Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

@haakonbs Det ser du om du bläddrar ner till femte sidan som heter "INSTALLATIONSEXEMPEL" och är numrerad till 80. Det finns sex olika exempel. Vill man köra t.ex. kylen samtidigt som batteriet laddas från generator/startbatteri så rekommenderar de i stället att man enbart använder Smartpass 120. Ska man komplettera laddningen med solcell, så bör man använda både Smartpass 120 och DS250.

 5498-1256_Manual.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja, det kommer kanskje ikke helt klart frem når man leser det sånn første gang. Nå har jeg lest dette noen ganger til og jeg ser at man kanskje med fordel kanskje bør koble feks kjøleboks rett på Smartpass'en får å la dynamo lade under kjøring. Antar kjøleboksen vil da forbruke fra servicebatteri når bilen står stille og man fortsatt får målt volt/Ah med en batterimonitor`?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med en D250SA två säsonger nu. Till den är kopplad en 100W solcell, ett 80Ah förbrukningsbatteri och bilens startbatterier. Jag har låtit kylen gå kontinuerligt ca sex veckor båda somrarna och laddat diverse prylar från batteriet, ibland har bilen stått stilla upp mot en vecka utan att förbrukningsbatteriet passerat under 12.4V som lägst (vad jag sett).
 

Nu har jag låtit systemet stå kopplat utan förbrukare sedan augusti och båda startbatterierna samt förbrukningsbatteriet mäter 12.8V. Alltså fortsätter solcellen ladda förbruknings- och startbatterierna och ingen tjuvström dras vilket någon här hade problem med (jag trodde oxå att jag hade problem med det när batterierna var döda innan vi skulle ut förra sommaren, men de var nog bara gamla och dåligt underhållsladdade!).

 

Man spaning är nog att Smartpass bara behövs om man ska ladda riktigt stora batteribanker...?! Och/eller funkar som en extra kassako för CTEK 😂

Edited by Linusp3
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Jonas Andersson said:

Ctek rekommenderar att man inte bara kör en DS250 till ett förbrukarbatteri om något drar ström ur batteriet samtidigt

Aaa, det har jag inte sett, men lärde mig den svåra vägen då. På sätt och vis rimligt. Ctek vet hur man får sina kunder att behöva "en pryl till". 

 

14 hours ago, Jonas Andersson said:

Och för de flesta av oss vill vi nog inte skifta mellan att ladda eller använda förbrukarbatteriet, utan vi vill att det både ska kunna ladda och förbrukas samtidigt.

En lite billigare lösning än Smartpass kanske kan va att sätta en ladd-regulator mellan Ctek och solpanel med USB-utgång förladdning. Här är en för 300 spänn. Ger ju lite till förluster och en till pryl som kan ge felkällor och huvudbry. Och, inte optimalt om man har t ex en kyl.

Lättast är ju att ladda med solcell på natten så att man kan ladda sina förbrukare på dagen... och bara äta knaskerot 😎 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, iknutis said:

Det fungerer helt fint å gjøre det. :)
Ellers er det mange som har montert Defa motor- og kupe-varmer, som også har vedlikeholdslading. Den fungerer også helt knall på parkeringsplasser.

Jag tackar för svar 😃

Inte lätt när man är nybörjare på detta . 

Edited by swedak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hemma laddar jag ibland startbatteriet  med en extern CTEK laddare. När den stått på ett tag går startbatteriets spänning upp över 13,2 eller var det nu är som DS250:n går igång och den startar då i sin tur laddning av förbrukningsbatteriet.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Hemma laddar jag ibland startbatteriet  med en extern CTEK laddare. När den stått på ett tag går startbatteriets spänning upp över 13,2 eller var det nu är som DS250:n går igång och den startar då i sin tur laddning av förbrukningsbatteriet.  

Det va just det jag undrade. Att även på en camping med el koppla laddaren på start batteriet och på så sätt ladda bägge. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har alltid bilen på underhållsladning mellan turerna. Som Lars skriver, när batterierna fram är fulladdade så kickar Cteken in och laddar det externa batteriet.

