Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Nej vad tråkigt! ☹️ Samma skit som jag åkte på för lite drygt ett år sedan. Min dog dock inte helt, utan jag kunde fortsätta använda bilen (om än med en hel del krångel...) tills jag kunde göra renoveringen när det passade bättre. 

Bra pris på pump! Det billigaste jag hittade då var ca 24000 + lite fraktkostnader och så. Jag gjorde arbetet själv, och det var riktigt riktigt drygt. Men, efter det har bilen gått i runt 3000 mil och fungerar klockrent ?

Edit: Konstigt nog var detta den skarpaste överblicksbilden av motorrummet då. Jag måste ha varit stressad. ?

DSC_0722.jpg

Edited by JohnE
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, det er jo mye mekking for å skifte den dessverre. :)
Nå har jeg kommet over en brukt pumpe, så jeg vurderer å få tak i den for å holde kostnadene nede.
Alt annet blir nytt. Når bilen er klar, blir den solgt da jeg har blinket meg ut en etterfølger.
Litt mer beregnet på offroad/overlanding. ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lenge siden forrige oppdatering, men bilen står fortsatt på verksted.

-kjøpt ny dieseltank i glassfiber, så nå blir det slutt på rust

-ny pickup fra tanken

-ny flottør

-nye slanger

-nytt påfyllingsrør

-brukt dieselpumpe

 

Forventet ferdig noen uker ut i juni.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • iknutis changed the title to iknutis garage - Pajero3 og ????
45 minutter siden, CampForCer skrev:

Vilket märke/modell o volym blev det?

Pris o inköpsställe?

Är precis i samma tankar... :-)

Det ble en Dometic Mobicool FR40, til 4000kr.
Kjøpte på nett her: https://www.maritim.no/dometic-fr40-mobicool#.WvrfkqqFNaQ
Sjekket mange nettbutikker, men prisen var den samme.

 

Går ned til -10, så til korttidsfrysing er det jo helt konge. Tar den med på treffet, så du kan jo få se litt på den da. :)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • iknutis changed the title to iknutis garage - Pajero3 og JKU
  • 3 weeks later...

Da var det på tide å oppdatere litt igjen, etter all for lang tid. :)
Som flere har fått med seg, ble ikke Pajeroen ferdig i tide til vårtreffet. Jeg og Steinar, min nabo, ble derfor enige om å kjøre hans bil nedover.
Tilfeldighetene skulle ha det til at starteren på bilen hans ble dårligere og dårligere like før avreise, og vi ville helst ikke være på tur med en bil som ikke starter...
Vi måtte derfor ha plan-B, og her er den:

5b113b833677b_Bilde21_05.2018222349.thumb.jpg.7e84b68a030a43afdca798995f8ca198.jpg

 

Dette er en 2012 Jeep Wrangler Ultimate Sahara, med 2.8CRD.

Edited by iknutis
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Bilen ble kjøpt i Trondheim på tirsdag, dro rett etter jobb for å hente den og var hjemme igjen kl 23. Vi mekket Pajero helt til kl 0300 før vi gav oss, da fordi vi ikke hadde flere deler å skifte og dagen etter ble avgjørelsen om å kjøre Jeep tatt for godt.
Etter vel overstått 17.mai feiring kjørte vi avgårde litt utpå kvelden, og kom oss omtrent midt mellom Ulsberg og Tynset før vi bestemte oss for å slå leir. Trakk oss litt tilbake fra hovedveien, og sov i Jerven fjellduk og Isbjørn sovepose. Steinar sov som vanlig på feltseng. Det var ca 5minus den natten, men vi holdt greit varmen.

Bilde 17.05.2018, 23 33 43.jpg

Bilde 17.05.2018, 23 34 00.jpg

Bilde 18.05.2018, 06 34 10.jpg

 

Om morgenen fredag 18.mai kjørte vi videre til Tynset, der vi spiste frokost utenfor butikken Forsvarsbrukt. Etter frokost benyttet vi anledningen til å handle litt fritidsutstyr.

