Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

Med en DCDC laddare fungerar det som du beskriver men med ett skiljerelä är batterierna paralellkopplade och då blir resultatet så som jag beskrev det ovan.

På min Terrängbil körde jag med skiljerelä under några år och lyckades förstöra 4 batterier innan jag skaffade en DCDC laddare.

Skiljerelä - HBV:s forum

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enklast tror jag du får det med en powerbank, typ GoalZero, just nu.

Kör på den med kylen när bilen är stilla. Löser ju även laddning av all annan elektronik via USB osv. Smidigt med en 10m USB-kabel upp till tält o mobilen under kvällarna :)

Det fungerar utmärkt, för ert behov, att ha kylen inkopplad i 230v inverteruttaget och driva kylen den vägen när ni kör, och generatorn laddar.  Sedan powerbank när ni stannar på kvällen.

Powerbank kan man ju toppa upp med solceller eller 230-laddning där man kommer åt.

Vi gjorde det under en 3v resa och det var aldrig ngt problem.

Sedan kan du ordna andra lösningar för framtiden.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, CampForCer said:

Enklast tror jag du får det med en powerbank, typ GoalZero, just nu.

Kör på den med kylen när bilen är stilla. Löser ju även laddning av all annan elektronik via USB osv. Smidigt med en 10m USB-kabel upp till tält o mobilen under kvällarna :)

Det fungerar utmärkt, för ert behov, att ha kylen inkopplad i 230v inverteruttaget och driva kylen den vägen när ni kör, och generatorn laddar.  Sedan powerbank när ni stannar på kvällen.

Powerbank kan man ju toppa upp med solceller eller 230-laddning där man kommer åt.

Vi gjorde det under en 3v resa och det var aldrig ngt problem.

Sedan kan du ordna andra lösningar för framtiden.

Han är ju ute efter den billigaste lösningen. Visst är det bra och bekvämt med powerbank, men tyvärr inte så billigt. 😔

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köpa ett nytt startbatteri innan vårturen och köra kompressorkylen på den. Kylboxen har spänningsvakt och skulle det dra slut på batteriet ändå så är man inte ensam och kan få hjälpstart. Skulle det hända så får man väll dra ur kylboxen och ställa den utanför bilen så håller sig grejerna kall ändå. 
Jag tänker göra en permanent setup med förbrukningsbatteri och dcdc laddare efter vårturen. Min fråga som jag ställde från början skulle bara vara för en "nödlösning" så jag kunde köra kylen under natten och när man står parkerad. Men nu när andra har valt att köra med 1 batteri när man står kortare stunder så känner jag mig också bekväm med att göra det, vilket gör att min första fråga inte längre är lika relevant. 

PS, inser att det här svaret låter smått arrogant, vilket inte var tanken. Men tack i alla fall för alla bra svar och tips, lär nog surras en hel del mer om det kring elden. :D

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Wiberg said:

Vet inte om han tänker riktigt här men det känns rätt. Kan förklara varför det tar så lång tid för min laddare att " lysa grönt " i bland

Joda, han har helt rett. Så skal du lade hovedbatteriene, bør du koble bort ctek’en.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Men det förutsätter ju att extrabatteriet är väldigt urladdat. Normalt har jag alltid underhållsladning mellan turerna så det är egentligen ett icke-problem. När jag kopplar in solcellpanelen så går den rätt på extrabatteriet. 

Men med det sagt - det är fortfarande något som tjuvar ström i bilen så i dag var det tomt på stöm = laddare. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/17/2020 at 9:08 PM, Lars 9k said:

Dessutom är inte CTEC 250 så kraftig. Levererar max 20A och drar max 25A. 

Men hvis du lader hovedbatteriene med 3A, tapper du fort batteriene når Ctek'en drar 20. :)
Nå har jeg gått på en smell selv og bestilt en D250SA.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 hour ago, iknutis said:

Men hvis du lader hovedbatteriene med 3A, tapper du fort batteriene når Ctek'en drar 20. :)
Nå har jeg gått på en smell selv og bestilt en D250SA.

Jo men för eller senare är ju förhoppningsvis förbrukningsbatteriet uppladdat.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Har tagit nästan 2 dygn för min 5 amps laddare att fylla alla tre batterier med nya friska. Det är ju självklart ett tecken på att bilen körs för lite och att något tar för sig grovt av tillgänglig ström.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Inte så konstigt att det tar tid om batterierna är lite urdragna.

Nu vet jag inte hur stor kapacitet dina batterier har men leker vi med tanken att du har 3st 70Ah batterier som är  halvladdade innebär det att du skall fylla på 105Ah.

Din 5A laddare ger som bäst 120Ah/dygn minus lite förluster och eventuell smartness..

Är batterierna större eller mer urladdade, alternativt att laddaren smyger  så blir det fort timmar.

Link to comment
Share on other sites

Men alle tre skal jo ikke kunne lade seg ut hvis du bare har en d250 mellom de? Den skal jo ikke sende strøm videre med mindre du har motoren i gang (eller en lader tilkoblet).

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Fredrik L said:

Jag blir mer och mer sugen på en portabel allt i ett lösning. Skulle passa mig perfekt då jag inte vill göra en massa permanenta installationer i Touaregen 

 

Typ Dometics variant 

https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/energi-och-styrning/strömförsörjning-och-belysning/batterier/dometic-plb40-_-195560

Kostar ca 7500 i butik

 

Sugen på en DIY?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fler frågor på temat "Andersonkontakt"

50 A kräver ju sin kabelarea, ett av elfas kontaktdonen specar: 6AWG~10-12AWG  dvs. 13,3 mm2 ~ 3,31-5,25 mm2 vilket ger ett mini area på 3,31 mm2 vilket är rätt grova kablar om jag bara vill ha denna typ av kontakt till kylen, som är avsäkrad med 8 A och 2,5 mm2

Hur har ni gjort? Grova kablar eller reduseringshylsa, eller...?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ingen fare for at de faller ut, de er billige, lette å få tak i og de leder bra med strøm.

XT60 tåler inntil 60ampere i perioder, xt90 tåler inntil 90ampere.

Til bruk inntil 15A kan du bruke mini-xt også.

  • Thanks 1
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...