Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
  • Moderators

Efter helgens Off Road träff har jag bestämt mig för två saker:

1. Jag är färdig med Off Road träffar. Färdig med att delta med egen bil i alla fall. Det går ut för mycket över bilen på ett sätt som den vanliga Overlandingen aldrig kommer i närheten av och är helt enkelt inte värt det. Det är dessutom trevligare att slå läger utanför ett totalt sönderkört och lerigt körområde.

2. Den mycket behövda " total make over " som stackars Snövit har suktat efter länge skall nu sättas igång. En utlösande faktor var onödigt hård kontakt med Moder Jord i helgen, där av punkt 1.

Exakt allt som skall göras är i skrivande stund inte helt klart men det blir väl ett excelark i vanlig ordning. Mitt Mastercard vrider sig redan av oro...

Började försiktigt med att ta bort folie på halva bakskärmen igår. Lacken var fantastisk - förutom där skärmbreddaren var spräckt då ( från tidigare synder, inte i helgen.. ).

20170926_182857.thumb.jpg.6ed2d018115936a43285ad7d5fc01273.jpg20170926_182847.thumb.jpg.a3e9e472332a3d8daa68d65ee970451a.jpg

Detta blir en omfattande make over men hoppas att kunna köra bilen då och då.

More to come!

  • Like 4
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Angående offroadkörning med Overlanding bilar. Har "råkat" ut för detta några ggr då jag är van med min Jeep och tycker att det här är väl inge svårt. Lysen och skärmar mm har fått stryk och därför är det enbart fegkörning idag. Är lite dumt att ha sönder bilen när den egentligen är byggd för annat och skall hålla för 300mils körningar i skog och mark.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@birjo Enig med du :D .

@blackstream Bilen skall fortfarande användas Stefan men tackar för erbjudandet. Tror nog en körträning med oss på inga sätt kommer att påminna om en off road träff.

@munkensbilder Precis så. 

 

Projektet är just nu i förprojektstadiet, dvs mycket tankeverksamhet och extremt lite progression i den verkliga världen.

Jag ser för mig ca följande:

- Bort med takgrind inklusive ljus, antenner, kabling etc.

- Bort med folie - har tillgång till tvätthall med rumstemperatur och varmvatten. Det plus varmluftspistol kommer att göra det jobbet lite lättare.

- Lack, plåt och plast. Det dyraste jobbet antar jag. Behöver få tag på någon som har " känsla " för hur slutprodukten ska funka och se ut.

- Ny folie - färgvalet är ca bestämt, behöver göra ett par undersökningar till för att bli enig med mig själv.

- Ny kabeldragning till tak - denna gången med möjlighet att " plugga bort " ljus och antenner. Alternativ kabeldragning är under utarbetning. 

- Full service på hela bilen.

- Lanolinbehandling under bilen plus evt färg på axlar etc.

 

Om allt detta kommer i denna ordningen vet man inte - lusten att ut och köra en sväng kommer kanske att överskugga delar av " total makeover " om jag känner mig själv rätt. Ska försöka prisa ett par av punkterna och det kommer oxå att vara med och bestämma ordningen.

Det är kul med bil :D .

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Wiberg sade:

- Ny kabeldragning till tak - denna gången med möjlighet att " plugga bort " ljus och antenner. Alternativ kabeldragning är under utarbetning. 

 

Tråkigt med skadorna på bilen.

Förstår exakt hur du tänker mer fokus Overlanding och att det är trist när lek i offroad-skogen ruinerar bil o plånbok.

Skall bli spännande att se din make-over! Många gånger funderat på hur lacken är under när folien ta bort.

Är den helt OK utan kladd fr lim?

Vad kostar det att få den folierad?

Har även funderat på samma sak ang kabeldragning till taket. Måste vara "modulärt" så att det är enkelt att ta ned.

