Jump to content

Köp av stationär radio


Metalwolf
 Share

Recommended Posts

helt nollad inom detta område :P men vad är det man bör tänka på vid köp av en lagom bra radiosändare?  tänker mest på en fastmonterad

1. finns det någon bra att ha funktion?

2. storlek på antenn?

3. tips på bra tillbehör?

tacksam för alla svar man kan få :P 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Følger spent med, jeg er ute etter akkurat det samme. Tenkte egentlig på 1-din da jeg har god plass i dashbordet, å skru radioen fast på utsiden av dashbord eller midtkonsoll blir fort litt rotete. Jeg kan evt skjule den i oppbevaringsrommet under armlenet, men bør da ha mic/speaker med display. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Nu är jag inte så insatt att jag kan ge en fulländad förklaring mellan 27mhz och VHF (men vi har medlemmar som kan detta)

I min bil, och flera har vi både 27, VHF och UHF. Bland medlemmarna är det nog 50:50 tänker jag mellan 27 och VHF. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har kommit fram till är att alla nämnda typer arbetar på FM bandet, det är bara vilket frekvensområde radion kan jobba inom.

27mhz-enbart 27mhz

VHF-very high frequency 30-300Mhz

UHF-ultra high frequency 300Mhz-3Ghz

Sen signalstyrkan (Watt) är hur långt den teoretiskt kan skicka signalen.

Rätta mig om jag har fel?

Jag har en VHF/UHF från baufeng

Edited by Alvefridh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-07 at 11.58, iknutis sade:

Hva er den praktiske forskjellen mellom de to? Hva er mest brukt blant overlanding.nu's medlemmer?
Hva anbefales? :)

Vill man göra det enkelt för sig så använder man CB (27MHz) radio, då de är fria att använda i vad jag vet hela Europa (har bara skummat listan men den ser ganska komplett ut),
VHF mfl kräver tillstånd/licens för att användas. Kanske ingen big deal eftersom ingen antagligen kollar ändå, men beroende på vilka länder man kör igenom så kan man ju få mer eller mindre stora problem om de kollar.
Enligt radiohandlaren (limmared.nu) som jag köpte min senaste CB radio (titta i garagetråden för mer info) av, så var det dessutom ingen större räckviddsskillnad på CB/VHF och då är ju valet ännu enklare, för mig iaf. Det viktiga är längden på antennen och var den är monterad, på taket är bäst.
Skall man till Island är nog VHF att föredra då det är deras standard radio om jag har förstått saken rätt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-07 at 18.03, Alvefridh sade:

Vad jag har kommit fram till är att alla nämnda typer arbetar på FM bandet, det är bara vilket frekvensområde radion kan jobba inom.

27mhz-enbart 27mhz

VHF-very high frequency 30-300Mhz

UHF-ultra high frequency 300Mhz-3Ghz

Sen signalstyrkan (Watt) är hur långt den teoretiskt kan skicka signalen.

Rätta mig om jag har fel1f61c.png

Jag har en VHF/UHF från baufeng

Hej Alvefridh,

Lite enkel radiolära... :-)

FM är inget band, det är ett modulationssätt (frekvensmodulering) på samma sätt som AM (amplitudmodulering) är. Alltså hur man förmedlar ljudet i bärvågen (dvs det sändning som sker)

Tex 27-28mhz är 10-11meters våglängd (där 27mhz är 11meter och 28mhz är 10 meter bara för att röra till det lite), våglängden påverkar hur radiovågorna breder ut sig och även hur de beter sig vid tex regn, våt skog, byggnader etc. och rent praktiskt ligger 27 mhz "bandet" dvs komradio av traditionell stil, från en bit i övre delen av 26 mhz till ca mitten på 27 mhz. Dock använder inte hela EU samma kanalplan, så beroende på land man besöker så skiljer det dels var "bandet" ligger samt vilket avstånd det är mellan kanalerna samt även om de är 5khz eller 0khz som delning. Så dessvärre är inte 27mhz helt universellt.

Om man tar 300 (radiovågornas utbredningshastighet i std luft)/våglängden så får man frekvensen i mhz och på samma sätt kan man vända på det 300/27mhz = 11 meter. Varför har detta betydelse undrar du säkert... Jo en halvvågs-antenn tex. är lika lång som hälften av våglängden (behöver inte vara rent fysiskt då man kan använda spolar för att förkorta sprötet men bibehålla den elektriska längden) detta behöver man ha koll på när man väljer vilken antenn som skall användas till en specifik frekvens. Och med insikt i detta förstår man också varför olika frekvenser (eller våglängd) beter sig olika i olika miljöer. Hög frekvens = kort våglängd och tvärt om.

