Premium Member Lars 9k Posted November 10, 2017 Author Premium Member Share Posted November 10, 2017 (edited) Idag åkte bilen iväg för att paras ihop med lite nya prylar. Edited November 10, 2017 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted November 11, 2017 Share Posted November 11, 2017 En hel månadslön som räcker i många år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 11, 2017 Author Premium Member Share Posted November 11, 2017 1 timme sedan, munkensbilder sade: En hel månadslön som räcker i många år. Ungefär så ja, har sparat några månader. Blir en HP axel fram från XJ som vi sätter spärr i och ändrar utväxling till 4:10. Köpte utvxl med masterkit så det blir nya lager och tätningar också. Sen byter vi så klart till 4:10 bak också men behåller diffbromsen där. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 11, 2017 Moderators Share Posted November 11, 2017 Snyggt Lars! Nu blir bilen riktigt potent! Jag har faktiskt fått tips Ang snökörning att just framaxeln skall kunna spärras. Nu behöver jag iofs inga spärrar alls - Jag har en Thorstein 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 11, 2017 Author Premium Member Share Posted November 11, 2017 43 minuter sedan, Wiberg sade: Snyggt Lars! Nu blir bilen riktigt potent! Jag har faktiskt fått tips Ang snökörning att just framaxeln skall kunna spärras. Nu behöver jag iofs inga spärrar alls - Jag har en Thorstein Där ser det ut som "magen" börjar ta i! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 11, 2017 Moderators Share Posted November 11, 2017 Det magiska är att bilarnas underrede tog i, när vi hoppade ur bilarna sjönk vi ner till höfterna! Underskatta inte 2PSI i däcken. Det var så mycket snö att jag var tvungen att vinscha Thorstein tillbaka i ett par nerförsbackar... Välkommen på Vinterträff 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted November 13, 2017 Share Posted November 13, 2017 On 2017-11-11 at 7:39 PM, Wiberg said: Det magiska är att bilarnas underrede tog i, när vi hoppade ur bilarna sjönk vi ner till höfterna! Underskatta inte 2PSI i däcken. Det var så mycket snö att jag var tvungen att vinscha Thorstein tillbaka i ett par nerförsbackar... Välkommen på Vinterträff Jatack! När? Var? ? Grymt Lars! Det blir en stor uppgradering det där! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 14, 2017 Moderators Share Posted November 14, 2017 @JohnE med flera - det blir Vinterträff i år igen men när och var är i skrivande stund inte bestämt. Det kommer att annonseras så att ingen missar det när det är bestämt . Sorry OT i ditt garage Lars. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 14, 2017 Author Premium Member Share Posted November 14, 2017 1 timme sedan, Wiberg sade: Sorry OT i ditt garage Lars. Det är lugnt!!! Tack för infon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 15, 2017 Author Premium Member Share Posted November 15, 2017 (edited) Ikväll testade jag för första gången att "splitsa". Om man nu kan kalla det för det! Tidigare i höst skadade jag min vinschlina såpass att jag fick byta ut den mot en ny. Jag tyckte dock det var synd att slänga den, då den förutom en rejäl skada efter ca 10m, var helt ok. Därför kapade jag linan vid skadan och med hjälp av denna video tillverkade jag två kausförsedda linor som jag framöver kan använda för att förlänga vinschsnöret. Resultat blev väl inte segelmakarsnyggt men jag tror det skall hålla. Men jäklar vad svårt det var att kapa!! Originalkausen som satt i krokändan på linan var faktiskt inte jättemycket bättre. Imorgon skall jag fixa två öglor på den andra linan. Sen får framtiden utvisa om de håller. Edited November 15, 2017 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Bra gjort! Inte så lätt med sådan lina. Börja med ett tre-s laget rep 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 15, 2017 Author Premium Member Share Posted November 15, 2017 (edited) 10 timmar sedan, Carl sade: Bra gjort! Inte så lätt med sådan lina. Börja med ett