Bilde 18.05.2018, 08 35 08.jpg

Vi satte så GPS'en mot Charlottenberg, men vi tok en kjapp fika på norgessiden først og da tenkte jeg det ville være en god ide å sjekke HVOR i Charlottenberg det var meningen vi skulle møte opp. Så jeg gikk inn på forumet og ser på siste innlegget til Wiberg at "Värmlandsporten" ist das shit. Som sagt så gjort: Värmlandsporten ble lagt inn på GPS'en og jeg tenkte ikke engang muligheten for at den ikke lå i Charlottenberg...

Steinar ble litt bekymret når GPS'en viste at vi hadde kjørt for langt, men pytt: GPS'en lyver ikke. Så vi kjørte litt tilbake, og over på noen fine, asfalterte skogsveier. Vi begynte å få litt dårlig tid mente vi, skulle jo møte kl 1600. Så vi gasset på, i håp om å rekke å kjøpe litt mat og folkøl før oppmøte.
Omtrent midt i skogen, vi hadde ikke sett hus på ganske lenge, var det plutselig slutt på asfalten. Samtidig så vi at skiltene fikk gul farge. Vi hadde ganske nøyaktig 90km/t akkurat der, så alt skjedde veldig fort. Men vi krysset da riksgrensen, og ca 2 meter inn i Sverige lå et gårdstun. Der satt et eldre ektepar og solte seg, mens Jeepen fløy forbi. Lurer på hva de tenkte akkurat da, så omtrent ut som en scene fra Dukes of Hazzard..
Etter en kjapp handlestopp på Tempo? (den mest utbredte dagligvarekjeden i Sverige) var vi fremme ved Värmlandsporten omtrent fem minutter før tiden. Akkurat nok til toalettbesøk tenkte vi. Vi stusset litt på at vi var det eneste kjøretøyet der med 4x4, men med 3-4 forskjellige oppmøtesteder kunne jo det være normalt. Så ringte Wiberg og lurte på hvor vi ble av, da skjønte vi at vi hadde kjørt feil.
Steinar slengte seg på feltsengen og blundet litt, jeg satt og fulgte med på trafikken som for det meste var busser, moped-biler og amerikanske 50-talls flak.
Vi var heldige med været.

Bilde 18.05.2018, 16 27 24.jpg

Til slutt kom alle andre, og vi kjørte til første leir. Stemningen var fin, men vi savnet virkelig å ha radio i bilen.

Vel fremme skulle vi ordne leir, vi hadde med lavvo men pga fint vær og lite arbeidslyst ble det Jerven-duk alle overnattinger på turen.

Bilde 19.05.2018, 07 17 01.jpg

 

Det har vært mye bever-aktivitet i området.

Bilde 19.05.2018, 07 18 56.jpg

 

Som nabo var vi heldige å få denne trivelige karen fra Trysil, som la lista med en gang der han kjørte inn i skogen og la flat mange ungtrær. Kjører man Defender, så kjører man Defender.

Han bidro også positivt med lukten av egg og bacon om morgenen.

Bilde 19.05.2018, 07 37 21.jpg

Spennende å gå rundt og se på alle løsningene folk hadde. Jeepen fremstod som rimelig frenetisk pakket til sammenligning, men det fungerte stort sett greit.

Bilde 19.05.2018, 07 37 24.jpg

Som småbarnsfar våkner jeg kl 0700 hver bidige dag, uansett hvor sent eller tidlig jeg har lagt meg kvelden før.
Spiste derfor ensom frokost, men digg var det likevel. Ble "mobbet" for termokoppen fra Circle K, men den ble innkjøpt dagen før pga min egen termokopp var avglemt hjemme.
Praktiske årsaker der altså.

Bilde 19.05.2018, 07 51 36.jpg

Bildetekst:
Hvor mange menn trengs for å få løs en bremsesylinder på Volvo feltvogn? Svaret er egentlig bare en, men vi er jo så sosiale av oss.

Bilde 19.05.2018, 08 51 51.jpg

En billedserie jeg har valgt å kalle Jeep, Jeepere, Jeepest.
Så kan dere velge hvilke biler som er hva. :D
Bilde 19.05.2018, 11 26 20.jpg

Bilde 19.05.2018, 11 26 15.jpg

Bilde 19.05.2018, 11 26 10.jpg

 

Så var det blitt lørdag, og vi var kommet til nest-siste leir. En flott plass inne på et skyteområde, med masse scooterløyper etc. Her ble det veldig sosialt veldig fort, folk laget mat sammen og hygget seg. Alle spredte seg på 3-4 forskjellige steder, men det var kanskje like greit da det hadde blitt trangt i gapahuken med alle på ett sted.