Watt är det utmatade effekten från slutsteget i sändaren och denna kan sen påverkas av hur mycket (om någon) förstärkning du har i antennen minus förluster i kabel, kontakter etc.I princip (men med undantag som jag inte går in på då det blir för djupt) är en längre antenn (självklart anpassad till frekvensen) dvs tex en 5/8-vågs bättre än en kortare tex 1/2-vågs eller 1/4-vågs. Dock blir det lite jobbigt att köra i skogen med en 1/1-vågs antenn för 27 mhz som ju då blir 11 meter lång.. Just av praktiska skäl använder man därför 5/8, 1/2 eller 1/4.

Signalstyrka är den mängd energi som mottagaren kan uppfatta och här kommer även mottagarens antenn med eventuell förstärkning samt förluster i kabel mm samt omgivningen med i beräkningen, dvs berg, byggnader, våt skog etc.

Den stora skillnaden på att använda 27mhz jämfört med 446mhz (PMR) eller 444mhz (SRBR) är dels räckvidden samt att 444-446mhz är en relativt ostörd radiomiljö. Pga den kortare våglängden studsar inte dessa radiovågor i E-skiktet i jonosfären utan går rakt i genom (ur ett praktiskt perspektiv) medans  27mhz (11meter) är extremt bra på att "skippa" dvs studsa på jonosfären och återvända till jorden på en helt annan plats, det är detta som är orsaken till att man med endast 5 watt kan prata med Italien eller Nordafrika  när solen belyser E-skiktet, detta kan vara kul om man är intresserad men jobbigt för lokal kommunikation. Detta blir då kraftiga störningar vilket avsevärt kan förkorta det avståndet som sändare/mottagare i tex två bilar i Sverige kan kommunicera, miljön är helt enkelt kraftigt störd. När solen går ner så blir det ofta tyst på 27mhz och betydligt trevligare att prata lokalt.

444 och 446mhz är dock mer negativt påverkade av regn, våt skog etc (tänk mikrovågsugn där all energi fastnar i fett och vatten)

Sen finns det en sak till som är till nackdel för 27mhz, Banverket (järnväg) i Sverige använder kanal 13 (27.115mhz) för att sända ut energi till ballisar, dvs oelektrifierade referenspunkter för tågtrafik, dessa drivs med den effekt som sänds ut från loket vilket är lite olika men ca 75-100 watt. Detta ger starka störningar på just kanal 13 men även på multiplar av frekvensen, så det blir i princip var 3-4 kanal. Kanske inte ett problem i skogen men det påverkar så snart man är i närheten av tåg :-(

Hoppas detta klargör något.

 

I all välmening:

En liten men viktig sak till, håll dig till tilldelade kanalplaner !!

Bara för att man inte hör något på en slumpmässigt vald frekvens innebär inte att den inte används. Vissa frekvenser används uteslutande för mottagande av svaga signaler, du hör dom inte själv men du kan störa och förstöra om du sänder där. Det finns frekvenser som är "fria" och det är där man skall hålla till, just för att inte störa annan viktig eller kritisk kommunikation.

Vill du skaffa dig ovänner (som garanterat kan pejla in var du är) så sänder du på amatörbanden utan licens och med dålig radiodiciplin, det brukar ta skruv :-)

Mvh

 

Edited by MFI9
  • Like 3
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Den 8.9.2017 at 16.35, MrWIB skrev:

Vill man göra det enkelt för sig så använder man CB (27MHz) radio, då de är fria att använda i vad jag vet hela Europa 

Det var det jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe, 1-din for montering i dashbord. MEN så ble det en Baofeng uhf/vhf istedet på impuls, som kanskje også kan brukes som jaktradio. :)
Jeg skal prøve meg litt frem før jeg bestemmer meg tenker jeg. Takk for input så langt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, iknutis sade:

Det var det jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe, 1-din for montering i dashbord. MEN så ble det en Baofeng uhf/vhf istedet på impuls, som kanskje også kan brukes som jaktradio. :)
Jeg skal prøve meg litt frem før jeg bestemmer meg tenker jeg. Takk for input så langt.

Jag tror, med tanke på vad som är skrivet ovan och mina egna erfarenheter kring att inte kunna kommunicera med den polske tur-ledarens CB-radio (under ca 10 dagar), att en sådan här kan vara ett bra köp. Själv tänkte jag inte så långt när jag köpte min egen :$ men liten är den i vilket fall ?

