Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Ikväll blev jag och Göran, klubbkompis i SORK, färdiga med monteringen av SYE-kitet. (Slip Yoke Eliminator) på min Jeep.

Detta hade jag inte köpt om det inte varit för att det blev fyndläge.

Prylarna följde med när @Pål köpte sin XJ, men de var inte avsedda för den fördelningslåda som satt på hans bil. Därför fick jag köpa det för ett bra REA pris, tack Pål!:)

Satsen innehåller i stort: ny utgående axel  från fördelningslådan på vilken man monterar en fast Yoke (kardanfäste), nytt hus "bakgavel" med lagring på fördelningslådan som sticker ut mindre än den strut som sitter original och sen en ny längre kardan med "glidskarv" och dubbelknut.

Fördelarna med SYE är några stycken:

- Kortad fördelningslåda och därmed längre kardan ger bättre (mindre) vinklar i knutkorsen vid höjd bil.

- Dubbelknut på kardanen tillför ett extra knutkors och förbättrar därmed vinklarna ytterligare.

 - Fast Yoke på utgående axel från fördelningslådan, möjligör att man kan demontera bakre kardan vid behov och köra med "framhjulsdrift", detta går inte original när Slip Yoken sitter i fördelningslådan, då "änden" på kardanen bara är instucken i lådan, det vill säga demonterar man kardanen så rinner oljan ut ur fördelningslådan.

För min del var inte vinklarna något större problem då bilen bara är måttligt höjd och ganska lång men det är ju ingen nackdel med lite större marginaler. Den stora vinsten som jag ser det, är den ökade robustheten det innebär, att vid behov kunna demontera kardanen och ändå kunna köra hem.

Det tog oss ca 11h på 2 eller rättare sagt 1,5 man, då Göran gjorde det mesta av jobbet. Några timmars kaffedrickande och kanelbullsätande tillkom visserligen också ;)  Mesta tiden la vi på två problem. För det första hade vi ett he..ete att komma åt översta muttern mellan automatlådan och fördelningslådan, det löstes till slut med en specialtillverkad ringnyckel samt att vi lossade växellådsbalken och släppte ner växellådorna en bit. Det andra problemet var att pinnen som växelförarna sitter på original sticker ut genom gaveln och påverkar en brytare som indikerar vilken växel som är vald. Denna pinne var får lång till den nya gaveln vilket medförde att gaveln inte gick att montera ihop med växellådan. 

Efter några isär och ihop av fördelningslåda var vi övertygade om att vi monterat allt rätt och efter ytterligare mätningar för att få fram minimum respektive maximum längd på pinnen kapade vi sonika den till lagom längd.

Kluven fördelningslåda där man ser pinnen med fjäder på sticka upp.IMG_6966.thumb.JPG.7945b1f4c64b31943c330e7654ece491.JPG

Här är den nya utgående axeln för bakre kardan monterad med sin blå medbringare för hastighetsmätargivaren. Även här var det lite friktion då drevpacketet först inte passade på den nya axeln. Det berodde på att i de äldre lådorna, vilket min är, satt det två nållager inuti dreven som man behöver demontera för att dreven skall passa på den nya axeln. När det var gjort gled dreven på utan problem.IMG_6968.thumb.JPG.20d4628917cda6a7d101b3f911120ab0.JPG

Här har vi kapat av pinnen till lagom längd.IMG_6969.thumb.JPG.7e856e76c04167c4b58097c630d1057f.JPG

Vi kapade av ca 15mm.IMG_6970.thumb.JPG.be1780b1d0e61e4aa3906a8423c9d7e0.JPG

Hopsatt fördelningsväxellåda med nytt bakgavelhus samt monterad Yoke för kardanen. Växellådan är numera en riktig hybrid då det ursprungligen är en NP 231 låda, troligen avsedd för Wrangler YJ. Den har först byggts om genom att ingående axel bytts till en längre axel som ursprungligen satt i original 249 lådan på min ZJ. Det krävdes för att lådan skulle passa på min bil. Sen har vi nu monterat SYE på den och därmed bytt ut ytterligare en axel. ;)IMG_6971.thumb.JPG.1acf221a111fd9a3879a47b750230e30.JPG