tre-s laget rep Jamen var ju den här jag behövde fixa.... Den andra och tredje öglan blev såklart bättre. Lite klurigt att få öglan till kausen lagom tight, men med lite masserande och bändande så gick det. Då jag saknade rörnål och bara hade en märlspik så tejpade jag änden på linan så den gick att trä in i centrumet utan nål. För ett bra (snyggt) resultat är det viktigt att dels gå in i centrum så nära öglan som möjligt och att gå in på rätt ställe, det vill säga, ha linan rätt vriden och gå in mellan rätt kardeler så inte öglan vrider sig när man sträcker upp linan. Mina verktyg. En riktigt vass kniv sparar många svordommar, de här linorna ÄR tuffa! Den sista öglan, det här var ju riktigt kul! Edited November 16, 2017 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 16, 2017 Moderators Share Posted November 16, 2017 Du är duktig du! Ser ju kalasbra ut. Har gjort det med " vanligt rep " till båten men detta var helt klart överkurs. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 16, 2017 Author Premium Member Share Posted November 16, 2017 1 minut sedan, Wiberg sade: Du är duktig du! Ser ju kalasbra ut. Har gjort det med " vanligt rep " till båten men detta var helt klart överkurs. Var inte speciellt svårt. Känns ju bra att "återanvända" vinschrepet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 2, 2017 Author Premium Member Share Posted December 2, 2017 (edited) Då var äntligen de efterlängtade knapparna på plats. Att få i en diffspärr fram har stått på önskelistan länge då det definitivt förbättrar framkomligheten en hel del. Som jag tidigare skrivit så byttes samtidigt framaxeln ut mot en High Pinon axel från en XJ, vilket ger lite bättre vinklar och frigång på främre kardanen. Ändrad utväxling till 4:10, nya HD fästen på axeln samt nya lager och bussningar. Passade även på att montera JKS smarta byggbara infjädringsbegränsningar som sättes på axeln. Det gör att jag kan begränsa infjädringen efter hand ifall det behövs exempelvis om det åker på större hjul framöver. Fördelen med dessa gentemot att förlänga gummit i karrosen är att man slipper risken att de tar i fjädern och vrids av. Bak blev det nya laget, tätningar och ändrad utväxling. Edited December 2, 2017 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 (edited) Coolt med ett Instagramläge mellan N och 2 på växelspaken! Edited December 2, 2017 by blackstream 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 39 minutter siden, blackstream skrev: Coolt med ett Intagramläge mellan N och 2 på växelspaken! Det skulle du hatt, i luxen? Er det sperre på bakakselen? Siden du monterte sperre på foraksel? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 2, 2017 Author Premium Member Share Posted December 2, 2017 2 timmar sedan, pilten sade: Det skulle du hatt, i luxen Er det sperre på bakakselen? Siden du monterte sperre på foraksel? Sitter en lamellbroms i bakaxeln som fungerar ganska bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 3, 2017 Author Premium Member Share Posted December 3, 2017 (edited) Med bilen hemma igen blev det läge att spänna upp den nya nya linan på trumman. Betydligt smidigare utan boxen på ovansidan och skönt att slippa krokarna som tog i det yttersta linlagret. Den nya fjärren fungerade dessutom bättre med kortare fördröjning. Edited December 3, 2017 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 10, 2017 Author Premium Member Share Posted December 10, 2017 (edited) På SORK luciakörning blev det rejält läge att testa spärren. Den ändrade utväxlingen har jag redan uppskattat vid landsvägskörning den senaste veckan. Hastighetsmätaren visar rätt och bilen är lite piggare och harmoniskare i växlingarna. I de värsta backarna som dessutom var täckta av ”blålera” räckte det inte med spärr, jag gled baklänges ner för backen ändå. Vilket jag dock inte var ensam om. Den nya vinschlinan bytte snart färg till en något brunare nyans! Spärren i framaxeln förbättrade dock definitivt framkomligheten en hel del och jag är ganska