Edited by MrWIB
meningsuppbyggnad
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

På även de enklaste av CB radior brukar man kunna ställa in vilket land enheten skall användas i, kan man inte det på din @MrWIB? Du har väl läst bruksanvisningen? :D;) .

@iknutis Som Andreas skriver så är det nog 50/50 mellan CB och VHF. Upplever att hos de flesta av oss som kör på helgturer till Värmland etc så sitter det VHF i bilarna - eller rättare sagt, det är den typen radio vi använder mest. Baofengen funkar jättebra som jaktradio btw. Den funkar helt ok vid kolonnekjørning oxå men den har lite begränsad räckvidd. Jag har satt på en lite längre antenn för att öka på räckvidden, några i gänget har takmonterat sin antenn för att ytterligare öka räckvidden.

 

 

  • Thanks 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Baofeng stationerna är helt ok. Observera också att 5watt sändningseffekt är max på de fria vhf kanalerna. På pmr o kr kanalerna är det 0,5 watt. Det viktigaste för räckvidden är antennen. Yttre takantenn, separat mikrofon/högtalare ger helt ok räckvidd på vhf med 5 watt. CB 27 mhz kan i vissa förhållanden ge längre räckvidd. Kombinationen är att föredra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter helgens julebord har ønsket om fastmontert vhf med god antenne på taket kommet for dagen.

 Har pr i dag en cb fastmontert, men denne har jeg ikke fått stor glede av da jeg ikke er fornøyd med signal renhet og styrke.

Kanskje det blir bedre med en fastmontert antenne med litt størrelse på... vi får se.

Men så var det fastmontert vhf.

Hva skal man velge? Radio type? antenne?

Hva skal til for og ha dette lovlig?

God komunikasjon er og blir viktig når man er på tur eller leker seg i offroad terreng sammen med andre..

Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy,

Eftersom jag är som jag är så rekommenderar jag CB radio, laglig i hela Europa och enligt uppgift från Limmared radio (länk below, säljer både VHF & CB mm) lika bra räckvidd som VHF.
Så varför riskera tråkigheter (vad chansen är för det låter jag var och en bedöma :geek: ) med VHF?

Jag tror att dina problem beror på dålig jordning av antenn och ev dålig antennlängd, kabel mm 
Tror jag bestämt att jag skrev någonstans på forumet vad som var viktigt ang antennlängden, ju längre desto bättre men minst 1.5m (? blir lite osäker ...).

Bäst är nog att vända sig till någon lokal CB radiohandlare och prata med dem vad du önskar få ut av din radio. Har du ingen lokalt och förstår svenska så är dessa http://butik.limmared.nu/sv/ hardcore radionördar ?️??️ och kan ge dig alla svar du önskar (inkl bästa antennlängd ;) ). 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kanske blir det framöver en tur till Limmared. Behöver ju en radio, minst!!

Kikat runt lite på olika alt, men som många kan man för lite.

Kan tänka mig en fast 12v samt ett par handhållna.

Läst vad som skrivits i trådarna och det är en del...

Blir nog råd o köp i Limmared... annars kikat på dessa:

Blir ju garanterat kolonnkörning i Värmland o annorstädes - men även annat söderut

 

 

23DD1D0F-2D39-43EB-B39C-47D881B79363.png

75A58C75-0553-4B9F-9BC1-AC2FC2A7BA85.png

C6F65AEF-8052-47D4-BB5A-B4571D9D59FB.png

2A918465-56EE-4A0C-9149-0C2A84D44AC3.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Den översta AnyTone såg riktigt lovande ut. Får du tag på en bra antenn, gärna en meter lång, som du takmonterar så har du riktigt bra räckvidd. Även den nya Baofengen längst ner såg lovande ut. Baofeng har rätt kass räckvidd med orginalantenn men funkar till kolonnkörning så länge det inte är för många fordon ( avstånd mellan första/ sista bil ) eller terrängen inte är för bergig/ skogig. Med en längre antenn så ökar man räckvidden.

Drömmen hade så klart varit att mecka ihop en mobil repeater vilken ger ytterligare fördelar till sambandet.

Sen är det inte dumt med en CB radio i tillägg. Det är ju tufft med antenner på bilen :D .

Edited by Wiberg
CB...
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ajaj...   Spontanshoppade båda ovan nu då de skall (med all rätt...) skärpa till post och avgiftshanteringen fr Kina fr 1/3   Bäst att snabba sig och passa på medan "grå-zonen" fortfarande har fönstret på glänt...  :-)

Återkommer när jag fått dessa och testat!   Blev den övre 12v AnyTone för montering och två st nya 2018 Baofenger  :-D 

Edited by CampForCer
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...