Här är lite av det som blev över, strut och bakgavelhus.IMG_6972.thumb.JPG.96e0271faf8ce0ff9aa4036584a4dc88.JPG

Så här snyggt blev det med den nya Tom Woods kardanen med dubbelknut i framkanten.IMG_6975.thumb.JPG.8320baa8725561e88804fe7e938cda87.JPG

Numera sitter glidskarven i bakkant på kardanen istället för inne i fördelningsväxellådan.IMG_6977.thumb.JPG.7843325d2fe05004e1b97ac36903cdf6.JPG

Hoppas jag inte förvirrat för mycket i de fall jag eventuellt använt fel benämningar på delar.

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmm... idag händer det nya saker i Jeepgaraget ?

IMG_7020.JPG

Dels åkte kofångaren av för att åka iväg på pulverlackning. Jag har tvekat om jag skulle behålla min snabbmålning med boddy eller ge den samma behandling som den främre kofångaren, det vill säga pulverlackning. Till sist bestämde jag mig för att skicka iväg den på målning.

Nästa projekt att ta tag i var vattenläckage i bagagerumet.

Jag märkte redan strax efter vi kom hem från Nordkap att det var blött i bagaget. Då det var oklart hur länge det varit så under inredningen så torkade vi bara mattan i väntan på lämpligt tillfälle att kontrollera det nogrannare. 

När vi i förra veckan tog ur inredningen var det åter blött, så denna gång letade vi vidare. Jag lyfte mattan rejält och plockade ur panel och sidoklädsel på högersidan, då det var blötast i högra bakre hörnet. Så fick det stå med värmefläkt ett tag.IMG_6998.thumb.JPG.e5f1291c8c7e58f290064882455bb2b8.JPG

Sen låste jag in Hanna i bagagerumet medan jag sprutade vatten utifrån, både underifrån och uppifrån. Slutsatsen blev att det mesta nog kommit in via ventilationsutsläppet i bakre D-stolpen troligen i samband med högtryckstvättning.

Tätningen på det yttre gallret var inte helt intakt.IMG_6994.thumb.JPG.f9d71e585c5553651d4c53d35307afd6.JPG

Innanför gallret satt ett ventilationsutsläpp i gummi. Här var övre utsläppet lite stelt vilket gjorde att det inte slöt riktigt tätt samt var tätlisten som fäste och tätade runt utsläppet delvis uppmjukad och otät.IMG_6997.thumb.JPG.f9593d4c145a12f7c9d3d637fce2f234.JPG

Detta tillsamans medförde att när jag spolade mot gallret så rann det in på golvet i bagaget.

Min lösning kommer att bli utbyte av tätningen runt utsläppet mot karroseritätning samt tätmassa när jag sätter tillbaka gallret. Sen får jag nog vara lite försiktigare framöver när jag tvättar också. ;)

EDIT: Tätmassa applicerades vid ett senare tillfälle runt utsläppet samt runt gallret. Detta förbättrade läget markant men det var fortsatt läckage i mindre omfattning. Vi hittade ytterligare läckage dels via fästpluggarna för baklampan och dels via två glipor i karroseriskarvar bakom lampan. Fästpluggarna var försedda med samma skumplastätningar som fallerar på andra ställen på grund av ålder.

Gliporna tätades med karroseritätning och pluggarnas tätningar förstärktes med lite tätmassa som fick härda innan lampan återmonterades.

På insidan var det inte helt snyggt. I botten på detta utrymme sitter en bottenventil och uppifrån kommer en slang som skall leda ner vatten som eventuellt samlas innanför gallret. Det innebär att även när allt är ok kan man förvänta sig att det kommer lite vatten här. Alltså är det viktigt att bottenventilen fungerar.

