JohnE Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 (edited) 16 hours ago, Lars 9k said: Tar gärna en länk @JohnE! Allt som förstärker är av godo, problemet att de kommer att krypa ut vid flex kvarstår nämligen nog även om de höll för det denna gången. Absolut! Bilden jag postade är från kit passande min bil, från firman "Air bag man". Länk Är inte hundra på din årsmodell och så, men trrroroooooor det här kan vara rätt? Länk När jag valde Pajeron kunde jag välja mellan "standard height or raised" men det kunde jag inte på din, bara standard height? Så det kanske är för korta sleeves för ändamålet. Finns ju något telefonnummer att ringa för att fråga, då kan du ju säkert också bara ge dimensionerna på dina airbags och fråga efter passande sleeve. Det lär de ju kunna trolla fram. Vad är det för märke på de grejerna du köpte? Air Lift? Känns som att de borde ha något motsvarande men jag lyckas dock inte hitta någon artikel för det. ? Edited August 31, 2018 by JohnE 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 31, 2018 Author Premium Member Share Posted August 31, 2018 Stämmer att det är en ZJ, dock -93 men de har samma fjädring på alla. Min är ju höjd ett antal tum så det är inte lönt att kolla på model egentligen. Jag har mailat firman i Australien och frågat om de har några ”påsar” som passar på mina bälgar. Tack för tipset! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 6, 2018 Author Premium Member Share Posted September 6, 2018 (edited) Har pausat sökandet efter ”påsar”, firman ville ha alla möjliga mått såsom tråddiameter på fjädrarna, ride high höjd mm. Vi starade istället ”montering av Air Lift 2.0” Av med fjädern igen och kontroll att även denna luftbälg var hel. Sen svarvade Göran två olika typer av plastpuckar. En som fixerar höjningspucken så den inte kan flytta sig i sida. Sen en som sitter inne i fjädern och som träs över konen som normalt håller fjädern på plats. Den fixerar överdelen av bälgen i fjädern samt skyddar slangen och hindrar att slangen kommer i kläm. Bälgen inkopplad och uppblåst för läckkontroll över natten. Här syns även en av de röda distanser som vi ersatt med de vita. Dagen efter fortsätta vi monteringen. Under lördagen kom alla delar på plats. Nu väntar provkörning med full last under helgen, bara att hålla tumarna för att det kommer att hålla nu!! Edited September 7, 2018 by Lars 9k 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 9, 2018 Author Premium Member Share Posted September 9, 2018 Det fungerade alldeles utmärkt under helgens tur! Jeepen gick betydligt stadigare än tidigare och höll höjden bra även när vi lastat fullt. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Mycket skönt att höra! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2018 Author Premium Member Share Posted September 14, 2018 (edited) Jag får ju göra en replik på @CampForCer fina troféruta. Min är dock lite kompaktare. Edited September 15, 2018 by Lars 9k 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 1 timme sedan, Lars 9k sade: Jag får ju göra en replik på @CampForCer fina troféruta. Min är blev dock lite kompaktare. Snyggt!! Har du köpt märkena, eller fixat själv? Ser bra ut!! 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2018 Author Premium Member Share Posted September 14, 2018 (edited) Dymo... Edited January 6, 2020 by Lars 9k 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 2 timmar sedan, Lars 9k sade: Jag får ju göra en replik på @CampForCer fina troféruta. Min är blev dock lite kompaktare. *Tjeckien *Österrike 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2018 Author Premium Member Share Posted September 14, 2018 Får ju hålla stilen, klart jag måste redigera.... men då är det smidigt med Dymo! 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 12 minuter sedan, Per Pettersson sade: *Tjeckien *Österrike Jag och Hanna ska diskutera restriktioner vad du får göra när du är hemma själv. ? 