Premium Member Lars 9k Posted March 18, 2018 Author Premium Member Share Posted March 18, 2018 I helgen har det blivit lite fixat med Jeepen. Hämtade hem lite grejer i fredags. Gasdämpare till bakrutan, nya bärarmsbussningar till bakaxeln (igen) samt en ny övre kylarslang. Har man öppningsbar bakruta så skall den fungera och stanna uppe också! Nästa steg var att plocka av bakre bärarmarna, denna gången gjorde jag det med bilen stående på hjulen och hjulen bromsade. Det gick oförskämt enkelt, bara att borsta av gängorna och skuva ur skruvarna. En bärarm i taget. Bedömt glapp obelastat 2mm per bussning, så minst 4mm totalt per bärarm och sida. Vilket har känts. Rörhylsorna ramlade i princip ur, jag tror att pollybussningarna är för hårda och trycks ihop när bilen flexar. Efter rengöring och infettning så var det bara att montera bärarmarna igen med nya bussningar och de bara ”ramlade på plats”! Provkörning bekräftade att ”glappet” vid bromsning och i drivlinan kommit från bussningarna. Sen åkte den nya kylarslangen på, den gamla var det hög tid att kassera innan den hade brustit under färd. Gamla bilar kräver underhåll och kärlek. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 Rent sunt förnuft så är dessa hårda bussningar en idioti och bilen flexar. Antigen skall det vara uniballar eller dessa bussningar som Mahlin säljer. Det finns en film där han pressar ihop bussning helt och det återgår till originalläget. Eftersom bussningen är helt demonterbar går det utmärkt att svetsa. 1/2" hålet lär borras till 16mm eller en bussning av vattenledningsrör. Jag har köpt 8st av dessa bussningar till "bra att ha lådan" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 18, 2018 Author Premium Member Share Posted March 18, 2018 1 timme sedan, munkensbilder sade: Rent sunt förnuft så är dessa hårda bussningar en idioti och bilen flexar. Antigen skall det vara uniballar eller dessa bussningar som Mahlin säljer. Det finns en film där han pressar ihop bussning helt och det återgår till originalläget. Eftersom bussningen är helt demonterbar går det utmärkt att svetsa. 1/2" hålet lär borras till 16mm eller en bussning av vattenledningsrör. Jag har köpt 8st av dessa bussningar till "bra att ha lådan" Ja enda fördelen är att det går snabbt att byta dem. Jag har sökt efter ”mjuka” men utan resultat. Vilka mått är det på de du köpt av Mahlin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 Sorrry. Glömde länken https://www.advancedmechanics.se/shop/product/polyuteranbussning-63x60-m16?tm=allmanna-tillbehor/platfasten-universalbussningar-mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 2, 2018 Author Premium Member Share Posted April 2, 2018 (edited) Påskhelgen i Skåne inbjöd inte direkt till utomhusaktiviteter så det blev läge för lite mer ”underhåll” av Jeepen. Det blev tid att avsluta projektet som började hösten 2016, när jag köpte fyra begagnade dörrar och en baklucka. Bakdörrarna bytte jag för drygt ett år sedan, bakluckan i vintras och nu blev det tid för framdörrarna. Då det skiljer mellan generationerna 93-95 resp 96-98 behövde jag flytta över kabelstammen från de gamla dörrarna, därför blev det en bild på hur kablarna satt innan dörren åkte av. Blir lite luftigare utan dörr! Fortsatte även torkning av mattan efter föregående helgs dopp. ( När man skall lossa på kontakten i dörren måste först torxen i mitten lossas. Bakom backspegeln fanns det lite rost. Inte var det vackrare under platspanelen! Denna dörr var uppenbarligen lagad en gång genom att man svetsat på en ny plåt i nederkant. Därför var plastfästena popnitade då man satt plåten utanpå stålnitarna som skall hålla fästena i nederkant. När ny högerdörr var på plats och rejält sprutad med rostskydd på insidan, åkte vänsterdörren