Här var både lera och rost.IMG_7006.thumb.JPG.70ee104374704a25271ebe3ee96cd12a.JPG

IMG_7003.thumb.JPG.254fd35df0ad572edf241b3eb4ec023a.JPG

Efter en rejäl rengöring och behandling med rostskydd kändes det åtminstone lite bättre.IMG_7030.thumb.JPG.9af5a0f1d9601266a76f20f047dd146d.JPG

IMG_7039.thumb.JPG.8f1de4fae86f0838001758be0dc57463.JPG

Nästa projekt var att rengöra och justera bakbromsarna. Det kommer in mycket skit vid offroadkörning i trummorna.IMG_7022.thumb.JPG.03320d7a96dd48eb89343fa25f26c9d6.JPG

Då allt fungerade så nöjde jag mig denna gång med att skrapa hyfsat rent och blåsa med trycklyft. Justeringen fick sig dessutom en insmörjning innan jag satte på trummorna och justerade in backarna.IMG_7023.thumb.JPG.b70be52cf39790aaaf3a465c69b0d621.JPG

När de väl är hyfsat rena och injusterade fungerar de riktigt bra, tar jämnt med väl fungerande handbroms.

Nu kan jag bocka av några "att göra" men det finns en hel del kvar!  

 

 

Edited by Lars 9k
Texten kompleterad
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vapenvård mellan slagen gör att man känner sig tryggare på sin bil. Jag har dessvärre slarvat så nu är det så mycket att man knappt orkar börja... :( .

Gött att du hittade läckan! Vatten i bil är nästan lika otrevligt som vatten i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, Wiberg sade:

Vapenvård mellan slagen gör att man känner sig tryggare på sin bil. Jag har dessvärre slarvat så nu är det så mycket att man knappt orkar börja... :( .

Gött att du hittade läckan! Vatten i bil är nästan lika otrevligt som vatten i hus.

Handlar ju mycket att hitta den där tiden att sätta igång på. Tar ju emot att dra igång underhåll/projekt/reparationer samtidigt som man vill ut och köra, om det inte är absolut nödvändigt,  men till sist når man ju gränsen....... :)

Sen är det ju rätt kul när man väl kommit igång och kan börja bocka av! :)

Nej vatten på fel ställe är aldrig kul, jag har haft det på ett ställe till men det får jag berätta mer om sen.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll fick jag färdigställt ännu ett av höstens projekt, denna gång var det vinschens tur.

Jag har länge retat mig på reläboxen till min vinsch, då den var monterad ovanpå trumman och därmed i vägen när jag skulle lägga på linan. Kvaliteten på boxen var också lite tveksam, otätad och med lång fördröjning på fjärrkontrollen.IMG_7046.thumb.JPG.200a634f52142da6c0d5149a39e5b9ae.JPG

Därför köpte jag mig en T-max styrbox, denna var dels IP-65, hade bättre fjärr och den var även lite kompaktare.IMG_7045.thumb.JPG.b58e715cf1bcd0ba3c64ad1b353a0254.JPG

Efter att ha letat en stund efter lämpligt ställe att montera den på, både i motorutrymmet, under/bakom strålkastarna och framme i grillen så bestämde jag mig till sist för att fälla in den i grillen.

Här tänkte jag få in den.IMG_7044.thumb.JPG.458a6deef152b69f46d504908ceb2df6.JPG

 Då det satt lite plast ivägen var det bara till att börja såga! Även grillen fick justeras lite. :)IMG_7047.thumb.JPG.9270b001ad80c44ed4c86bbc29c4387f.JPG

Den kom in ganska bra och stack inte ut specielt mycket. Betydligt bättre ur vägen än den gamla.IMG_7049.thumb.JPG.3c20db68e29a695ebf8d0da52c82c737.JPG

Då jag kapat lite onödigt mycket så limmade jag tillbaka en del av ribban igen, hade kanske varit bättre att kolla liite noggrannare INNAN jag "rockade loss" med bågfilen! :PIMG_7052.thumb.JPG.53f9d60e49723185728b8eea6de4f832.JPG

Inte en helt osynlig montering men den är väl ur vägen. Jag avslutade med att lägga på ny gul lina på trumman.

 Den får dock spännas en annan dag, detta är ju extra viktigt att komma ihåg med lina, då den inte bara riskerar att skära ner i underliggande linlager, utan även att smälta av friktionen, om den roterar på  trumman!