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 16, 2018 Author Premium Member Share Posted September 16, 2018 On 14.9.2018 at 17.21, Per Pettersson sade: *Tjeckien *Österrike Redigerat! ? 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 3 timmar sedan, Lars 9k sade: Redigerat! *Sverige 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 (edited) *Skiånäe (Skåne på skånska) Edited September 16, 2018 by blackstream 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 16, 2018 Author Premium Member Share Posted September 16, 2018 3 timmar sedan, Per Pettersson sade: *Sverige Står ju överst, fast på utrikiska! ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 26, 2018 Author Premium Member Share Posted September 26, 2018 Lite stadiga bitar som skall monteras med början imorgon. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 26, 2018 Moderators Share Posted September 26, 2018 Tjusigt. Biffar du upp hjulupphängningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 26, 2018 Author Premium Member Share Posted September 26, 2018 On 9/26/2018 at 10:17 PM, Wiberg said: Tjusigt. Biffar du upp hjulupphängningen? Japp, har framförallt tröttnat på att byta bärarmsbussningar i mina nuvarande nedre eftermarknads bärarmar. De bärarmarna är kraftiga som ingick i den ursprungliga 3” sats som jag satte på Jeepen när jag började bygga om den för offroad. De har polytetanbussningar som är för hårda, de tar stryk när bilen flexar och sen glappar de. Jag har i tidigare inlägg beskrivit hur jag bytt dem, minst två gånger både fram och bak. Just nu flyttar sig bakaxeln minst 5mm framåt och bakåt när jag belastar respektive motorbromsar. Nu blir det nya justerbara, både övre och undre från IRO. Dessutom är de nedre försedda med flexjoint i ena änden vilket tar bort brytningarna vid flex. Vidare skall axlarna flyttas fram resp bak en bit för att kompensera tendensen att hjulen dras in mot mitten av bilen på grund av höjningen. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 27, 2018 Author Premium Member Share Posted September 27, 2018 (edited) Ikväll började vi byta bakre bärarmarna. Första steget blev dock rostlagning då den övre bärarmsinfästningen visade sig vara rejält rostskadad. Här syns hur plåten kring fästet har spruckit på grund av rost. Här har Göran börjar svetsa på en ny bit plåt där ramen var mest skadad. Bärarmarna är monterade på ena sidan, 20mm förlängda. Imorgon får vi se om det kommer att fungera men hitintills ser det bra ut. Lite kraftigare men framförallt mycket bättre bussningar! Edited September 28, 2018 by Lars 9k 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 28, 2018 Author Premium Member Share Posted September 28, 2018 (edited) Även på den andra sidan fick det bli rostlagning. Vi demonterade fästet för krängningshämmaren då det var ganska kexigt intill den. Då vi ökade längden på bärarmarna och därmed flyttade bakaxeln bakåt blev det trångt gentemot mitt förstärkta tankskydd. Smidigt med travers när många kilo stålklump skall hanteras. Sen är ju inte en plasmaskärare fel när det skall tas bort material som sitter ivägen. Var lätt att skära ut där det blev trångt, här kapas det för att panhardstagets nedre infästning skall gå fri. I mitten skar vi ut så att diffklumpen skulle gå fri. Totalt sett gick det smidigt och blev riktigt bra. Inget klonk när jag lägger belastning på axeln längre och lite mer centrerad bakaxel. Nu hoppas jag att det inte skall behövas byta bussningar på ett tag! Nästa projekt blir framaxeln som samtidigt skall få två nya fjädrar. Men först skall vi ut i skogen. Edited September 28, 2018 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 12, 2018 Author Premium Member Share Posted October 12, 2018 (edited) Var för någon vecka sen och hämtade ett blivande projekt hemma hos @Per Pettersson. Fast det får vänta tills våren innan det jobbas vidare med detta. Istället blev det tid för framaxeln, en torsdagskväll med efterföljande ledig fredag passade perfekt för lite verkstadstid i ”Görans