTEK-Supporten, känns som det är ganska många som har problem med CTEK DUAL.

Precis vad jag misstänker, att Ctek'en inte kopplar ifrån som den ska. Japp, har solpanel, en 100w på taket. 

Kan ju sätta en billig Biltema frånskiljare mellan startbatteriet och Ctek'en också, men det borde ju inte behövas. 

Får skicka ett mail, får vi se vad de säger. Tar väl säkert tid att få svar, men jag sitter ju inte i skiten lyckligtvis, har ingen tur planerad. Jag har ju kopplat som jag har kopplat av en anledning, med huvudströmbrytare mellan batterierna för eventuellt behov av "starthjälp", och så för ström till winchen. 😃

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, JohnE said:

Precis vad jag misstänker, att Ctek'en inte kopplar ifrån som den ska. Japp, har solpanel, en 100w på taket. 

Kan ju sätta en billig Biltema frånskiljare mellan startbatteriet och Ctek'en också, men det borde ju inte behövas.

Kan ju va värt att prova, om det visar sig funka så har du kanske bättre läge för att få garanti från Ctek kanske. Ännu hellre skulle man sätta Gopron på timelapse, filma en spänningsmätare tillsammans med lamporna på Ctek'en och se när den kopplar ifrån/ihop.

Låt säga att CTEKen kopplar ihop batterierna vid lite för låg spänning från startbatteriet och batterierna är lite olika skick så skulle ju förbrukningsbatteriet kunna dra ur startbatteriet. Det skulle ju förklara grafernas utseende oxå.

MEN, det konstiga med graferna är att din telefon kl 06.20 först har 22% batteri och sen 57%! FKN magic dude.  

 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som vet var jag kan få fatt i en batterihylla eller vad det nu heter? Det där plattan under batteriet i motorutrymmet. Toyota själva har för ett extra batteri på höger sida i motorutrymmet, men bara på ryska och ukrainska marknaden. Och går man in i deras listor så står det inte vilket fäste som är vilket i beställningslistorna. Jag riskerar således att få beställa två gånger. Toyota själva rekommenderade att jag skulle kolla på skroten då äldre Hilux hade dubbelt system. Men det känns bökigt och som det kan ta lång tid. Tänker mig att det borde finnas någon universal på Biltema eller liknande. Annars kan det ju inte vara svårt att tillverka en själv. Något material som ska undvikas i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli i motorutrymmet @norlin. Vill ha möjligheter att ha ett rent flak. En lös batteribox kunde jag såklart ha på flaket. Men det är ytterligare en halvtung grej som i så fall ska lastas och lastas av beroende på vad bilen ska användas till. Och sitter det monterat i motorutrymmet så finns möjligheten att koppla vissa lampor och 12V uttag, som alltid är med och på bilen, till detta. Förr kom Hilux med dubbla batterier så det är ett utrymme tänkt till batteri.

E1EC27D3-2811-4684-BE14-A9B82E1FD0AE.thumb.jpeg.1689f983b86659475f4191721f9ea454.jpeg
 

2D75D48E-AF07-41E7-9977-073871D189B8.thumb.jpeg.15838be63636c9d259c950dce06d3f4d.jpeg
 

För det är ingen annan som har någon bättre idé?

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Läst och läst och läst i denna tråden och dess länkar. Tror jag börjar fatta nu. Med ett batteri på över 100Ah rekommenderar Ctek DS250 och Smartpass 120. Med ett förbrukarbatteri under 100Ah tycker Ctek att det räcker med en DS250. Dock säger de att om batteriet är under 100Ah och samtidigt som det laddas så ska det köras en kyl eller annat så bör man komplettera med en Smartpass 120. Om jag förstår rätt så ska jag alltså enligt deras rekommendationer om jag har ett förbrukar batteri på 95Ah som är kopplat till en kylbox samt (låt oss säga fem) olika 12 uttag för att kunna köra mobil- surfplatteladdning, kompressor och kanske en och annan lampa använda mig av DS250 samt en Smartpass.

Men vad jag kan utläsa så nöjer sig de flesta här på sidan med bara DS250 och ett batteri under 100Ah. Problemet som kan uppstå (om man ej kompletterar med solpanel) är så ledes att man kanske förbrukar mer ström än vad man hinner ladda när man kör. Vad jag kan se är det lätt att komplettera med ett Smartpass120 senare om DS250 inte är tillräcklig.