av. Även denna var lite smårostig! Här åkte kabelstammen av den gamla dörren. En sak som är kvar att lösa är att det förutom annan elkoppling även skiljer på ett plåtfäste på insidan av dörren som stödjer och fixerar dörrhandtaget. Jag märkte ut var fästet satt på den gamla dörren innan jag skar ut det med vinkelslipen. Tanken är att jag skall borra av det från plåten och sen få hjälp att svetsa fast det på den nya dörren efter att fästet där tagits bort. (Tack för tipset @MFI9 ) Båda dörrarna krävde justering av gångjärnen, amerikansk passform är ”så där”. Ganska stökigt jobb. Gångjärnen sitter med tre skruvar vardera, två bakom dörren och en från insidan. Justeringen kräver att man tar av dörren för att komma åt de bakom dörren. Insidans skruvar sitter även de riktigt illa till, framförallt de övre som sitter under intrumentbrädan. För att få loss dem fick Hanna rycka in och bistå med att vrida spärrakaftet medan jag svor och skrapade knogar i mina anstängningar att hålla hylsan på rätt plats. Med dubbla förlängare med knut mellan var det inte helt enkellt! Det blev dessutom några ” dörr på och av” innan de slutligen satt där de skulle men till sist så ....... Sminket måste ju på! Efter en påskhelgs arbete syntes till sist ? ............ INGENTING!! Lite arbete återstår, dörrsidorna skall av igen när kompisen har tid att svetsa om fästena, men det skall inte vara mer än en kvälls jobb. Edited April 2, 2018 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 9, 2018 Share Posted April 9, 2018 Vilket fantastiskt påsk-arbete!! Alltid spännande att se hur riktigt arbete går till med bilarna. Förstår det var många glada kommentarer när knogarna slet mot vassa kanter... Nu rullar den många glada mil igen - och ventilationen kommer där ni önskar, du o Hanna - inte "var som helst" genom plåten Ibland undrar man hur de tänker med sina små justeringar/ändringar i konstruktionerna mellan olika generationer... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 10, 2018 Author Premium Member Share Posted April 10, 2018 (edited) Nu har fästena på insidan av dörrarna blivit flyttade och dörrsidorna är snart på plats igen. Fick även hjälp med att svetsa dit en ny ljuddämpare. Jag fick nerslag på CO-halt på besiktningen för ett tag sedan och därför byttes den gamla katalysatorn bort mot en ny. Då visade det sig dessutom att det jag trott var en katalysator samt en liten ljuddämpare var två katalysatorer efter varandra ?, så båda åkte bort och ersattes av en ny. Detta gav dock liiite väl mycket V8 muller för en 50+ som ibland vill kunna smyga i skogen. Biltemas minsta ljuddämpare inhandlades. Den dämpade ca 7dbA vilket var precis lagom, 2500rpm rakt rör. 2500rpm med ljudämparen på plats. Blev ganksa tight och bra, jag vill ju inte att det skall fastna i onödan i skogen. Hann även göra Jeepen lite vårfin med nymålning av rör och trösklar. Rören har tagit lite stryk, det vill säga gjort det jobb de är avsedda för! Skrapade och buliga. Andra sidan var inte bättre! Efter lite slippning och ny body så ser de betydligt trevligare ut och man tänker inte på bulorna. Dessvärre hittade jag ett nytt genomrostat ställe, detta är översidan av den gamla tröskeln vars undersida är utbytt mot fyrkantsbalk. Men detta får lagas framöver. Snart skall inredningen monteras så bilen kan förberedas för Valborgsturen! Edited April 10, 2018 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted April 10, 2018 Moderators Share Posted April 10, 2018 Gammal kärlek rostar alltid... eller hur var det? Ett lager färg gör underverk. Har du kollat in Lanolin? Ett naturligt rostskyddsmedel som är väldigt populärt i Norge just nu. Baserar sig på fårfett(!). Mjukar upp gammal Tectyl etc och kryper helt sjukt. Finns i tre typer tjocklek beroende på var man vill applicera det. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 12, 2018 Author Premium Member Share Posted April 12, 2018 On 2018-04-10 at 22.02, Wiberg sade: Gammal kärlek rostar alltid... eller hur var det? Ett lager färg gör underverk. Har du kollat in Lanolin? Ett naturligt rostskyddsmedel som är väldigt populärt i Norge just nu. Baserar sig på fårfett(!). Mjukar upp gammal Tectyl etc och kryper helt sjukt. Finns i tre typer tjocklek beroende på var man vill applicera det. Jo tyvärr ör det så, inget annat att vänta sig på en så pass gamal bil, därför MYCKET värt att ha någonstans att lämna den typen av jobb när jag inte kan fixa det själv. Kanske värt att prova, känns annars inte som att det är lönt att göra ngn stor behandling av den gamla Jeepen utan mer laga fixa efterhand. Men det samlas MYCKET lera inne i ”balkar” mm som får sköljas ur eftet offroadkörning. Frågan är om det blir ngn verkan ifall man sprutar in rostskydd efter 25år på ställen som man varken får rena eller torra. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 17, 2018 Author Premium Member Share Posted April 17, 2018 Lite ”bra att ha” tillverkning. Ikväll var jag hos min klubbkompis som hjälpte mig tillverka en ställning att sätta på mitt släp. På den kommer jag att kunna montera taktältet vid de tillfällen jag inte vill ha det på bilen, ex vid offroadkörning som SOT. Ställningen skall sen lämnas in och bli galvaniserad. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 22, 2018 Author Premium Member Share Posted April 22, 2018 Helgen har delvis ägnats åt att äntligen lasta och montera full Overlandingutrustning på Jeepen inför nästa helgs tur. Tyvärr fick söndagens planer justeras lite då Jeepen plötsligt inte ville starta. Den har haft några tendenser att vara seg i startmotorn senaste veckan men jag har trott att det varit batteriet som tillfälligt blivit urladdat i samband med att dörrar mm varit öppna länge, men idag så startade den knappt, trots att den stått på laddning under natten. Efter diverse felsökning med test av annat batteri samt kontroll av jord och strömanslutningar så blev min slutsats till sist att det måste vara startmotorn trots att de jag pratat med var eniga om att en startmotor normalt inte går segt/trögt vid strul, utan ev bara klickar eller helt dör. Motorn demonterades och vid provkörning lös så gick den sporadiskt men verkade skum. Att hitta en startmotor på en söndag kan ju vara en utmaning, men tur nog så hade min ”leverantör” en på hyllan, som han motvilligt kunde tänka sig att skiljas ifrån. Så färden gick 8mil norrut till Osby, för att hämta en bättre begagnad startmotor. Samma nummer! Väl hemma igen så var det med viss bävan jag vred om nyckeln när den ”nya” startmotorn väl var på plats!! Motorn drog dock igång direkt och efter några ytterligare starter kände jag mig ganska säker på att problemet var löst, vilket var en väldig tur, då jag inte har mer tid att fixa med bilen innan vi skall köra iväg på Valborgstur nästa lördag!! Så ett antal timmar senare än beräknat står Jeepen nu redo inför nästa helg!! 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 När min startmotor dog på Pajeron för ganska precis ett år sedan, så var det med exakt samma symptom. Den gick segare och segare utan att bli bättre med nyladdade batterier. Till slut började den ryka och gav upp helt ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 13 timmar sedan, Lars 9k sade: Motorn drog dock igång direkt och efter några ytterligare starter kände jag mig ganska säker på att problemet var löst, Utmärkt jobbat! Förstår det var en utmaning att finna en sådan en söndag... haha Tur Osby finns. Där brukar vi passera ibland. Gillar din ställning för tältet på den vanliga vagnen. Perfekt lösning! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 4, 2018 Author Premium Member Share Posted May 4, 2018 Har nu beställt ny startmotor så Jonas kan få tillbaka sin. I bäntan på startmotorn har det blivit lite service, ny olja, oljefilter, luftfilter och tändstift har kommit på plats. Reagerade återigen på att mina tändstift verkar ha ganska olika förbränningstemperatur då färgen och sotmängden skiljer ganska mycket. Någon som har några funderingar? Översikt, front på motorn till höger, dvs stift 1 och 8 är de som sitter längst fram på motorn. (Fel ordning jag vet ) 1 nästan kritvitt, går varmt och ”tunnt”? 2 lite sotigare/svartare 3 mer chokladbrunt ser väl ganska ok ut 4 återigen ett vitt stift, varmt/tunnt? 5 lite brunare 6 brun/svart 7 återigen ett vitt 8 brunt Som sagt, jag reagerar främst på att det skiljer ganska mycket på hur de ser ut, någon som har idéer? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 6, 2018 Author Premium Member Share Posted May 6, 2018 (edited) I helgen har det hänt lite i Jeepgaraget. Den här lådan har stått och väntat sen vi kom hem från Valborgsturen. Nya gasfyllda stötdämpare från Bilstein och en ny främre krängningshämmare. Jag beställde dämpare avsedda för 5” höjning då mina gamla som ingick i mitt ursprungliga 3” kit var i kortaste laget och bilen är höjd mellan 4-5”. Jag blev dock lite bekymrad när jag packade upp dem, de såg ganska långa ut! ? När jag plockade av de gamla främre besannades farhågorna, istället för att vara 2” dvs 50mm längre så var de främre ca 5” längre, det vill säga 12,5cm! ? Rätt mycket skillnad! Nu blev det till att försöka räkna ut vilken längd stötdämparna hamnade på vid max infjädring då dämparna inte klarar av att agera infjädringsstopp, bara utfjädringsstopp. Det såg onekligen lite väl komprimerat ut! Efter att ha mätt hoptryckt dämpare ett antal gånger samt försökt räkna ut måttet när fjädringen går mot stopp så kom vi fram till att, tack vare mina i höstas förlängda infjädringsbegränsningar, bör det vara ca 30mm tillgodo vid max infjädring, phuuu!! Nästa steg blev att montera den nya krängningshämmaren. Lite stöddigare än den gamla. Inte heller detta gick smärtfritt (så klart)! Ytteränden på staget var utåtvridet vilket innebar att jag inte kunde vinkla in och montera mina avkopplingsbara stag som förbinder krängningshämmaren vid framaxeln. Dessa kopplar jag sedan loss vid offroadkörning för att få mer rörlighet på framaxeln. Det är ju lite motsatsförhållanden mellan hur man vill att bilen skall uppträda on respektive off -road. Efter lite klurande monteringsprylarna som följde med krängningshämmaren monterade jag fästena med extra bussningar vilket möjliggjorde tillräcklig rörlighet för att stagen skulle kunna träs på fästena på axeln. Inte perfekt men det fungerade och får sitta där tills jag kan få hjälp att tillverka nya vinklade fästen. När jag sen kom till bakre stötdämparna blev det återigen kärvt. Dessa var snarare 5,5” längre, det vill säga ca 14cm!! Tid att försöka mäta fjädringslängd igen. Här blev det värre då jag endast begränsat infjädringen 1” mot original! Jag riskerar därmed att dämparen går i botten innan fjäderstoppet. Jag valde ändå att montera dem och så skall jag få tillverkat förlängda infjädringsstopp som skall monteras snarast. Sen blev det en snabb kontroll av bakbromsarna som hade mer kvar på backarna än vad jag förväntade mig. Återigen bekräftas min aversion för att köpa prylar på distans om man inte är 100% säker på att det blir rätt. Denna gång berodde det på att jag inte hittade det jag sökte här ”hemma”, kanske letade jag för dåligt! Jag har skrivit till leverantören i USA och frågat vilken längd de egentligen anser att jag skall