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Till den tidigare styrboxen hade jag  det. Främst för att fjärrstyrningen startade när kollegerna låste upp sina bilar på parkeringsplatsen på jobb. Tog ett tag  innan jag föratod varför linan plötsligt var mycket hårdare spänd  än vad som var lämpligt!! :(

 

På denna sitter mottagaren till fjärrkontrollen bara på när jag använder den, så planen är att inte ha huvudbrytare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, CampForCer sade:

Sjukt lustigt!!   hehehe   Dock inte så praktiskt 1f606.png

Nej och det kan bli riktigt tråkigt om den drar för länge, stor risk att linan går av eller att något annat går sönder!! ☹️

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Lars 9k sade:

Nej och det kan bli riktigt tråkigt om den drar för länge, stor risk att linan går av eller att något annat går sönder!! 2639.png

 

 

Yup!  Jag kan (tyvärr) se det framför mig ?

Kan man inte skydda sig med säkring som löser ut snabbare?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll blev nästa projekt klart. Dennna gång var det nya strålkastare som  kom på plats.

De gamla var rejält trötta med riktigt dåliga reflektorer. Byta strålkastare på ZJ är i grunden ganska enkelt.

Skruva av skruvarna som håller P-ljuset, en skruv uppifrån genom skärmen och en skruv som sitter mellan blinkersen och P-ljuset. Sen drar man ut sprinten som fixerar det övre yttre hörnet på strålkastaren gentemot ställmotorn  och sist drar man loss de andra två "plastfästena" från sina kulbultar. 

Sen är det bara till att montera i omvänd ordning som det så vackert brukar stå i beskrivningarna. 

MEN..... det visade sig ganska fort de fyrkantiga hålen för ställmotorns fäste satt fel! :( Hålet satt rent för långt ut från reflektorn och passade inte.IMG_7058.thumb.JPG.a8c909b53450a399dd37e52bfc034277.JPG

Därför fick jag fräsa ut nytt hål och jag valde att göra det med en Dremel. IMG_7054.thumb.JPG.c4eafac5c16bd00bbe93ad73a9045798.JPG

När väl hålen var rätt så visade det sig att fästena för kulbultarna inte gick att trycka fast på bultarna. Inte så konstigt när jag granskade dem noggrannare!

Spåren i fästena var alldeles för grunda och därför kunde fästet inte fjädra ut över kulbulten.   IMG_7055.thumb.JPG.7da6560bf2579ace2efd3f04dbc9fc91.JPG

Här syns skillnaden mot en av de gamla lamporna.IMG_7056.thumb.JPG.f1aeb69762d006606450eb62d77e43ef.JPG

Här blev det bågfilen som fick komma fram för att såga upp fästena längre.

Slutresultatet med nya strålkastare och nya glödlampor blev ett klart lyft för ljuset.IMG_7057.thumb.JPG.5b38bef781f9ac2ea4744124d8528f36.JPG

Behöver jag säga att den vänsta stålkastaren är den nya?! :P

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-19 at 23.11, Lars 9k sade:

Behöver jag säga att den vänsta stålkastaren är den nya?! :P

Haha   Underbart!   Klart stor skillnad!

...men är det inte märkligt att dessa reservdelar i allmänhet har så dålig passning på saker som hål och fästen!?   Varför inte tillverka EXAKT lika som de ursprungliga?!  Hur svårt kan det vara?  Det är ju ingen satellit med nano-precision vi pratar om...   suck

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et sett US-lykter til min ZJ på ebay. Der passet alt 100%, men jeg greide å knekke ene festet på ene lykten.
Bestilte så et sett EU-lykter på ebay, der passet ingen av festene, så jeg måtte flytte de over fra US-lyktene.
Det er litt sånn på Jeep, da noe er laget i US, noe er laget i EU og ikke alt går overens. :)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-01 at 23.30, Lars 9k sade:

Nu hade bilen tagit ett stort kliv till mot målet att bli en kompetent allroundbil, lämpad för både landsväg och skog. :)

Jag har kikat o läst i din tråd kring bakgrund, tankar och bygge tidigare i sommar. Fastnade igen där  :-)    En fantastisk resa du gjort med Jeepen fram till nu. Snyggt!  Kul att ha en bil man kan göra saker själv på, och känna att det fungerar utan "datorer" eller CANBUS och annat sattyg som numera finns i allt.  Du har lyckats kanon med bilen, och träffarna/utflykterna ni hinner med kryddar ju tillvaron en hel del.  Roligt!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En liten uppdatering.