När vi står på campingplats m ström kopplar jag alltid in laddaren och nu även solcell. Har haft strul med elen så tar alla tillfällen i akt att fylla på.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Pratade med ett husbils- och husvagnscenter idag. De ratade CTEK (DS250 och/eller smartpass) om man har extrabatteriet i motorutrymmet. De sa att CTEK grejorna är en multifunktionell enhet som är halvbra på mycket. Men att det finns andra betydligt billigare saker som är bättre specificerade och funktionella till just det systemet som jag vill ha: Förbrukarbatteri i motorutrymmet med på flaket - 1 anderson plug till kylbox, 2 st uttag modell cigarett, 1-2 usb uttag samt några ledstrips. Detta med möjlighet att i framtiden ansluta solpanel samt diverse små arbetslampor.

De sa att med tanke på hur korta kablar jag ska ha mellan generator, startbatteri, batteriisolator och förbrukarbatteri så är inte en CTEK det optimala. CTEK / DC-DC laddare är enligt dem mer lämpligt vid större avstånd. T.ex. uppsättningen husvagn som laddar från bilen. Dvs. egentligen ganska tunna kablar med stort spänningsfall.

Batteriisolatorn kostar ca 1/10 av vad en CTEK kostar.

Hur många uttag anser ni att man behöver i bak? Jag räknar med att 1 anderson, 2 "vanliga" cigg-uttag samt 1-2 USB räcker gott och väl.

Link to comment
Share on other sites

De visade mig även en mycket schmutt batterimonitor. Men jag kan inte riktigt se att jag kan få dit den någonstans. Finns inte riktigt några tomma ytor på Mulans (Hilux'ens) instrumentbräda. I framtiden har jag tänkt att skaffa en takkonsoll där den kanske passar. Det jag funderar på är om sidan på den passar till touchdisplayen. Så @Wiberg... Jag hittade den här bilden från dig när jag googlade. Hur "hög" är konsollen? Vad är måttet från nederkant till överkant? (Och visst är det ball med saker i taket som lyser och ger känslan av att man sitter i en rymdraket! 😛20140317_152832.thumb.jpg.00988282ae25bd0a186b522020ce982a.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du kan få mått i morgon Jonas. 

Vad gäller ljusen så är de inte fullt så porriga som man kunde önska. En dag, när det är varmt och jag kommer ihåg det, så ska jag demontera den och skicka i herrejösses LED. Typ solskydd 3. För nu är det inte mycket att skryta om.

Men radion sitter som stöpt och lagringsutrymmet är perfekt så helt bortkastat var inte det köpet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Linusp3 sa:

Nu blir jag givetvis nyfiken. Tillverkare? Storlek?

NDS iManager Touch display. Googla. Måtten har jag inte. Sökt med ljus och lykta efter dem. Men jag kan senare mäta exemplaret ute hos Fritidscenter om du vill. Men tänkt typ liten smartphone när det gäller displayen. Tror den skulle passa perfekt på sidan av den där takkonsollen.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

Tänkte att jag ev skulle ha en elkontakt för luftkompressor bak också. Men de drar ju runt 50A!!. Såg någon värsting variant som låg på närmare 70A. Det får nog bli en separat anslutning eller helt enkelt bara batteriklämmorna som den kommer med.

Spånar på hur kraftig kabel jag behöver bak till flaket.... Det blir nog bara:

Anderson plugg/truck kontakt: Kylbox med kompressor (konstant inkopplad) Medel 0,5 till 1,0 A, med peak på 4A brukar väll vara vanligt. 
 
De två 12V cigg-uttagen kommer att användas för diverse om varannat. Kan inte föreställa mig några större strömslukare. Luftkompressor drar ju runt 50A så den får jag nog låta ta strömmen på en annan plats.
 
Uttagen kommer vara ”bra att ha uttag” som kanske samtidigt används för att:
  • Ladda mobil
  • Lös sladdlampa.
 
Sen funderar jag påatt i framtiden få upp fyra små arbetsledlampor på takets fyra hörn. Om det är smidigast att dra deras ström från flaket, kommer ju även den strömmen tas därifrån.
Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...