Tänker mig själv två dragningar jag klurar över. En upp till taket, både styrning och grövre för matning av ström. Sedan samma till aktern av bilen. Likaså ström fr extrabatteriet draget bak. Har ännu inte klurat ut hur förra ägaren gjort där då jag redan har ett extra batteri fram som standard. Kan det vara draget till mitt 220V i aktern tro?  Måste kolla upp det. Har bara varit för lat och upptagen... ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker så här. Jag valde vit Hilux, den är vanlig, finns gott om beg. reservdelar och det går att bättringsmåla med bra resultat. En beg framskärm ca 2000 kr. Ett helt flak, beg, ca 5000 kr. Knöla till en tröskel blir ju dyrt så rock sliders är ju bra. Hasplåtar är dyra men är nog bra i längden. Den förmodligen gå som hantverkarbil efter mig = inte så noga. Sen tar jag med Gaffa på turen. Mitt problem är att den står alldeles för mycket hemma på grusgången. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
15 timmar sedan, pilten sade:

Hva kjørte du istykker? Som ikke kan fikses med gaffa?  Hvis det er omfattende, så burde det jo være noen kr å spare i ytlandet? 

 

Min custom bakfångare fick sig en trøkk men det är inget som inte går att räta ut/ banka till. Gaffa är helt ok att fixa med så man kommer hem men jag önskar att bilen ser helt ok ut - då behandlar jag den annorlunda än om den ser ut som ett dass.

Jag är helt på det klara med att användningsområdet för bilen utsätter den för mer slitage än vanligt användande. Den stora skillnaden är att vid ren off road körning så är " när, inte om " betydligt mer framträdande än vid Overlanding där off roaden oftast är en liten del av resan, och då oftast i form av lite skrap under bilen. Det är den väl förbered för.

3 timmar sedan, blackstream sade:

Jag tänker så här. Jag valde vit Hilux, den är vanlig, finns gott om beg. reservdelar och det går att bättringsmåla med bra resultat. En beg framskärm ca 2000 kr. Ett helt flak, beg, ca 5000 kr. Knöla till en tröskel blir ju dyrt så rock sliders är ju bra. Hasplåtar är dyra men är nog bra i längden. Den förmodligen gå som hantverkarbil efter mig = inte så noga. Sen tar jag med Gaffa på turen. Mitt problem är att den står alldeles för mycket hemma på grusgången. 

Det finns massor av reservdelar till min 120a oxå, utmaningen är att jag har mycket custom och dessutom AT ombygge. Men det mesta går att lösa med lite lim, spackel och ny färg så jag är inte speciellt oroad över det, kanske mer bekymrad för den ekonomiska delen av projektet ;) .

Well, if u can´t stand the heat - get out of the kitchen! 

Med det menar jag att jag är fullt medveten om att detta är inte sista gången Snövit ska fixas men med lite mer Overlanding och mindre off road så blir det förhoppningsvis en betydligt lägre frekvens på dessa fixarna. 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Utsikten från " vårat " hus får mig att önska att jag hade något fordon med mig hit ner - nu har vi inte ens hyrbil och jag tvivlar på att taxigubbarna har samma lust att kolla dom där bergen som jag har.

20171002_181240.thumb.jpg.b3ec8a723dd5165deab5bef8266d3203.jpg

Men det är nyttigt att gå oxå. I går gick vi närmare en mil i närområdet för att bekanta oss med det. I dag är jag så stel i benen att varenda rörelse är ett straff :D . Semester är fina grejor alltså!

 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

I brist på arbetslust på bilen så fixar jag lite med kringutrustningen. I dag stod vapenvård på programmet.

Från mina dagar som kock så har jag en brynsten från Global som är väldigt fin i grovleken. Efter ett par vändor på stenens bägge sidor avslutas eggen mot den fina kanten under vanlig porslinstallrik. Resultat - rakbladsvass ? .

20171104_165615.thumb.jpg.ad0aa62bac25103e4869cc752f00be77.jpg20171104_165643.thumb.jpg.a2010e4f54b4838e7131620324123687.jpg

Passade på att gå över kökets samtliga knivar oxå så nu kommer plåsterförbruket öka markant. Det borde vara tvärt om men jävligt vassa knivar tenderar att ständigt överraska ;):D .

Edited by Wiberg
Förtydligande - vassa knivar
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Då ska vi se då...