Jag har haft lite väl mycket missljud/vibrationer senaste tiden från främre delen av drivlinan. Idag  konstaterade jag ganska mycket glapp i främre Yoken samt oljeläckage från packboxen. Så i väntan på lite mer omfattande arbete med framaxeln så plockade jag av främre kardanen vilken var helt okay. Körning utan kardanen gav dock lite mindre vibrationer och det mesta oljudet försvann.IMG_7087.thumb.JPG.515c5df2a8f869b3a61693f1942260b8.JPG

Sen kom den bakre kofångaren tillbaka från pulverlackningen så den fick jag ju börja montera. IMG_7100.thumb.JPG.8e8d15fc82987cefdce81a5c2b914e50.JPG

Dock fick nedanstående bild från Hanna mig att lägga undan verktygen och "tyvärr" avbryta för en smaskig kvällsfika! :)IMG_7101.thumb.JPG.e12179c77a11a8d647f74c63737b6a45.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag åkte resten sv kofångaren på. Fick dock börja slipa direkt på den nylackade kofångaren då färglagrena begränsade öppningsvinkeln av resrrvhjulshållaren för mycket :(IMG_7088.thumb.JPG.6abafc5250db3cc14b55ba687f7fa18e.JPG

Men men ..... det är sådant man får räkna med, lite ny grundfärg och lite body så syntes det inte (så mycket) när det var klart.

Sen blev det lite klättring i träd, vad nu detta kan ha med overlanding att göra ....... ;)

 

IMG_7090.JPG

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Under de sista turerna i somras började kardborrarna på markisen bli rejält trötta.

Därför var ett byte, en av punkterna på "att göra listan".

Denna verksamhet förlade vi till Hannas, enligt henne, rent för lilla garage, köket! :PIMG_7092.thumb.JPG.a8a1bd99f14dceef36ca0973a886a876.JPG

Hantering av markistyget underlättsdes av att vi monterade av skenorna från tyget. Detta var enkelt då tyget var försett med kederlist som var säkrad i skenorna med en skruv i varje ände.IMG_7096.thumb.JPG.25883fae184d7cde99af4a35cfdc20c2.JPG

De nya kardborrarna vi (Hanna) valde att sy dit var 50mm breda i stället för de gamla som var 25mm.IMG_7098.thumb.JPG.9965526c69bbc5afb6ef174b9290c494.JPG

Lite bökigt att vända och vrida på markistyget i symaskinen men det gick ganska bra. Dock blev Hanna liiite irriterad när tråden gick av för sjättegången ;)

Då vi inte hade någon specialtråd som sväller och Hanna inte ville ha vaxad tråd i symaskinen så vaxade jag in sömmarna efteråt med impregneringsvax för oljerockar som jag värmde in i sömnarna. Blir kanske inte helt tätt men duger nog för en markis.IMG_7099.thumb.JPG.fc2db319a5ed11225d029096a5f071e1.JPG

Eftermiddagen avslutades sedan med montering av taktältet med hjälp av min nymonterade reptalja, mer om det i tråden om montering av taktällt.IMG_7104.JPG

IMG_7106.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår blev det en ny natt i taktältet, den 34:e för detta året.

Vi var bjudna på glöggprovning hos en kompis och vem vill köra hem då?! ;)IMG_7112.thumb.JPG.2741486558a31a79ba4b8cdf660f4004.JPG

Då det regnade under natten så fick tältet åka in i garaget för torkning när vi kom hem.IMG_7113.thumb.JPG.12a987b4ab2b70590379e2b3e05297b4.JPG

Vi får se om det blir fler nätter i år, planen är ju i och för sig övernattning på det Skånska julbordet så förhoppningsvis blir det minst en natt till.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...