garage”! Förutom nya justerbara bärarmar skulle även lite längre framfjädrar på plats. De nya var 4,5” förlängda fjädrar från IRO, 1,5” längre än de gamla 3” från Rudge Ridge.... hmm, snarare 2,5” längre obelastade!! ? Med lite övertalning kom den första på plats tillsammans med nya bärarmar under torsdagskvällen, denna gången tog vi i lite mer och förlängde bärarmarna 40mm gentemot original. Jag har utan resultat sökt rekommendationer, så det slutade med att vi förlängde efter eget sunt förnuft och vad vi tyckte det såg ut att vara plats till. Lite provflexande innan vi hängde i fjädern påvisade behov av att trimma kofångaren lite för att slippa att hjulet tog i vid full infjädring. Torsdagskvällen avslutades med fika på äppelkaka i garaget tillsammans med Hanna och Görans fru Marie. På fredagen monterade vi fjäder och bärarmar på vänstersidan samt flyttade fram främre krängningshämmaren. Den blev inte riktigt bra efter att jag bytte till förstärkt från ADCO och nu när framaxeln kom längre fram fungerade det inte alls. Passande nog fanns det hål med rätt CC längre fram i ramen, vilket medförde att krängningshämmaren hamnade 90mm längre fram vilket fungerade alldeles utmärkt. Vi avslutade med att flytta bak bakaxeln ytterligare 15mm vilket totalt ger en justering på 35mm bakåt. Detta medför betydligt harmoniskare utseende då det nu är luft mellan trösklar och hjul både fram och bak. (Innebär plats för större hjul ) Dock blev Jeepen nu ytterligare lite högre, nästan 1m till skärmkanterna och över 50cm under trösklarna. Här är den nu högre fram, men jag har nästan full last förutom taktältet, men bara 1kg luft i bälgarna. Med 3kg i bälgarna är den nästan helt jämn. Återstår att se hur det blir när den är olastad, kanske får jag sänka den lite fram, men troligen kommer det inte att behövas. Fredagskvällen avslutades med en ny jubileumsöl från Innis & Gunn! Edited January 9, 2019 by Lars 9k 13 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 13, 2018 Moderators Share Posted October 13, 2018 Jösses vad du står på Lars! Jag hoppas jag orkar göra allt jag har planerat med bilen i morgon - bland annat tvätta den från senaste turen... Vad är målet med höjningen? Den är väl rätt potent som den är? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 13, 2018 Author Premium Member Share Posted October 13, 2018 3 minuter sedan, Wiberg sade: Jösses vad du står på Lars! Jag hoppas jag orkar göra allt jag har planerat med bilen i morgon - bland annat tvätta den från senaste turen... Vad är målet med höjningen? Den är väl rätt potent som den är? Mål och mål......., det är väl lite som när man sågar av benen på en pall som står ojämnt, fast jag gör lite tvärtom. ? Den var lite låg fram och fjädrarna var lite gamla så ........ Den stora grejen var ju att få på de nya bärarmarna, vilket hitintills känns kanon, betydligt gedignare (och dyrare) än de gamla. Man får ju vad man betalar för!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viktor Westergren Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Blev ju kanon, och större däck är ju alltid kul..?? Klarade sig bromsslangarna?? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 14, 2018 Author Premium Member Share Posted October 14, 2018 (edited) Bromsslangarna klarade sig så där. Det måste på längre innan fullvuxen, jag vågar inte koppla ur krängningshämmaren just nu. Jag monterade även på lite mer infjädringsbegränsning. Jag har byggbara nedre anslag för genomslagsgummina och nu passade jag på att skruva dit en 30mm kloss till. Dels för att minska risken att gummit går sidan om klossen, nu när axeln flyttats, samt för att att mina lite långa stötdämpare inte skall gå i botten och riskera att gå sönder. Totalt är infjädringen begränsad ca 10cm jämfört med original, ungefär lika mycket som fjädringen är höjd alltså. Minskar tendensen att de större hjulen tar i vid full infjädring/flex. Edited October 15, 2018 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now