Bil provkörd efter service... Efter att ha rattat runt en Golf stationsvagn i det senaste och mest lyssnat på hur Snövit rostar bort så var det med stor tillfredställelse jag tog ut henne på en tur idag efter att ha packat en god del utrustning inför " Bosses makeover part II ". Herre jävlar vad stor bilen blev plötsligt! Och vad otight den är! Och dåligt ljus! Och fullständigt underbar :D .

Listan över grejor att fixa växte med en meter men satan, man blir lite bättre i en bil med 35" ;) .

Jag märkte oxå hur min puls sjönk i takt med fixande av bil och utrustning - det har varit lite mycket i det sista. Ytterligare en anledning att fortsätta med Overlanding, frågan är om man kan få det på recept?

Bara en liten blänkare från det Snövitska garaget - nu direkt över till Bosses part II.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderators

Kan hyttetur vara Overlanding? Japp, det tycker jag allt. Hyttetur är alltså " tur-till-den-typiska-norska-sommarstugan-utan-el-och-vatten-som-gud-glömde-gärna-mitt-i-vintern ". Största skillnaden mot en Lavvotur är väl att väggarna är raka? :D

Nå, vi är alltså på en sådan tur just nu, närmare bestämt i närheten av samhället Vinstra. Låt mig bara säga det med en gång - det är magiskt bra och ren balsam för själen.

20171228_095744.thumb.jpg.457f8671b9b5fb2bba8166abdf8a1643.jpg

Vi är två pappor med totalt tre barn som har åkt i förväg för att elda hyttan varm, skotta snö etc innan fruar och resten av arvingarna anländer med syftet att välkomna 2018 i avspänd miljö.

Vad är då parallellen mellan Overlanding och hyttetur som jag siktade till? Overlanding är ju per definition en resa där just resan är målet. Och som jag har sett fram mot denna resan! Parallellen slutar emellertid inte där. 

En Overlandingresa skall bjuda på lite utmaningar. Det gjorde jammen denna resan längs E6 oxå. För att förklara lite förutsättningar då: När vi kör långt på vår/ sommar/ höstturer så blåser jag i över 3kg/ 45PSI i däcken för att de ska rulla så lätt som möjligt. Det visade sig redan efter några km att snöslaps och 3kg laddade MT däck funkade riktigt dåligt. Ett litet ögonblicks ouppmärksamhet resulterade i vatten/ slapsplaning så hjärtat hoppade över flertalet slag. Då snackar vi max 5cm slaps alltså! Pinsamt att en bil som är byggd för de mest extrema förhållanden ska bli stoppad av 5cm halvsmält snö... Efter betydligt längre tid än nödvändigt så mötte vi riktig snö och då äntligen tog jag förnuftet till fånga och släppte ner däcken till 1,8kg/ 25psi - som en ny bil!

20171228_152631.thumb.jpg.85f856e72c685951b43683d1c4785c63.jpg

Ca efter Lillehammer så ser jag blåljus långt fram och samtidigt så stannar trafiken upp. När jag börjar bromsa så sker det faktiskt ingenting! Det vi har antagit varit ren asfalt med en snöstripa i mitten visar sig vara polerad is. Det märker man inte med 4x4 förrän man skall - just det! - bromsa :D . Nå, det gick till slut och det blev bara lite dramatiskt, inte mycket. 

Google Maps informerade oss om att detta var en olycka som precis hade inträffat och bägge körfält var spärrade. Fan heller! Fram med navigationsutrustning och snabbt så ser vi en liten väg som tar oss förbi olyckan. Vi vänder bilen och tar sikte mot den lilla vägen. Det är nästan så jag missar avfarten, dels på grund av att det är så förbannat halt men också på grund av att vägen är helt gömd bakom en snövall och dessutom helt oplogad! Tjohoo! 

20171228_144215.thumb.jpg.44bb2a01f45d6a1670af39d6a146ad9f.jpg

Det är en superfin väg med precis lagom med snö för att göra det lagom spännande. Den tar oss dessutom förbi olycksplatsen med ca 100 meter :D . Gör det med en V70!