Hittade den här sidan hos Hjermans där det finns färdiga paket med antingen DS250 eller med både DS250 och Smartpass. Så om man köper sig deras CTEK 20A Off Grid Paket så är det ett komplett startpaket så när som på att man också behöver ett batteri och ev kablar. Detta kan senare kompletteras med antingen ett Smartpass 120 eller ett Smartpass OCH ett större batteri om det visar sig att  DS250'ns 20A är för lite i förhållande till förbruket.

På bilden av CTEK 20A Off Grid Paket'et: Vad är den där kopparfärgade saken? Är det den så kallade "Shunten"? Vad har den för funktion? Varför är den 100A i OffGrid paketet, men 200 A i Off Road paketet.?

Kan inte se att det ingår säkringar. Så det tillkommer väll.

Vad är det för skillnad på DS250SA och DS250SE?

Link to comment
Share on other sites

On ‎08‎.‎05‎.‎2019 at 12.32, blackstream sa:

Klippt o kapat från The internet:

My thoughts.
I wouldn't use that Ctek unit as a standalone anyway as it does not separate the aux battery from the load. If you have say a fridge hanging off the aux battery the Ctek unit will end up overcharging the battery as it gets confused as to what voltage the battery requires - a battery needs different voltages at different stages of charge and a quality charger reacts accordingly. If a fridge is cutting in and out the charger has no idea what is going on and will sulfate the battery.
Depending upon what type of battery you have, with a solar input you will normally be better of with a solar regulator, something like a Victron 75/15 or even 100/30 if the 200W panel outputs more than 15A max. The solar regulator hangs the load off it and separates the aux battery from the load, so whilst the sun is shining the panel supplies the load and charges the battery separately, only giving the battery the charge profile it needs. You can program them for different voltage profiles too if you are using an AGM or other non standard type of battery.

Then you just use a simple dual battery setup between the main battery and the aux battery, if you are using a deep cycle lead acid aux battery then something very simple like a Projecta or Redarc dual battery setup is fine, it will get the same sort of charge from the alternator as the starting battery does. If the aux is something that needs a different charge voltage and/or profile then you'll have to look for something more complicated involving a dc-dc converter, but make sure if it has a solar input and the aux battery load is separated from the battery as mentioned above. Looking at the Redarc BCDC they seem to have a separate solar input and MPPT but they do not separate the load from the battery.

Skulle ju kunna förklara en del spökerier kring solpanel och Ctek Dual 250. Men den ska ju fixa solpanel, men under samtidig förbrukning?

En sak är säker, om man kör Ctek MX10 i Supply-läge från 240V samtidigt som man stoppar i en urladdad power-bank så luktar det bränt och saker slocknar. Man ska inte släppa ut röken ur saker, den ska va kvar inuti.

Här är hela tråden

 

Detta läser jag som förklaringen till varför Ctek rekommenderar att man inte bara kör en DS250 till ett förbrukarbatteri om något drar ström ur batteriet samtidigt som det laddas. Utan att de i sådana lägen rekommenderar att man kompletterar med en Smartpass 120. Så som Ctek själva skriver så ska ett förbrukarbatteri inte laddas och användas samtidigt om man bara har en DS250. Och för de flesta av oss vill vi nog inte skifta mellan att ladda eller använda förbrukarbatteriet, utan vi vill att det både ska kunna ladda och förbrukas samtidigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette skjønte jeg ikke? Det vil jo alltid være strømtrekk av noe slag på 1 batteri?

. If you have say a fridge hanging off the aux battery the Ctek unit will end up overcharging the battery as it gets confused as to what voltage the battery requires - a battery needs different voltages at different stages of charge and a quality charger reacts accordingly. If a fridge is cutting in and out the charger has no idea what is going on and will sulfate the battery.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Jonas Andersson said:

Detta läser jag som förklaringen till varför Ctek rekommenderar att man inte bara kör en DS250 till ett förbrukarbatteri om något drar ström ur batteriet samtidigt som det laddas. Utan att de i sådana lägen rekommenderar att man kompletterar med en Smartpass 120. Så som Ctek själva skriver så ska ett förbrukarbatteri inte laddas och användas samtidigt om man bara har en DS250. Och för de flesta av oss vill vi nog inte skifta mellan att ladda eller använda förbrukarbatteriet, utan vi vill att det både ska kunna ladda och förbrukas samtidigt.

Hvor står dette forresten? Var nytt for meg. Jeg har smartpass så da antar jeg at jeg kan bruke batteri samtidig som det lader?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...