ha. Men faktum kvarstår, jag står med dämpare som är ca 60mm för långa , de kommer att fungera men inte optimalt. Men att skicka efter nya känns inte speciellt frestande, med tanke på kostnaden. (Jag får höja mer istället ) Hur kändes då bilen? Jo helt fantastiskt mycket bättre än innan! Betydligt fastare i fjädringen och markant mindre krängningar vid sväng!! ? Edited May 6, 2018 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 14 timmar sedan, Lars 9k sade: Hur kändes då bilen? Jo helt fantastiskt mycket bättre än innan! Betydligt fastare i fjädringen och markant mindre krängningar vid sväng!! Det kränger inte när grejerna är i botten... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 7, 2018 Author Premium Member Share Posted May 7, 2018 30 minuter sedan, Per Pettersson sade: Det kränger inte när grejerna är i botten... Jo .... om ”bottnen” är tillräckligt högt upp!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 18, 2018 Author Premium Member Share Posted May 18, 2018 Igår åkte förardörren av. De ”nya” dörrarna visade sig nämligen ha minst lika slitna gångjärn som de gamla. Det var ganska enkelt att knacka ut de gamla slitna axlarna och bussningarna. Sen var det bara till att knacka i nya och dörren var som ”ny” eller åtminstone gångjärnen! Tyvärr visade det sig bli betydligt besvärligare på passagerarsidan då sprintarna verkade ha blivit svetsade där. Hanna får helt enkelt stå ut med lite glapp tills jag har klurat ut hur jag skall få bort dem! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 19, 2018 Author Premium Member Share Posted May 19, 2018 Då priset för en begagnad startmotor från skoten endast var 500kr lägre än för en ny så beställde jag en sådan i samband med förra bytet. Den kom på plats idag och får utvärderas ett tag innan jag lämnar tillbaka den som jag ”lånat” av Jonas på offroadbanan. Ärligt talat är jag inte säker på att en ny från ”Skruvat.SE” är en bättre produkt än en begagnad original, men det får framtiden utvisa, den startade åtminstone direkt med den nya startmotorn. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 21, 2018 Author Premium Member Share Posted May 21, 2018 (edited) I väntan på kraftigare fjädrar har jag stoppat in 30mm extra mellan kaross och fjädrar bak. Hoppas att det minskar tendensen till genomslag lite åtminstone.... ? Edited May 21, 2018 by Lars 9k Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Mycket mek-jobb du fixar med Lars! Bra jobbat! Hoppas det lugnar ner sig med underhållet i sommar så du hinner rulla mer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 23 minuter sedan, CampForCer sade: så du hinner rulla mer Han ska nog f*n få rulla! Ska jaga honom genom hela Europa! ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 25, 2018 Author Premium Member Share Posted May 25, 2018 2 timmar sedan, CampForCer sade: Mycket mek-jobb du fixar med Lars! Bra jobbat! Hoppas det lugnar ner sig med underhållet i sommar så du hinner rulla mer Kör man gammal bil måste den vara ”hobbybil” också, det vill säga man får skruva för att kunna köra! Dock inte jättemycket ”avhjälpande” mest förebyggande samt FÖRBÄTTRINGAR 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 25, 2018 Author Premium Member Share Posted May 25, 2018 (edited) 2 timmar sedan, Per Pettersson sade: Han ska nog f*n få rulla! Ska jaga honom genom hela Europa! Kör kanske före i vanlig ordning, vi brukar ju ha packat klart några dagar innan ....... ? Edited May 25, 2018 by Lars 9k 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 2 timmar sedan, Lars 9k sade: Kör kanske före i vanlig ordning, vi brukar ju ha packat klart några dagar innan ....... Ohhh, den bet där det gjorde ont... ? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now