kimar Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 1 minutt siden, Wiberg skrev: Det vet vi inte än! Jag var och hämtade Snövit och lämnade blåbäret på verkstaden. Meeeen jag har bra feeling . Får håpe det da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 1 timme sedan, Wiberg sade: 100 amp mot orginala 80 amp - och sedan ta i tu med folie Troligen vettig ordning... viktiga saker först... Bäst om man planerar behålla... Var har rosten skymtat? Eller är det i förebyggande? Hur stor/vilken skillnad märker man med 100 amp? Laddar inte original nog för två batterier och strömförbrukare? Har du ngn bra firma för folie? Vad kostar sådant för en bil som Snövit? Har för mig att det är fett dyrt...?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Jag tror att det är meningslöst att byta en fungerande 80A generator mot en 100A, Beroende på storleken på din batteribank och dess inre resistans är det inte ens säkert att batterierna kan ta emot laddning snabbare, Jämför med att öppna kranen i handfatet för fullt, ökar du flödet på kranen kommer avloppet kanske inte att kunna svälja allt vatten. Jag skulle lagt pengarna på bättre batterier med större Ah och en solcellsanläggning typ den som Ove har. Den dagen generatorn går sönder kan man fundera på att uppgradera 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 More power er altid bra, men ville nok ikke byttet, bare montert den ved siden av. Så du får 180 amp samme som i wrangleren 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 16, 2018 Author Moderators Share Posted August 16, 2018 11 timmar sedan, CampForCer sade: Var har rosten skymtat? Eller är det i förebyggande? På tröskeln på förarsidan är det lite rost som måste åtgärdas. Samt montera en plastlist som skyddar från mer stenskott. 11 timmar sedan, CampForCer sade: Har du ngn bra firma för folie? Vad kostar sådant för en bil som Snövit? Har för mig att det är fett dyrt...?! Har inte börjat leta på allvar än men japp, det kostar fort en krona eller två. Men skyddar det bilen lika bra som förra gången så är det värt varenda krona. Och så blir det nybilskänsla igen . @Fredrik L Vi får ta ett snack om detta vid tillfälle - med multimeter till hands . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Absolut, Blir ju tillfälle för detta under höstträffen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Er 125amp på Pajeroen med norgespakke, 2 batterier, varme i speil, ekstra elektrisk varmer i kupeen, varme i seter etc. Ser også at det finnes et 80amp alternativ til den, men usikker på om den har vært levert orginalt eller om det bare er ettermarked. De europeiske modellene med bare 1 batteri og null elektrisk oppvarming bruker jo "noe" mindre strøm. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Här är en bra artikel i ämnet, förvisso båtorienterad men samma principer gäller givetvis våra bilar med. http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/generator-pa-110-ampere-ar-det-battre-an-50 Det är många parametrar som ska till om du ska ha någon nytta av en större generator (Batteristorlek, batterityp, Kabelarea m.m.) och det är bara initialt en större generator laddar med mer Ampere. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 16, 2018 Author Moderators Share Posted August 16, 2018 Yes! Två godkända Toyota på två dagar . 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Gott!! Skönt att ha det ur världen!! ??? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 16, 2018 Author Moderators Share Posted August 16, 2018 Japp, nu e det bara resten kvar . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 22, 2018 Author Moderators Share Posted August 22, 2018 Då är dom i hus! Anlände i går och producerar redan ägg - ca 1250:- styck hittills . Var och hämtade en ny sovsäck till vintersäsongen oxå. Har dessutom skaffat mig en hel hög med stöttekontakter som ska hjälpa mig att inte elda upp denna ??. https://www.mountain-equipment.co.uk/glacier-expedition-regular Minus 35 grader skulle ju klara sig tycker man . I helgen drar vi på tur ett gäng och det ser jag väldigt fram emot. RR följer så klart . 9 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 -35.....!! ? Du räknar kallt med att det blir fruset vid Bosses i vinter...!? Ni får det skoj med hönorna. När allt är helt nytt och släta ytor är det lätt att hålla rent. Efter en tid, när det börjat gro in och fastna... hmm. Hehe När vi hade våra 12-14 hönor satte jag ett sluttande plan i formplyfa (=lätt att hålla ren) ca 15cm under deras sittpinnar. Det var en vinnande lösning då den var lätt att skrapa och inget ”spill” ramlade ner på golvet med strö o halm 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 23, 2018 Premium Member Share Posted August 23, 2018 3 timmar sedan, CampForCer sade: -35.....!! ? Du räknar kallt med att det blir fruset vid Bosses i vinter...!? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 23, 2018 Author Moderators Share Posted August 23, 2018 3 timmar sedan, CampForCer sade: När vi hade våra 12-14 hönor satte jag ett sluttande plan i formplyfa (=lätt att hålla ren) ca 15cm under deras sittpinnar. Det var en vinnande lösning då den var lätt att skrapa och inget ”spill” ramlade ner på golvet med strö o halm Den är på plats ?. 3 timmar sedan, CampForCer sade: -35.....!! ? Du räknar kallt med att det blir fruset vid Bosses i vinter...!? Better safe osv.... . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 22, 2018 Author Moderators Share Posted September 22, 2018 Vad gör man när man inte kan ut och resa? Man handlar " Villhöver " saker så klart ( stooort tack till @blackstream för världens bästa ord ). Men det är inte bara villhöversaker som har skaffats, nejdå. Bra-att-ha-saker har också landat i garaget samtidigt som omriggning av Snövit från " RTT mode " till " Lavvo mode " har påbörjats. Förutom att skaffa pryttlar till bilen och försöka färdigställa ett badrum så planeras det dessutom för Fullvuxen som faktiskt närmar sig med stormsteg. 6 stk Vision X - 2 jättestora och 4 stk jättesmå. De stora kommer i fronten, småttisarna hamnar nog i takräcket eller under bilen - osäker just nu. Om jag klarar att hitta några bra fästen till dessa så kanske de hamnar längst ut på kofångaren riktade utåt/ neråt men de kan lika gärna bli backljus/ arbetsljus. Sen ska ju allt detta återanvändas också... LED rampens placering är ju rätt given - småttisarna hamnar i takräcket ( tror jag... ). På mitt senaste besök hos Arctic Trucks så frestade Børre mig med en hissig liten jävel av pannlampa/ hodelykt så den var jag ju bara tvungen att ha. 5 olika ljusmodes med 1000 lumen på topp. Denna är laddbar med vanlig USB kontakt som dessutom passar till min telefon så det var ju väldigt behändigt. Jag har sett att det svettas lite mellan turbon och intercoolern och misstänker att en del turbotryck försvinner = sämre pulver i bilen. Hittade en nykraschad 120a i bildelsdatabasen så handlade ny intercooler. Samtidigt så handlade jag ett par nya bromsok/ bremsekalipprar på bildelar.no. Hoppas kunna/ hinna montera det innan vi drar på hösttur. Efter förra helgens tur så torkade jag taktältet och plockade av det. Det börjar bli för blött och kallt för att jag ska trivas med taktält om dagen. Bilen är alltså väldigt naken just nu - inget alls på taket. Ser helt löjlig ut faktiskt... Så nu åker kylen ut till fördel för Lavvokamin/ ovn och ved samtidigt som de två plastlådorna ( till vänster ) stuvas om för att bättre möta höst- och vinterbehovet. All skiten som just nu är nerknödd helt till höger för kylen skall få återvända till " lilla lådan " på taket - verktyg, recovery etc etc. Har roat mig med att planera Fullvuxen 2018 med utgångspunkt från Fullvuxen 2016. Men har valt att göra ett lappkast så utgångspunkten blir mest troligt Årjäng med avslutning i närheten av Charlottenberg. Ta detta med en nypa salt då inget är spikat än. Just nu ser det ut så här på planeringsbordet ( både 2016 & 2018 )... Känner att jag börjar bli klar för vinter men hoppas verkligen hinna/ orka göra att par rejäla insatser med bilen. Luften gick lite ur mig då kronidioten våldförde sig på bilen men hoppas hitta tillbaka till lusten att pyssla om bilen. Hade faktiskt en väldigt trevlig kille på besök idag som kunde hjälpa mig att återställa stackars Snövit - återkommer till det. Snövit & Wiberg - out! 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 10 grader på dom stora? Säg till om du behöver en kaffe kompis när du skruvar som kan servera dig glass 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 22, 2018 Author Moderators Share Posted September 22, 2018 @stensth - har ingen aning... Kan säkert hitta nått om jag letar men testade liknande hos AT och det är bra spridning. Med LED ramp + helljus ( xenon ) och dessa så borde även en halvblind gubbe som jag se vägen i de Värmländska skogarna . Ja tack till sällskap! Om inte arbetslusten hoppar på mig superspontant så hojtar jag till innan det skall skruvas. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 2 timmar sedan, Wiberg sade: omriggning av Snövit från " RTT mode " till " Lavvo mode " har påbörjats. Oj!! Det var en post med innehåll...! ? ? Fett med ljus ser jag att det blir. Nice!! Ser fram emot att se ekipaget med dessa. Ang omriggning så inser jag ju att det är vägen att gå, men det tar ju emot att plocka ut/bort prylar man annars gillar Lavvon kanske man skall köra i vinter. Lite onödigt stor bara känner jag. (Helsport 8-10). Kanske man skulle skaffa en mindre? Nu kommer jag ju inte med på Fulluxen, men ser fram emot bilder och videos ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 23, 2018 Author Moderators Share Posted September 23, 2018 8-10 man är i realiteten 4 fältsängar på vintern Ove. Med en värmekälla i mitten så är det plötsligt nästan lite plats. Med lite träning så går det relativt fort att smälla upp Lavvon oavsett storlek. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 24, 2018 Author Moderators Share Posted September 24, 2018 Fick ett ryck igår och fullförde transformationen från " RTT mode " till " Lavvo mode ". Översiktsbild på " bra att ha på taket ". Längst upp i bild - verktyg, recovery och lite vätskor. Det runda svarta med orange stopp är ett hjul... Till höger i bild - skorsten till lavvokamin, fältsängar (2stk), liggunderlag att sitta på eller ligga och skruva på plus helt på slutet - maxtrax ( ej med på bild ). Kylskåp ut. Kamin plus ved in. Så nu ser bilen ut som den ska igen 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 14, 2018 Author Moderators Share Posted October 14, 2018 I dag blir det ett relativt ointressant inlägg om bromsoksbyte ( kalipperbyte ). Efter ett ha tillbringat större delen av tre timmar (!) på att tvätta bilen från förra helgens fantastiskt fina tur - åter igen tack till guiderna @thorstein och @Øyvind - så var tanken att byta bromsok fram på bilen. Men innan vi kommer dit måste jag gnälla lite om hur galet grusdam/slam sitter fast i bilen... eller snarare under bilen och i alla krikar och krokar där det klarar att hitta in. Till slut tog jag fram rörrensaren/ krabbedysan för att spola ur ramen på bilen och efter ett par skölj till så var det nästan klart vatten som rann från bilens underrede. Nå, efter att ha tvättat bil så lät jag den stå och rinna av och torka till lite i de 20 grader som vi har i Oslo idag. Sen var det att leta i minnet om hur jag gjorde senast jag var på bromsarna där fram - för ca 5 år sedan... Jo, jag har bytt bromsbelägg efter det men inte haft av bromsoken. Givetvis så satt det förbannade bromsröret in på oket som om någon hade svetsat det på plats, så den muttern är ca lika rund som ett ägg nu... Bara att beställa ett nytt... Sen var det relativt lätt att lossa de två bultarna som håller oket - det lönar sig att använda fett när man skruvar bevisligen. När jag väl fått av oken så var det att transplantera de delar som kunde brukas om igen, över till de nya oken. Även här visade det sig att det tidigare jobb jag hade gjort, inklusive infettning av pinnar etc, gjorde detta till en relativt enkel operation. När jag sedan städade undan så såg jag att allt det jag hade recirkulerat fanns helt nytt med de nya oken... Så bra, då vet jag att jag har det till nästa gång.... ? . Oket höger fram och den största anledningen till att operation byta bromsok blev av. Den övre högra damasken runt kolven har en tydlig spricka. Närbild på nämnda spricka. Nytt ok med recirkulerade bitar på plats. Vänster sida innan jag har rivit. Varför sitter allt så satans illa just på vänster sida??? BTW, här hade styrleden gett upp fullständigt oxå. Så stort glapp att jag måste få den på verkstad redan i veckan som kommer. Sista gången Millner får leverera sådana produkter till mig... Det vänstra oket ser mer slitet ut men damaskerna ser ut att vara i bättre författning. Om jag kommer ihåg rätt så bytte jag bromsbelägg förra året och de tycks ha klarat sig bra - därav recirkulering. Tilläggsinfo: Jag märker att jag skruvar för lite på bilen och dessutom alldeles för sällan. Nu blir det så väldigt mycket som måste göras att det blir mer ett stressmoment än något hyggligt. Det har väl att göra med tid och ägnad plats att göra antar jag. Och nu går vi ju in i en säsong där det verkligen inte är nått hyggligt att skruva utomhus... Bromsarna blev heller inte luftade ordentligt idag då man inte har söndagsöppet här i Norge och min bromsvätskebehållning är relativt dålig. Så då vet vi vad vi skall göra i veckan då - lufta bromsar, byta styrled och fixa badrum ( på 5e veckan nu... ). Ahhhh, tur man har så gott om tid och pengar va?! 8 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Har alltid liggende bremserør og nippler på lager. Bremsevæske har jeg også, synd du bor så langt unna. ? Men 4-stemplede ok altså? Hadde jeg ikke forventet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Hjerterom og husrom på låven vettu 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 16 timmar sedan, Wiberg sade: Jag märker att jag skruvar för lite på bilen och dessutom alldeles för sällan. Wow!! Imponerande arbete du pysslat med. Kul att se vad som behöver hanteras i framtiden på en Toyota. Måste nog ta en verkstadskurs själv innan jag kommer så långt... ? Förstår det blir en intensiv vecka nu då!! Badrum tenderar ju att dra ut på tiden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now