Bilde 19.05.2018, 17 31 23.jpg

 

Her grillet vi Fläsk-kärre (nakke-kotelett som vi kaller det i Norge), drakk hjemmebrygget IPA og koste oss.

Bilde 19.05.2018, 18 26 30.jpg

Bilde 19.05.2018, 18 26 37.jpg

Bilde 19.05.2018, 19 11 11.jpg

 

Søndag morgen:
Veldig fornøyd med enda en god natts søvn, våknet fortsatt først av alle. Todd var også tidlig oppe, så vi hilste høflig på hverandre. Spiste frokost og drakk kaffe, og koste meg med utsikten. Norske vikinger er ikke som andre vikinger, for å si det slik. :)

Bilde 20.05.2018, 07 54 19.jpg

Etter litt rydding og sosialt på søndag, ble det en lengre transportetappe til Lekvatnet. Da var jeg igjen uten radio, men gjorde mitt for å holde kolonnen med ca 3km til første bil foran, og omtrent det samme bak. Følte meg som en strikk. :)
Det ble faktisk litt offroading på søndag, en tilfeldig bekk samt at Steinar kjørte Snöhvit litt i skogen.
Da kunne jeg kose meg i baksetet med en øl. Grilling og sosialt på kvelden, mye myggstikk ble det også. Mandag morgen ble det fort 40 grader i Jerven-duken da solen sto opp ca kl 0530. Jeg var med andre ord tidlig oppe og laget frokost og kaffe, så da kom Wiberg og Palle over på kaffe, så satt vi og pratet og koste oss på morgenen.
På vei hjem fikk vi kjøre over det kjente internasjonale landemerket Broen är sprängd og det var helt knall.
Etter en kjapp stopp i Charlottenberg på vei hjem, kjørte vi nesten uavbrutt de siste 50 milene hjem. Pga trafikkulykke på Dombås valgte vi å kjøre Romsdalen via Åndalsnes.
Fikk ryddet ut bilen og tatt meg en dusj på kvelden, og deretter bearbeidet inntrykkene fra turen.

 

Bilde 21.05.2018, 21 51 03.jpg

Angrer overhode ikke på at jeg kjøpte meg en Wrangler, bilen er kjempegod å kjøre på asfalt og helt greit kapabel i terrenget. Den har bakkeklaringen jeg har savnet i Pajeroen, men den har jo sine særegenheter som at støv og vann kommer inn i kupeen. Men det gjør det også i Andreas' Suzuki og i Henriks Defender, så da kan jeg leve med det også.
It's a Jeep thing.

 

Planene med Jeep'en er foreløpig:
-hylle på bakluken

-nytt mediesenter foran (har nå bare FM og cd)

-takstativ fra AEV

-taktelt

-2" godkjent lift

-33" eller 35" hjul

-radio

-bakseter

 

Vil benytte anledningen til å takke alle som var med på tur, og tok godt imot oss jomfruer. :) Det frister veldig til gjentagelse.

 

Edited by iknutis
  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

55 minuter sedan, iknutis sade:

Vil benytte anledningen til å takke alle som var med på tur, og tok godt imot oss jomfruer. :) Det frister veldig til gjentagelse.

Tack!   Supertrevligt att ses o snacka lite  :)

(Jag kan inte se bilderna ovan...   Visas bara som brutna länkar, tyvärr)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, CampForCer skrev:

Tack!   Supertrevligt att ses o snacka lite  :)

(Jag kan inte se bilderna ovan...   Visas bara som brutna länkar, tyvärr)

 

2 timer siden, Lars 9k skrev:

Samma här @iknutis, bilderna syns inte! :(

Sådär Ja! :)

 

 

Nu då jävlar :D

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, CampForCer skrev:

Perfekt!

Fin bil du har nu!!

Takk! Meget godt fornøyd med Jeepen altså. Litt mer traktor enn LC og Pajero, men jeg digger den.

Nå er Pajeroen ferdig på verksted også, skal prøve å få hentet den i morra etter jobb. Kjenner jeg savner den litt også, utrolig gode biler. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...