20171228_153001.thumb.jpg.7f1b4f6cab8288ad5dc41d5b5ea0b487.jpg20171228_153948.thumb.jpg.828c3b593d74f9527c08108861ad3af0.jpg

Overlanding kan ju stundtals vara lite lite ombonat och obekvämt för mindre drivna personer - min fru inräknat eller kanske mer korrekt, hon är själva definitionen av " mindre drivna " vad gäller att ta hand om sig själv när det är blött, kallt och mörkt. Således är våran avkomma, inte bara på grund av att de är barn..., lite mindre Norrlandsjägare än pappan ( återigen ser jag " Dad of the year award gå åt h.lvete... ). Att komma fram till en hytta som håller precis -5 grader inomhus var så absolut en ny upplevelse för avkomman. När man dessutom, trots pappans uppmaningar om att INTE få snö i precis allt av kläder  ( who the fck am I kidding? ), gjorde precis det så man är trött, blöt och iskall , så är livet inte så lätt att leva.

20171228_160031.thumb.jpg.49a07d5958b6f0ac178c3348b9fb778e.jpg

Efter ca 2 timmar så hade det skottats fram väg till stuga, tänds brasor i kaminer, burits ur bil etc. Samlat i en soffas hörn satt 3 stk barn av modern tid, inlindade i sovsäckar och ömsom grät, ömsom förbannade deras öde med att tvingas med på denna typen idiotiska påfund.

20171228_160015.thumb.jpg.498f707eafbae23d1cb8a19867577e29.jpg

Måååånga timmar senare så var det en god del fler plusgrader än vid anländandet, arvingarna hade fått mat och papporna varsin pilsner och kanske en stänkare - självklart i medicinskt syfte. Det vill säga, en viss form för harmoni hade infunnit sig.

20171228_161533.thumb.jpg.f5b555804b8a2a88bada88100633c394.jpg

Under natten var det visserligen en del mardrömmar om hytta och kyla som skrevs ut så papporna vaknade i panik men i övrigt inget alarmerande.

I dag, fredag, har vi roat oss med att sitta fast nått så jävligt i 80cm sockersnö - räddade av mina flong nya maxtrax ;) , åka snowracer ner för värsta smala grusvägen och till slut -fredagstaco med ett par glas rött till. Strapatsiöst men med inslag av pure pleassure.

20171229_123757.thumb.jpg.4997e9f44d4974362ada02e92afaba12.jpg

 

Therefore Hyttetur equals Overlanding.

 

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Inte väldigt men en del. Den blir extra hög när jag blåser i luft i bälgarna som sitter i bakfjädrarna - Coilrites.

Tror att de OME fjädrarna jag köpte har sjunkit ihop en del sen montering trots att jag köpte de hårdaste...

Kanske ska sätta dit ett par spacers på fjädertornen för att få lite mera luft? Vi får se då vettø.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-29 at 20.56, Wiberg sade:

Overlanding kan ju stundtals vara lite lite ombonat och obekvämt för mindre drivna personer - min fru inräknat eller kanske mer korrekt, hon är själva definitionen av " mindre drivna " vad gäller att ta hand om sig själv när det är blött, kallt och mörkt. Således är våran avkomma, inte bara på grund av att de är barn..., lite mindre Norrlandsjägare än pappan ( återigen ser jag " Dad of the year award gå åt h.lvete... ). Att komma fram till en hytta som håller precis -5 grader inomhus var så absolut en ny upplevelse för avkomman. När man dessutom, trots pappans uppmaningar om att INTE få snö i precis allt av kläder  ( who the fck am I kidding? ), gjorde precis det så man är trött, blöt och iskall , så är livet inte så lätt att leva.

? Sjukt roligt!!   Känner igen...

Tack för inspiration och delad vinterglädje!   Ser ut som en fantastisk tripp, och inte heller skadar det ju att kunna undvika köerna och få nyttja bilen i sitt rätta element på småvägarna...   Gott!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 31.12.2017 at 14.43, Wiberg skrev:

Inte väldigt men en del. Den blir extra hög när jag blåser i luft i bälgarna som sitter i bakfjädrarna - Coilrites.

Tror att de OME fjädrarna jag köpte har sjunkit ihop en del sen montering trots att jag köpte de hårdaste...

Kanske ska sätta dit ett par spacers på fjädertornen för att få lite mera luft? Vi får se då vettø.

OME som siger. Det var nytt :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...