säker på att det hade blivit några fler vinschningar utan, vilket ju i och för sig också kan vara kul. Om det är värt pengarna är ju dock upp till var och en att bedömma. Det kostar ju mer än vad man får ge för en begagnad ZJ och det är inga pengar man skall förvänta sig att få tillbaka vid en försäljning. Så man skall nog vara ganska säker på att man tänker behålla bilen ett bra tag innan man bestämmer sig. Men bra blev det!!!! Edited December 10, 2017 by Lars 9k 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Måste vara tråkigt att ha vinterkörningar i gräs och lera men det är väl vad man är van med. Huvudsaken är att ni hade kul och det hade ni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 10, 2017 Author Premium Member Share Posted December 10, 2017 1 timme sedan, munkensbilder sade: Måste vara tråkigt att ha vinterkörningar i gräs och lera men det är väl vad man är van med. Huvudsaken är att ni hade kul och det hade ni. Ja det är ju roligare än att sitta hemma och vänta på snö. Men visst hade det varit trevligt med snö och frost så man sluppit leran, men varken det eller stenhällar är tillgängligt inom rimligt avstånd för klubben. Generellt svårt att överhuvudtaget få till körställe här nere, tyvärr...... men det är bara till att gilla läget om man vill ut och köra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 11, 2017 Author Premium Member Share Posted December 11, 2017 (edited) Ikväll bytte jag olja i axlarna då det visade sig att mekanikerns ”assistent” hällt i olja utan LSD tillsats i den bakre. Jag märkte att bakaxeln låste påtagligt redan vid normal start från Stopp med sväng. Jag fick även lagt på vinterdäcken då snön till sist även kommit till Skåne. Samt justerat ut beläggen i baktrummorna, vilket nästan är obligatoriskt efter lerkörning. Edited December 11, 2017 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 18, 2017 Author Premium Member Share Posted December 18, 2017 Sen i slutet av sommaren har jag tyckt att mina däck brummat extra mycket men misstänkte också lagerbrum ifrån framaxeln. Mycket riktigt konstaterade verkstaden också att pinjonglagret var kasst så jag trodde den skulle vara tystare med den nya axeln. Så var dock inte fallet så jag misstänkte återigen däcken, men det lät lika mycket efter att jag bytt till vinterdäcken förra helgen. Så lite mer kontroll visade på ett kasst framhjulslager som jag är lite besviken över att verkstaden inte upptäckte när de flyttade över naven till min nya axel. Så idag blev det tid för byte av lager. Innan jag lyfte bilen lossade jag de tre navbultarna som sitte på baksidan av navet, de är utanpåliggande 12-tand och lossas bäst med 1/2 hylsa. De kan sitta riktigt hårt och vara rostiga och då kan man tvingas slå på en 12mm hylsa istället. Mina lossade dock ganska enkelt. Innan jag plockade av bromsskivan fick dottern bromsa medan jag lossade centrummuttern, 36mm. Den sitter säkrad med en sprint och en ”mutterkåpa” för sprinten, samt en fjädrande bricka. Innanför muttern sitter sedan en vanlig bricka också. Det krävdes det långa handtaget i avsaknad av mutterknack. Sen demonterades bromsok och bromsskiva. Oket hängde jag upp i fjädern. Sen var det bara att lossa navbultarna helt, plocka av hjullagret komplett med hjulbultar mm. Göra rent allt innan återmontering av bromssköld, centummutter mm. MEN det gäller att sätta bromsskölden åt rätt håll ....... ? annars får man lossa allt igen och göra om!!! Så, då var det nya lagret åter på plats, denna gången passade bromskivan bättre och även bromsoket kunde monteras. Det gamla lagret var rejält dåligt och malde rejält när jag drog runt det. Jeepen var betydligt tystare vid provkörningen, nu hörde jag åter motorn och kunde skruva ner radion ett snäpp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 2 timmar sedan, Lars 9k sade: MEN det gäller att sätta bromsskölden åt rätt håll ....... annars får man lossa allt igen och göra om!!! Hehehe... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now